Där har väl folk olika etisk kompass (det blir om inte annat tydligt i tråden)? De som känner att det inte passar hur de vill agera i livet tar reda på det, de som inte tycker det stör den egna kompassen kanske tar reda på läget, kanske inte.
Nu svarar jag inte bara dig utan tänker vidare: Jag förstår inte argumentet i tråden från personer som tycker det är oviktigt att ta reda på, att det är den otrognas jobb; att den åsikten på något sätt skulle vara mer normativ, mer gängse. Är det någon som vet varifrån det kommer? Finns data över det? Är det inte bara så att eftersom vi alla är människor, så tenderar vi tro att våra åsikter är allmänmänskliga, något som också ofta stärks av vår verklighets ”filterbubbla”; att vi oftare umgås nära (och pratar om sådant här med) folk med åtminstone delvis överlappande etisk kompass och därför tror vi det är vanligaste åsikten?
Jag har svårt att tro, att i ett samhälle med så starkt monogam norm, så skulle ändå majoriteten personer tycka det vara okej att själv vara den tillfälliga förbindelsen. Annars blir det väl konstigt (eller det blir det i mig)? Antingen är en monogam och söker monogama förhållanden/förbindelser, eller så är man inte det och har vilka olika typer av förhållanden/förbindelser som helst? Personligen har jag svårt att förstå hur den etiska kompassen ser ut om någon definierar sig som monogam och ändå är okej med att vara den någon är otrogen med. Hur går det till? Jag menar inte att det ger skuld, jag bara försöker förstå hur den här ”det har inget med mig att göra”-känslan uppstår om den samförekommer med monogami. Obs, jag menar inte att det är fel, bara att det är en annan logik och etik än min. Och jag menar verkligen inte att det är fel med andra förhållanden än monogama, bara det finns transparens och samtycke bland alla inblandade (och då även ett raggs/liggs/vid sidan oms eventuella partner).