Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Smulu

Trådstartare
Behöver era tankar.

Jag sambo + vår två åriga dotter är bjudna på bröllop med middag nu på lördag.

I går så ringer de från dagis och berättar att hon fått vattkoppor. Jag hämtade henne och under eftermiddagen i går och natten så har det blivit fler prickar så det är ingen tvekan om att det är just vattkoppor hon har.

Läste på lite och det tar kanske en vecka innan hon är smittfri vilket innebär att hon inte kommer kunna åka iväg.

Bröllopet är ca 30 mil hemifrån så det går inte att åka över kvällen utan mina föräldrar har bokat ett rum åt dem och ett åt oss.

Det är min moster (två år äldre än mig) som ska gifta sig, till saken hör att hennes ena son är ungefär 7 månader äldre än min dotter, så jag vill gärna hålla lite kontakt ( vi brukar bjuda dem till vår stuga åtminstone en gång per sommar och brukar ha det trevligt).

Nu till min fundering, skulle ni tycka det vore ok om jag lämnar min dotter med min sambo (pappan) och åker själv till bröllopet?
Jag skulle då vara borta från lördag förmiddag till söndag lunch.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Jag vet inte hur det funkar med vattkoppor. Finns det risk att du bär med dig smittan till bröllopet? Annars kan du väl åka.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Om du inte smittar ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna åka? Din moster uppskattar det säkert jättemycket om du kommer :)

jag vet inte, kan man bära med sig vattkoppor-smitta? Jag tror inte det.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

ikubations tid är 3 dar i de vanliga fallen. Så fort de slutat vätska och börjat torka så smittar de inte längre!

Jag tror att du kan ta med din dotter.

/A
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Jag tror inte jag förstår frågan riktigt. Det är klart du kan åka om du är frisk. Tror du mannen blir sjuk? Vattkoppor som vuxen kan vara jättejobbigt menar jag.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

ikubations tid är 3 dar i de vanliga fallen.

inkubationstiden för vattkoppor är mellan 10-20 dagar efter man exponerats för viruset inte 3 dagar... för majoriteten tar det ca 2 veckor innan det kommer tecken.
viruset är som tidigare nämnts luftburet och du smittar inte såvida du själv inte är smittad, man smittar ett par dagar innan symptom bryter ut till ca 5dagar-1 vecka efter de har uppkommit symtom.
känner du dig frisk så åk.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Svarar alla.

Funderingen var mest om ni skulle tycka det vore ok om er sambo åkte iväg och hade roligt på bröllopet medan ni blev lämnade hemma med barnet.

Jag tror inte hon kommer vara smittfri tills på lördag första koppan kom i går. Dessutom så vill jag ju berätta för arrangörerna så tidigt som möjligt, de ska ju planera bordsplaceringen på ett trevligt sätt, det är ju skillnad på om det kommer tre personer varav en två åring eller en vuxen.

Det finns en mycket liten chans att vi kan åka bara jag och sambon, vi har bara en eventuell barnvakt, min sambos moster och jag har ingen aning om hon ens är hemma på fredag och lördag kväll eller om hon har haft vattkoppor. Dessutom så träffas de inte så ofta på vinterhalvåret, så det känns liksom inte ens som ett alternativ.

Återstår jag åker ensam, eller ingen åker vilket jag tycker vore väldigt tråkigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Funderingen var mest om ni skulle tycka det vore ok om er sambo åkte iväg och hade roligt på bröllopet medan ni blev lämnade hemma med barnet.

Ursäkta språket, men "Hell yeah!". Absolut!

Att ena föräldern skulle kunna åka men måste låta bli för att det blir orättviiist låter helt bisarrt i mina öron.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Självklart är det okej att åka själv, det har vi gjort i olika kombinationer, ibland har maken åkt själv, ibland har jag åkt beroender på vems släkt eller vem som tycker att det ska bli roligast.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Funderingen var mest om ni skulle tycka det vore ok om er sambo åkte iväg och hade roligt på bröllopet medan ni blev lämnade hemma med barnet.

Vad tycker sambon? ;) Och vad hade du tyckt om det hade varit tvärt om?

Hoppas du kommer iväg och har jätteroligt!
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Vad tycker sambon? ;) Och vad hade du tyckt om det hade varit tvärt om?

Hoppas du kommer iväg och har jätteroligt!

Det är nu bestämt att jag bokar en tågbiljett och åker på bröllop medan sambo + dotter tar en tur till farmor och farfar.
 
Sv: Vattkoppor + bjudna på bröllop, gå ensam?

Jättebra lösning!

Klart man måste åka själv ibland. Jag åkte på min brorsons dop när dottern var sjuk, så fick hon och maken stanna hemma.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 412
Senast: Avalbane
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp