Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Barnbidrag -> ökat barnafödande -> ökad befolkning -> mer klimatpåverkan?

Jag håller med.
Ah, på det sättet.
Fast jag tror inte att ens flerbarnstillägget är så högt att det gör att folk väljer att skaffa fler barn för att få den ekonomiska förmånen. För det är betydligt dyrare att ha ett barn än de pengar som barnbidraget ger som tillskott.
 
Det säger väl sig självt kanske att det handlar om utrymme.

Från min kollektivtrafiksutförare i mitt län:

"Cykel

Cykel får tas med kostnadsfritt på Östgötapendeln och på våra landsbygdsbussar i mån av utrymme, men tänk på att den inte får transporteras inne i bussen.

På Östgötapendeln tillåts sex cyklar per avgång på vardagar innan kl. 6.00, mellan kl. 9.00-15.00 och efter kl. 18.00. Helger samt under perioden för sommartidtabell får cyklar tas med hela dygnet i mån av plats. Cyklar ska placeras på angiven plats i mitten av tåget. Under Vätternrundans tävlingsdagar är cyklar inte tillåtna på Östgötapendeln på grund av utrymmesbrist.


På landsbygdsbussar ska cykeln fästas bak på bussen. Du tar själv med spännband och remmar. Alla bussar har dock inte cykelkrokar så vi kan inte garantera att det är möjligt. Ring gärna kundservice på telefon 0771-21 10 10 och kolla hur det ser ut på den buss du vill åka med."
Ja? Har jag påstått något annat?

Hur som helst så står det inget alls om cyklar på länstrafikens hemsida så det är oklart om cyklar kan tas med ö.h.t. Och det är som sagt inte tillåtet att ta med cyklar på en del tåg, men på vissa tåg går det bra.

Eftersom det uppenbart går bra ibland så borde det vara möjligt att alltid kunna ta med cykeln på buss eller tåg (i mån av plats då för jag inser ju att alla människor på tåget eller bussen inte kan ha cykeln med sig samtidigt. )
 
Barnbidrag -> ökat barnafödande -> ökad befolkning -> mer klimatpåverkan?

Jag håller med.
Frågan är om det är ett uttalat problem vi har här i norden, sverige? Tror jag sett någon genomsnittssiffra på antal barn/familj i sverige på 1,4. Typ, minns inte exakt och är för lat för att binga det nu.
Jag tror att vad det gäller befolkningsfrågan är den nog mer akut att diskutera i andra områden i världen.

Flerbarnstillägget däremot, det kan starkt ifrågasättas.
 
Ah, på det sättet.
Fast jag tror inte att ens flerbarnstillägget är så högt att det gör att folk väljer att skaffa fler barn för att få den ekonomiska förmånen. För det är betydligt dyrare att ha ett barn än de pengar som barnbidraget ger som tillskott.
Det tror egentligen inte jag heller i de flesta fall (jag har faktiskt hört en person säga att de ska skaffa ett tredje just för tillägget :confused:) utan det skulle mest vara ett statement att man erkänner att vårt antal är ett problem och därmed sätta frågan på dagordningen i befolkningen.
 
Frågan är om det är ett uttalat problem vi har här i norden, sverige? Tror jag sett någon genomsnittssiffra på antal barn/familj i sverige på 1,4. Typ, minns inte exakt och är för lat för att binga det nu.
Jag tror att vad det gäller befolkningsfrågan är den nog mer akut att diskutera i andra områden i världen.

Flerbarnstillägget däremot, det kan starkt ifrågasättas.
Fast vi måste ju börja diskutera det som det globala problem det är. Någonannanismen är inte särskilt gångbar vad gäller klimatfrågan.
 
Fast vi måste ju börja diskutera det som det globala problem det är. Någonannanismen är inte särskilt gångbar vad gäller klimatfrågan.
Men man måste starta i rätt ände av problemet och jag säger inte att frågan inte bör tas upp för diskussion, jag anser bara inte att vi har just det specifika överbefolkningsproblemet vad gäller antal födslar här. Sen har vi ju fått en stor grupp nya människor här som traditionellt sett har stora familjer så det kanske är ett uppkommande problem här, vad vet jag?
 
Men man måste starta i rätt ände av problemet och jag säger inte att frågan inte bör tas upp för diskussion, jag anser bara inte att vi har just det specifika överbefolkningsproblemet vad gäller antal födslar här. Sen har vi ju fått en stor grupp nya människor här som traditionellt sett har stora familjer så det kanske är ett uppkommande problem här, vad vet jag?
Enligt mig är rätt ände att lyfta frågan och börja diskutera den här. Att säga "Det är ert FEL" och slänga frågan i knät på någon långt borta har inte hjälpt hittills. Det som hjälpt bäst hittills är att utbilda kvinnor men tyvärr är nu den unga generationen så stor så 2 barn per kvinna där kommer resultera i ytterligare befolkningsökning.
 
Det tror egentligen inte jag heller i de flesta fall (jag har faktiskt hört en person säga att de ska skaffa ett tredje just för tillägget :confused:) utan det skulle mest vara ett statement att man erkänner att vårt antal är ett problem och därmed sätta frågan på dagordningen i befolkningen.
Om man har 6 barn drar barnbidraget in 11 470 kr i månaden, 7 500 utan flerbarnstillägg.

Men på tre barn får man bara 730 kr extra utöver barnbidraget. Vet inte men jag kan gissa att när man börjar väga mellan 4 barn och uppåt kanske det avgör om man har råd?
 
Ah, på det sättet.
Fast jag tror inte att ens flerbarnstillägget är så högt att det gör att folk väljer att skaffa fler barn för att få den ekonomiska förmånen. För det är betydligt dyrare att ha ett barn än de pengar som barnbidraget ger som tillskott.
Mitt inlägg inlägg var inte så allvarligt menat. Du har helt rätt i att barnbidragsdiskussionen ligger utanför trådens ämne.
 
Lite källkritik kan man ha, istället för att länka till en biased opinionsartikel och måla fan på väggen?

Författarna är:
  • Michael Mann is distinguished professor of atmospheric science and director of the Earth System Science Center at Pennsylvania State University. Bob Ward is policy and communications director at the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at the London School of Economics and Political Science
Plus att följer man länkarna i texten så är de mycket solida klimatforskare och rapporter det hänvisas till. Det här är inte direkt Wiki som åberopas. Den må vara en opinionsartikel men den målar inte fan på vägen utan källhänvisningar.
 
Ibland undrar man hur politiker och statstjänstemän (infrastrukturplanering) samt kollektivtrafikbolag tänker egentligen. Ur min synpunkt anser jag att kollektivtrafiken ute på lndsbygd för utökas kraftigt både vad det gäller linjer och hållplatser och turtäthet - jag anser att det i första främsta hand är människor på landsbygd som 'tvingas' ta bilen, precis som @kryddelydd beskriver om sin situation, då det helt enkelt inte är rimligt att använda kollektivtrafik, många gånger är det omöjligt. Stadsbor går, cyklar, åker kollektivtrafik i en inte ens jämförbar omfattning.

Då undrar man, som i min stad där man planerar att dra om en spårvagnslinje, rakt över ett öppet och grönt område i centrala staden istället för en slinga som rundar detta område - i syfte att ge spårvagnsåkarna 5 minuter kortare resväg . Den totala kostnaden sägs bli 95 miljoner kronor.
( https://www.norrkoping.se/boende-tr...rvag-mellan-soder-tull-och-ljura-centrum.html )
Det har protesterats massor mot detta, jag har inte hört någon positiv röst till detta, men allt kommunen säger är "tack för era synpunkter!" och sen fortsätter man sin planering.
Det är så idiotiskt så tårna krullar sig!

Det är i såna här frågor man önskar sig ett lite större engagemang, från tex de som bor på landsbygd, som borde resa sig upp och säga VI DÅ?
Visst, men bara så länge man förbjuder folk på landsbygden att köra bil, och man får höja landstingsskatten till typ 30% eller så. 2-3 passagerare per buss är inte riktigt hållbart på något sätt, tyvärr.
 
Visst, men bara så länge man förbjuder folk på landsbygden att köra bil, och man får höja landstingsskatten till typ 30% eller så. 2-3 passagerare per buss är inte riktigt hållbart på något sätt, tyvärr.

Plus att den här typen av satsningar givetvis måste vara långsiktigt gångbara. Införa dyra kommunikationer på en ort som om en generation eller så kommer att vara avfolkad av andra orsaker än just busslinjer (läs: brist på jobb) är ju inte heller väl investerade pengar.
 
Ah, på det sättet.
Fast jag tror inte att ens flerbarnstillägget är så högt att det gör att folk väljer att skaffa fler barn för att få den ekonomiska förmånen. För det är betydligt dyrare att ha ett barn än de pengar som barnbidraget ger som tillskott.
Jag ser frågan som en s.k. symbolfråga: att ta bort flerbarnstillägget av miljöskäl, markerar att vi (samhället) tycker att ett barn ska ses som "norm".
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 159
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 745
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp