Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Jag tror inte att fosiloberoende drivmedel är en lösning om vi inte talar vätgas och bränsleceller. Den så högt hyllade skogsråvaran är en mycket ändlig resurs som redan idag överutnyttjas kraftigt med minskad biologisk mångfald som följd. Även om vi utnyttjar den maximalt så kommer den inte räcka till allt den ska räcka till.
De lösningar du talar om (om vi inte pratar samåkning) känns för mig återigen som att skjuta förbi problemet, för mycket energi per person km.
Vem har sagt något om skog? Slaktavfall och alger är framtiden.
 
Vem har sagt något om skog? Slaktavfall och alger är framtiden.
Fast vi ska ju av klimatskäl sluta äta kött och då blir det ju inget slaktavafall
Angående alger så kan det vara en något mer framkomlig väg. Det är dock bra om du ger mer av förutsättningarna och berättar vad du syftar på i dina inlägg annars tar jag för givet att det handlar om saker som diskuteras någorlunda frekvent i den dagliga debatten :).
 
Barnbidraget är ett fantastiskt samhällsredskap eftersom det innebär att den absoluta majoriteten av kvinnor kommer tillbaka till arbetslivet och producerar istället för att tvingas stanna hemma (kvinnor tjänar ju i allmänhet mindre) för att ta hand om barnen. Vill man maximera antalet av befolkningen som är produktiva är barnbidraget ett måste. Sedan har jag starka åsikter om att moder och fader ska ta ut lika mycket men det är en (kontroversiell) annan diskussion.
Här hänger jag inte med alls. Du menar att bidrag till barnfamiljer leder till att föräldrarna förvärvsarbetar mer?
 
Amartya Sen som fick Nobelpriset i ekonomi 1998 har forskat och skrivit om ämnen som tangerar den här diskussionen. Tex att svältkatastrofer i princip aldrig inträffar i demokratier, att det handlar lika mycket om hur resurserna fördelas som vilka resurser som finns. Det är i grunden inte befolkningsmängden som är nyckeln utan resursfördelningen.

Jo, fast det finns ju heller inte så många demokratier i de områden som oftast är drabbade av naturkatastrofer, så höns och ägg går att diskutera.
Nej, jag försöker inte försvara diktaturer, men jag påpekar att det där med orsakssamband är sådant vi behöver vara väldigt försiktiga med.
 
Fast vi ska ju av klimatskäl sluta äta kött och då blir det ju inget slaktavafall
Angående alger så kan det vara en något mer framkomlig väg. Det är dock bra om du ger mer av förutsättningarna och berättar vad du syftar på i dina inlägg annars tar jag för givet att det handlar om saker som diskuteras någorlunda frekvent i den dagliga debatten :).
Vi vet inte om vi av klimatskäl bör sluta äta kött.
Det är en propaganda som vissa kretsar i Sverige framför...

Det är mycket tyckande och ganska lite vetande.

Jag tänker att (fast det är lätt för mig att säga, som inte har det intresset) om vi människor slutar flyga och minskar transporterna (det där härliga exemplet med norska ishavsräkor som transporteras till Kina för att skalas och sedan transporteras till resten av världen för försäljning) så är mycket vunnet. Då kanske vi kan fortsätta äta bra kött också.
Och kyckling är ju ganska klimatsmart proteinrik mat.
 
Vi vet inte om vi av klimatskäl bör sluta äta kött.
Det är en propaganda som vissa kretsar i Sverige framför...

Det är mycket tyckande och ganska lite vetande.

Jag tänker att (fast det är lätt för mig att säga, som inte har det intresset) om vi människor slutar flyga och minskar transporterna (det där härliga exemplet med norska ishavsräkor som transporteras till Kina för att skalas och sedan transporteras till resten av världen för försäljning) så är mycket vunnet. Då kanske vi kan fortsätta äta bra kött också.
Och kyckling är ju ganska klimatsmart proteinrik mat.
Ja de där räkorna och torsken som åker samma väg är helt horibelt. för att inte nämna apelsiner som åker från Spanien till typ Tyskland för att skalas och sedan körs till Nederländerna för att marmeladen ska kokas som sedan körs till Tada Spanien :banghead: och gärna med lite bidrag på vägen
Jag håller med dig angående köttdebatten. Den drivs ju till stor del av veganrörelser som letat upp ett nytt sätt att nå sitt mål på. Om vi dock inte lyckas få ner jordens befolkning så måste vi dock sluta äta kött eller äta minimalt av den varan. Att det kommer medföra ett antal andra mindre roliga saker som utarmning av arter är en annan historia.
Jag vill här tillägga för att slippa påhopp från vissa (inte du kryddelydd :) )att jag vet att den boskapsuppfödning som sker i feedlots inte är något klimatsmart alls. Det finns givetvis en massa andra förbehåll också men jag kan inte dra alla här för då blir det en uppsats.
 
Ja de där räkorna och torsken som åker samma väg är helt horibelt. för att inte nämna apelsiner som åker från Spanien till typ Tyskland för att skalas och sedan körs till Nederländerna för att marmeladen ska kokas som sedan körs till Tada Spanien :banghead: och gärna med lite bidrag på vägen
Jag håller med dig angående köttdebatten. Den drivs ju till stor del av veganrörelser som letat upp ett nytt sätt att nå sitt mål på. Om vi dock inte lyckas få ner jordens befolkning så måste vi dock sluta äta kött eller äta minimalt av den varan. Att det kommer medföra ett antal andra mindre roliga saker som utarmning av arter är en annan historia.
Jag vill här tillägga för att slippa påhopp från vissa (inte du kryddelydd :) )att jag vet att den boskapsuppfödning som sker i feedlots inte är något klimatsmart alls. Det finns givetvis en massa andra förbehåll också men jag kan inte dra alla här för då blir det en uppsats.

Ja.
Heh, du lägger in disclaimern åt mig...
Med "bra" kött menade jag ju i stort sett svenskproducerat nötkött som ju huvudsakligen produceras på ett sätt som är rimligt för både djuren och miljön med mycket utedrift och lite antibiotika eller andra konstigheter i fodret... foder som är producerat utan speciellt mycket bekämpnings- eller gödningsmedel (i ett internationellt perspektiv).
 
En annan sak som borde gå att införa är möjligheten att ta med sig cykel på både buss och tåg.

Jag gjorde ett litet kort räkneexempel nyss. Hemifrån mig till orten drygt 2 mil bort, kostar den billigaste enkelbiljetten på bussen 46 kronor. Eftersom man sannolikt också behöver åka hem så kostar resan 92 kronor totalt. Om jag tar bilen så kostar bensinen 52 kronor tur och retur. Jag har då räknat sträckan till 5 mil och ett bensinpris på 15 kronor. Skillnaden är för stor för att jag ens ska överväga krånglet att ta bussen.

Om jag tar min senaste resa som exempel, så besökte jag 4 butiker, samtliga inom industriområdet. Det är ändå en viss sträcka att gå mellan dessa och jag hade helst inte velat gå mellan dem, särskilt som jag fick saker att bära på. På en cykel hade jag kunnat ha en packväska på pakethållaren och jag hade lätt kunnat transportera mig lokalt där bussar inte går.

Alternativet till att ta cykeln på bussen vore om det fanns gratis lånecyklar på olika ställen (som givetvis måste lämnas tillbaka inom viss tid för annars börjar det kosta).

Det finns förmodligen inte en enda lösning utan man lär få kombinera lösningar.
Jo det är jättepraktiskt. Jag tog alltid cykeln med när man åkte mellan två städer som student. Fanns hållare bakpå, räckte för tre cyklar. Vet inte om man kan göra det på landsvägsbussar längre.
 
Jo det är jättepraktiskt. Jag tog alltid cykeln med när man åkte mellan två städer som student. Fanns hållare bakpå, räckte för tre cyklar. Vet inte om man kan göra det på landsvägsbussar längre.
Jag har aldrig sett det men har inte studerat det. Hur som helst så står det inget om man får ta med cykel på länstrafikens hemsida.
 
Framförallt undrar jag hur flerbarns tillägget leder till att kvinnor förvärvsarbetar mer. Jag lär dock aldrig få något svar på den frågan
Faktiskt det är kanske bara en förflugen tanke, men när folk diskuterar barnbidraget tycker jag allt att det ska vara kvar och behovsprövning har redan fastlagts att det skulle bli jättedyrt. Däremot flerbarnstillägget? Är det så bra? såklart inte ta bort från barn som redan är födda på de premisserna men... (jag har alltså väldigt dåligt koll på den biten egentligen)
 
Jag har aldrig sett det men har inte studerat det. Hur som helst så står det inget om man får ta med cykel på länstrafikens hemsida.
Fråga? Det är ju lite stressigt och kräver lite grundstyrka. Bussen stannar, man joggar bak med cykeln, fäller ut pinnarna och hoistar upp den ganska högt och sedan joggar på bussen. Detta var dock 20 år sedan... och jag vet att för 30 år sedan fick man ta cykeln på tåget i godsvagnen, på i alla fall vissa resor, bara att hoista in den. (vi åkte på cykelsemester till Dalarna med tåg, det minns jag precis när de slutade med, alla var heligt förbannade.). Så saker kan ju ändras... och inte alltid till det bättre... (för 30 år sedan och tidigare kunde man också åka färja till England från Göteborg det gjorde min man och min farmor när hon var ung.)
 
Faktiskt det är kanske bara en förflugen tanke, men när folk diskuterar barnbidraget tycker jag allt att det ska vara kvar och behovsprövning har redan fastlagts att det skulle bli jättedyrt. Däremot flerbarnstillägget? Är det så bra? såklart inte ta bort från barn som redan är födda på de premisserna men... (jag har alltså väldigt dåligt koll på den biten egentligen)
Det skulle inte kosta något att koppla barnbidraget till t.ex. inkomst. Det är av helt andra skäl man behåller ett allmänt barnbidrag.
 
Det skulle inte kosta något att koppla barnbidraget till t.ex. inkomst. Det är av helt andra skäl man behåller ett allmänt barnbidrag.

Inte för att kopplingen till klimatet är solklar (och jag vet att det var ett sidospår) men jag tycker att det kan finnas skäl idag att ifrågasätta allmänt barnbidrag.
Sedan vore det inte helt okomplicerat att bestämma vid vilken inkomstnivå ett barnbidrag ska utbetalas...
 
Fråga? Det är ju lite stressigt och kräver lite grundstyrka. Bussen stannar, man joggar bak med cykeln, fäller ut pinnarna och hoistar upp den ganska högt och sedan joggar på bussen. Detta var dock 20 år sedan... och jag vet att för 30 år sedan fick man ta cykeln på tåget i godsvagnen, på i alla fall vissa resor, bara att hoista in den. (vi åkte på cykelsemester till Dalarna med tåg, det minns jag precis när de slutade med, alla var heligt förbannade.). Så saker kan ju ändras... och inte alltid till det bättre... (för 30 år sedan och tidigare kunde man också åka färja till England från Göteborg det gjorde min man och min farmor när hon var ung.)
Vissa tåg får man ta med cykeln på, men inte alla.
 
Det skulle inte kosta något att koppla barnbidraget till t.ex. inkomst. Det är av helt andra skäl man behåller ett allmänt barnbidrag.
Tänker du till mammans inkomst, eller till pappans inkomst eller deras gemensamma inkomst eller att de får hälften var i olika mängd?
 
Jag har aldrig sett det men har inte studerat det. Hur som helst så står det inget om man får ta med cykel på länstrafikens hemsida.
Det säger väl sig självt kanske att det handlar om utrymme.

Från min kollektivtrafiksutförare i mitt län:

"Cykel

Cykel får tas med kostnadsfritt på Östgötapendeln och på våra landsbygdsbussar i mån av utrymme, men tänk på att den inte får transporteras inne i bussen.

På Östgötapendeln tillåts sex cyklar per avgång på vardagar innan kl. 6.00, mellan kl. 9.00-15.00 och efter kl. 18.00. Helger samt under perioden för sommartidtabell får cyklar tas med hela dygnet i mån av plats. Cyklar ska placeras på angiven plats i mitten av tåget. Under Vätternrundans tävlingsdagar är cyklar inte tillåtna på Östgötapendeln på grund av utrymmesbrist.


På landsbygdsbussar ska cykeln fästas bak på bussen. Du tar själv med spännband och remmar. Alla bussar har dock inte cykelkrokar så vi kan inte garantera att det är möjligt. Ring gärna kundservice på telefon 0771-21 10 10 och kolla hur det ser ut på den buss du vill åka med."
 
Inte för att kopplingen till klimatet är solklar (och jag vet att det var ett sidospår) men jag tycker att det kan finnas skäl idag att ifrågasätta allmänt barnbidrag.
Sedan vore det inte helt okomplicerat att bestämma vid vilken inkomstnivå ett barnbidrag ska utbetalas...
Barnbidrag -> ökat barnafödande -> ökad befolkning -> mer klimatpåverkan?

Jag håller med.
 
Oavsett vilket man väljer så skulle det inte medföra någon administrativ kostnad att koppla barnbidraget till behov.
Nej men man måste fortfarande välja någonting. Men jag håller med dig om att en orsak till att behålla det är att det verkar som att en överväldigande majoritet av befolkningen vill ha kvar det och det är en demokrati. (jag tillhör ju dem som vill att det ska behållas som det är men som tvekar över just flerbarntsillägget just i den miljösituation vi är i nu, det är ju till för att främja flera barn från politiskt håll.).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 742
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp