Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Hade barnen demonstrerat på sin fritid hade ingen brytt sig. Den här strategin var ju väldigt framgångsrik.
Toppenidé! Jag ska prata med kollegorna så kanske vi inom sjukvården kan strejka lite på vår arbetstid istället för på vår fritid, mot indragna och dåliga resurser till vår verksamhet. Kanske skulle sätta fart på politikerna. Jag vet inte, jag bara brainstormar lite men ops, i vuxenlivet så kanske det inte ens finns strejkrätt för alla. Attans.

(sorry, jag bara är lite ironisk, ungdomarna lär sig nog när de kliver ut i vuxenlivet att det kanske krävs mer än lite strejkande)
 
Som reflektion.
Någon - kommer inte ihåg vem och är för bekväm för att leta upp inlägget - skrev att Greta inte fått stöd för sitt engagemang.
Jag tycker personligen att det är en överraskande synpunkt, med tanke på hur stort utrymme hon fått i media för sin skolstrejk, och med tanke på att hon fick tala inför topp-politiker.
Är inte det att ge ett enormt stöd och en enorm uppmärksamhet för hennes engagemang?

Jag personligen är skeptisk till den stora aktion som dragits igång härom veckan, att "alla" skulle klimatstrejka.
Gretas engagemang betvivlar jag inte ett ögonblick, och jag tror att hon är en av de få individer som kanske kan ta till sig information och kunskap om klimat/miljö (jag anser att frågan är så stor och svår att de flesta "normala" människor inte kan det med tanke på att världens forskare inte heller är helt eniga i frågan) och syntetisera till något konkret.

Men alla de ungdomar i alla de klasser i alla de skolor som strejkat, torde inte ha samma engagemang.

Om de har det engagemanget så kan det kanske göra skillnad: om alla dessa ungdomar ifrågasätter sin egen klimatpåverkan och gör åtgärder - ja då kan det spridas som ringar på vattnet och faktiskt göra skillnad.

Tänk er en familj med två barn, båda har blivit djupt engagerade. Båda slutar vilja uppdatera elektronik, vill handla second hand, vill undvika flygresor, vill sluta bli skjutsade till skola och aktiviteter (utgår nu från att de inte har mer än en halvmil till skola).
Den familjen torde minska sin konsumtion en hel del.

Jag tror som @honung har uttryckt: var och en av oss behöver dra sitt strå till stacken. Vi gör det på olika sätt, genom att avstå från olika saker.
Men de av oss som fortsätter att byta mobil och padda årligen (som har både mobil, padda och dator för den delen), som fortsätter att köpa nya inredningsdetaljer bara för att förnya, som fortsätter att köpa fler kläder bara för att de är snygga, som flyger utomlands och så vidare, de av oss fortsätter att tära.

Alla måste ju inte göra samma "uppoffringar" men alla behöver nog fundera på att ändra på något.

Japp, jag har en miljöbelastande hobby och ja, jag reser till och från jobbet med bil. I övrigt är jag nog rätt beskedlig utifrån konsumtionsmönster.
Om det sedan räknas som att dra mitt strå till stacken är ju en annan fråga (släcker lampor, drar ut sladdar, har svalt i huset et c).
 
Jag blir förbannad på detta.

Anledningen till att skolungdomar strejkar är för att de vill ha ett uppvaknande hos beslutsfattare och politiker. De vill ha en systemförändring där klimatet tas på allvar.

Det är skrattretande att se alla de vuxna som känner sig så hotade av den uppenbart smartare ungdomen att det enda motargumentet man har är ”men vad gör du själv då”.

Det handlar liksom inte om hur många burkar man har pantat den senaste månaden.

46E2DEF9-2358-4CB6-B50A-0204B3E17A48.jpeg
 
Japp, jag har en miljöbelastande hobby och ja, jag reser till och från jobbet med bil. I övrigt är jag nog rätt beskedlig utifrån konsumtionsmönster.
Om det sedan räknas som att dra mitt strå till stacken är ju en annan fråga (släcker lampor, drar ut sladdar, har svalt i huset et c).

Det är ju uppenbart att det är något i den här rörelsen som du stör dig på, men hittills har du inte presenterat några tydliga argument, bara lösa antaganden om bristande engagemang. Hur ser ditt eget engagemang ut och var är du beredd att göra förändringar? Alla som tycker att frågan är viktig borde vara glada för att någon lyft upp den på dagordningen. Det är alltid ett avgörande första steg.

Ja, Greta har fått stöd av medierna och bjudits in i olika sammanhang. Framför allt har hon fått stöd av unga som identifierar sig med henne och hennes kamp. Men hon har också fått utstå hot, kritik, ifrågasättanden och personangrepp som hade kunnat knäcka vem som helst.
 
Som reflektion.
Någon - kommer inte ihåg vem och är för bekväm för att leta upp inlägget - skrev att Greta inte fått stöd för sitt engagemang.
Jag tycker personligen att det är en överraskande synpunkt, med tanke på hur stort utrymme hon fått i media för sin skolstrejk, och med tanke på att hon fick tala inför topp-politiker.
Är inte det att ge ett enormt stöd och en enorm uppmärksamhet för hennes engagemang?

Jag personligen är skeptisk till den stora aktion som dragits igång härom veckan, att "alla" skulle klimatstrejka.
Gretas engagemang betvivlar jag inte ett ögonblick, och jag tror att hon är en av de få individer som kanske kan ta till sig information och kunskap om klimat/miljö (jag anser att frågan är så stor och svår att de flesta "normala" människor inte kan det med tanke på att världens forskare inte heller är helt eniga i frågan) och syntetisera till något konkret.

Men alla de ungdomar i alla de klasser i alla de skolor som strejkat, torde inte ha samma engagemang.

Om de har det engagemanget så kan det kanske göra skillnad: om alla dessa ungdomar ifrågasätter sin egen klimatpåverkan och gör åtgärder - ja då kan det spridas som ringar på vattnet och faktiskt göra skillnad.

Tänk er en familj med två barn, båda har blivit djupt engagerade. Båda slutar vilja uppdatera elektronik, vill handla second hand, vill undvika flygresor, vill sluta bli skjutsade till skola och aktiviteter (utgår nu från att de inte har mer än en halvmil till skola).
Den familjen torde minska sin konsumtion en hel del.

Jag tror som @honung har uttryckt: var och en av oss behöver dra sitt strå till stacken. Vi gör det på olika sätt, genom att avstå från olika saker.
Men de av oss som fortsätter att byta mobil och padda årligen (som har både mobil, padda och dator för den delen), som fortsätter att köpa nya inredningsdetaljer bara för att förnya, som fortsätter att köpa fler kläder bara för att de är snygga, som flyger utomlands och så vidare, de av oss fortsätter att tära.

Alla måste ju inte göra samma "uppoffringar" men alla behöver nog fundera på att ändra på något.

Japp, jag har en miljöbelastande hobby och ja, jag reser till och från jobbet med bil. I övrigt är jag nog rätt beskedlig utifrån konsumtionsmönster.
Om det sedan räknas som att dra mitt strå till stacken är ju en annan fråga (släcker lampor, drar ut sladdar, har svalt i huset et c).
Jag tror inte på det. De flesta av oss styrs i hög grad av egennytta och gruppen som tjänar på vår konsumtion är för stor och omfattar i stort sett alla krafter med reellt inflytande. Politiskt vore det möjligt att åstadkomma förändring men det politiska system vi har idag har i mycket stor utsträckning tagits över av personer som ser politik som enbart ett medel för sin egna karriär och vinning och för en politiker oavsett politisk hemvist är möjligheterna till det nästan obegränsade. Man kan jämföra med skeenden som i mindre skala än klimatfrågan brukar kallas allmänningarnas tragedi (tragedy of the commons).

Klimatfrågan är komplex, vi vet helt enkelt inte vilken effekt den stora ökningen av koldioxid i atmosfären kommer att få - det är som ett gigantiskt experiment med hela vår existens som insats. Samtidigt som det är mycket svårt att förutse vad som kommer att hända måste en förändring av vårt sätt att leva på jorden ske innan vi ser de negativa effekterna och det tror jag inte kommer att hända. Om konsekvenserna av koldioxiden ökning blir så allvarliga som en del tror är nog det mest positiva scenariot att vi kan stoppa det någonstans halvvägs. Teknikutvecklingen kommer ha stor betydelse tror jag.

Jämför med freonerna och ozonhålet. Trots att all kunskap fanns, såväl om ozonlagrets livsnödvändiga betydelse som tekniskt fullvärdiga lösningar för att ersätta freonerna var det en lång process innan ett internationellt förbud kom till stånd.
 
Jag blir förbannad på detta.

Anledningen till att skolungdomar strejkar är för att de vill ha ett uppvaknande hos beslutsfattare och politiker. De vill ha en systemförändring där klimatet tas på allvar.

Det är skrattretande att se alla de vuxna som känner sig så hotade av den uppenbart smartare ungdomen att det enda motargumentet man har är ”men vad gör du själv då”.

Det handlar liksom inte om hur många burkar man har pantat den senaste månaden.

Visa bifogad fil 26870

Det är precis den här typen av inlägg som jag stör mig på i den här diskussionen. Nu är det inte riktat specifikt mot dig, har sätt liknande inlägg av andra användare i flera trådar.

Att skriva att ungdomarna skolstrejkat för att de vill ha ett uppvaknade av politiker visar så tydlig på att man antingen inte lyssnat på ungdomarna eller inte tagit in deras budskap. Ungdomarna skolstrejkar för att de anser att VUXNA inte gjort tillräckligt mycket och för att få ett uppvaknande av vuxna. Det inkluderar såklart politiker men även du, och jag och alla andra vuxna som ignorerat problemet så länge. Politikerna är ju trots allt folkvalda, så om dom inte tagit tag i problemet speglar det den vuxna befolkningens ovilja att ta tag i problemet.
 
Det är precis den här typen av inlägg som jag stör mig på i den här diskussionen. Nu är det inte riktat specifikt mot dig, har sätt liknande inlägg av andra användare i flera trådar.

Att skriva att ungdomarna skolstrejkat för att de vill ha ett uppvaknade av politiker visar så tydlig på att man antingen inte lyssnat på ungdomarna eller inte tagit in deras budskap. Ungdomarna skolstrejkar för att de anser att VUXNA inte gjort tillräckligt mycket och för att få ett uppvaknande av vuxna. Det inkluderar såklart politiker men även du, och jag och alla andra vuxna som ignorerat problemet så länge. Politikerna är ju trots allt folkvalda, så om dom inte tagit tag i problemet speglar det den vuxna befolkningens ovilja att ta tag i problemet.
Jag håller med dig till viss del men problemet är att det är väldigt svårt för den vanliga människan att lösa problemen utan något stöd från politikerna.
Jag återgår till jobbfrågan och pendling. Politikerna har i sin vishet bestämt att man ska ta jobb där man måste pendla rätt många mil varje dag. Sitter man då med familj så finns det egentligen bara en lösning på den ekvationen, bil. Flytta kan ju milt uttryckt vara svårt och att pendla med buss är som sagt ett skämt utanför storstäderna. Allting man pratar om i klimatpolitiken är ett ytligt lager och den vanliga människan sitter som gisslan i nätet. Ett nät som till stor del spinns av kapitalet som vill bli rikare (politikernas makt är idag rätt liten då stora företag ägnar sig åt utpressning) medan vi ser hur planeten dör omkring oss.
Ja jag skulle kunna göra mer men vissa saker har jag ingen möjlighet att göra något åt alls och de sakerna är i majoritet när det gäller mitt klimatavtryck.
 
Jag håller med dig till viss del men problemet är att det är väldigt svårt för den vanliga människan att lösa problemen utan något stöd från politikerna.
Jag återgår till jobbfrågan och pendling. Politikerna har i sin vishet bestämt att man ska ta jobb där man måste pendla rätt många mil varje dag. Sitter man då med familj så finns det egentligen bara en lösning på den ekvationen, bil. Flytta kan ju milt uttryckt vara svårt och att pendla med buss är som sagt ett skämt utanför storstäderna. Allting man pratar om i klimatpolitiken är ett ytligt lager och den vanliga människan sitter som gisslan i nätet. Ett nät som till stor del spinns av kapitalet som vill bli rikare (politikernas makt är idag rätt liten då stora företag ägnar sig åt utpressning) medan vi ser hur planeten dör omkring oss.
Ja jag skulle kunna göra mer men vissa saker har jag ingen möjlighet att göra något åt alls och de sakerna är i majoritet när det gäller mitt klimatavtryck.

Jag håller absolut med dig, det är svårt för vanliga människan att lösa problemet men det är även svårt för politikerna att lösa problemet. Just eftersom problemet är stort och komplext och har skapats under en väldigt lång period. Det är just därför vi måste se det gemensamma ansvaret och inte lägga ansvaret på enskilda aktörer. För det finns mycket man kan göra, både som vanlig människa och som politiker.

Jobbfrågan är inte så komplicerad i hela Sverige, även jag har förståelse för att bilen är en nödvändighet på många ställen, men inte överallt. Där jag bodde när jag var ung, till exempel, finns det bra utbyggd kollektivtrafik med både tåg och buss. Det finns till och med en buss som går till tågstationen så att man ska kunna ta sig in till "stan" ännu snabbare. Tar folk bussen? Nä, dom flesta får skjuts till tågstationen medans bussen i princip är tom. Allt för att spara fem minuter!
 
Jag tror inte på det. De flesta av oss styrs i hög grad av egennytta och gruppen som tjänar på vår konsumtion är för stor och omfattar i stort sett alla krafter med reellt inflytande. Politiskt vore det möjligt att åstadkomma förändring men det politiska system vi har idag har i mycket stor utsträckning tagits över av personer som ser politik som enbart ett medel för sin egna karriär och vinning och för en politiker oavsett politisk hemvist är möjligheterna till det nästan obegränsade. Man kan jämföra med skeenden som i mindre skala än klimatfrågan brukar kallas allmänningarnas tragedi (tragedy of the commons).

Klimatfrågan är komplex, vi vet helt enkelt inte vilken effekt den stora ökningen av koldioxid i atmosfären kommer att få - det är som ett gigantiskt experiment med hela vår existens som insats. Samtidigt som det är mycket svårt att förutse vad som kommer att hända måste en förändring av vårt sätt att leva på jorden ske innan vi ser de negativa effekterna och det tror jag inte kommer att hända. Om konsekvenserna av koldioxiden ökning blir så allvarliga som en del tror är nog det mest positiva scenariot att vi kan stoppa det någonstans halvvägs. Teknikutvecklingen kommer ha stor betydelse tror jag.

Jämför med freonerna och ozonhålet. Trots att all kunskap fanns, såväl om ozonlagrets livsnödvändiga betydelse som tekniskt fullvärdiga lösningar för att ersätta freonerna var det en lång process innan ett internationellt förbud kom till stånd.

Jag håller med dig.
Både om att vi i stor grad är för bekväma för att göra förändringar, och om att vi faktiskt inte VET konsekvenserna.
De modeller forskarna använder är just modeller och gissningar utifrån det bästa de kan åstadkomma för tillfället.

Politik: tja, men det räcker ju inte med svensk politik för i ett större perspektiv skulle det verkligen handla om en droppe i havet.
Och det är ju därför jag är kritisk till den "symbolpolitik" som nu träffar Sverige som en hagelskur: en del individer träffas av stora hagel och lider därefter - men i ett större perspektiv har haglet ingen som helst bevattnande (positiv) effekt.
 
Det är ju uppenbart att det är något i den här rörelsen som du stör dig på, men hittills har du inte presenterat några tydliga argument, bara lösa antaganden om bristande engagemang. Hur ser ditt eget engagemang ut och var är du beredd att göra förändringar? Alla som tycker att frågan är viktig borde vara glada för att någon lyft upp den på dagordningen. Det är alltid ett avgörande första steg.

Ja, Greta har fått stöd av medierna och bjudits in i olika sammanhang. Framför allt har hon fått stöd av unga som identifierar sig med henne och hennes kamp. Men hon har också fått utstå hot, kritik, ifrågasättanden och personangrepp som hade kunnat knäcka vem som helst.

Jag har beskrivit en del av det jag gör.
Svalt (kallt i andras upplevelser) i bostaden, undviker att köpa nya saker. Lågt klädkonto.
Använder inte flera elektroniska pryttlar, byter inte ut dem (har inte TV; min elektroniska utrustning består av en mobiltelefon, en bärbar dator och en muskispelare - CD-spelare). Jag byter mobil när den går sönder på riktigt, inte för att jag tycker att den inte är tillräckligt modern. Datorn är sju år gammal men kommer självklart inte att bytas ut förrän den går sönder på riktigt.
Jag tänker att om alla hade det konsumtionsmönster som jag har när det gäller kosmetika (noll), hårvård (ingen färgning, inget permanent, ingen blekning, inga extensions eller annat), elektronik, kläder, inredningsföremål, hemtextil, byte av bil (jag är 46 år gammal; första bilen åkte till skroten vid 35000mil, andra såldes vid 25000mil, nu är jag inne på tredje som gått 13000 mil och inte planeras för utbyte), tolerans för inomhustemperatur i bostaden och liknande, flygresor et c. Då skulle det bli en betydligt lägre miljöbelastning i Sverige.

Men jag tycker att du verkar läsa in konstiga saker i mina inlägg. Nej, du tycker inte som jag och det är tydligt.
Men jag ifrågasätter inte dig personligen och ditt befintliga eller bristande engagemang.
Jag har inget särskilt miljöengagemang - och jag tycker att det är ganska fult av dig att kräva att jag ska ha ett sådant för att ha åsikter kring skolk.
Gretas engagemang har jag inte ifrågasatt.
Det är "svansen" som jag är tveksam till.

Jag anser inte att alla måste ha ett klimatengagemang (eller engagemang för annan valfri fråga). Men de som skolkar för miljön, bör ju rimligen vara villiga att göra annat än att enbart skolka?
Jag har större förväntningar på dem som påstår sig ha ett engagemang jämfört med dem som inte påstår sig ha det.
 
Inte speciellt mycket.
Men symbolpolitiken skadar en del personer, det gör inte min skepsis till symbolpolitik.

Du själv: vad gör du?

Skadar vem menar du?
Tja, du kritiserar och demotiverar unga som sannolikt åstadkommit mer under några få år som 16-åringar än de flesta av oss gör på en livstid.
Jag ska göra följande i år: äta mer vegetariskt (även för hälsans skull, innan ni börjar protestera), placera i etiskt mer hållbara sparanden, hitta en lösning som sparar vatten (exvis spabad med cirkulerande vatten eftersom jag älskar att bada). Eventuellt kan jag tänka mig att investera i solpaneler, men det är en stor kostnad så det får vänta. Byte av bil ligger nog också ett par år framåt, men det kommer definitivt.
 
Jag håller absolut med dig, det är svårt för vanliga människan att lösa problemet men det är även svårt för politikerna att lösa problemet. Just eftersom problemet är stort och komplext och har skapats under en väldigt lång period. Det är just därför vi måste se det gemensamma ansvaret och inte lägga ansvaret på enskilda aktörer. För det finns mycket man kan göra, både som vanlig människa och som politiker.

Jobbfrågan är inte så komplicerad i hela Sverige, även jag har förståelse för att bilen är en nödvändighet på många ställen, men inte överallt. Där jag bodde när jag var ung, till exempel, finns det bra utbyggd kollektivtrafik med både tåg och buss. Det finns till och med en buss som går till tågstationen så att man ska kunna ta sig in till "stan" ännu snabbare. Tar folk bussen? Nä, dom flesta får skjuts till tågstationen medans bussen i princip är tom. Allt för att spara fem minuter!
Jag håller med till stor del, men det sista med att det går bussar överallt i lämpliga intervaller är inte sant. Jag bor inte långt från centrum i min stad, typ 6-7km. Jag måste till centrum för att åka till närmaste universitet med en buss. Bara den bussen lägger jag fyra timmar på. Skulle jag vänta in en lokalbuss båda vägar också, då skulle jag få lägga på 1,5h till. Och tyvärr så cyklar jag inte när det är många minus och snö, så jag tar bilen till bussen. Helt värdelöst.
 
Skadar vem menar du?
Tja, du kritiserar och demotiverar unga som sannolikt åstadkommit mer under några få år som 16-åringar än de flesta av oss gör på en livstid.
Jag ska göra följande i år: äta mer vegetariskt (även för hälsans skull, innan ni börjar protestera), placera i etiskt mer hållbara sparanden, hitta en lösning som sparar vatten (exvis spabad med cirkulerande vatten eftersom jag älskar att bada). Eventuellt kan jag tänka mig att investera i solpaneler, men det är en stor kostnad så det får vänta. Byte av bil ligger nog också ett par år framåt, men det kommer definitivt.

skadar dem som får ekonomiska konsekvenser av besluten, exempelvis personer som bor på landsbygd och är beroende av bil för att ta sig till jobbet.
skadar dem som inte får del av den samhälleliga ekonomiska kakan när man prioriterar ersättning för elcyklar (pengar som kunde använts till exempelvis att förstärka äldreomsorgen eller annat)
skadar dem som får svårare att försörja sig - bönder till exempel som får svårare att bedriva sin i mina ögon väldigt viktiga verksamhet med svensk livsmedelsförsörjning

Du skriver att byte av bil kommer - och då tolkar jag dig som om du anser att det är positivt att byta bil. Kan du utveckla varför det är positivt?
Jag tycker för övrigt att det låter som om du faktiskt för mindre än jag.
Inte för att det är en tävling, men när du så skarpt ifrågasätter mitt engagemang (som jag medgivit är lågt men kan ändå beskriva en del handlingar eller val av icke-handlingar (inte flyga är en icke-handling, inte en handling) som faktiskt är ganska bra för miljön).

Nej, det är alldeles riktigt att jag inte sväljer alla initiativ med hull och hår och inte hurrar över allt alla gör.
Men det är inte heller självklart att det är bra att förhasta sig.
Det där med eldrivna bilar, till exempel. Det skulle ju vara så fantastiskt bra.
Men det finns ju baksidor, som i produktionen av batterierna till exempel. Väldigt resurs- och energikrävande, faktiskt. Och med dagens teknik betydligt sämre än att köra med befintliga bilar.

Det kan ju också vara av intresse att reflektera över det där med bilbyte (igen).
Visserligen kanske det är bättre med en modernare motor, så långt.
Men den där bilen som gått 13000mil och kanske har en "dålig" motor, har ju tillverkats. Metall, plåt, lack, plast, textil.
Det finns ju skäl att nyttja de där beståndsdelarna och inte köpa en ny bil där mer metall, lack, plast, textil, elektronik går åt för att tillverka ytterligare en bil.
För den miljö/klimatbelastning som orsakas av en bil handlar ju inte enbart om bränsle och förbränning, utan även om att faktiskt använda full livslängd för att inte konsumera mer råvaror.

Ungefär som den där jämförelsen mellan plastkassar eller textilkassar när man handlar. Det krävs väldigt många gångers användning av en textilkasse för att klimatkompensera en plastkasse när man ser på hela produktionscykeln av plastkasse jämfört med textilkasse (själv återanvänder jag plastkassarna).
 
Jag håller absolut med dig, det är svårt för vanliga människan att lösa problemet men det är även svårt för politikerna att lösa problemet. Just eftersom problemet är stort och komplext och har skapats under en väldigt lång period. Det är just därför vi måste se det gemensamma ansvaret och inte lägga ansvaret på enskilda aktörer. För det finns mycket man kan göra, både som vanlig människa och som politiker.

Jobbfrågan är inte så komplicerad i hela Sverige, även jag har förståelse för att bilen är en nödvändighet på många ställen, men inte överallt. Där jag bodde när jag var ung, till exempel, finns det bra utbyggd kollektivtrafik med både tåg och buss. Det finns till och med en buss som går till tågstationen så att man ska kunna ta sig in till "stan" ännu snabbare. Tar folk bussen? Nä, dom flesta får skjuts till tågstationen medans bussen i princip är tom. Allt för att spara fem minuter!

Generellt sett har "vi" förändrat benägenheten att använda bil i alla möjliga sammanhang.
Vi hittar massor av skäl som inte är helt vansinniga.
Barn/ungdomar som skjutsas både hit och dit med bil, där de kanske skulle ha cyklat för 25-30 år sedan.
Ett argument - som inte är så dumt faktiskt - för att skjutsa är ju att trafiken blivit tätare och därför får ses som svårare för barn/ungdomar att hantera på ett säkert sätt. Jag tänker nu på exempelvis skolfärder för de barn/ungdomar som inte får skolskjuts av kommunen.
Eller färder till och från träningar, sker som regel med bil numera men skedde nog oftare per cykel för 25-30 år sedan.

Tillägg: jag har en sådan där käpphäst över vad jag personligen ser som miljömässigt absurt beteende.
Att ta bilen till ett motionsspår för att promenera eller jogga.
Fullständigt barockt. Det går bra att kliva ut genom dörren och börja promenera eller jogga där man står (ja, enkelt för mig som bor på landet vid en grusväg, men när jag bodde i lägenhet var det lika enkelt, jag hade "bara" skor med mer dämpning och var noga med att värma upp försiktigt så jag inte fick ont i fötter eller ben).
Man måste inte ta sig till en anläggning.

Eller - när jag nu är inne på det spåret.
man köper sig en elektrisk motionscykel eller ett löpband, elektriskt.
Och konsumerar el/energi för att motionera.
I stället för att gå utanför dörren och börja promenera eller jogga eller löpa.
Ganska tokigt i ärlighetens namn.
 
Jag håller med till stor del, men det sista med att det går bussar överallt i lämpliga intervaller är inte sant. Jag bor inte långt från centrum i min stad, typ 6-7km. Jag måste till centrum för att åka till närmaste universitet med en buss. Bara den bussen lägger jag fyra timmar på. Skulle jag vänta in en lokalbuss båda vägar också, då skulle jag få lägga på 1,5h till. Och tyvärr så cyklar jag inte när det är många minus och snö, så jag tar bilen till bussen. Helt värdelöst.

Det är såklart inte sant i alla delar av Sverige, det har jag förståelse för. Ofta tycker jag dock att folk verkar ovilliga att använda de alternativ som finns och säger att bilen är enda alternativet när det faktiskt inte är sant.
 
skadar dem som får ekonomiska konsekvenser av besluten, exempelvis personer som bor på landsbygd och är beroende av bil för att ta sig till jobbet.
skadar dem som inte får del av den samhälleliga ekonomiska kakan när man prioriterar ersättning för elcyklar (pengar som kunde använts till exempelvis att förstärka äldreomsorgen eller annat)
skadar dem som får svårare att försörja sig - bönder till exempel som får svårare att bedriva sin i mina ögon väldigt viktiga verksamhet med svensk livsmedelsförsörjning

Förlåt, men nu har du förlorat mig helt. Vad har de strejkande ungdomarna med det ovan skrivna att göra?

För övrigt: Hur tror du bönder kommer att klara sig en varmare värld med färre insekter som pollinerar och långa perioder av torka? Och med världshav som stiger och förstör odlingsbar mark?

Utifrån hur prognoserna ser ut ser det rätt givet ut att bönder kommer att försvinna från stora delar av världen. På grund av mänsklig aktivitet.

Om elcyklar kommer att förändra det är oklart, men det är ju inte som att du har några bättre idéer.

Nej, det är ingen tävling om vem som gör mest - jag frågade dig vad du gör för förändringar. Och skrev mina. Och oroa dig inte, jag följer med ok i medieflödet så visar det sig att det inte är någon större miljövinst att byta bil om två år kanske jag väljer att bara ha en i stället.

Hästarna ryker nog tyvärr av klimatförändringarna i sig på sikt, då foder kan bli så dyrt att vi måste dra ner på antalet.

I övrigt ägnar jag mig åt opinionsbildning en del i jobbet, vilket jag inte räknar med här, men jag skulle gärna skriva en bok om något år eller så som är mer lösningsinriktad med fokus på konsumenter.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 731
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 808
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp