vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

ako

Trådstartare
I går var vet här för att titta på lite smårblessyrer på hästarna, samt vaccinera hunden och katterna. Gamla tant katt, 17 år, fick beröm för att hon verkade så pigg och vet palperade även njurarna och tyckte de kändes normala (tänk att de kan iaf få en fingervisning om sådant bara genom att klämma på katten. Rätt fascinerande, tycker jag). Han sade att njurproblem annars är vanligt på äldre katter och att de yttrar sig genom att katten dricker mkt och kissar mkt, vilket jag ju visste. Dock tyckte han ju att min katts njurar kändes finaa vid en snabb undersökning.

Nu till frågan: Har,sedan vet var här varit extra nojig med tanten, och konstaterat att hon faktiskt dricker mer än de andra. Dem ser man aldrig dricka, men hon tar sig gärna en slurk då och då. Hon har dock inga problem att hålla tätt, och är pigg och glad på alla sätt, om än lite stel i bakbenen när hon har legat en stund.

Undrar vad ni vet om njurproblem och behandling? Visserligen har hon ju inga uttalade symptom, utan det är bara jag som misstänker, men ändå. Kan man göra något rimligt åt ev begynnande njurproblem, något som inte orsakat katten lidande, eller gör man inget åt en så här pass gammal katt, utan bara håller koll och ser till att hom får sluta sina dagar den dagen hon inte verkar trivas längre?

Kommer självfallet även att konsultera vet vid tillfälle. Inget akut har ju hänt, katten beter sig som vanligt, men frågan blev aktuell för mig när vet var här. Han sade att de i princip dricker och kissar jämt om de har problem, och det gör hon definitivt inte. Samtidigt dricker hon mer än vad de andra gör, och å tredje sidan har hon alltid gillat att ta en slurp vatten, särskilt ur glas, kranar och blomvaser ;).

Tack, tack
 
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Katter ska dricka ett par deciliter om dagen (om de inte äter foder med hög vätskehalt), så troligtvis är det dina andra katter som dricker för lite. Det är mycket vanligare att katter får problem av för lite vätska än man tror. Håll du ett öga på henne, och om hon ökar sitt drickande tydligt så är det dags att ta njurprover, annars är det bara bra. Hoppas min gammelgubbe också håller sig fräsch så länge, han är "bara" 12.
 
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Min katt 19år har njursvikt sedan 3år tillbaka och han har normala njurar till storlek och form...

Skulle din katt ha/få njurproblem så finns speciella njurfoder(hos veterinären) att ge resten av livet om inte det har gått för långt förstås.

För att få reda på om det är njurarna, levern, eller diabetes som gamla katter kan få så tas ett blodprov hos veterinären.

När min katt fick njursvikt så drack han märkbart mycket mer vatten än vanligt och han blev mycket hängig och gick ner i vikt.
Men tack vare att jag går på hälsokontroll med honom 1-2ggr/år så upptäcktes njurproblemen ganska tidigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Tack för era svar! Ska som sagt prata med vet vid tillfälle igen, men blev lite lugnad. Mer än någon deciliter om dagen dricker hon inte, och är snarare förvånandsvärt pigg än något annat (klättrar dock inte så högt i träden längre, utan inser sina begränsningar och hoppar ner efter en meter eller så ).

Man skulle ju kunna köpa "njurfoder" i förebyggande syfte. Nu äter hon Royal Canin för gamla katter, vilket väl ska vara anpassat och skonsamt för njurarna det med, men framförallt äter hon köttfärs, räkor, tonfisk och annat som egentligen inte är kattmat, men som hon äter med stoor aptit :). Vaktade en kompis hund i helgen och den käkade blöt hundmat, vilken hon även den snodde åt sig med glupande aptit. "Varför äta kattmat? Då blir jag ju som alla andra :p ". Hon äter som sagt dock även lite Royal Canin mature varje dag.Vet att anpassade torrissar säkert är det bästa, men hon gillar dem inte så mkt och får inte i sig tillräckligt om hon bara äter dem. Har alltid varit mkt petig med maten, och nu när hon börjar bli gammal vågar jag inte låta henne skylla sig själv om maten inte passar.

Tack, tack o lycka till med era kissar!

Fler synpunkter tas gärna emot
 
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Det är inte bra för katten att ge njurfoder i förebyggande syfte då detta innehåller lågt med bl.a protein. Och att ge en katt som inte har konstaterade njurproblem njurfoder är som sagt inte lämpligt.
Fortsätt du med det hon äter idag....

Royal, Specifik och Hill's har bra blötmat för äldre katter också...fast det kanske du redan visste...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Hr nog sett men inte riktigt tänkt på. Restar att köpa en burk vid tillfälle och se om det passar fröken... Tack, tack!
 
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Räkor och tonfisk är inte så lämpligt som annat är smågodis emellanåt, men rått kött är mycket bättre än torrisar, sålänge man balanserar med kalcium. Läs Matildas kokbok så ser du hur bra kattmat "tillagas".
 
Sv: vattendrickande/ njurproblem hos gammal katt

Min huskatt avlivades i mars för att hennes njurar lade av. Enda sättet i tidigt stadium för att se njursvikt är vad jag vet att ta blodprov och testa sk kreatininvärden på. Hade det gått att känna hade nog min veterinär gjort det.
Jag reagerade på att min katt tappade i vikt i omgångar och att hon drack mycket mer än hon brukade. Åkte in så dom fick ta blodprov och även kolla diabetes, vilket var okej. Njurarna var inte okej och 1 månad senare var hon utom all räddning. Så jag skulle be om blodprov och i samma veva be dom kolla ev diabetes. Men ska man kolla diabetes så be dom skicka iväg provet och kolla en vecka tillbaka, stress kan höja sockervärdena och ger inte alltid rätt svar.

Och ge inte njurfoder till katten utan att prata med veterinären först eftersom det inte alls är bra till friska katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
1 886
Senast: Lindon
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 593
Senast: Dopy
·
Katthälsa Min 16 åriga katt bor hos mina föräldrar. Hon blir alltid lite depp dom första dagarna dom åker utomlands. Så jag trodde det den här ggn...
2
Svar
32
· Visningar
2 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp