Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Ja, var du krass och cynisk - men torgför det inte.
Du förminskar andra. Unga personer som är vår framtid och som vill förändra. Vad gör det för nytta?? Mer än sårar och förminskar?

Varför är du inte LYCKLIG över att det finns NÅGRA som faktiskt engagerar sig?
Det är en allvarligt menad fråga till dig och till alla andra som stämmer in i din kör. .
Såklart mina är lycklig över att folk engagerar sig! Men det räcker ju inte. Frågan är extremt komplex och om man bara nöjer sig med att vara lycklig över att några engagerar sig så kommer målet aldrig att nås, frågan måste lyftas och diskuteras. (Själv sitter jag i ett stort hus, har massor av prylar och kläder och äger en bil, så jag kan göra massor av uppoffringar, men är bekväm och bortskämd.)
 
Ja, var du krass och cynisk - men torgför det inte.
Du förminskar andra. Unga personer som är vår framtid och som vill förändra. Vad gör det för nytta?? Mer än sårar och förminskar?

Varför är du inte LYCKLIG över att det finns NÅGRA som faktiskt engagerar sig?
Det är en allvarligt menad fråga till dig och till alla andra som stämmer in i din kör. .

Som svar på sista frågan:

Jag ser alldeles för mycket symbolpolitik och symbolhandlingar när det gäller miljö- och klimatfrågor.
Åtgärder som inte kommer att leda till något positivt i ett större perspektiv, men som slår ganska hårt mot en del individer (typ, landsbygdsbor som får dyrare bränsle men inte har några alternativ till bilresande - det gäller inte mig själv, jag har råd med bränslet).

En del symbolpolitiska "poänger" saknar helt proportioner som det här med köttätandet som pekas på som största miljöboven när det finns andra aspekter. Det är för mycket "sila mygg och svälja kameler". Man kritiserar (nu talar jag inte om Greta; hennes tal och uttalanden har jag inte läst eller lyssnat på) köttätarna men flyger utomlands två gånger varje år.
Man kritisterar köttätarna och korna i Sverige för att vara klimatbovar men glömmer att tänka på att det rimligen är minst lika miljöbelastande när man räknar in olika bekämpningsmedel och konstgödning och transporter, med sojaprodukter från Brasilien eller quorn.

Idealism är vackert, och visst kan det ibland leda till något gott också.
Men oftast, faktiskt, inte. Utan oftast ett status quo i större perspektiv och med attacker mot människor som väljer annorlunda än de som är engagerade.

Och jo, jag har rätt att uttrycka min syn lika mycket som du har rätt att uttrycka din.
Vi behöver inte tycka lika, men du behöver inte försöka lägga munkavle på mig: det är minst lika oartigt som att du uppfattar att jag förminskar dem som strejkar.
alla måste faktiskt inte tro att alla de ungdomar som skolstrejkar för miljön, är djupt engagerade.
Att Greta är det kan vi nog vara rätt eniga om.
Att alla de elever i alla de klasser i alla de skolor som deltar i strejken inte är lika engagerade - kan vi vara väldigt säkra på.
 
Såklart mina är lycklig över att folk engagerar sig! Men det räcker ju inte. Frågan är extremt komplex och om man bara nöjer sig med att vara lycklig över att några engagerar sig så kommer målet aldrig att nås, frågan måste lyftas och diskuteras. (Själv sitter jag i ett stort hus, har massor av prylar och kläder och äger en bil, så jag kan göra massor av uppoffringar, men är bekväm och bortskämd.)
Måste allt vara så svartvitt?
Självklart räcker det inte med att enskilda personer engagerar sig.
Men de bidrar! Framförallt bidrar de till opinionsbildning.

Jag drar mitt strå till stacken. Gör det jag kan. För mig är det självklart att det betyder något, att det skulle vara annorlunda om jag -och de som tänker som jag- sket i det.
Bara för att jag ensam inte gör någon avgörande skillnad för hela jorden så struntar jag itne i det. Jag strävar på.

Får ungdomarnas engagemang till resultat att makthavare påverkas, så är det skitbra.
 
Såklart mina är lycklig över att folk engagerar sig! Men det räcker ju inte. Frågan är extremt komplex och om man bara nöjer sig med att vara lycklig över att några engagerar sig så kommer målet aldrig att nås, frågan måste lyftas och diskuteras. (Själv sitter jag i ett stort hus, har massor av prylar och kläder och äger en bil, så jag kan göra massor av uppoffringar, men är bekväm och bortskämd.)

Förstår jag dig rätt nu när du kritiserar ungdomars skolstrejk för klimatet men själv inte gör några uppoffringar alls?
 
Jag tycker faktiskt att vissa av er är lite orättvisa mot min generation, ungdomarna. Visst vi är unga, dumma och har inte alls den livserfarenheten som vuxna har. Samtidigt så läser vi sjukt mycket om klimatförändringen, hur vi påverkar den, hur vi kan hjälpa till att få stopp på den, olika energikällor etc. Det är ett faktum att vi är mer pålästa om klimatförändringar i vår unga ålder än vad till exempel mina föräldrar var. Det finns till och med vissa vuxna som fortfarande nekar klimatförändringarna (självklart kan det finnas ungdomar med men det är betydligt fler vuxna). Att vi är så pålästa redan nu tror jag kommer hjälpa klimatet jättemycket då vi läser så mycket kring det och många tänker på hur vi konsumerar också. Det är till exempel fler och fler som blir vegetarianer eller som vill äta mer vegetariskt hemma. Självklart finns det dem som bara köper och köper, åker runt i världen och konsumerar mycket men det finns det i alla generationer och många har även varit såna som yngre.
Men sluta med de där vegetarian dumheterna "för klimatets skull"!

Det är om något ett exempel på att INTE vara påläst!

Ca 5 % av Sveriges klimatpåverkande utsläpp kommer från inhemsk animalieproduktion, jordbruket totalt ger ca 15 % av de totala utsläppen.

Det finns alltså ca 85 % av utsläpp som inte ens har med jordbruk att göra, där vissa saker är rätt lättpåverkade.

"Transporter" inhemska ger ca 30 % av de totala klimatutsläppen, i den siffran finns inte inrikesflyget med av någon skum anledning. Ge sjutton i åka så mycket bil, handla på postorder med transport till dörren då?

Eller köpa via Amazon eller Ebay? Eller direkt från Kina, av konsumtionsprylar?

Eller kanske sluta att använda facebook m.fl, sociala medier, som byggt ett flertal stora serverhallar i Sverige, räknas som "Industri" av IPCC, som bara ger utsläpp, och inga inkomster i stort sett alls? Industrin står för ca 25 % av alla utsläpp...

Och hur var det med resandet med flyg?

Det lär ge mycket mer klimat effekt än att sluta äta kött...

Ni är inte alls pålästa som grupp betraktat, ni följer en trend.
 
Men sluta med de där vegetarian dumheterna "för klimatets skull"!

Det är om något ett exempel på att INTE vara påläst!

Ca 5 % av Sveriges klimatpåverkande utsläpp kommer från inhemsk animalieproduktion, jordbruket totalt ger ca 15 % av de totala utsläppen.

Det finns alltså ca 85 % av utsläpp som inte ens har med jordbruk att göra, där vissa saker är rätt lättpåverkade.

"Transporter" inhemska ger ca 30 % av de totala klimatutsläppen, i den siffran finns inte inrikesflyget med av någon skum anledning. Ge sjutton i åka så mycket bil, handla på postorder med transport till dörren då?

Eller köpa via Amazon eller Ebay? Eller direkt från Kina, av konsumtionsprylar?

Eller kanske sluta att använda facebook m.fl, sociala medier, som byggt ett flertal stora serverhallar i Sverige, räknas som "Industri" av IPCC, som bara ger utsläpp, och inga inkomster i stort sett alls? Industrin står för ca 25 % av alla utsläpp...

Och hur var det med resandet med flyg?

Det lär ge mycket mer klimat effekt än att sluta äta kött...

Ni är inte alls pålästa som grupp betraktat, ni följer en trend.
Vad ville du visa med det där, hur man drämmer till en ung person i skallen?
 
Den där meningen säger en hel del tycker jag, i kontexten engagemang och kunskap.
Vad vill du ha sagt med detta? :)

Nej, jag har inget större klimat- eller miljöengagemang förutom att jag försöker minska konsumtionen av onödiga prylar (typ, köpa nya hemtextiler eller prydnadsföremål), minska min konsumtion av förpackningsmateriel, har svalt/kallt inne för att minska energiåtgången, inte åka extra bilresor, tvätta kallare och liknande.
Och så reser jag inte med flyg heller.

Förutom de valen i vardagen så engagerar jag mig inte, nej.
Eller förutom att jag kan se att många klimat- och miljöpolitiska beslut i Sverige handlar om symbolpolitik (bidrag till elcyklar, exempelvis, är en symbolpolitisk åtgärd som kostar en del men torde ha minimal inverkan på miljöförstöringen här).
Den "förföljelse" som bönder i Sverige råkar ut för är för mig skrämmande. @skogaliten har skrivit ut siffror, jag försöker inte hitta egna siffror att presentera.
Men som sagt: svenskt jordbruk som hängs ut som stor klimatbov, är en väldigt liten bov i ett större perspektiv.
Det kan göra mig ganska trött på debatten. Några självgoda personer berättar att man ska bli vegetarian för klimatets skull.
Jag skulle kunna acceptera tanken om det handlade om närproducerat, men inte när det gäller importmat. För då tillkommer bekämpningsmedel, konstgödsel, frakt. Som är väldigt klimatbelastande. Men visst, brasilianska sojaprodukter jämfört med brasilianskt kött - då köper jag tanken om miljö/klimatpåverkan.

Kunskap...
Det mesta gällande klimat och miljö handlar om teorier. Inte vetande. Klimatmodeller som inte går att göra fullständiga pga "vår" bristande kunskap om hur naturen faktiskt anpassar sig till vår belastning.
Så nej, jag har inte så stor kunskap.
 
Aha, det är den som är texten. Den var inte särskilt träffande, tycker jag. Snarare är det sorgligt att någon lägger så mycket energi på att driva med/håna engagerade skolelever. De där ungarna är smartare än vi, kanske är det det som skaver.

Jag utgick ifrån att det var den texten man menade. Har sett den delas rätt friskt på fejan de senaste dagarna. Men kanske finns det andra texter också? Vissa pratar ju om inlägg som hånar GT, det kan ju knappast vara denna de menar då iaf.
 
Jag utgick ifrån att det var den texten man menade. Har sett den delas rät friskt på fejan de senaste dagarna. Men kanske finns det andra texter också? Vissa pratar ju om inlägg som hånar GT, det kan ju knappast vara denna de menar då iaf.
Jag har inte sett något av det i mitt flöde. Men inte osannolikt att det finns något om Greta också, hatet mot henne är ju så utbrett.
 
Femtiotalisterna protesterade mot orättvisor, kapitalism och konsumtion som unga. Något årtionde senare när de själv tjänade bra med pengar och börja nå maktpositioner i samhället var det inte så intressant längre med solidaritet och att dela med sig.
 
Jag har inte sett något av det i mitt flöde. Men inte osannolikt att det finns något om Greta också, hatet mot henne är ju så utbrett.

Det är också vidrigt hur vuxna människor förminskar Gretas engagemang och pekar på att hon är styrd av pengar och att nån tjänar storkovan på henne.

Jag kan personligen tycka att det är ett hårt tryck på en liten tjej och jag hoppas att hon orkar med att vara den hon är
 
Men sluta med de där vegetarian dumheterna "för klimatets skull"!

Det är om något ett exempel på att INTE vara påläst!

Ca 5 % av Sveriges klimatpåverkande utsläpp kommer från inhemsk animalieproduktion, jordbruket totalt ger ca 15 % av de totala utsläppen.

Det finns alltså ca 85 % av utsläpp som inte ens har med jordbruk att göra, där vissa saker är rätt lättpåverkade.

"Transporter" inhemska ger ca 30 % av de totala klimatutsläppen, i den siffran finns inte inrikesflyget med av någon skum anledning. Ge sjutton i åka så mycket bil, handla på postorder med transport till dörren då?

Eller köpa via Amazon eller Ebay? Eller direkt från Kina, av konsumtionsprylar?

Eller kanske sluta att använda facebook m.fl, sociala medier, som byggt ett flertal stora serverhallar i Sverige, räknas som "Industri" av IPCC, som bara ger utsläpp, och inga inkomster i stort sett alls? Industrin står för ca 25 % av alla utsläpp...

Och hur var det med resandet med flyg?

Det lär ge mycket mer klimat effekt än att sluta äta kött...

Ni är inte alls pålästa som grupp betraktat, ni följer en trend.

Ja fy for manniskor som engagerar sig och ar villiga att lara sig, vad ska vi med sadana till?
 
Det är också vidrigt hur vuxna människor förminskar Gretas engagemang och pekar på att hon är styrd av pengar och att nån tjänar storkovan på henne.

Jag kan personligen tycka att det är ett hårt tryck på en liten tjej och jag hoppas att hon orkar med att vara den hon är
Så känner jag också. Jag kan oroa mig för hur länge den här lilla tjejen ska orka. Inte minst vad gäller hat. Jag är med i #jagärhär och ser hur kommentarsfälten går igång bara hon nämns någonstans. Att vuxna människor kan gå på en 16-åring så hårt är fruktansvärt skrämmande.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 803
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 852
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 495
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp