Bukefalos 28 år!

Vem äger hästen?

J

JumpForMyLove

Om en person betalat hela hästen och det är sagt att den ska hämtas ett datum och dagen innan säger säljaren att köparen inte längre får köpa hästen. Är då inte köpet redan gjort och köparen äger hästen?
 
Sv: Vem äger hästen?

finns det kontrakt med underskrifter så är köpet gjort.
 
Sv: Vem äger hästen?

Har du inget kontrakt, ägarbevis eller kvitto på att du betalat hästen så kan det bli svårt att bevisa att du köpt hästen, men ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Men som sagt, svårt att bevisa om du inte ens har kvitto på att du betalat.

Jag har precis köpt en häst på det vis du beskriver, hästen är betald men jag har inte hämtat den än. Dock har vi skrivit kontrakt och jag har fått ägarbevis och hästens pass.
 
Sv: Vem äger hästen?

Jag har hört/läst att köpet anses gjort först när hästen levererats/hämtats. OBS! Vet inte om det är så numera för det var rätt länge sen.
 
Sv: Vem äger hästen?

Det finns ju kvitto på köpet att det är gjort, dvs inbetalningen och hon har ett handskrivet kvitto på att hon köpt hästen.
 
Sv: Vem äger hästen?

Tror att juridiskt är det så att köpet inte är klart förrän hästen levererats/hämtats. Så även om köparen har betalat hästen så är inte affären klar i det här skedet.
Men det som det kommer att handla om här istället att säljaren gör ett avtalsbrott genom att inte längre vilja genomföra affären fullt ut och kan då istället tas till Tingsrätten för det. Om man driver det vidare kan köparen i Tingsrätten begära ersättning för att dels inte affären blev av men också för utgifter man haft och sådant som inte kunnat gjort för att man inte fått hästen t ex träningar och tävlingar. Så det kan bli en väldigt dyr historia för säljaren, även denne i Tingsrätten går med på att genomföra affären.
Om köparen upplyser säljaren om detta så är det ju möjligt att säljaren ändrar sig igen.
 
Sv: Vem äger hästen?

Såvitt jag känner till har köpet fullbordats i samma stund som säljaren kvitterat köpeskillingen, då är det kvittot som gäller som bevis. Står hästen kvar efter köpet, så är detta ett avtal i sig och kan regleras i köpekontrakt eller annat kontrakt men är en helt annan avdelning. Det ger inte säljaren en kvarvarande äganderätt, sen beror det ju på hur man reglerat själva uppstallningen efter köpet. Backar köparen här, och inte fullföljer sina betalnings åtaganden så finns ju risk att säljaren inte vill släppa hästen. Reglerna för det är ganska komplicerade, huruvida man har rätt till det eller inte.

Alltså, det är kvitto som gäller och bevisar köpehandling.
 
Sv: Vem äger hästen?

Man måste även ta varan i sin besittning.
Det är komplicerat det där.

Att ta den i besittning innebär att hämta den från säljaren och förvara den på annat ställe.
Kvittona borgar i detta läget bara för pengarna.
Som man får tillbaka om det finns några.
 
Sv: Vem äger hästen?

men från vilket datum står det på kvittot då att köpet gått igenom? och vem står försäkringen på? Jag tycker det låter helknäppt att en säljare bara skulle kunna ångra sig så länge hästen inte är hämtad, för hur ofta genomförs köp och hämt samma dag när det gäller hästar?
Den dagen jag köpte min häst skrev vi både köpekontrakt och skrev över försäkringen, sedan tog det ju en tid innan jag hämtade hem hästen, men det vore ju konstigt om hästen inte räknades som min från den dagen kontraktet skrevs...

förstod inte så överdrivet mycket av paragraferna i länken och vet inte om det är skillnad på "levande" varor eller inte, men allt beror nog på hur köpet gått till och vad som överenskommit om avhämtning...
 
Sv: Vem äger hästen?

Jag är inte juridiskt kunnig, men jag vet att om man köper en häst och inte hämtar den, så riskerar man att förlora hästen om säljaren går i konkurs.
Så rimligen så måste man hämta sin häst för att verkligen äga den?
 
Sv: Vem äger hästen?

Jag är inte juridiskt kunnig, men jag vet att om man köper en häst och inte hämtar den, så riskerar man att förlora hästen om säljaren går i konkurs.
Så rimligen så måste man hämta sin häst för att verkligen äga den?
hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.
 
Sv: Vem äger hästen?

Du kan ha kvar hästen i samma stall under förutsättning att den flyttas för att sedan flyttas tillbaka. Vet att det låter snurigt, men det är för att man vid en konkurs inte ska kunna hitta på att alla gården hästar är sålda istället för att mätas ut. Av samma anledning är det viktigt att man har ordentliga papper skrivna om man hyr in sig och att man har den egna hästens handlingar i ordning.
 
Sv: Vem äger hästen?

hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.
Gäller samma regler som för andra varor (bilar, båtar...). Ett gammalt knep att undvika utmätning är att ha "fejkade" köpehandlingar och låtsas att någon annan äger varan när kronofogden kommer. Har man flyttat hästen så har man visat att man utövat sin äganderätt.
 
Sv: Vem äger hästen?

Nåja han påstod att pengar skulle återbetalas. Ser man inte dom i morgon går en anmälan in till polisen. Köpare och säljare har samma bank så överföring går direkt (bevisat vid betalning), nu förbjuds hon hämta hästen och han bråkar om tillbakabetalning!
 
Sv: Vem äger hästen?

Man måste även ta varan i sin besittning.
Det är komplicerat det där.

Att ta den i besittning innebär att hämta den från säljaren och förvara den på annat ställe.
Kvittona borgar i detta läget bara för pengarna.
Som man får tillbaka om det finns några.

Inte nödvändigtvis behövs att man tar varan från säljaren och förvarar den på annat ställe, varan kan även tas i besittning genom att ett avtal upprättas mellan köparen och säljaren där varan får stanna under en datumreglerad tid och därefter hämtas av köparen. Oftast i utbyte mot ekonomisk ersättning, även det är ett sätt att ta varan i besittning. Ännu bättre är det ju om köparen kan vara regelbundet under den perioden, och även vara delaktig i hästen

Men som sagt, det är komplicerat och finns inget sådant avtal så räknas det nog som att köparen ej har tagit varan i besittning. Muntliga sådana avtal är mördande, för här får i regel säljaren alltid rätt.
 
Sv: Vem äger hästen?

Tack för alla era kloka svar råd och tips :bow: Pengarna är dock åter hos köparen och jakten på perfekt häst fortsätter :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 724
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Om man har kommit överens om att köpa en häst, ett köpeavtal har upprättats och en del av betalningen är erlagd. Kan då försäljaren helt...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp