Veckoplanering, matlistor, inköp osv.

YaHilweh

Trådstartare
Sambon och jag flyttar i morgon till hus (nu har jag nog tjatat om det här i varenda tråd jag skriver, men jag är bara så jäkla glad!).

Men till frågan, vi planerar att börja veckohandla. Planen är att handla varje måndag alternativt tisdag beroende på hur butiken vi tänker handla i får sina leveranser på frukt och grönt (söndagar är rena döden att handla grönsaker på).

Vi kommer ha mellan 8km-1mil till närmsta affär och när det storhandlas är planen att åka ned till Varberg som ligger ca 2mil bort, där andra butiker med lite lägre priser finns.

Planen är alltså att göra veckomatsedel, men vi snurrar alltid fast i samma rätter var dag. Sambon är ganska kräsen medan jag äter det mesta. Så vi har lixom snurrat in på de rätter vi vet går hem, men jag börjar tycka att det är så sinnes tråkigt att laga samma mat var dag! Jag har svårt att äta samma till matlåda dagen efter på jobbet, ibland.
Kraven på maten är att det ska gå att göra matlådor avd et, då vi båda behöver ha lådor med på jobbet. Samt att det ska vara någorlunda billiga och nyttiga rätter.

Min plan är även att baka eget bröd varje vecka för att spara in några kronor.

Men ni som veckoplanerar, hur gör ni med maten? Vad äter ni? Planerar ni rätter för veckan och sedan tar det som det känns för dagen? Eller lägger ni upp ett matschema likt bamba-stuket?

Tipsa mig gärna!
 
Kanske inte alls det du söker - men har ni tänkt på att beställa matkasse? Eller kommer det vara svårt för sambon att äta eftersom han är kräsen?

ICAs till exempel kan man plocka ihop själv i butik och samtidigt handla annat man behöver. Smidigt att inte behöva tänka ut någon maträtt alla veckans dagar.
 
Planerar in lunch o middag varje dag i veckan o handlar fredagar för då kan man köpa typ färskt kött till helgen etc. Äter kyckling, tonfisk, rött kött, torsk, köttfärs, falukorv, lax mestadels som vi gör olika rätter på, samt alltid grönsallad till samt tomat, gurka, broccoli, etc. Försöker dra ner på kolhydrater i form av pasta, ris, potatis etc utan blir ofta protein som bas med sallad men inte lätt alla ggr. kolhydrater blir ofta i orm av cous cous.


Kyckling med curryröra/sås i tortillabröd med sallad, tomat etc (eller valfritt).
Tonfiskröra med pasta
Tacoköttfärs med diverse grönsaker o ev såser utan bröd
Korv i ugn
Lax med potatis och citronsås (färdig)
Torskrygg i ugn (foliebakad)
Kyckling med cous cous sallad, fetaost, paprika
Köttfärsbiffar med tzatsiki
Tonfisksallad (pasta lr grön), ägg
Lasagne, pastagratäng, tacopaj, pajer överlag är oxå lätt o passar bra i låda.

(Nu vaknar bebis, måste sluta) :D
 
Sambon och jag flyttar i morgon till hus (nu har jag nog tjatat om det här i varenda tråd jag skriver, men jag är bara så jäkla glad!).

Men till frågan, vi planerar att börja veckohandla. Planen är att handla varje måndag alternativt tisdag beroende på hur butiken vi tänker handla i får sina leveranser på frukt och grönt (söndagar är rena döden att handla grönsaker på).

Vi kommer ha mellan 8km-1mil till närmsta affär och när det storhandlas är planen att åka ned till Varberg som ligger ca 2mil bort, där andra butiker med lite lägre priser finns.

Planen är alltså att göra veckomatsedel, men vi snurrar alltid fast i samma rätter var dag. Sambon är ganska kräsen medan jag äter det mesta. Så vi har lixom snurrat in på de rätter vi vet går hem, men jag börjar tycka att det är så sinnes tråkigt att laga samma mat var dag! Jag har svårt att äta samma till matlåda dagen efter på jobbet, ibland.
Kraven på maten är att det ska gå att göra matlådor avd et, då vi båda behöver ha lådor med på jobbet. Samt att det ska vara någorlunda billiga och nyttiga rätter.

Min plan är även att baka eget bröd varje vecka för att spara in några kronor.

Men ni som veckoplanerar, hur gör ni med maten? Vad äter ni? Planerar ni rätter för veckan och sedan tar det som det känns för dagen? Eller lägger ni upp ett matschema likt bamba-stuket?

Tipsa mig gärna!

Gud vad kul med flytten, grattis! :)

Just nu håller jag inte på med matlista, men när jag gjorde det gjorde jag ett bambastuksschema - med flexibilitet. Det blev ofta så att jag och dåvarande sambon åt ute eller köpte takeout någon dag i veckan om vi jobbade över och var trötta och hungriga, t.ex. Så jag planerade kanske fem middagar per vecka, handlade utifrån dem (på nätet - såg gärna till att få leveransen på söndagen) och kompletterade vid behov då vi bodde bra, med två bra mataffärer inom krypavstånd. Eftersom jag handlade på nätet planerade jag maten utifrån vad som fanns på extrapris och erbjudande - men även med någon sorts principer så att det inte blev kött varje dag bara för att det var billigt och så vidare.

Jag skulle kunna tänka mig att en ganska vanlig vecka såg ut ungefär såhär (måndag - torsdag utbytbara:)

Måndag: Pasta - carbonara, köttfärssås, puttanesca, all'arrabiata var vanliga såser
Tisdag: Fisk - gärna lax i ugn eller något annat enkelt och snabbt
Onsdag: Köttfärsbiffar med rostade grönsaker och kall sås
Torsdag: Soppa - oftast slät grönsakssoppa eller butternut squash, bröd
Fredag: ofta ute då det nästan alltid blev AW på gemensamma jobbet
Lördag: Något som tog lite längre tid, kanske någon långkokt gryta eller så, jag såg ofta till att tvätta på lördagseftermiddagar och dåvarande sambon var på rugbyträning i flera timmar
Söndag: ofta ute, annars tyckte jag att det var kul att göra något traditionellt söndagsaktigt (i Storbritannien), gärna helstekt kyckling med tillbehör
 
Vi handlar som ni tänkt göra, till en början valde vi rätter tillsammans utifrån vad man ville ha liksom. Nu har vi styrt om lite för att sänka matkostnaderna så nu utgår jag mycket från varorna. Tex köper trepack bacon. Då blir det fläskpannkaka måndag, raggmunk med fläsk onsdag och pasta med baconsås fredag ungefär. Äter vi tacos en dag planerar jag en köttfärspaj nästa dag - med det som blev över. Det har blivit ungefär 20-30% billigare såhär/veckovis. Och varje vecka innan handlingen tittar man vad som finns kvar i kylen. Sjunger paprikan på sista versen blir det fylld paprika på måndag. Tidigare slängde vi mer, särskilt frukt och grönt. Nu kommer det mesta till användning. Och storpack! 3 kg ris direkt.

Lite fler tips på mat kanske, men jag vet inte om de går hem hos din sambo. Men köper en påse räkor, då blir det räkwok och västerbottenostpaj med räkor och gräddfil två dagar. Storpack riven ost så det räcker gott till lasagne också. Har köpt en del färska, hela kycklingar senaste tiden. Ungefär 33 kr/styck för en svensk fågel. Räcker till helgrillad kyckling en dag och flygande jakob nästa dag. Falukorv - korvstroganoff med ris, brukar enkelt räcka till en ugnsbakad korvring dagen därpå.
 
Senast ändrad:
Oftast har jag ett hum men ibland har jag ingen aning om vad vi ska äta under veckan. Vi har dock bra förutsättningar för att storhandla, köper vissa produkter direkt från bonden och odlar en del grejer själv sommartid så jag eller sambon öppnar kyl, frys och skafferi och lagar det vi är sugen på helt enkelt. Med begränsningen de ingredienser som finns tillgängliga för stunden. Vi får ofta över rester och svänger sedan ihop dem till en sorts restmiddag.Vi har också "nödmat" som vi bara lagar då det kört ihop sig och vi allihopa är griniga och hungriga och måste käka pronto.
Otroligt tråkigt att alltid äta samma rätter, dela upp det så att ni båda ansvarar för att laga 1-2 "nya" rätter per vecka och prova er fram till nya favoriter.
 
Kolla om det finns någon slags matleverantör ni kan beställa ifrån. Så jäkla smidigt. Antingen matkasse eller ren matbutik på nätet. Annars är det väl en bra idé att när man blir sugen på något bara anteckna det på nästa veckas matsedel. Icas billiga veckan (som jag inte tycker är så himla billigt...) är ju en idé att kolla på.
 
Kanske inte alls det du söker - men har ni tänkt på att beställa matkasse? Eller kommer det vara svårt för sambon att äta eftersom han är kräsen?

ICAs till exempel kan man plocka ihop själv i butik och samtidigt handla annat man behöver. Smidigt att inte behöva tänka ut någon maträtt alla veckans dagar.

Jag har faktiskt tittat på matkassar, men det är inte ås många som levererar ut till oss. Men har lite i bakhuvudet att man kanske ska ta en kasse varannan vecka för att få nya idéer på recept och lite så. Sedan har jag förstått att det är vansinnigt smidigt.

Sambon får helt enkelt äta det som serveras eller vara utan. Ofta går det mesta ned om man inte talar om vad det är för något :angel: Men skulle han komma på det så är det nog ganska kört. Bara delen att han äter inget som heter bönor eller ärtor, men äter med glädje hericot verts...
 
Vi handlar som ni tänkt göra, till en början valde vi rätter tillsammans utifrån vad man ville ha liksom. Nu har vi styrt om lite för att sänka matkostnaderna så nu utgår jag mycket från varorna. Tex köper trepack bacon. Då blir det fläskpannkaka måndag, raggmunk med fläsk onsdag och pasta med baconsås fredag ungefär. Äter vi tacos en dag planerar jag en köttfärspaj nästa dag - med det som blev över. Det har blivit ungefär 20-30% billigare såhär/veckovis. Och varje vecka innan handlingen tittar man vad som finns kvar i kylen. Sjunger paprikan på sista versen blir det fylld paprika på måndag. Tidigare slängde vi mer, särskilt frukt och grönt. Nu kommer det mesta till användning. Och storpack! 3 kg ris direkt.

Tänkt lite så, att man går på extrapriser. Vi vill få ned kostnaderna samtidigt som vi vill äta nyttigt, så bacon har vi slutat köpa de billiga trepacken då det är så mycket vatten i vissa av förpackningarna, annars är bacon något som äts ofta hos oss. Likaså ägg.

Är lite rädd för det du säger, att man kommer slänga mycket mat. Men jag ska tänka på att planera för resterna oxå, tackar enormt för tipset :)

Kött kommer bli en billig kostnad för oss i framtiden efter att mina päron slaktat, men fram till dess får det bli köpekött. Annars är vi mycket för det där med mat utan tillsatser osv. Vilket är svårt att få ihop billigt dock.
 
Våra absolut vanligaste rätter är:

* Spagetti och köttfärssås
* Pastasallad med kassler, CF franska örter och bacon
* Pastasallad med färdiggrillad kyckling, mozzarella, cashewnötter, coctailtomater och Pesto
* Lasange
* Flygande jakob
* Fläskfile marinerad i Whiskey, med ungsrostade grönsaker (morötter och palsternacka i första hand), tzatsiki alt. vitlökssås
* Hemlagad pizza
* Hel ungsgrillad färsk kyckling med örtrostade potatis
* Stinas kyckling med ris och sås


Vissa av rätterna är "slänga ihop snabbt". Stinas är en sådan grej, snabbt och enkelt :p
 
Kött kommer bli en billig kostnad för oss i framtiden efter att mina päron slaktat, men fram till dess får det bli köpekött. Annars är vi mycket för det där med mat utan tillsatser osv. Vilket är svårt att få ihop billigt dock.

Då kommer ni få sjukt mycket köttfärs :D Vi brukar göra köttbullar/pannbiff, gulasch (tomatkross, några potatisar och lök liksom) och köttfärslimpa frekvent!
 
Mitt största tips är att innan ni åker iväg eller planerar inköpslista/matsedel är att faktiskt kolla butikens erbjudanden och anpassa er efter det. Jag brukar tillexempel alltid köpa konserver och liknande med långt utgångsdatum när det är på erbjudande även om jag kanske inte riktigt behöver det just då, men det kan vara bra att ha hemma i skafferiet.
 
Då kommer ni få sjukt mycket köttfärs :D Vi brukar göra köttbullar/pannbiff, gulasch (tomatkross, några potatisar och lök liksom) och köttfärslimpa frekvent!

Haha, jag massor. Kör köttfärsbiffar med färsk basilika och fetaost i ibland :D
köttfärs blir dock tråkigt i längden, tillslut vet man inte vad man ska ha det till :p
 
Sambon och jag flyttar i morgon till hus (nu har jag nog tjatat om det här i varenda tråd jag skriver, men jag är bara så jäkla glad!).

Men till frågan, vi planerar att börja veckohandla. Planen är att handla varje måndag alternativt tisdag beroende på hur butiken vi tänker handla i får sina leveranser på frukt och grönt (söndagar är rena döden att handla grönsaker på).

Vi kommer ha mellan 8km-1mil till närmsta affär och när det storhandlas är planen att åka ned till Varberg som ligger ca 2mil bort, där andra butiker med lite lägre priser finns.

Planen är alltså att göra veckomatsedel, men vi snurrar alltid fast i samma rätter var dag. Sambon är ganska kräsen medan jag äter det mesta. Så vi har lixom snurrat in på de rätter vi vet går hem, men jag börjar tycka att det är så sinnes tråkigt att laga samma mat var dag! Jag har svårt att äta samma till matlåda dagen efter på jobbet, ibland.
Kraven på maten är att det ska gå att göra matlådor avd et, då vi båda behöver ha lådor med på jobbet. Samt att det ska vara någorlunda billiga och nyttiga rätter.

Min plan är även att baka eget bröd varje vecka för att spara in några kronor.

Men ni som veckoplanerar, hur gör ni med maten? Vad äter ni? Planerar ni rätter för veckan och sedan tar det som det känns för dagen? Eller lägger ni upp ett matschema likt bamba-stuket?

Tipsa mig gärna!
Vi storhandlar varannan vecka och handlar till sånt som inte håller hela perioden såsom mjölk och grönsallad t ex. Förvarar man resten på rätt sätt så håller det sig fräscht i hela perioden.

Vi utgår från extrapriserna i reklambladet i första hand. Är fläskkotletterna billiga (köper inget annat än svenskt kött, chark och mejeriprodukter dock) så planerar vi in två middagar med fläskkotletter som bas. Samma med kyckling, falukorv eller vad det nu kan vara.
När reklambladet är läst så är det dags för veckomenyn för två veckor. Vi bestämmer rätter (delvis från det som är billigt förstås) utifrån receptsamlingar, kokböcker osv. och skriver in lämpliga rätter i menyn. Sedan skriver vi inköpslista utefter menyn.

Det här sättet gör att vi inte behöver tänka på vad som ska lagas till middag, för det står i menyn och har man varit noga med inköpslistan så finns alla ingredienser hemma. Visst kan man byta mellan dagar då och då, men oftast har vi inte gjort det. Maträtter med råvaror som har kort hållbarhet planeras in tidigt i perioden medan sånt som har lång hållbarhet planeras in vecka två.

Vi har sparat en del pengar på det här sättet, men framförallt behöver vi inte fundera på vad vi ska laga till middag :)
 
Har ni tips på fickrecept?
Vi är otroligt dåliga på att äta fisk, annat än typ lax.

Favoritrecept med lax:
- Sprid ut rivna morötter och babyspenat i botten av en form. Skiva tomater och lägg längs kanten.
- Salta och peppra laxen och lägg på grönsaksbädden.
- Sprid ut en blandning av crème fraîche och philadelphiaost (valfri smak).
- In i ugnen tills dess att laxen är klar.

Fiskgryta:
- Koka sparris och morötter (eller annan valfri grönsak) i vatten med grönsaksbuljong-tärning.
- Ha i valfri fisk.
- Blanda i grädde/mjölk och tjocka med maizena.

Panerad fisk:
- Vänd fisken i mjöl, sen ägg och avsluta med antingen ströbröd eller kokos-flingor! Stek som vanligt.
 
Vi har alltid matlista/matplanering för att det blir ett sånt drama annars när alla är hungriga. ;)

Vi brukar skriva en full lista på maträtter (lunch och middag brukar vara separerade för man kan faktiskt inte äta pannkaka till middag, det är lunch), sen när vi orkar så skriver vi ut de på matlistan. Indelat "MÅN - lunch - middag. TIS lunch - middag. ONS - Lunch - middag" (eller bara middag när folk äter på jobb, skola osv). Fungerar bra. Dock kan vi inte veckohandla, utan vi handlar varje dag istället vilket är mindre bra. Men så måste det bara bli hemma hos oss. :)
 
Har ni tips på fickrecept?
Vi är otroligt dåliga på att äta fisk, annat än typ lax.

Cajunfisk är gott, man vänder tex röding i majsmjöl och cajunkrydda, och steker. Sötpotatismos och maque choux till.

Mandeltorsk - blanda panko med olivolja, mandelmjöl, flagad mandel och hackad persilja, lägg på torskrygg och kör i ugnen.

Nästan vilken fisk som helst blir god bara av att stekas i ugn med lite smörklickar ovanpå och en bottenskyla vitvin, så kan man jazza upp det hela med tillbehören sen.

För att inte fastna i gamla spår så använder jag mig väldigt mycket av receptdatabaser på nätet och kokböcker, och slår på t ex en råvara eller ett visst kök. Lagar man utan recept, det man redan kan, så blir det ju lite samma hela tiden. Lättaste sättet att variera tycker jag är att varva mat från olika delar av världen, då blir det ju väldigt olika av bara farten.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 119
Senast: Korven
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp