Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är en helt annan sak. Att välja bort kunder som man inte lyckas kommunicera med alltså.Åker man ut till ryttare som gång på gång trots att man påtalar att de skadar hästarna i munnarna inget ändrar så orkar man till slut inte. Om ingen lyssnar så kan man ju inte hjälpa. Och då kan man för att orka jobba behöva välja att göra det i en miljö som inte är nedbrytande för en själv.
Det borde väl vara ok att kalla stall där man föder upp, tränar, tävlar och säljer dressyrhästar för dressyrstall? Vad är problemet med det?
Det ÄR ett problem att många rider med för mkt spänning. Givetvis måste det gå att pratas om för att komma ur det problemet.
Intressant formulering, hur bör man växla tycker du?Jag växlar mellan bett och nosgrimma så som sig bör.
Japp för att undvika sår och tryck på hästen i munnenIntressant formulering, hur bör man växla tycker du?
Alltså hur växlar du? Vad är rekommendationen?
Det handlar inte om kommunikationsmissar. Det handlar om en överrepresentation av munskador inom en viss gren.Fast det är en helt annan sak. Att välja bort kunder som man inte lyckas kommunicera med alltså.
Att välja bort kunder för vad de väljer att tävla i är en helt annan sak.
Jag har faktiskt haft en veterinär som frågade vad jag hade för hästar, och sen valde att säga ”men dina hästar är ju trevliga, jag brukar inte gilla dressyrhästar”. Den veterinären var oprofessionell, tycker jag än idag, och jag har inte valt att anlita hen mer efter det.
Jo det förstod jag, att du växlar mellan olika bett och nosgrimmor.Japp för att undvika sår och tryck på hästen i munnen. Munkollen på pållan förra hösten var perfekt; noll påverkan och enligt distriktsveterinären precis så man önskar att en mun ska se ut
. Även min gamla veterinär påtalade om vikten av variation
.
Engelsk nosgrimma med rakt bett och tredelat med pullarnosgrimma använder jag.
Förlåt att jag var otydlig; det varierar men generellt inte oftare än 2-3 dagar med sammaJo det förstod jag, att du växlar mellan olika bett och nosgrimmor.
Jag tänkte mer på hur ofta du växlade, det verkade som om du fått en rekommendation liksom?
Fast det var det fånigaste jag har hört?
Varför skulle en veterinär inte vi.ja hjälpa till med skador? Är det bara hältfria hästar de vill ha in för undersökning med?
Och vad är ”ett dressyrstall”?
Klassificerar man det när man registrerar anläggning på Jordbruksverket?
Sånt här avskyr jag, jag hoppas det bara är dumt skitsnack efter ett par öl för mycket för att vara så här oprofessionell borde vara olagligt
Var på repkurs för domare och öd. Där fick vi se bilder tagna på skador i munnen på hästar när de blivit inrapporterade vid tävling. Det var ett 40-tal som blivit inrapporterade det året. ALLA var på dressyrtävlingar. Då kontrolleras samma antal hästar procentuellt som vid hopptävling.De hästtandläkare jag känner åker helst inte ut till dressyryttare. Det är där de upplever mest skador pga ridningen.
Med det sagt så tycker de inte man måste byta om man har ett korrekt tillpassat, munvänligt bett och rider mjukt.
Men de ser så mkt munskador i dressyrstall att de undviker dem så gott det går.
Det här tycker jag är intressant, vad är det som orsakar skador egentligen? Och vad är det som gör att hästar biter sig i tungan?Var på repkurs för domare och öd. Där fick vi se bilder tagna på skador i munnen på hästar när de blivit inrapporterade vid tävling. Det var ett 40-tal som blivit inrapporterade det året. ALLA var på dressyrtävlingar. Då kontrolleras samma antal hästar procentuellt som vid hopptävling.
Skulle tro att det till viss del beror på att de rids mer på samma bett. Hopphästar är ju inte helt ovanligt att de har ett bett vid markarbete osv och ett annat vid hoppning.
Det finns många olika skäl.Det här tycker jag är intressant, vad är det som orsakar skador egentligen? Och vad är det som gör att hästar biter sig i tungan?
Det är klart att vi inte bara ska försöka undvika skador på hästarna, utan även försöka undvika att orsaka dem smärta och obehag även om skador inte uppstår av det, men jag tycker ändå att det vore intressant att veta vilka parametrar som avgör om det blir en skada eller inte.
Mvh,
Lady_S
I studierna som finns från Finland var hästarna i FT sämst (i munnen) av ridsportgrenarna. Iofs rider man ju dressyr i FT med så kan ju komma därifrån.Var på repkurs för domare och öd. Där fick vi se bilder tagna på skador i munnen på hästar när de blivit inrapporterade vid tävling. Det var ett 40-tal som blivit inrapporterade det året. ALLA var på dressyrtävlingar. Då kontrolleras samma antal hästar procentuellt som vid hopptävling.
Skulle tro att det till viss del beror på att de rids mer på samma bett. Hopphästar är ju inte helt ovanligt att de har ett bett vid markarbete osv och ett annat vid hoppning.
Betyder det att "oroliga händer" ger mindre/färre skador än hårda händer?Det finns många olika skäl.
Förutom att bettet inte passar, man har för hårt/löst åtspända sidostycken, nosgrimma för tight eller fel utformad/anpassad, för mkt i handen etc så tillkommer stress tex. Och går de och kampar mot bettet/skyddar sig kan tungan påverkas och bli större. Det är ju en muskel. Den kan då ha större risk att klämmas/bitas i och ge mindre plats för bett. Vävnaderna kan skörare vid för mkt tryck/skador och det uppstår blodvite snabbare.
Det kan också vara så att de inte har full käkfunktion, alltså full rörlighet och förmåga att tex skjuta ut käken då man ställer, böjer och svänger. Det måste de kunna för att ”få plats” biomekaniskt.
Att de inte har det kan bero på för hård nosgrimma, icke biomekaniskt munjobb och låsningar tex. Då blir det lättare att både bli stressad och att ”inte få plats” inne i munnen eller råka bita sig.
Därför kan också vissa vettlösa vara tveksamma val om de inverkar så att käkarna pressas ihop vid tygeltag. Då tappar hästen käkfunktion och rörlighet i sidled.
Får de vävnadsdöd pga långvarigt syrebortfall är det rätt enkelt att förstå att man inte gett efter på ett bra tag. Tyvärr kan ju sånt vara svårare för vissa att se iom att det inte blöder.
Jag tror vi alla suttit och försökt nödbromsa en häst som går emot bettet i något akut och piper iväg. Det händer ju. Men när grundridningen innebär mkt tryck, konstant som ryckigt, så är det ju ngt annat.