Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Generellt sett har "vi" förändrat benägenheten att använda bil i alla möjliga sammanhang.
Vi hittar massor av skäl som inte är helt vansinniga.
Barn/ungdomar som skjutsas både hit och dit med bil, där de kanske skulle ha cyklat för 25-30 år sedan.
Ett argument - som inte är så dumt faktiskt - för att skjutsa är ju att trafiken blivit tätare och därför får ses som svårare för barn/ungdomar att hantera på ett säkert sätt. Jag tänker nu på exempelvis skolfärder för de barn/ungdomar som inte får skolskjuts av kommunen.
Eller färder till och från träningar, sker som regel med bil numera men skedde nog oftare per cykel för 25-30 år sedan.

Tillägg: jag har en sådan där käpphäst över vad jag personligen ser som miljömässigt absurt beteende.
Att ta bilen till ett motionsspår för att promenera eller jogga.
Fullständigt barockt. Det går bra att kliva ut genom dörren och börja promenera eller jogga där man står (ja, enkelt för mig som bor på landet vid en grusväg, men när jag bodde i lägenhet var det lika enkelt, jag hade "bara" skor med mer dämpning och var noga med att värma upp försiktigt så jag inte fick ont i fötter eller ben).
Man måste inte ta sig till en anläggning.

Eller - när jag nu är inne på det spåret.
man köper sig en elektrisk motionscykel eller ett löpband, elektriskt.
Och konsumerar el/energi för att motionera.
I stället för att gå utanför dörren och börja promenera eller jogga eller löpa.
Ganska tokigt i ärlighetens namn.

Menar du att det är något positivt att vi börjat skjutsa våra barn hit och dit? Att bil ett bättre alternativ på grund av trafiksituationen idag? Jag vet inte hur det ser ut där du bor men där jag bor så är cykel- och gångbanan oftast skild från bilvägen så jag förstår inte argumentet att dagens ungdomar inte klarar av att cykla. Dessutom om det nu är för mycket trafik för ungdomar att hantera säkert ökar man ju bara problemet genom att skjutsa dom och på så sätt öka trafiken ännu mer.
 
Menar du att det är något positivt att vi börjat skjutsa våra barn hit och dit? Att bil ett bättre alternativ på grund av trafiksituationen idag? Jag vet inte hur det ser ut där du bor men där jag bor så är cykel- och gångbanan oftast skild från bilvägen så jag förstår inte argumentet att dagens ungdomar inte klarar av att cykla. Dessutom om det nu är för mycket trafik för ungdomar att hantera säkert ökar man ju bara problemet genom att skjutsa dom och på så sätt öka trafiken ännu mer.

Ja, för att inte tala om barn och ungdomar som just stryker med när de ska trängas bland bilar utanför skolan.
 
Ja, varför inte.
Strejk brukar normalt sett ske på arbetstid, annars är det ingen strejk, utan en demonstration.
Men var det inte så att man vill demonstrera för klimatet?
Och genom att demonstrera på ledig tid, så säkerställer man att alla kan vara med.

Greta klimatstrejkar såvitt jag förstår varje fredag.

Och det kan väl vara ett bra sätt att skapa uppmärksamhet, vilket hon också fått. Kanske har det faktum att hon har kända föräldrar/känd släkt, bidragit till att skapa uppmärksamhet från början.

För mig så låter det det som att det är mycket lättare att samla skolelever till en demonstration på skoltid än under fritid....

Det vore intressant att om det skulle provas av någon om en månad eller nåt.
 
Det är såklart inte sant i alla delar av Sverige, det har jag förståelse för. Ofta tycker jag dock att folk verkar ovilliga att använda de alternativ som finns och säger att bilen är enda alternativet när det faktiskt inte är sant.
Absolut.
Och samtidigt är det lätt för den som inte sitter i situationen, att säga att alternativet faktiskt finns.

Jag är ett så bra exempel...
Jag har en busshållplats ca en kilometer hemifrån. Det ser jag som en ganska kort sträcka.
Där passerar en buss som faktiskt går direkt (eller ja, den stannar ju lite här och där längs vägen, men inga byten behövs) till bredvid mitt jobb.
Färdtid med bil - 25 minuter.
Färdtid med buss - 45 minuter.
Det låter ju jättebra!
Visserligen skulle det ta mig tio-femton minuter att ta mig till busshållplatsen (en sådan där breddning av landsväg, ingenstans att exempelvis parkera en cykel så promenad är det rimliga sättet men igen, rimlig sträcka) så där hamnar vi i 25 minuter jämfört med 60 minuter enkel väg.
Fortfarande helt OK.
Men när vi sedan tittar på busstiderna.
För att inte komma försenat till jobbet - jag börjar kl åtta - behöver jag ta den bussen som är på plats kl 07.11. Det betyder att jag behöver ta mig hemifrån senast kl 0600 på morgonen för att vara i tid på jobbet kl 0800.
Där faller rimligheten genast en del.
På eftermiddagen ser det likadant ut. Ska jag stanna hela arbetstiden (slutar kl 17) så går nästa buss kl 17.49. Och då är jag hemma ca kl 19 (inräknat promenaden från busshållplatsen).

Med bil: kan åka kl 0730 (med tio minuters marginal), och komma hem kl 1730.
Med buss: åka kl 0600, vara hemma kl 1900.
Tio timmar hemifrån eller tretton.
Lite för stor skillnad för att faktiskt kännas riktigt rimligt.

Därtill kan vi ju fundera över att handla mat. Det går förstås att hoppa av bussen vid någon affär och vänta på nästa. Och då har vi en timme till fördröjning (bussen går en gång i timmen, lite glesare på kvällarna tror jag) om jag inte vill gå hem, bärande matvaror om 10-15kg (mjölk, kattmat, frukt et c), ca tre kilometer. Och det vill jag inte.
 
Förlåt, men nu har du förlorat mig helt. Vad har de strejkande ungdomarna med det ovan skrivna att göra?

För övrigt: Hur tror du bönder kommer att klara sig en varmare värld med färre insekter som pollinerar och långa perioder av torka? Och med världshav som stiger och förstör odlingsbar mark?

Utifrån hur prognoserna ser ut ser det rätt givet ut att bönder kommer att försvinna från stora delar av världen. På grund av mänsklig aktivitet.

Om elcyklar kommer att förändra det är oklart, men det är ju inte som att du har några bättre idéer.

Nej, det är ingen tävling om vem som gör mest - jag frågade dig vad du gör för förändringar. Och skrev mina. Och oroa dig inte, jag följer med ok i medieflödet så visar det sig att det inte är någon större miljövinst att byta bil om två år kanske jag väljer att bara ha en i stället.

Hästarna ryker nog tyvärr av klimatförändringarna i sig på sikt, då foder kan bli så dyrt att vi måste dra ner på antalet.

I övrigt ägnar jag mig åt opinionsbildning en del i jobbet, vilket jag inte räknar med här, men jag skulle gärna skriva en bok om något år eller så som är mer lösningsinriktad med fokus på konsumenter.

Vad konstigt att du då inte hade brytt dig om att läsa det jag redan skrivit att jag gör, innan du frågade mig vad jag gör.
Och vad konstigt att du inte gett respons på det jag beskriver att jag gör. Det verkar mest som om du vill peka ut och ifrågasätta mig, oavsett det jag skrivit att jag gör.

Nej, det jag skriver har inte direkt med de skolkande ungdomarna att göra (syftar nu inte på Greta utan på "svansen") men det har med klimat och miljö att göra.

Hur tänker du att vi ska få mat, om bönder i hela världen försvinner?
Ser du inget positivt på svenskt jordbruk jämfört med jordbruk i andra länder (mindre konstgödning, betydligt mindre bekämpningsmedel, mindre föroreningar till vattnet, mindre antibiotikaanvändning i svenskt jämfört med annat jordbruk, bättre djurskydd jämfört med jordbruk i andra länder)?
Ser du inga fördelar med närproducerat, med tanke på det jag skrivit om ovan med bekämpningsmedel, djurskydd osv samt transporter?
Som jag uppfattar det du skriver, verkar du tycka att det är OK att fördyra för svenskt jordbruk vilket får till följd att svenskt jordbruk av ekonomiska skäl inte klarar att konkurrera med utländsk matproduktion.

Absolut att privat hästägande kommer att få stryka på foten.
Tillsammans med så mycket annan privat konsumtion.
 
Menar du att det är något positivt att vi börjat skjutsa våra barn hit och dit? Att bil ett bättre alternativ på grund av trafiksituationen idag? Jag vet inte hur det ser ut där du bor men där jag bor så är cykel- och gångbanan oftast skild från bilvägen så jag förstår inte argumentet att dagens ungdomar inte klarar av att cykla. Dessutom om det nu är för mycket trafik för ungdomar att hantera säkert ökar man ju bara problemet genom att skjutsa dom och på så sätt öka trafiken ännu mer.

Jag menar inte att det är MITT argument, men att jag kan ha förståelse för argumentet.
 
skadar dem som får ekonomiska konsekvenser av besluten, exempelvis personer som bor på landsbygd och är beroende av bil för att ta sig till jobbet.
skadar dem som inte får del av den samhälleliga ekonomiska kakan när man prioriterar ersättning för elcyklar (pengar som kunde använts till exempelvis att förstärka äldreomsorgen eller annat)
skadar dem som får svårare att försörja sig - bönder till exempel som får svårare att bedriva sin i mina ögon väldigt viktiga verksamhet med svensk livsmedelsförsörjning

Du skriver att byte av bil kommer - och då tolkar jag dig som om du anser att det är positivt att byta bil. Kan du utveckla varför det är positivt?
Jag tycker för övrigt att det låter som om du faktiskt för mindre än jag.
Inte för att det är en tävling, men när du så skarpt ifrågasätter mitt engagemang (som jag medgivit är lågt men kan ändå beskriva en del handlingar eller val av icke-handlingar (inte flyga är en icke-handling, inte en handling) som faktiskt är ganska bra för miljön).

Nej, det är alldeles riktigt att jag inte sväljer alla initiativ med hull och hår och inte hurrar över allt alla gör.
Men det är inte heller självklart att det är bra att förhasta sig.
Det där med eldrivna bilar, till exempel. Det skulle ju vara så fantastiskt bra.
Men det finns ju baksidor, som i produktionen av batterierna till exempel. Väldigt resurs- och energikrävande, faktiskt. Och med dagens teknik betydligt sämre än att köra med befintliga bilar.

Det kan ju också vara av intresse att reflektera över det där med bilbyte (igen).
Visserligen kanske det är bättre med en modernare motor, så långt.
Men den där bilen som gått 13000mil och kanske har en "dålig" motor, har ju tillverkats. Metall, plåt, lack, plast, textil.
Det finns ju skäl att nyttja de där beståndsdelarna och inte köpa en ny bil där mer metall, lack, plast, textil, elektronik går åt för att tillverka ytterligare en bil.
För den miljö/klimatbelastning som orsakas av en bil handlar ju inte enbart om bränsle och förbränning, utan även om att faktiskt använda full livslängd för att inte konsumera mer råvaror.

Ungefär som den där jämförelsen mellan plastkassar eller textilkassar när man handlar. Det krävs väldigt många gångers användning av en textilkasse för att klimatkompensera en plastkasse när man ser på hela produktionscykeln av plastkasse jämfört med textilkasse (själv återanvänder jag plastkassarna).
Vi kan inte hålla fast vid bensindrivna eller dieseldrivna fordon. Det är helt omöjligt eftersom oljan kommer att ta slut. Och förbrukningen av olja behöver upphöra långt innan den tar slut. Så de ekonomiska konsekvenserna som en del drabbas av är av underordnad betydelse. Klarar de inte en omställning så behöver de tänka ut en annan strategi, t.ex. flytta till stan där bussen går.

Vi behöver alternativ. Här kommer den tekniska utvecklingen in. Det finns teknik för att utvinna biogas ut gödsel och matavfall för att driva både bilar och värma bostäder. Sen kan vi driva bilar med vätgas. Det pågår forskning för att framställa detta med hjälp av artificiell fotosyntes.

Vi behöver tänka framåt, inte fastna i det gamla som inte fungerar längre.

Det är såklart inte sant i alla delar av Sverige, det har jag förståelse för. Ofta tycker jag dock att folk verkar ovilliga att använda de alternativ som finns och säger att bilen är enda alternativet när det faktiskt inte är sant.
Alternativen behöver kunna konkurrera med bilen. Det behöver bli billigare, mer tillgängligt och effektivt att ta alternativen.
 
Hur tänker du att vi ska få mat, om bönder i hela världen försvinner?

Nej, det kommer förstås inte att gå, men det skulle vi ha tänkt på innan vi brände upp fossila bränslen.

Ser du inget positivt på svenskt jordbruk jämfört med jordbruk i andra länder (mindre konstgödning, betydligt mindre bekämpningsmedel, mindre föroreningar till vattnet, mindre antibiotikaanvändning i svenskt jämfört med annat jordbruk, bättre djurskydd jämfört med jordbruk i andra länder)?

Jo. Jag har aldrig kritiserat svenskt jordbruk.

Som jag uppfattar det du skriver, verkar du tycka att det är OK att fördyra för svenskt jordbruk vilket får till följd att svenskt jordbruk av ekonomiska skäl inte klarar att konkurrera med utländsk matproduktion.

Jaså? jag är 100 procent säker på att jag inte ens har nämnt något sådant i tråden. Du får gärna citera.
 
Vi kan inte hålla fast vid bensindrivna eller dieseldrivna fordon. Det är helt omöjligt eftersom oljan kommer att ta slut. Och förbrukningen av olja behöver upphöra långt innan den tar slut. Så de ekonomiska konsekvenserna som en del drabbas av är av underordnad betydelse. Klarar de inte en omställning så behöver de tänka ut en annan strategi, t.ex. flytta till stan där bussen går.

Vi behöver alternativ. Här kommer den tekniska utvecklingen in. Det finns teknik för att utvinna biogas ut gödsel och matavfall för att driva både bilar och värma bostäder. Sen kan vi driva bilar med vätgas. Det pågår forskning för att framställa detta med hjälp av artificiell fotosyntes.

Vi behöver tänka framåt, inte fastna i det gamla som inte fungerar längre.


Alternativen behöver kunna konkurrera med bilen. Det behöver bli billigare, mer tillgängligt och effektivt att ta alternativen.
Jag tror att hon menar att vi inte ska byta bil, bara för att. Utan "köra slut" på de bilar som redan är tillverkade, innan man byter.
 
Förlåt, men nu har du förlorat mig helt. Vad har de strejkande ungdomarna med det ovan skrivna att göra?

För övrigt: Hur tror du bönder kommer att klara sig en varmare värld med färre insekter som pollinerar och långa perioder av torka? Och med världshav som stiger och förstör odlingsbar mark?

Utifrån hur prognoserna ser ut ser det rätt givet ut att bönder kommer att försvinna från stora delar av världen. På grund av mänsklig aktivitet.


Om elcyklar kommer att förändra det är oklart, men det är ju inte som att du har några bättre idéer.

Nej, det är ingen tävling om vem som gör mest - jag frågade dig vad du gör för förändringar. Och skrev mina. Och oroa dig inte, jag följer med ok i medieflödet så visar det sig att det inte är någon större miljövinst att byta bil om två år kanske jag väljer att bara ha en i stället.

Hästarna ryker nog tyvärr av klimatförändringarna i sig på sikt, då foder kan bli så dyrt att vi måste dra ner på antalet.

I övrigt ägnar jag mig åt opinionsbildning en del i jobbet, vilket jag inte räknar med här, men jag skulle gärna skriva en bok om något år eller så som är mer lösningsinriktad med fokus på konsumenter.

Om bönderna försvinner, så dör vi alla!

"Bönder" verkar vara något abstrakt, inte den grupp människor som ser till att det produceras mat.

Svenska bönder jobbar som sjutton med att förutom minska utsläppen av klimatgaser, med att anpassa oss till konsekvenserna av klimatförändringar.

Vi kallas till möten och utbildningar där vi får information direkt från klimatvetenskapen om vad olika mycket uppvärmning kan innebära, och vilka konsekvenser det har/kan ha.

Vi får lära oss om hur mark och växter reagerar reagerar på ett förändrat klimat.

Och vi ställer om till fossilfritt i våra traktorer (de går att köra på RME och HVO), och minskar vår användning av bekämpningsmedel av olika slag.

Vad avser insektsdöden, så är den ett stort problem, mycket av det orsakat av ohållbara jordbruksmetoder av stora areler med monokulturer med med frikostig användning av bekämpningsmedel, där man slår ut den biologiska mångfalden.
Ta gärna upp det problemet med dels de som är veganer, och med dem som förespråkar användandet av GMO.
 
Om bönderna försvinner, så dör vi alla!

Javisst, och det är ju hela orsaken till Gretas strejk.
Jag uppskattar personligen alla initiativ som görs och tas, vissa kommer inte att vara korrekta, men andra kommer förhoppningsvis få stor effekt.

En annan del av insektsdöden är ju att vi odlar upp /bebygger all mark som annars fungerar som biotoper till bin, exempelvis. Folk borde sluta klippa gräsmattorna.
 
Jag håller med dig.
Både om att vi i stor grad är för bekväma för att göra förändringar, och om att vi faktiskt inte VET konsekvenserna.
De modeller forskarna använder är just modeller och gissningar utifrån det bästa de kan åstadkomma för tillfället.

Politik: tja, men det räcker ju inte med svensk politik för i ett större perspektiv skulle det verkligen handla om en droppe i havet.
Och det är ju därför jag är kritisk till den "symbolpolitik" som nu träffar Sverige som en hagelskur: en del individer träffas av stora hagel och lider därefter - men i ett större perspektiv har haglet ingen som helst bevattnande (positiv) effekt.
Jag tycker samma. Symbolpolitiken blir dimridåer som skymmer de verkliga förändringar som skulle behöva göras.
 
Absolut.
Och samtidigt är det lätt för den som inte sitter i situationen, att säga att alternativet faktiskt finns.

Jag är ett så bra exempel...
Jag har en busshållplats ca en kilometer hemifrån. Det ser jag som en ganska kort sträcka.
Där passerar en buss som faktiskt går direkt (eller ja, den stannar ju lite här och där längs vägen, men inga byten behövs) till bredvid mitt jobb.
Färdtid med bil - 25 minuter.
Färdtid med buss - 45 minuter.
Det låter ju jättebra!
Visserligen skulle det ta mig tio-femton minuter att ta mig till busshållplatsen (en sådan där breddning av landsväg, ingenstans att exempelvis parkera en cykel så promenad är det rimliga sättet men igen, rimlig sträcka) så där hamnar vi i 25 minuter jämfört med 60 minuter enkel väg.
Fortfarande helt OK.
Men när vi sedan tittar på busstiderna.
För att inte komma försenat till jobbet - jag börjar kl åtta - behöver jag ta den bussen som är på plats kl 07.11. Det betyder att jag behöver ta mig hemifrån senast kl 0600 på morgonen för att vara i tid på jobbet kl 0800.
Där faller rimligheten genast en del.
På eftermiddagen ser det likadant ut. Ska jag stanna hela arbetstiden (slutar kl 17) så går nästa buss kl 17.49. Och då är jag hemma ca kl 19 (inräknat promenaden från busshållplatsen).

Med bil: kan åka kl 0730 (med tio minuters marginal), och komma hem kl 1730.
Med buss: åka kl 0600, vara hemma kl 1900.
Tio timmar hemifrån eller tretton.
Lite för stor skillnad för att faktiskt kännas riktigt rimligt.

Därtill kan vi ju fundera över att handla mat. Det går förstås att hoppa av bussen vid någon affär och vänta på nästa. Och då har vi en timme till fördröjning (bussen går en gång i timmen, lite glesare på kvällarna tror jag) om jag inte vill gå hem, bärande matvaror om 10-15kg (mjölk, kattmat, frukt et c), ca tre kilometer. Och det vill jag inte.

Vad behöver då ske för att du ska ta bussen istället för bilen? Klart bilen alltid kommer vara ett mer bekvämt alternativ. Den går precis när du vill och precis dit du vill. Och, helt ärligt tycker jag ditt argument låter handlar om lathet och bara handlar om bekvämlighet. Åka hemifrån 6 för att börja 8, det gjorde jag hela gymnasiet! Och många av mina kompisar. För oss var det inte ens ett alternativ att åka bil, så vi fick glatt vänta åka hemifrån två timmar innan skolan började. För att inte tala om när jag sommarjobbade och började klockan sju. Då var jag faktiskt lat och bad min mamma om att skjutsa mig bara så jag skulle kunna lämna hemmet 5.15 istället för 5.00...
 
Alternativen behöver kunna konkurrera med bilen. Det behöver bli billigare, mer tillgängligt och effektivt att ta alternativen.
Hur ska "vi" då göra så att alternativet kan konkurrera med bilen? Hur ska "vi" få dom billigare, mer tillgängliga och effektiva? Det är dags att vi, vilka nu vi är, kommer på lösningar.
 
Vad behöver då ske för att du ska ta bussen istället för bilen? Klart bilen alltid kommer vara ett mer bekvämt alternativ. Den går precis när du vill och precis dit du vill. Och, helt ärligt tycker jag ditt argument låter handlar om lathet och bara handlar om bekvämlighet. Åka hemifrån 6 för att börja 8, det gjorde jag hela gymnasiet! Och många av mina kompisar. För oss var det inte ens ett alternativ att åka bil, så vi fick glatt vänta åka hemifrån två timmar innan skolan började. För att inte tala om när jag sommarjobbade och började klockan sju. Då var jag faktiskt lat och bad min mamma om att skjutsa mig bara så jag skulle kunna lämna hemmet 5.15 istället för 5.00...
Nu är inte jag @kryddelydd men för att jag ska ta buss/tåg så behöver det vara billigare och turtätheten måste vara högre.

Hur ska "vi" då göra så att alternativet kan konkurrera med bilen? Hur ska "vi" få dom billigare, mer tillgängliga och effektiva? Det är dags att vi, vilka nu vi är, kommer på lösningar.
Politik, min kära Wattson. Vi kan inte förvänta oss att enskilda individer kommer med alla lösningarna.
 
Nu är inte jag @kryddelydd men för att jag ska ta buss/tåg så behöver det vara billigare och turtätheten måste vara högre.


Politik, min kära Wattson. Vi kan inte förvänta oss att enskilda individer kommer med alla lösningarna.

Men hur ska politikerna lyckas öka turtätheten och samtidigt få ner priset om ingen faktiskt åker buss? Som jag nämnde tidigare, där jag bodde förut var turtätheten hög, huruvida det var billig kan ju diskuteras, men folk tog bilen ändå. Massa bussar åkte i princip tomma, vilket knappast är bra för miljön. Ska politikerna höja skatten för att kunna ha högre turtäthet till ett lägre pris. Är tveksam på att det skulle bli speciellt populärt. Det går inte att säga att politikerna ska göra massa saker utan att ha en tanke om hur politikerna faktiskt ska göra det.
 
Jag citerar mig och @niphredil , då vi började diskutera i en annan tråd.
Det har förekommit ironiska kommentarer om klimatstrejken på FB. Ironin är trist, men jag tycker ändå att det finns sanning. Kommer alla dessa barn och ungdomar att sluta konsumera? Eller är det föräldrarnas ansvar?
Det måste ju vara en väldigt öm tå ungdomarna trampade på onekligen.

Här har det tjatats i decennier om att ungdomar inte engagerar sig politiskt och inte är med i muf eller ung vänster och inte demonstrerar mot kärnkraft eller pälsar. Att de är trista och oengagerade :) och inte gör som sina morföräldrar och bränner sin BH.

Nu demonstreras det alltså fredligt, på fredagar, någon gång i månaden och folk blir helt hysteriska av ilska och moralisk upprördhet.

Och frågan är då, varför är det inte pensionärer som demonstrerar på fredagar efter lunch istället och barnen gör det klockan 16 efter skolan? Gissa? Det har stått pensionärer utanför många kommunhus och frusit i Sverige nästan varje fredag sedan i höstas. Och vad har skrivits om dem? inte mycket. Inte ens när det är stora grupper.

Orsaken till att folk är förbannade istället för glada måste ju vara att de är arga över att nu ökar risken att man måste ändra sina konsumtionsmönster? Ett hot helt enkelt. Dvs om politikerna faktiskt skulle uppfylla sina klimatåtaganden blir det jobbigt och man önskar att det flyter på tills det går åt helvete. Förhoppningsvis är man död innan det händer.

Att en ungdom konsumerar, din ungdom konsumerar, behöver ju inte betyda att en annan ungdom gör sammalunda. Att en ungdom har en märkesjacka behöver inte betyda att hen får en ny märkesjacka en gång om året om hen inte vuxit ur den. En märkesjacka är väl inte värre än 1 HM jacka, det är rimligen antalet kläder som räknas, inte priset.

Någonting måste man ha på sig och i ärlighetens namn bygger även begagnade kläder på att någon konsumerat och köpt dem och dumpat dem innan de blev trasiga... eller struntat i en enkel lagning.

Samtidigt är det ju bra att folk blir arga. Det blir debatt, rubriker, artiklar, engagemang. Visar att de som sagt demonstrerar om någonting där de kan påverka på riktigt inte snällt går i anvisade spår.

Årets upprördhet, inte dataspel, inte serietidningar, inte motorsågsmassakern nej dagens ungdom gör folk heligt förbannade genom miljöengagemang :rofl:
 
Senast ändrad:
Det måste ju vara en väldigt öm tå ungdomarna trampade på onekligen.

Här har det tjatats i decennier om att ungdomar inte engagerar sig politiskt och inte är med i muf eller ung vänster och inte demonstrerar mot kärnkraft eller pälsar. Att de är trista och oengagerade :) och inte gör som sina morföräldrar och bränner sin BH.

Nu demonstreras det alltså fredligt, på fredagar, någon gång i månaden och folk blir helt hysteriska av ilska och moralisk upprördhet.

Och frågan är då, varför är det inte pensionärer som demonstrerar på fredagar efter lunch istället och barnen gör det klockan 16 efter skolan? Gissa? Det har stått pensionärer utanför många kommunhus och frusit i Sverige nästan varje fredag sedan i höstas. Och vad har skrivits om dem? inte mycket. Inte ens när det är stora grupper.

Orsaken till att folk är förbannade istället för glada måste ju vara att de är arga över att nu ökar risken att man måste ändra sina konsumtionsmönster? Ett hot helt enkelt. Dvs om politikerna faktiskt skulle uppfylla sina klimatåtaganden blir det jobbigt och man önskar att det flyter på tills det går åt helvete. Förhoppningsvis är man död innan det händer.

Att en ungdom konsumerar, din ungdom konsumerar, behöver ju inte betyda att en annan ungdom gör sammalunda. Att en ungdom har en märkesjacka behöver inte betyda att hen får en ny märkesjacka en gång om året om hen inte vuxit ur den. En märkesjacka är väl inte värre än 1 HM jacka, det är rimligen antalet kläder som räknas, inte priset.

Någonting måste man ha på sig och i ärlighetens namn bygger även begagnade kläder på att någon konsumerat och köpt dem och dumpat dem innan de blev trasiga... eller struntat i en enkel lagning.
Fast var frågade inte om någon öm tå/kritiserade strejken osv. Jag tycker att det är sjukt bra att frågan lyfts!
Jag hoppas verkligen att strejken leder till att den stora massan faktiskt ifrågasätter sina egna val när det kommer till transport, konsumtion osv, det vore magiskt!
 
Vad behöver då ske för att du ska ta bussen istället för bilen? Klart bilen alltid kommer vara ett mer bekvämt alternativ. Den går precis när du vill och precis dit du vill. Och, helt ärligt tycker jag ditt argument låter handlar om lathet och bara handlar om bekvämlighet. Åka hemifrån 6 för att börja 8, det gjorde jag hela gymnasiet! Och många av mina kompisar. För oss var det inte ens ett alternativ att åka bil, så vi fick glatt vänta åka hemifrån två timmar innan skolan började. För att inte tala om när jag sommarjobbade och började klockan sju. Då var jag faktiskt lat och bad min mamma om att skjutsa mig bara så jag skulle kunna lämna hemmet 5.15 istället för 5.00...

Alternativt att man ändrar i arbetsrätten så att arbetsgivare som kan bör erbjuda möjlighet att jobba hemifrån = mindre pendlande. Det skulle nog den yngre generationen gilla.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 803
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 468
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp