Bukefalos 28 år!

Veckans osexigaste fråga

Det har jag aldrig arit med om. Men på ett jobb uppstod det, visade sig att vaktmästaren hällde i minst dubbelt så mycket pulver som doseringen. hen trodde det blev extra rent.

et händer nån gång att jag får gråa fläckar av tvättmedel men de kör jag en 90-graders tvätt. (har egen tvättmaskin och eget vatten - som jag använder för lite av för att det ska hålla sig fräscht)
Just det, dom vita fläckarna! Också en anledning till att jag hellre väljer flytande direkt i en behållare i trumman 😊
 
Jag har övergått till tvättpoddar eftersom det är väldigt praktiskt. Tills idag...När jag ville köra förtvätt. Inser hur extremt sällan jag förtvättar. Jaha. Förtvättspodden i maskinen. Men huvudtvättspodden? Nu fick jag ju lägga den i tvättmedelsfacket. Hoppas att det fungerar.

Ska jag behöva köpa pulver för dessa tillfällen?
Jag tror snarare att problemet är din tvättmaskin än ett handhavande problem?

Hur många fack har du och var lägger du din pod i normala fall?
 
Jag tycker pulver klumpar sig och fastnar i tvättmaskinen och ibland inte sköljs ur, de jag känner kör också flytande.

Men jag har inte sett någon statistik på det, vi kanske får göra en buke-undersökning 😂?
De absolut enda gångerna jag hört tals om det är när nån överdoserat kraftigt??
Man får anpassa mängden medel till vattnet och graden av smuts på kläderna.

Jag kan få vita fläckar om jag måna gånger i rad tvättat i låg temperatur. Löses enkelt med en varmare tvätt. Det är inte tvättmedel kvar i maskinen. (aldrig hört talas om) Det är tvättmedel i vattnet.
 
Ah ok, utan att gå och dubbelkolla så har jag för mig att jag kan välja bara förtvätt/ ursköljning, så behöver du förtvätta så hade jag gjort så och sedan stoppad i poden och kört vanligt program.
Jag har bara ett program med förtvätt tyvärr.
 
Där jag bor nu är vattnet väldigt hårt. Misstänker att vita fläcks problemet kan bero på vattnets hårdhetsgrad? I Sverige hade jag alltid mjukt vatten och använde pulver.
 
Det är helt galet hur många som överdoserar tvättmedel! Min sambo gjorde det förr, men slutade efter att jag visade honom hur mycket pulver det låg kvar i facket efter han tvättat… Har dock visat sig att hans pappa gör likadant. Och i alla fall ett par vänner till honom. Det enda som händer är att det blir dyrt, slöseri på tvättmedel och säkert extra slitage på kläderna/det som tvättas. Det blir ju liksom inte renare.
Min syster tar hyfsat normal mängd tvättmedel men överdoserar sköljmedel så kläderna blir liksom indränkta och på något vis klistriga eller vad man ska säga. Lägg till att hon röker inne så luktar nytvättade kläder fruktansvärt illa... gott enligt henne. När hon tvättade barnens kläder när de var små och de var där så tvättade jag om dem, tog några tvättar innan sköljmedlet gick ur igen....
 
Jag har bara ett program med förtvätt tyvärr.
Jag hade lagt kapeseln i maskinen och pulver i förtvättsfacket, eller delat på tabletten, en bit på vardera ställe. Lägger du den i huvudtvättmedelsfacket så använder du ju inte tvättmedel när du kör förtvätt.

Förresten, kan de lösas upp i facket? Måste de inte ligga i maskinen?
 
Jag hade lagt kapeseln i maskinen och pulver i förtvättsfacket, eller delat på tabletten, en bit på vardera ställe. Lägger du den i huvudtvättmedelsfacket så använder du ju inte tvättmedel när du kör förtvätt.

Förresten, kan de lösas upp i facket? Måste de inte ligga i maskinen?
Det blev lite plast kvar i facket men tvättmedlet kom till tvätten.
 
De absolut enda gångerna jag hört tals om det är när nån överdoserat kraftigt??
Man får anpassa mängden medel till vattnet och graden av smuts på kläderna.

Jag kan få vita fläckar om jag måna gånger i rad tvättat i låg temperatur. Löses enkelt med en varmare tvätt. Det är inte tvättmedel kvar i maskinen. (aldrig hört talas om) Det är tvättmedel i vattnet.

Jag har ganska hög alkalinitet i vattnet, kanske påverkar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 064
Senast: Pinus
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp