Veganism - en privilegierad livsstil?

Vi får se :) jag trodde samma innan jag själv började med höns och jag har ändå hållit på en del med jakt och fiske. Slakten är den lätta biten, att laga till och äta upp dem är värre, det bästa vore att kunna byta djur med någon.
Jag hoppas verkligen att jag klarar av det, men det vet man inte före man har köttet på tallriken!
Tänk dock på att det är lite "bökigt" regelmässigt att ha grisar hemma. Måste ha SE nummer m.m. förmodligen därför ingen har djur på det viset hemma längre, är så byråkratiskt jobbigt.
Det är enkelt att ordna ett se-nummer, jag har kollat upp det. En bekant en kilometer bort hade det så gör något år sen. :) sen har vi en slaktare som kan ställa upp och ordna den biten också.
 
Folk som inte kan göra om icke-heme till heme, folk med diverse mag- och tarmsjukdomar och matsmältningsstörningar, allergier, sensorisk integrationsstörning, folk med låg eller icke-existerande möjlighet att absorbera syntetiska vitaminer, osv.

Mest undrar jag vilka "folk är som glömmer"? Inte att det finns anledningar till att välja annat än vegansk kost som inte enbart är godtyckliga.
 
Tillägg: jag funderar på om det går att ha ett par grisar hemma nästa år, dom får bo på våran gård några månader och växa sig stora, det är såklart en lyx, men jag skulle kalla det kött som man kan ha gott samvete över!
Jag skulle inte säga att man kan ha gott samvete över något kött alls, du dödar ändå djur och äter upp dom. Väldigt märkligt att man kan göra det med gott samvete när man lika gärna kan äta vegetabiliskt och låta djuren leva.
 
Jag skulle inte säga att man kan ha gott samvete över något kött alls, du dödar ändå djur och äter upp dom. Väldigt märkligt att man kan göra det med gott samvete när man lika gärna kan äta vegetabiliskt och låta djuren leva.
Jag skulle ha oerhört gott samvete. Jag har kunnat erbjuda djuret ett bra liv och ett bra avslut. Men vi har väldigt skilda åsikter i det ämnet, så jag konstaterar helt enkelt att vi tycker olika. :) (jag tycker att man får välja vilken kost man vill, men tycker att man ska reflektera över hur maten tillverkas. Jag gillar verkligen avokado, men har dragit ner mina inköp pga miljön till exempel). Jag tror inte mina tuppar har en speciellt negativ påverkan på miljön. Dom äter spannmål som är lokalproducerat (dock inte eko så vitt jag vet, men jag kan promenera till bonden, förutom vete som inte odlas här uppe) och mina matrester.
 
Jag skulle inte säga att man kan ha gott samvete över något kött alls, du dödar ändå djur och äter upp dom. Väldigt märkligt att man kan göra det med gott samvete när man lika gärna kan äta vegetabiliskt och låta djuren leva.

Byt gärna ut ”man” mot ”jag”. Vi är ganska många som inte har något dåligt samvete över den mat vi väljer att äta. (Och djuren hade inte levt alls om vi inte ämnat äta dem, men där går nog tråden i diket om det ska ältas igen.)
 
Ja, då är vi rörande eniga. Jag skulle inte vilja placera veganism centralt vare sig i ESD eller i SD. I alla fall inte i nuläget. Djurvälfärd, däremot, precis som du säger. AW ingår också i andra stora koncept, som One Health och One Welfare.

Det kan också vara så att det hållbaraste är att alla äter vegetariskt (eller vegant för resonemangets skull). Men jag är i dagsläget skeptisk till att det ens vore funktionellt att dra ESD så mycket åt kritiska djurstudier till.

Jag märker att jag glider mellan undervisning för hållbar utveckling och hållbar utveckling här, men jag hoppas att jag ändå blir begriplig.

Högst begriplig! Håller med i varje stavelse.
 
Jag skulle inte säga att man kan ha gott samvete över något kött alls, du dödar ändå djur och äter upp dom. Väldigt märkligt att man kan göra det med gott samvete när man lika gärna kan äta vegetabiliskt och låta djuren leva.
Fast det är ju det att djuren skulle inte leva, inte ens födas, om de inte var ämnade som mat till oss. Lamm, köttdjur av nöt, utegrisar och en del höns lever bra om än korta liv.

Tillämpa samma djurskyddslagar på produktionsdjuren, som på sällskapsdjur och hästar så skulle jag anse köttindustrin som problemfri.
 
Fast det är ju det att djuren skulle inte leva, inte ens födas, om de inte var ämnade som mat till oss. Lamm, köttdjur av nöt, utegrisar och en del höns lever bra om än korta liv.

Tillämpa samma djurskyddslagar på produktionsdjuren, som på sällskapsdjur och hästar så skulle jag anse köttindustrin som problemfri.
Fast ingen har väl någonsin mått dåligt av att inte födas? :rofl: Hur är det ens ett argument?
 
Fast det är ju det att djuren skulle inte leva, inte ens födas, om de inte var ämnade som mat till oss. Lamm, köttdjur av nöt, utegrisar och en del höns lever bra om än korta liv.

Tillämpa samma djurskyddslagar på produktionsdjuren, som på sällskapsdjur och hästar så skulle jag anse köttindustrin som problemfri.
Ser inget egenvärde i att djur ska födas..
 
Mest undrar jag vilka "folk är som glömmer"? Inte att det finns anledningar till att välja annat än vegansk kost som inte enbart är godtyckliga.

Ah du menar så.

Min erfarenhet är att inom diskussionen om plantbaserad kost (vegansk kost) så är det ofta kommentarer som:

Hur alla i världen kan visst leva på en vegansk kost
Säger man att det inte är sant utan många har inte möjligheten får man ofta svar som "vilka då?? Det är bara lögner titta vad denna organisation säger att hur alla kan leva på en vegansk kost", "folk försöker inte tillräckligt och folk bara hittar på så dom har en ursäkt att fortsätta äta kött" osv.

Tänkte man på sjuka och funktionsnedsatta så skulle man enligt mig snarare fokusera på hur man kan dra ned på köttkonsumption, särskilt i västvärlden där vi äter allt för mycket kött att det inte är hållbart
 
Att kunna välja är ett privilegium. Oavsett vad man väljer.

Jag tänker att det mest hållbara måste vara att livnära sig på vad som går att producera i det område man bor. Vad som går att odla där och vilka djur som passar klimat och fodertillgång. Jag bor i norra Roslagen och min kost skulle väl då bestå av rotfrukter, äpplen, bär, svamp, strömming, viltkött. Bra betesdjur här är getter och får. Ur ett hållbarhetsperspektiv lär ju rena sällskapsdjur vara uteslutet men djur som hjälper oss att kunna leva ett hälsosamt liv utan att importera eller massproducera är hållbart. Vallhundar, arbetshästar, jakthundar, katter t ex. Man glömmer lätt att djuren inte bara är mat utan att de har en viktig funktion. Katter t ex hjälper till att hålla efter skadedjur som kan förstöra mat som måste lagras över vintern.

Som världen ser ut idag tror jag definitivt att om alla människor som har möjlighet att välja var veganer så skulle det leda till ett mer hållbart samhälle.
 
Som världen ser ut idag tror jag definitivt att om alla människor som har möjlighet att välja var veganer så skulle det leda till ett mer hållbart samhälle.
Fast då måste man också fråga sig;
Är det rimligt att fattiga delar av världen ska producera mat till oss privilegierade, samtidigt som vi låter vår egen mark stå obrukad? Borde vi inte istället utnyttja våra privilegier till att vara föregångsland inom hållbar animalieproduktion, vilket vi har goda förutsättningar för?
 
Vad är det de äter, som är så dyrt och importerat?

För övrigt står transporten, som jag förstår det, för ganska liten del av miljöpåverkan av matproduktion. Hur knäppt det än kan verka är det alltså bättre att äta ett ekologiskt äpple från Argentina än ett icke-ekologiskt från Sverige. I alla fall enligt vad experterna på naturskyddsföreningen säger, som har som jobb att hålla koll på sånt.
Då har du, eller de som skrivit det du läst, nog snurrat till det en hel del.

Det är inte ens säkert att det s.k. ekologiska äpplet från Argentina är särskilt ekologiskt till att börja med.
Definitionerna på vad ekologisk odling egentligen är, varierar stort, och redan EU-ekologiskt står i många stycken långt ifrån vad som skulle kunna bli KRAV-godkänt.

Det är inte ovanligt att man hittar rester av bekämpningsmedel i importerad "ekologisk" frukt, som bl.a. kommer från kontaminerat vatten från "grannen".

Inom svensk "konventionell" fruktodling (och svenskt jordbruk generellt) används minimalt med bekämpningsmedel, och man använder oftare mindre av "jordförstörande" metoder i odlingen. Det väldigt ovanligt med rester av bekämpningsmedel i svensk frukt.

Våra odlingar av vad än vara må, är också betydligt mer småskaliga, än ett industriäpple från t.ex. Argentina, vilket innebär att vi är bättre på att bevara och vidmakthålla biologisk mångfald.

Med stor sannolikhet är äpplet dessutom resultat av socialt icke hållbart arbete för jordbruksarbetarna, och transporten är definitivt rejält klimatbelastande.

Någon har haft väldigt speciella glasögon på sig, i sitt försök att "jämföra äpplen och päron".
 
Hur många är det som optimerar sin hälsa? Jag skulle säga att det är rätt många som inte är maximalt hälsosamma och starka, även bland icke-veganer.

Så i den allmänna konkursen av övervikt etc skulle jag säga att det inte är givet att en vegansk kost inte skulle vara ett steg framåt.
Att blanda ihop övervikt, och hälsorelaterade problem orsakade av kombinationen övervikt och ett stillasittande liv, och tro att det skulle "försvinna" om alla blev veganer, är en grov förenkling av komplicerade samband, där bl.a. "felnäring" och "stillasittande", och socioekonomiska faktorer är en viktiga faktorer.

En vegan som trycker i sig massiva mängder sockrade läskedrycker och sitter stilla, riskerar lika mycket problem som blandkostare, som sitter stilla och dricker sockrade läskedrycker.
 
Att blanda ihop övervikt, och hälsorelaterade problem orsakade av kombinationen övervikt och ett stillasittande liv, och tro att det skulle "försvinna" om alla blev veganer, är en grov förenkling av komplicerade samband, där bl.a. "felnäring" och "stillasittande", och socioekonomiska faktorer är en viktiga faktorer.

En vegan som trycker i sig massiva mängder sockrade läskedrycker och sitter stilla, riskerar lika mycket problem som blandkostare, som sitter stilla och dricker sockrade läskedrycker.
Det har jag inte påstått heller. Men att säga att vi inte kan bli veganer för det skulle göra oss mindre starka och hälsosamma är ju också en överdrift. Alla äter inte perfekt, och det är inte sagt att en vegansk kost skulle vara sämre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp