Veckoplanering, matlistor, inköp osv.

Vi har alltid matlista/matplanering för att det blir ett sånt drama annars när alla är hungriga. ;)

Vi brukar skriva en full lista på maträtter (lunch och middag brukar vara separerade för man kan faktiskt inte äta pannkaka till middag, det är lunch), sen när vi orkar så skriver vi ut de på matlistan. Indelat "MÅN - lunch - middag. TIS lunch - middag. ONS - Lunch - middag" (eller bara middag när folk äter på jobb, skola osv). Fungerar bra. Dock kan vi inte veckohandla, utan vi handlar varje dag istället vilket är mindre bra. Men så måste det bara bli hemma hos oss. :)

Varför måste det bli så? Ont om frys-/kylutrymme?
 
Lax ska man ju inte gärna äta så ofta av miljöskäl sägs det. Personligen panerar jag gärna vit fisk och äter med remoulade och kokt potatis. Mums!

Tips för billig mat är att välja bort kött. Vi äter jättemycket vegetariskt numer för att spara på det hemslaktade köttet. Nu på hösten passar det finfint att göra långkok i och för sig. Grytbitar brukar vara billigt och iom att jag gillar grytor maler jag sällan köttfärs av vårt hemslaktade förrän jag vet att jag vill ha färs. Dvs jag tar upp en kok-bit och maler den i stället. Ganska trevligt sätt att laga mat på för då brukar sambon och jag ha varsina stationer. Jag delar upp köttet och maler medan han fixar resten under tiden.
 
Jag veckohandlar aldrig men storhandlar.

Jag kollar i min butik (större butik) vad som är billigt och så köper jag en större mängd. jag köper inte en billig god ost - jag köper fyra-fem. Jag har alltid ett lager av torrvaror i skafferiet. Det finns ständigt bulgur, quinoa, råris, linser och något annat. Finns också ständigt torra bönor att blötlägga, koka och frysa in.

Det finns alltid köttfärs eller hel kyckling i frysen eftersom jag köper flera förpackningar när det är extrapris. Samma med broccoli och några andra grönsaker jag gillar. Lök finns, rotfrukter finns alltid, potatis finns alltid och morötter finns alltid hemma.

Sammantaget så blir det så att jag lagar eter vad som är billigt på affären den veckan kombinerat med vad som känns lockande just nu.

För ögonblicket översvämmas jag av grönsaker från landet så det blir rätt mycket rotfrukter, bönor, mangold eller grönkål. Wok, gryta, soppa, paj - uppblandat med det som finns i förråden.

Min metod är alltså att ha goda grundförråd. Vissa saker finns alltid hemma.

Har gjort några försök genom åren med någon typ av veckomatsedel men det har alltid spruckit på att jag den dagen inte varit det minsta sugen på det jag planerade.....
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Har gjort några försök genom åren med någon typ av veckomatsedel men det har alltid spruckit på att jag den dagen inte varit det minsta sugen på det jag planerade.....
Jag tycker också att veckomatsedel är svårt. Jag kommer inte på bra rätter i förväg, och när jag sedan ska laga dem vill jag inte ha dem.

Jag bor så nära bra affärer, så jag använder i stort sett affären som skafferi. Går dit och ser vad som ser bra och prisvärt ut idag, och köper det och lagar något av det. Sommartid i kombination med vad som finns i grönsakslandet. Egentligen samma metod som du, fast utan att ha så värst mycket hemma. (Det blir ju mycket hemma ändå, med alla torra grejer, linser, ris, mjöl, kryddor osv som man inte äter hela förpackningen på en gång.)

Jag storhandlar eller veckohandlar egentligen aldrig. Handlar jag mycket, är det för att jag ska ha gäster.
 
Jag köper matkasse, CityGross vegetariska just nu. Det är det billigaste och minst tankekrävande för mig. Älskar't! Brukar hämta den så handlar jag lite frukt samtidigt, men kan få hemleverans för 50 pix. Jag hade kollat upp det om jag suttit i er sits.
 
Jag köper matkasse, CityGross vegetariska just nu. Det är det billigaste och minst tankekrävande för mig. Älskar't! Brukar hämta den så handlar jag lite frukt samtidigt, men kan få hemleverans för 50 pix. Jag hade kollat upp det om jag suttit i er sits.

Åh visste inte att de har en vegetarisk! Jag går fortfarande och väntar på stt Ica ska införa en då jag gillar konceptet att själv plocka ihop kassen och handla annat samtidigt, men inte behöver tänka över vilken maträtt jag ska laga varje dag.
Ska kika på deras!
 
Jag brukar veckohandla. Oftast blir det på söndagar eftersom det är den dan då det är praktiskt genomförbart. Sen får jag fylla på med färska grönsaker, mjölk etc i veckan. Jag gör en veckomeny och den håller vi hyfsat. Ibland får man göra ett byte av den ena eller andra anledningen men oftast blir det i alla fall ungefär som det står på menyn. En av fördelarna med att menyn är klar är att ungdomarna vet vad det blir för käk och att det inte är förhandlingsbart. Fanns utrymme för förhandling vill de nämligen aldrig ha det som erbjuds.

Jag bakar också eget bröd. Med lite förberedelser går det superfort. Jag bakar ungefär varannan vecka men det beror ju lite på hur mycket som går åt.
 
Jag storhandlar på Maxi typ en-två gånger i månaden, och fyller på färskvaror (frukt/grönt, mjölk etc) i den närmsta butiken (ca 2 mil bort) max en gång i veckan.
Har gjort så i flera år nu, baserat på när jag kan få folk att följa med mig till affären :)
Försökte med matsedel, men gav upp just för att jag liksom flera andra inte var sugen när det väl var dags...

Det man snabbt lär sig är vilka saker som alltid behöver finnas hemma. Olika från person till person, men i mitt fall är alltid (förutom skafferi/basvaror typ ris, pasta osv) frysen full med köttfärs, kyckling(lår)filéer, bacon, frysta bär o grönsaker... Oftast någon påse tortellini också, bra nödmat när man kommer in från stallet kl 22 och inser att man glömt äta middag... och lunch... :angel: :p
Det man också lär sig med långt till affären tycker jag är att improvisera, för är det slut så är det liksom :)

Haha, jag massor. Kör köttfärsbiffar med färsk basilika och fetaost i ibland :D
köttfärs blir dock tråkigt i längden, tillslut vet man inte vad man ska ha det till :p
:eek: Köttfärs som går att göra hur mycket som helst av!
pannbiff med brunsås, köttfärsbiffar med färska örter och kall sås (basilika, mynta, rosmarin osv...), köttbullar, limpa, tacos, köttfärssås (gräddig eller tomatig), lasagne, "pyttipanna" med stekt potatis, köttfärs, curry mm :d, köttfärspaj... Möjligheterna är oändliga :D

Pasta, quinoa, bulgur, cous-cous, ris går bra att frysa o göra lådor av, liksom soppor.

När jag lagar mat gör jag alltid en eller ett par lådor, däremot tycker jag INTE om att behöva äta samma mat till lunch dagen därpå (om det inte är nåt jättegott... ;) ) så oftast åker det in i kylen eller frysen och äts senare. Tycker de flesta matlådor klarar sig runt en vecka i kylen så länge burken är tät o bra :)

Lycka till förresten! Det är en omställning i början men sparar tid i längden! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 119
Senast: Korven
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp