Växlar ni bett eller rider ni på samma hela tiden?

Bukefalos 30 år!

Jag är dålig på att växla bett.
Har ofta hittat ett som funkat och känts lite bättre, och då blivit det som använts.
Haflingern hade ett annat bett vid hoppning, med lite hävstång. Red ut på det ibland också.

Påminns om att jag har ett jag ska testa på Nova vid tillfälle!

Betyder det att "oroliga händer" ger mindre/färre skador än hårda händer? :confused:

Mvh,
Lady_S
Nu killgissar jag, men jag skulle säga ja. Tror inte det finns någon studie som undersökt detta dock?

Hårda händer som håller konstant hårt tryck ger syrebrist i vävnaden, precis som @tuaphua skriver. Såren som uppstår pga det är svårläkta och ofta skapas det ärrvävnad, som sedan utsätts för tryck igen osv i en ond cirkel. Typisk skada hos dressyrhästar som rids med hård hand samt travhästar tyvärr. Iom att trycksåren sällan blöder (trycket skadar även blodkärl osv, en anledning till att de läker långsamt) märks de ofta inte förrän man kollar in i munnen, såvida de inte sitter precis i mungipan. Folk är i allmänhet dåliga på att ge dem tillräcklig tid att läka också, man rider kanske bettlöst någon vecka men sen vill man tävla och slänger in bettet igen, eventuellt efter att ha sett att ytan är läkt. Problemet är att trycksår, speciellt stora kroniska sådana, ofta tar flera månader att läka hel vägen underifrån.

En instabil/orolig hand i sig borde inte ge så pass långvarigt tryck att syrebrist uppstår på samma sätt, om man inte samtidigt är hård i handen. Skador som uppstår pga tillfälliga ”ryck”/nyp/bitit sig en gång i kinden osv är generellt mer ytliga och läker fortare än trycksåren. Hästar som går med engelsk nosgrimma/aachen riskerar att kinden ”trycks in” mellan kindtänderna, antingen pga hårt spänd nosgrimma, hårt spända sidostycken som trycker mot nosgrimman eller sin anatomi helt enkelt. Där tex kan upprepade bitskador ge mer svårläkta sår också. Samma sak där, ofta märker man en mer akut skada pga den blöder osv, medan de mer kroniska sällan gör det. Det värsta jag sett var en häst som bitit sig i kinden så ofta att den hade stora svallköttsbildningar inåt, som låg mot tänderna. Inte kul för den att konstant tugga på det!

Betyder det att "oroliga händer" ger mindre/färre skador än hårda händer? :confused:

Mvh,
Lady_S
Svårt att ge ett kort, rakt svar på. Det blir lite som att ”pest eller kolera” och ”hur långt är ett snöre” parat sig. 😅
Plus att jag inte är veterinär eller tandläkare.
Det beror så mkt på hur hårda, hur ostadiga, hur hackiga hjälper, hur hästen ser ut anatomiskt etc.
Konstant tryck skapar ofta en viss typ av skador, typ vävnadsdöd/att de måste konstant trycka med tungan etc. Om man hastigt hugger till i tygeln kan det lättare spricka än vid långvarigt tryck. Men har man långvarigt tryck kan det lättare spricka iom att vävnaden är skadad av det och lättare går upp vid hackig hjälp.
Sen kan ju folk kombinera de två problemen också.

Ser man till resten av kroppen så kan en del tycka det är mindre hemskt med konstant tryck IOM att vissa då går in i muskelförsvar för att skydda kroppen och de kan själva ha en konstant spänning.
Medans med orolig hand som stökar runt och ger intryck hela tiden och ger svårare att skydda med muskelförsvar. Men de kan försöka undandra sig tygeln genom att antingen gå över tygeln eller krypa in bakom hand.

Nu killgissar jag, men jag skulle säga ja. Tror inte det finns någon studie som undersökt detta dock?

Hårda händer som håller konstant hårt tryck ger syrebrist i vävnaden, precis som @tuaphua skriver. Såren som uppstår pga det är svårläkta och ofta skapas det ärrvävnad, som sedan utsätts för tryck igen osv i en ond cirkel. Typisk skada hos dressyrhästar som rids med hård hand samt travhästar tyvärr. Iom att trycksåren sällan blöder (trycket skadar även blodkärl osv, en anledning till att de läker långsamt) märks de ofta inte förrän man kollar in i munnen, såvida de inte sitter precis i mungipan. Folk är i allmänhet dåliga på att ge dem tillräcklig tid att läka också, man rider kanske bettlöst någon vecka men sen vill man tävla och slänger in bettet igen, eventuellt efter att ha sett att ytan är läkt. Problemet är att trycksår, speciellt stora kroniska sådana, ofta tar flera månader att läka hel vägen underifrån.

En instabil/orolig hand i sig borde inte ge så pass långvarigt tryck att syrebrist uppstår på samma sätt, om man inte samtidigt är hård i handen. Skador som uppstår pga tillfälliga ”ryck”/nyp/bitit sig en gång i kinden osv är generellt mer ytliga och läker fortare än trycksåren. Hästar som går med engelsk nosgrimma/aachen riskerar att kinden ”trycks in” mellan kindtänderna, antingen pga hårt spänd nosgrimma, hårt spända sidostycken som trycker mot nosgrimman eller sin anatomi helt enkelt. Där tex kan upprepade bitskador ge mer svårläkta sår också. Samma sak där, ofta märker man en mer akut skada pga den blöder osv, medan de mer kroniska sällan gör det. Det värsta jag sett var en häst som bitit sig i kinden så ofta att den hade stora svallköttsbildningar inåt, som låg mot tänderna. Inte kul för den att konstant tugga på det!
Vi har ju avlat fram mycket hästar med knepigare munnar. Dels mindre trutar men ofta lika stora tänder som på gamla militärstammen, lite mer medfödda bettproblem som kräver mer korrigering av kompetent tandläkare. Och en hel del med huvuden med stora gansher/kinder som har lättare att få sår på insidorna där.
Att de har tight mellan ganash och atlaskotan är också ngt som ökat och kan påverka munnen, käken och hur de tar betthjälper.

Det finns riktigt bra information på Svenska Ridsportförbundets sida tycker jag, förenklat men med bra referenser:

Muntrappan, med rekommendationerna kring vad man ska byta mellan och hur ofta: https://ridsport.se/om-oss/hastvalfard/munkollen/muntrappan

Referenslitteratur: https://ridsport.se/om-oss/hastvalfard/munkollen/munstegen/vetenskap-och-beprovad-erfarenhet
Muntrappan talar väl om hur man ska göra för att ta sig tillbaka till sin "tävlingsbetsling" efter en skada?

Mvh,
Lady_S

Inte så många som växlar till bettlöst?
Inte skarpa hack utan ett sidepull?

Jag red min förra häst bara bettlöst. Red främst i grimman jag hämta henne i 🙈
Men hade ett riktigt sidepull med
IMG_1865.webp

Min förra fungerade på bettlösa alternativ, men den nuvarande har jag svårt hitta något till. Han vill naturligt ”krulla” ihop sig och jag har fått jobba mycket med att få en kontakt på bettet, vilket jag tycker vi har nu, men får inte till det på bettlösa alternativ.
Grimma funkar för att jogga runt, men rider jag inte på hängande tygel så åker nosen in (och utan kontakt framtill fungerar varken böjning eller ställning heller). Rida på kapson eller hackamore är bara att glömma förstås, inte testat riktigt sidepull men repgrimma med ludd blev (ganska naturligt) sämre än grimma.

Visa bifogad fil 178235
Min häst rids 9 av 10 ggr på sidepull, eller tom ännu mer, nästan uteslutande bettlöst. Han är jättekänslig och gick förut på både milda och skarpa bett i travträning med resulterande sår i munnen hos tidigare ägare (har alla hans tandläkarjournaler, hade sår i munnen varje gång 😔). Första gången jag hade ut tandläkare i höstas efter att ha haft honom i ca ett halvår var första gången på över fem/sex år stackarn var helt och hållet sårfri.

Jag är lite allergisk mot att folk alltid jämför hårda händer med bett med skarpa bettlösa alternativ som hackamore. De inser ofta inte att 1. Sår har visat sig uppstå även vid "normal" ridning/körning med vad som betraktas som milda bett. 2. Alla bettlösa alternativ är inte nödvändigtvis skarpa. Alla som rider bettlöst rider inte på skarpa hackamore.

Jag rider också bettlöst ibland, eller med semikapson. Bettlöst blir sidepull, har aldrig gillat hackamore och har testat men inte ändrat mej tydligen 😁 Men sidepull är trevligt!

Det beror helt på häst, nuvarande är 12 och har nog haft samma tredelade med lösa ringar i hela sitt liv... :D
Jag vågar inte byta eftersom han är så fin på det och tandläkaren också tycker han är fin i munnen.

Några andra hästar jag haft har jag varierat mer på, främst mellan tredelat, rakt och ponnyhack förutom en som absolut ville ha tvådelat.

Visa bifogad fil 178235

Jag har ett sidepull, ett hjul-hack och nog någon repgrimma som går att rida i men jag svarade på den direkta frågan. Bettlöst är ju inte ett bett, det är inte helt självklart med benämningarna som vi använder :)

Jag har tömkört mer i sidepullen än vad jag har ridit och det tog lång tid innnan jag fick ihop ett hack som satt ok på hästens huvud, jag fick gå ner ganska mycket i storlek på hjulet för att varken skava upptill eller sitta för långt ner på nosbenet. Men de bettlösa är med i rotationen.

Visa bifogad fil 178235
Jag växlar till bettlöst ibland, främst kapson.
Jag vill ha verktyg framtagna för vad vi ska göra, lämpliga för det. Kapson är ändå framtagen för just dressyr och väljer man rätt typ så triggar det reflexer i hästens kropp som ger respons mer lik på tränsbett. Därav det valet.
Larvar runt lite i grimma eller utan huvudlag med på skoj.
När jag skulle rida in min på nytt iom att han hade rätt tråkiga erfarenheter av ridning när han kom till mig hade jag ofta träns med tyglar och repgrimma/grimma med tyglar för att undvika att än mer trigga vissa problemreaktioner om jag behövde ta i tygeln när ngt hände och vi tex red i skogen.

När man tar in resultat av studier som gjorts bör man tänka på att de för det mesta gjorts på tävlingsplats utan möjlighet till munstege och rejäl kontroll i hela munnen.

Jag som dressyrkärring blev glatt överraskad då jag var med på westerntävling och man tränsade av, visade bett och öppnade munnen för iaf lite lätt kontroll inför domaren direkt efter avslutad ritt.
Fattar att det inte är genomförbart hur som helst.
Men intressant att det gick att göra inne på banan bland kossor, andra ryttare, massa publik runt och domare sittande på flaket av en pickup.

Liknande trådar

• Tips på rakt bett?
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?
  • Hästböcker ni minns
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat