Vem får fölet?

F

Frieserhäst

Har ingen aning om tråden ligger rätt, annars kanske moderator kan flytta den?

Nu till min fråga:
Har min häst på foder, och p.g.a. återkommande hälta inte kommer hålla för ridning.
Jag hade planerat att betäcka henne i vår.
Min fodervärd frågade mig om jag hade kunnat tänka mig att ha hästen fortsatt utlånad
på foder och att hon skulle ta föl på henne.

Vems blir fölet? Vem står för kostnader? och vem får pengarna för fölet vid ev försäljning?
Finns det något annat viktigt att tänka på/veta vid sådana här situationer?

MVH Mia
 
Sv: Vem får fölet?

Om du låter fodervärden ta föl på henne så blir det fodervärden som får stå för alla kostnader men det blir också fodervärden som får fölet och därmed även ev pengar vid en försäljning. Det enda som kan diskuteras är vem som ska stå som uppfödare på fölet. För normalt så anses alltid stoägaren som uppfödare även någon annan som betalar för och äger fölet. Det är något ni får komma överens om innan det blir tal om betäckning.
 
Sv: Vem får fölet?

Vill fodervärden ta föl på stoet så borde ju också denne få fölet. Känns inte det bra kanske hon får betala lite för att ta föl på ditt sto?
 
Sv: Vem får fölet?

Du har redan fått bra svar... Men glöm inte skriva ett nytt kontrakt där allt står, vem står för hingsten, ultraljud, extra foder, hur länge, fölet ska ju avvänjas nån gång, vem får fölet, vem står för försäkring av fölet, vem står som uppfödare på fölet, vem förbinder sig att vaccinera fölet och regga den osv osv... :)
 
Sv: Vem får fölet?

Tack för alla svar! Då vet jag hur det ligger till.
Dock tror jag inte det är en lösning som passar mig, när jag redan har kontaktat
hingstägare o.s.v för att själv ta hem hästen och ta föl.
Känns lite konstigt att hon skulle få ca 40 000 för ett för hon knappt betalat något för,
då stoet i sig inte var en billig peng för oss dödliga.

TACK ALLA :laugh:
 
Sv: Vem får fölet?

Inte betalt något för? Om fodervärden tar föl står hon väl för alla kostnader?
 
Sv: Vem får fölet?

Jo, absolut! Kanske uttryckte mig konstigt..
Men jag menar på att om man köper en häst för man är intresserad av lite avel och lite ridning,
Då har man ju fått betala ett högt pris för att få en häst passande för dessa båda + sedan
alla tillkommande utgifter en betäckning innebär.
Då borde väl alla "uppfödare" kunna istället låna en häst man tycker verkar bra och vips
har en stor kostnad försvunnit? Och man kanske kan försärja sig på avel?

Uch känner jag rör ihopa allting, det är kanske bara i mitt huvud det verkar lite klyddigt för tillfället
 
Sv: Vem får fölet?

Många uppfödare lånar just in ston för en eller ett par säsonger. Jag har själv för närvarande fyra låneston och har lånat ut två av mina egna. Nästa år kommer två ston till som jag kommer att låna. Så detta är väldigt vanligt att man gör på det här sättet. I mina fall så är hästarna på foder och fodervärden står för alla kostnader och får uppfödarskapet på fölen.
 
Sv: Vem får fölet?

Det verkar ju vara ett himla smidigt sätt i så fall!

Dock tror jag inte det är något för mig då jag äntligten valt vilken hingst jag vill ha!

Tack för era svar
 
Sv: Vem får fölet?

Du har alltså till våren tänkt att betäcka ditt (utlånade) sto?!
Senario 1: Betalar du alla kostnader för betäckning, vidare vet.avgifter o alla andra avgifter som tillkommer vid betäckning/dräktighet. Då blir det ju ditt föl! Och eftersom du står som ägare till stoet står du automatiskt som som uppfödare på fölet.

Hade du har tänkt att fodervärden ska fortsätta vara fodervärd under dräktigheten o fram till avvänjningen av fölet? Eller tanken har varit hela tiden att du kommer att ta hem stoet inför betäckningen?
Ska sto o föl stå kvar hos fodervärden fram till försäljning, bör antingen du betala merkostnaden för fölet i månaden. Eller så gör ni upp att fodervärden får en viss procent vid försäljningen. Just för att täcka upp merkostnaden denne har haft!

Senario 2: Ska däremot fodervärden ta föl på ditt sto, och står för alla kostnader!! Mitt råd till fodervärden är att ha ett kontrakt med dig på att det är hennes/hans föl, OCH att den har fått ditt godkännande att få betäcka ditt sto med allt vad det innebär. Om fodervärden vill stå som uppfödare ska detta stå i kontraktet. Då kan man få in det i fölets papper.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem får fölet?

Så som jag hade tänkt så hade jag tagit hem hästen till våren, skickat på betäckning och
sedan behållt henne hemma tills fölet skall avvänjas. Och därefter åter till fodervärd
för ett ev "köp" från hennes sida. Detta var vi överens om innan men nu har fodervärden
ändrat sig och vill inte ha tillbaka hästen om jag betäcker henne.

Däremot kunde hon tänka sig att betäcka själv först och jag kunde funderat på hur jag
hade velat göra med hästen. (sälja till fodervärd för liten peng, ta tillbaka, sälja som avelsto för lite större peng)
 
Sv: Vem får fölet?

I see....!

Ja, då hade jag hållt mig till plan A! ;)
Tagit hem stoet. Tagit föl, för att sen sälja stoet....eller ev. hittat ny fodervärd.
Antar att du vill behålla fölet, eller?
 
Sv: Vem får fölet?

Ja, eftersom stoet inte inte kommer vara ridbar, mer än mycket skritt och lite trav och galopp
för motionens och livsglädjens skull hade jag tänkt att använda fölet som blivande tränings
och tävlingshäst. Tycker bara det är synd att det skulle bli lite klydd då jag verkligen hittat
den perfekta fodervärden som bryr sig såå mycket om denna hästen.

Men samtidit vill jag inte vara hästlös mer och hade hon då tagit föl först hade jag
ju snällt fått vänta på "min tur". Vilket inte känns sådär jätte lockande...
 
Sv: Vem får fölet?

Frågan är ju oxå hur pass intresserad "fodervärden" är av att du tar ett föl på stoet, EFTER henne/honom??!!
Om hon/han överhuvudtaget är intresserad av att köpa el. ha kvar stoet, när väl fölet är fött o avvänjt??
Antagligen hamnar du i samma sits som du är i nu, + 1 år till spillo!

Nej du....jag hade nog "sett om mitt eget hus" först!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vem får fölet?

hade hon helt plötsligt inte blivit intresserad av att jag skulle ta föl sedan så hade jag
ju helt enkelt fått ta hem hästen snarast möjligast. Men som sagt, då hade ju ett år redan gått.
nä, vill hon inte ha hästen efter att jag tagit föl får det bli så! Det är ju trots allt min häst
som jag bestämmer över. Nu är en bra tid för mig att skaffa föl, vem vet hur det ser ut sedan
när man ska ha tid att ha fölvaka
 
Sv: Vem får fölet?

Ja, eftersom stoet inte inte kommer vara ridbar, mer än mycket skritt och lite trav och galopp
för motionens och livsglädjens skull hade jag tänkt att använda fölet som blivande tränings
och tävlingshäst. Tycker bara det är synd att det skulle bli lite klydd då jag verkligen hittat
den perfekta fodervärden som bryr sig såå mycket om denna hästen.

Men samtidit vill jag inte vara hästlös mer och hade hon då tagit föl först hade jag
ju snällt fått vänta på "min tur". Vilket inte känns sådär jätte lockande...

I det här fallet som du beskriver det hade jag gjort så här:
Sagt fodervärden att jag ville ha ett föl från mitt sto och att jag bestände hingst och betalde alla avgifter m m för det och sedan efter avvänjning fick hem mitt föl. Mot detta så hade fodervärden sedan fått överta stoet helt och själv kunnat avgöra om det skulle bli fler föl m m.
 
Sv: Vem får fölet?

tyvärr är detta ingen möjlighet då hon har klargjort för mig att hon inte vill ha hästen om
jag tar föl efter henne. Då hon säger hon är osäker hur hennes skada kanske gör henne
ännu mindre ridbar. Trots att vi har fått klart godkänt från veterinär att avla då dom tycker
hon har mycket kvar att ge i avelsbox och som individ. dom har sagt tydligt att enligt
deras mening ska hästen inte tas bort då hon har en underbar blick, fin i päls och hull!
Men att hon kommer att vara 0.5 gradit halt, kan bli mindre när kondis, muskler och ligament
blivit starkare o.s.v.
 
Sv: Vem får fölet?

Då hade jag inte tvekat en sekund på att ta hem stoet betäcka själv och sedan efter fölning avgjort vad som skulle hända med stoet. Hade inte övervägt att låta fodervärden ta föl när man inte vet hur stoet kommer att bli efter det.
 
Sv: Vem får fölet?

det var fodervärdens egna funderingar angående det, enligt alla veterinärer vi pratat med
kommer en fölning varken göra till eller från för hennes välmående.
Det enda som kan ske är att man kanske får reda på om hon nerärver väldigt bra (eller dåligt)
och därefter kanske vara mer värd i avelssammanhang.

Men vi kan ju konstatera att vi tänker lika i frågan och därför har jag kommit underfund med
hur jag ska göra. (även om det inte var grundavsikten med tråden igentligen, mer en bonus)

Mia :laugh:
 
Sv: Vem får fölet?

Jo, absolut! Kanske uttryckte mig konstigt..
Men jag menar på att om man köper en häst för man är intresserad av lite avel och lite ridning,
Då har man ju fått betala ett högt pris för att få en häst passande för dessa båda + sedan
alla tillkommande utgifter en betäckning innebär.
Då borde väl alla "uppfödare" kunna istället låna en häst man tycker verkar bra och vips
har en stor kostnad försvunnit? Och man kanske kan försärja sig på avel?

Uch känner jag rör ihopa allting, det är kanske bara i mitt huvud det verkar lite klyddigt för tillfället

Tja, det är så pass många som är intresserade av att låna ut sina ston som avelsmärrar att jag inte riktigt ser problemet. Jag vet inte vad du har för kostnader med att ha hästen men för de flesta som har hästarna inhyrda eller köper in foder så är det en stor kostnad som försvinner om hästen är utlånad ett år (foder, hovslagare etc.).
Har hästen inte haft föl tidigare så kan det också vara en fördel att låna ut dem inför första fölet som många gånger blir lite mindre etc. Blir det problem att få henne dräktig är det fodervärdens kostnad och inte din.

De flesta avelsston säljs relativt billigt, speciellt de som inte är ridbara. Så många gånger uppväger uppstallningskostnaderna under 1,5 år kostnaden för att köpa hästen.

Men vill du själv ta föl är det väl bara att ta hem hästen. Men efter vad fodervärden sagt lär du få leta efter en ny sådan och bra fodervärdar är inte helt enkelt att hitta.

Hade jag varit i din sits skulle jag ha sålt hästen billigt till fodervärden med förbehåll för ett föl som skall tas inom en viss tidsram.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 101
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp