Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Men hur ska politikerna lyckas öka turtätheten och samtidigt få ner priset om ingen faktiskt åker buss? Som jag nämnde tidigare, där jag bodde förut var turtätheten hög, huruvida det var billig kan ju diskuteras, men folk tog bilen ändå. Massa bussar åkte i princip tomma, vilket knappast är bra för miljön. Ska politikerna höja skatten för att kunna ha högre turtäthet till ett lägre pris. Är tveksam på att det skulle bli speciellt populärt. Det går inte att säga att politikerna ska göra massa saker utan att ha en tanke om hur politikerna faktiskt ska göra det.
Jag har inte lösningen, men det måste som sagt bli billigare att åka buss/tåg och enklare för att fler ska ta det alternativet. Som det är nu så kostar det mer än bensinen till bilen. Jag vet att bilen kostar mer än bara bensin men den ger mig en flexibilitet som inte är värd att byta bort. Allmänna färdmedel måste åtminstone komma något så när i närheten av den flexibiliteten för att det ska vara aktuellt att byta färdsätt.
 
Fast var frågade inte om någon öm tå/kritiserade strejken osv. Jag tycker att det är sjukt bra att frågan lyfts!
Jag hoppas verkligen att strejken leder till att den stora massan faktiskt ifrågasätter sina egna val när det kommer till transport, konsumtion osv, det vore magiskt!
Ja visst vore det magiskt! (det är ju ursvårt att strejka när man jobbar, fast man borde dock ändå).

Det spelar inte så stor roll för mig om ungdomarna är renlevnadsperfekta så länge de får fart på politiker och journalister. Jag är inte renlevnadsmänniska. :D

Det är klart att det är föräldrarnas ansvar också när ungdomar konsumerar. Bara för att man ber om någonting behöver man inte få det, den tryggheten måste man få ha som ung, att någon tar ansvar. Hjärnan är inte ens färdigutvecklad.

Men min kommentar var inte så mycket till dig som allmän raging ;) jag borde satt knapplån, så jag ber om ursäkt.
 
Men hur ska politikerna lyckas öka turtätheten och samtidigt få ner priset om ingen faktiskt åker buss? Som jag nämnde tidigare, där jag bodde förut var turtätheten hög, huruvida det var billig kan ju diskuteras, men folk tog bilen ändå. Massa bussar åkte i princip tomma, vilket knappast är bra för miljön. Ska politikerna höja skatten för att kunna ha högre turtäthet till ett lägre pris. Är tveksam på att det skulle bli speciellt populärt. Det går inte att säga att politikerna ska göra massa saker utan att ha en tanke om hur politikerna faktiskt ska göra det.
Man kan börja med att sluta med att rösta med plånboken o istället rösta på det/de partier som står för det samhälle man själv vill ha. Då kan man även sätta dem till svars.
Det är alldeles för få som engagerar sig politiskt, eller har koll ö h t.
 
Jag har inte lösningen, men det måste som sagt bli billigare att åka buss/tåg och enklare för att fler ska ta det alternativet. Som det är nu så kostar det mer än bensinen till bilen. Jag vet att bilen kostar mer än bara bensin men den ger mig en flexibilitet som inte är värd att byta bort. Allmänna färdmedel måste åtminstone komma något så när i närheten av den flexibiliteten för att det ska vara aktuellt att byta färdsätt.
Men om du inte har lösningen, hur vet du att det finns en lösning? Jag tycker det låter som ett omöjligt problem att få kollektivtrafiken att bli så flexibel så att den kan konkurrera med bilen och samtidigt få den billigare. Och om inte du eller jag kan komma på en lösning, hur ska politikerna göra det? Dom är ju trots allt bara vanliga människor som du och jag.

Man kan börja med att sluta med att rösta med plånboken o istället rösta på det/de partier som står för det samhälle man själv vill ha. Då kan man även sätta dem till svars.
Det är alldeles för få som engagerar sig politiskt, eller har koll ö h t.
Håller helt med! Är man inte nöjd med det arbete politikerna gör så är det ju bara att börja engagera sig politiskt.
 
Men om du inte har lösningen, hur vet du att det finns en lösning? Jag tycker det låter som ett omöjligt problem att få kollektivtrafiken att bli så flexibel så att den kan konkurrera med bilen och samtidigt få den billigare. Och om inte du eller jag kan komma på en lösning, hur ska politikerna göra det? Dom är ju trots allt bara vanliga människor som du och jag.


Håller helt med! Är man inte nöjd med det arbete politikerna gör så är det ju bara att börja engagera sig politiskt.
Man måste ha mer kunskap än vad jag har om hur hela systemet fungerar. Att lägga ansvaret på mig att hitta en lösning, jag som inte har koll på varken skatter, hur folk åker, vilka behov som finns o.s.v. är ju väldigt magstarkt. Och bara för att lösningen inte är uppenbar så betyder det inte att den inte finns. Ingen har någonsin löst något genom att sätta sig ner och säga "det går inte". Man kan behöva få titta utanför boxen också. Lösningen kanske inte ser ut som man tror.

Men det jag absolut tycker att man kan göra på en gång, är att höja skatten på flyg. Det kan gott få bli svindyrt att flyga.
 
Men det jag absolut tycker att man kan göra på en gång, är att höja skatten på flyg. Det kan gott få bli svindyrt att flyga.
En annan sak som borde gå att införa är möjligheten att ta med sig cykel på både buss och tåg.

Jag gjorde ett litet kort räkneexempel nyss. Hemifrån mig till orten drygt 2 mil bort, kostar den billigaste enkelbiljetten på bussen 46 kronor. Eftersom man sannolikt också behöver åka hem så kostar resan 92 kronor totalt. Om jag tar bilen så kostar bensinen 52 kronor tur och retur. Jag har då räknat sträckan till 5 mil och ett bensinpris på 15 kronor. Skillnaden är för stor för att jag ens ska överväga krånglet att ta bussen.

Om jag tar min senaste resa som exempel, så besökte jag 4 butiker, samtliga inom industriområdet. Det är ändå en viss sträcka att gå mellan dessa och jag hade helst inte velat gå mellan dem, särskilt som jag fick saker att bära på. På en cykel hade jag kunnat ha en packväska på pakethållaren och jag hade lätt kunnat transportera mig lokalt där bussar inte går.

Alternativet till att ta cykeln på bussen vore om det fanns gratis lånecyklar på olika ställen (som givetvis måste lämnas tillbaka inom viss tid för annars börjar det kosta).

Det finns förmodligen inte en enda lösning utan man lär få kombinera lösningar.
 
Nej, det kommer förstås inte att gå, men det skulle vi ha tänkt på innan vi brände upp fossila bränslen.



Jo. Jag har aldrig kritiserat svenskt jordbruk.



Jaså? jag är 100 procent säker på att jag inte ens har nämnt något sådant i tråden. Du får gärna citera.

Med tanke på att du avfärdade min kommentar om att svenska jordbrukare skadas av en del av symbolpolitiken i Sverige med att alla bönder kommer att försvinna, så går det ju att tolka ditt inlägg som att svenskt jordbruk är dåligt eller oviktigt.
 
Den är hemskt raljerande över ungas engagemang.
Riktigt riktigt otrevlig ton i den.

Diskussionen som sådan är såklart på sin plats, men sättet den är skriven på är otroligt förminskande
Jag blev lite provocerad igår efter att ha fått texten i mitt flöde för typ 10e gången, alla gånger delad av vuxna som inte gör ett skit för att vara miljömedvetna, så jag komponerade en egen text och lade ut på FB:

Hej alla vuxna som stör sig på att Kidsen engagerar sig och skolstrejkat för miljön. Känns det lite jobbigt att bli påmind om hur lite du gör för miljön trots att du egentligen vet bättre? Well, här kommer några finfina tips på hur du får bort den där gnagande känslan av skam, bara gör följande:
- sluta ta bilen precis överallt. På väldigt många orter är kollektivtrafiken ett fullgott substitut och ska du kortare sträckor finns det cykel, med el och stödhjul om du glömt hur man gör...
- sluta köpa allt möjligt skit på Wish som du egentligen inte behöver.
-börja sopsortera, skänka till Erikshjälpen mm
- sluta köpa fulkött från Irland och gud vet vart ifrån. Sänk köttkonsumtionen och köp istället kvalitetskött från Sverige de dagar i veckan du ändå vill "unna" dig
- se över ditt resande. Behöver du verkligen åka utomlands varje år? Var borta dubbelt så lång tid vartannat år istället. Kan du ta tåget istället för flyget?
- sluta köpa skitsaker i tid och otid. Köp färre saker med kvalitet istället.
Lycka till, det kommer gå bra. Om inte du tar ditt ansvar, vem ska då göra det??


Inte alls så många gillanden på den och inte en enda delning, förstår inte. Gör det ont i skämstarmen eller O_o:sneaky:
 
Men hur ska politikerna lyckas öka turtätheten och samtidigt få ner priset om ingen faktiskt åker buss? Som jag nämnde tidigare, där jag bodde förut var turtätheten hög, huruvida det var billig kan ju diskuteras, men folk tog bilen ändå. Massa bussar åkte i princip tomma, vilket knappast är bra för miljön. Ska politikerna höja skatten för att kunna ha högre turtäthet till ett lägre pris. Är tveksam på att det skulle bli speciellt populärt. Det går inte att säga att politikerna ska göra massa saker utan att ha en tanke om hur politikerna faktiskt ska göra det.

Kraftig subventionering.
Problemet är att det, som så mycket annat, kostar pengar.
 
Vad behöver då ske för att du ska ta bussen istället för bilen? Klart bilen alltid kommer vara ett mer bekvämt alternativ. Den går precis när du vill och precis dit du vill. Och, helt ärligt tycker jag ditt argument låter handlar om lathet och bara handlar om bekvämlighet. Åka hemifrån 6 för att börja 8, det gjorde jag hela gymnasiet! Och många av mina kompisar. För oss var det inte ens ett alternativ att åka bil, så vi fick glatt vänta åka hemifrån två timmar innan skolan började. För att inte tala om när jag sommarjobbade och började klockan sju. Då var jag faktiskt lat och bad min mamma om att skjutsa mig bara så jag skulle kunna lämna hemmet 5.15 istället för 5.00...

Precis som jag skrev: det är enkelt att bestämma vad som är rimlig obekvämhet för andra människor.
I detta fallet är det lätt för dig att tycka att det är rimligt för mig att lägga tre timmar mer på resor till och från jobbet.

Ja, jag hade också ganska lång färdtid till gymnasiet - utom de gånger min mammas arbetstider stämde med mina tider så vi kunde använda bilen.
Då hade vi 4km till närmsta busshållplats.

För att jag ska se det som rimligt att välja buss i stället för bil, behöver turerna passa mina arbetstider bättre.
Kostnaden - med månadskort är det billigare med buss än med bil; för enstaka resa tror jag att bussen blir dyrare än bilen.
 
Alternativt att man ändrar i arbetsrätten så att arbetsgivare som kan bör erbjuda möjlighet att jobba hemifrån = mindre pendlande. Det skulle nog den yngre generationen gilla.
Vettigt förslag, men det finns många som har jobb där det inte är genomförbart.
Alla inom vård och omsorg, till exempel. Och de flesta inom industrin.
 
Precis som jag skrev: det är enkelt att bestämma vad som är rimlig obekvämhet för andra människor.
I detta fallet är det lätt för dig att tycka att det är rimligt för mig att lägga tre timmar mer på resor till och från jobbet.

Ja, jag hade också ganska lång färdtid till gymnasiet - utom de gånger min mammas arbetstider stämde med mina tider så vi kunde använda bilen.
Då hade vi 4km till närmsta busshållplats.

För att jag ska se det som rimligt att välja buss i stället för bil, behöver turerna passa mina arbetstider bättre.
Kostnaden - med månadskort är det billigare med buss än med bil; för enstaka resa tror jag att bussen blir dyrare än bilen.
Precis! Åka till uni tur och retur kostar nästan 400kr. Lånar jag pappas snåla dieselbil så kostar det 270. Och jag tjänar massor av tid på det. Men månadskostnad gör bussen billigare. Men hur ska man motivera folk att åka buss när det är betydligt dyrare och tar längre tid? Det är ju jättesvårt!
 
Ibland undrar man hur politiker och statstjänstemän (infrastrukturplanering) samt kollektivtrafikbolag tänker egentligen. Ur min synpunkt anser jag att kollektivtrafiken ute på lndsbygd för utökas kraftigt både vad det gäller linjer och hållplatser och turtäthet - jag anser att det i första främsta hand är människor på landsbygd som 'tvingas' ta bilen, precis som @kryddelydd beskriver om sin situation, då det helt enkelt inte är rimligt att använda kollektivtrafik, många gånger är det omöjligt. Stadsbor går, cyklar, åker kollektivtrafik i en inte ens jämförbar omfattning.

Då undrar man, som i min stad där man planerar att dra om en spårvagnslinje, rakt över ett öppet och grönt område i centrala staden istället för en slinga som rundar detta område - i syfte att ge spårvagnsåkarna 5 minuter kortare resväg . Den totala kostnaden sägs bli 95 miljoner kronor.
( https://www.norrkoping.se/boende-tr...rvag-mellan-soder-tull-och-ljura-centrum.html )
Det har protesterats massor mot detta, jag har inte hört någon positiv röst till detta, men allt kommunen säger är "tack för era synpunkter!" och sen fortsätter man sin planering.
Det är så idiotiskt så tårna krullar sig!

Det är i såna här frågor man önskar sig ett lite större engagemang, från tex de som bor på landsbygd, som borde resa sig upp och säga VI DÅ?
 
Ibland undrar man hur politiker och statstjänstemän (infrastrukturplanering) samt kollektivtrafikbolag tänker egentligen. Ur min synpunkt anser jag att kollektivtrafiken ute på lndsbygd för utökas kraftigt både vad det gäller linjer och hållplatser och turtäthet - jag anser att det i första främsta hand är människor på landsbygd som 'tvingas' ta bilen, precis som @kryddelydd beskriver om sin situation, då det helt enkelt inte är rimligt att använda kollektivtrafik, många gånger är det omöjligt. Stadsbor går, cyklar, åker kollektivtrafik i en inte ens jämförbar omfattning.

Då undrar man, som i min stad där man planerar att dra om en spårvagnslinje, rakt över ett öppet och grönt område i centrala staden istället för en slinga som rundar detta område - i syfte att ge spårvagnsåkarna 5 minuter kortare resväg . Den totala kostnaden sägs bli 95 miljoner kronor.
( https://www.norrkoping.se/boende-tr...rvag-mellan-soder-tull-och-ljura-centrum.html )
Det har protesterats massor mot detta, jag har inte hört någon positiv röst till detta, men allt kommunen säger är "tack för era synpunkter!" och sen fortsätter man sin planering.
Det är så idiotiskt så tårna krullar sig!

Det är i såna här frågor man önskar sig ett lite större engagemang, från tex de som bor på landsbygd, som borde resa sig upp och säga VI DÅ?

Jomen det vet du väl: det är bara att ta tunnelbanan... ;)
 
Jag blev lite provocerad igår efter att ha fått texten i mitt flöde för typ 10e gången, alla gånger delad av vuxna som inte gör ett skit för att vara miljömedvetna, så jag komponerade en egen text och lade ut på FB:

Hej alla vuxna som stör sig på att Kidsen engagerar sig och skolstrejkat för miljön. Känns det lite jobbigt att bli påmind om hur lite du gör för miljön trots att du egentligen vet bättre? Well, här kommer några finfina tips på hur du får bort den där gnagande känslan av skam, bara gör följande:
- sluta ta bilen precis överallt. På väldigt många orter är kollektivtrafiken ett fullgott substitut och ska du kortare sträckor finns det cykel, med el och stödhjul om du glömt hur man gör...
- sluta köpa allt möjligt skit på Wish som du egentligen inte behöver.
-börja sopsortera, skänka till Erikshjälpen mm
- sluta köpa fulkött från Irland och gud vet vart ifrån. Sänk köttkonsumtionen och köp istället kvalitetskött från Sverige de dagar i veckan du ändå vill "unna" dig
- se över ditt resande. Behöver du verkligen åka utomlands varje år? Var borta dubbelt så lång tid vartannat år istället. Kan du ta tåget istället för flyget?
- sluta köpa skitsaker i tid och otid. Köp färre saker med kvalitet istället.
Lycka till, det kommer gå bra. Om inte du tar ditt ansvar, vem ska då göra det??


Inte alls så många gillanden på den och inte en enda delning, förstår inte. Gör det ont i skämstarmen eller O_o:sneaky:

Tja, eftersom det du skriver stämmer ganska väl med hur jag lever så ser jag inget problem med dina förslag.
Jag köper i stort sett aldrig nötkött över huvud taget. Kassler en gång eller möjligen två om året...
Handlar inte på wish, sposorterar, reser inte utomlands alls sedan 2007.
Så det är väl rätt okontroversiellt.
Jag skulle inte lagt ner mig på att gilla eller dela - men jag känner mig inte träffad av det du beskriver.
 
Jomen det vet du väl: det är bara att ta tunnelbanan... ;)
Ja eller hur. Men, förutom att jag tycker de beslutande inte tänker långsiktigt eller på landsbygden att de heller inte tänker MILJÖMÄSSIGT i längre perspektiv och att de som verkligen har anledning att kräva förbättring och som idag står för största delen av just bilåkande skulle önskas ha ett större engagemang att ställa krav på makthavarna. De som bor på landsbygden. För sin egen bekvämlighet, för sin ekonomi, för miljön.
 
Med tanke på att du avfärdade min kommentar om att svenska jordbrukare skadas av en del av symbolpolitiken i Sverige med att alla bönder kommer att försvinna, så går det ju att tolka ditt inlägg som att svenskt jordbruk är dåligt eller oviktigt.

Jag kommenterade dem inte ens, jag skrev att dina exempel hade lite med de strejkande ungdomarna att göra. Däremot är det ju så att om vi inte sätter in radikala åtgärder för att hejda en klimatstegring är bönderna förlorade ändå. Det är ju bara att se tillbaka på förra sommaren för att inse att det inte behövs särskilt många sådana säsonger för att konkursen ska vara ett faktum.
 
Senast ändrad:
Och ändå är du så på defensiven i den här tråden.
??

Jag har tidigare i flera inlägg beskrivit vad jag ändå gör.

Att det här inlägget skulle fått mig att rycka på axlarna om det passerade via fb är väl inte så konstigt? Jag gör redan de saker som föreslås, varför skulle jag reagera specifikt på det då menar du?
Eller menar du att jag "borde" vara engagerad och dela för att försöka förändra andra människors beteenden?

Jag brukar faktiskt inte missionera till mina bekanta och försöka få dem att ändra beteenden.

Och det där ironiska inlägget kring klimatstrejkande ungdomar: jo, jag har sett det på facebook men jag har varken gillat eller delat det heller.
Menar du att det säger något?
 
Precis som jag skrev: det är enkelt att bestämma vad som är rimlig obekvämhet för andra människor.
I detta fallet är det lätt för dig att tycka att det är rimligt för mig att lägga tre timmar mer på resor till och från jobbet.

Ja, jag hade också ganska lång färdtid till gymnasiet - utom de gånger min mammas arbetstider stämde med mina tider så vi kunde använda bilen.
Då hade vi 4km till närmsta busshållplats.

För att jag ska se det som rimligt att välja buss i stället för bil, behöver turerna passa mina arbetstider bättre.
Kostnaden - med månadskort är det billigare med buss än med bil; för enstaka resa tror jag att bussen blir dyrare än bilen.

Det är även väldigt enkelt att bestämma att sin egen bekvämlighet är viktigare än klimatet. Vilket är hela anledningen till att vi har kommit till den sitsen där ungdomar har klimatångest och känner att de måste skolstrejka för att rädda klimatet. Jag hoppas att deras skolstrejk ska få vuxna att öppna ögonen och se längre än sin egen bekvämlighet. Tyvärr har jag inte så stort hopp om det..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 455
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 784
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp