I väldigt många år jobbade jag som djurskötare. Var en mycket kompetent sådan som tog resultat på högsta allvar och gick verkligen in för mitt jobb. Det var roligt, utvecklande och utmanande. Jag hade ett mycket gott samarbete med veterinär, foderleverantören och min arbetsgivare.
Allt skulle klaffa och allt hängde på mig- ett mycket stort ansvar.
Hatade verkligen att få frågan vad jag jobbade med. Jag kände mig bara missförstådd och förlöjligad när jag svarade att jag jobbade med grisar.
Men det beror ju på okunskap hos den som frågar. De vet ju inte vad som krävs i ett sådant arbete. De vet inte att ett arbete inom lantbruk kräver mycket utbildning, känsla och kunskap.
Men jag undvek att träffa folk på grund av den jobbiga frågan om vad jag jobbade med. För mig kändes det nästan som att släppa en bomb när jag sa vad jag arbetade med.
Man såg människan framför sig, hakan åkte 20 cm ner, munnen blev ett stort hål och ögonen två lika stora hål

.
Och man visste att man var dömd.
Sedan 9 år tillbaka jobbar jag som handläggare på en myndighet. Och när jag får frågan om vad jag jobbar med behöver jag inte längre vara rädd och känna mig konstig eller för den delen gå i försvar.
Jag älskar djur, både hästar, marsvin, hundar och marsvin. Och grisar. Så jag tyckte om mitt gamla jobb som djurskötare, men jag vill inte tillbaka dit.
Jag identifierar mig inte direkt med nuvarande arbete, det är ett jobb som ger en inkomst helt enkelt.
Jag identifierar mig mer som en djurmänniska då djuren är en stor del av mitt liv.