Bukefalos 28 år!

Vem har det kallast?

Vi har -10, snö och blåst. Måste vara värsta temperaturen.
När det är runt -20 och kallare utan blåst tycker jag det kan vara riktigt skönt ute bara man är välklädd.

I helgen väntas -25 och på tisdag +2?? Hoppar verkligen dedär plusgrader hinner försvinna. Allt blir is och modd.
 
Det är kul med ett gammalt hus, det är kul med ett gammalt hus…

-4 ute, men ca 19 m/s kyler ut huset betydligt mer än kölden i sig…
Hundarna brukar tycka det är kul när jag kommer hem och de får komma in i huset, men ikväll kanske vi får sova i det mer välisolerade hundhuset 😅

Bad mina snälla föräldrar att åka hem och elda i min kamin, förhoppningsvis har tempen stigit lite tills jag åker hem om ett par timmar.

Visa bifogad fil 136029

Tack gud för kamin :D framåt kvällen är nog ovanvåningen uppåt 15-16 grader också!



IMG_0076.jpeg
 
Nöjd med mig själv för att jag var förutseende och byltade på ponnyn stalltäcke och tjockaste vintertäcket i söndags. Hon tyckte att jag var fånig, men jag kommer inte kunna ta mig till stallet i den här kylan och hon kommer vara varm och nöjd. :)
 
Jag har precis som några andra i tråden upplevt temperaturer under -40 (-43 om minnet inte sviker). Gick i grundskolan och det meddelades att skolan var frivillig att ta sig till. Jag promenerade dit, men vi var få på bygget totalt sett och fick ha filtar eftersom klassrummen var rätt svala. Mina föräldrar åkte till jobbet som vanligt. Man lever ju liksom på oavsett, även om jag kanske inte väljer att göra onödiga bilresor såna här dagar :) Vård, skola och industrier stannar inte, det är väl mest "långdistans"kollektivtrafiken som ställer in.

Jag håller däremot inte helt med de i tråden som inte tycker det är så illa, har förfrusit mig några gånger för mycket till fjälls (och till häst) så numera är kinder, fingrar och tår tyvärr rätt känsliga. Sorelskor och tjocka Hestra är tyvärr inte mycket till hjälp.
 
-35.6 as we speak. Men jag ska inte klaga, i vanliga fall är min by ett jäkla kallhål men nu är det -40nånting bara 7 km bort.
Jag upplever en tydlig skillnad mellan gårdagens 32 och dagens 35, det biter i kinderna på ett annat sätt. Eller så är det ändå någon lätt vind idag. Vackra dagar är det i alla fall :love:Visa bifogad fil 136031
Någon är kränkt över att kläs på tossar och täcke, det stör hans självbild som polarhund in disguise.

Här kändes tvärt emot dagens -29/-33 kallare än gårdagens -35/-37. Det var något annorlunda i luften som sved mer i huden. Men när det är så här kallt är det ju liksom kallt, oavsett.

*och delvis kl*
Minne från tidiga tonåren när jag gick till skolan (3 km-ish) i bara dubbla hoodies och jeans i -32. Det var ju inte coolt att klä sig 😎 Får plocka fram det minnet och djupandas när tonåringen hemma inte vill klä sig enligt årstid och temperatur 😂
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.
 
Här varierar temperaturen kraftigt beroende på vilken del av stan du är i. På jobbet var det -30. Hemma, en mil från jobbet, är det -21. Men det blåser inte så härliga västliga till nordvästliga vindar.. det ska fortsätta vara kallt till lördag, sen börjar det blåsa mer men bli mildare. Vet inte riktigt vad jag föredrar.
Jag har lärt mig den hårda vägen så jag har monterat in en batteriladdare i bilen. Den laddar batteriet samtidigt som motorvärmaren går. Fixade det förrförra vintern när jag köpte nytt batteri till bilen. Skönt att ha det så, eftersom jag emellanåt använder dieselvärmaren, typ om jag har med hunden i bilen när jag ska handla.
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.
För att det medför problem. Bilen startar inte, vi har +7 i sovrummet, just över nollan i hönshuset osv. Det är en lika stor grej om det är +35. Eller snöstorm, eller stora översvämningar.
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.

För mig som bor vid norrbottenskusten är det normalt men jobbigt med att det dippar till som mest -32C typ. 1999 var jag med om -42C.

Det som är läskigt med allt under -35C är att fordonen slutar funka som dom ska (batterier laddar ur, vätskor blir trögflytande, däcken stenhårda), alla syntetmaterial förändras och blir sköra, buss och tåg ställs in, osv osv. Det blir lite "om kriget eller krisen kommer". Man kanske får igång bilen, men riskerar att bli stående längs vägen.

Och skulle strömmen gå och man inte har vedkamin... Då är det kris på riktigt. Det går fort för ett hus att kylas ner i extremtemperaturer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...inusgrader-flera-byar-utanfor-kiruna-drabbade
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.

När jag bodde i ångermanlands inland (först 19 år och sen 4 år) hade vi aldrig kallare än -32. Tycker det låter helt vidrigt med så kallt och är tacksam över att jag inte hyr gård där uppe längre.
 
För mig som bor vid norrbottenskusten är det normalt men jobbigt med att det dippar till som mest -32C typ. 1999 var jag med om -42C.

Det som är läskigt med allt under -35C är att fordonen slutar funka som dom ska (batterier laddar ur, vätskor blir trögflytande, däcken stenhårda), alla syntetmaterial förändras och blir sköra, buss och tåg ställs in, osv osv. Det blir lite "om kriget eller krisen kommer". Man kanske får igång bilen, men riskerar att bli stående längs vägen.

Och skulle strömmen gå och man inte har vedkamin... Då är det kris på riktigt. Det går fort för ett hus att kylas ner i extremtemperaturer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...inusgrader-flera-byar-utanfor-kiruna-drabbade

Ja det är ju just det. Det blir så besvärligt i så pass låga temperaturer, på flera sätt. Alla tåg länstrafik-bussar är inställda, och det är risky att ta bilen. Har familj som rest till släkten inom de norra länen som inte tar sig hem igen.
 
-42,9 har det varit nu.

Tänkte också på det som några varit inne på med när saker slutar fungera. För javisst, det är en sak att ha det kallt när man har en kamin som backup, eller när strömavbrottet slår till och man är fullt rörlig och inte behöver en eldriven anordning för att ta sig upp ur sängen eller till toan. Eller när man har gångavstånd till affären och enkelt kan ta sig dit för egen maskin. Eller när man får tag på någon som kan fixa elementen när de har lagt av.

Jag känner en person som har haft kalla element och inget varmvatten i flera dagar, där hyresvärden inte gjort något åt detta trots att det påtalats flera gånger. Idag hade hen kanske 10 grader inne och en annan jag känner fick åka dit och hämta hen. Som tur var startade bilen. Jag hoppas att andra som bor i den byggnaden har någon att ringa, om de är kvar. Så det är ju en sak om till exempel luftvärmepumpen eller elementen krånglar och man kan rycka lite på axlarna och elda utav bara helvete i kaminen istället. Men när man sitter där i sin lägenhet, utan något alternativ, och elementen är kalla, varmvattnet är borta och det sjunker till -42 ute, då är det inte så jävla roligt längre. Då är man väldigt utsatt.

Jag har det ganska bra på det viset att jag mest har varit rastlös av att behöva vara inne mer än vanligt, jag har fått skjuta upp att boka en tågresa och jag har hört att det område jag vanligtvis bor i drabbats av problem med fjärrvärmen men eftersom jag inte kunnat ta mig tillbaka dit vet jag inte om det gäller mig eller inte. Fick precis veta att det problemet fixats dessutom.
 
Senast ändrad:
-35.6 as we speak. Men jag ska inte klaga, i vanliga fall är min by ett jäkla kallhål men nu är det -40nånting bara 7 km bort.
Jag upplever en tydlig skillnad mellan gårdagens 32 och dagens 35, det biter i kinderna på ett annat sätt. Eller så är det ändå någon lätt vind idag. Vackra dagar är det i alla fall :love:Visa bifogad fil 136031
Någon är kränkt över att kläs på tossar och täcke, det stör hans självbild som polarhund in disguise.

Nu visar min termometer bara -32 :p
 
Något av åren just innan jag tog studenten hade vi under -40 i flera dagar i västerbottens inland. Tror vi mätte -47 som kallast men det var nog inte tillförlitligt. Jag minns dock att bussarna fortfarande körde för jag hade arbetsplatspraktik på en zoobutik i skellefteå och gick till bussen i jeans med mynt i fickan och fick stora röda märken på låret. 😅
Samma vecka var jag på mitt livs första lajv - vi sov i ett militärtält med kamin och om man vågade lägga sig ned (trots mattor och fällar på marken i tältet) frös man fast i underlaget. Det var en upplevelse! :D
Jag upplever det dock inte heller ovanligt att det går under -30 ~ -35 en period varje vinter däruppe.
 
Jag läste att kallaste temperaturen i Sverige nu är ca - 43 grader.
Så... vem på buke har det kallast nu? Någon som bor där det är - 40 grader? Hur funkar det för er? Jag läste att tex tåg ställts in... är nyfiken på hur det är att leva i -40 grader....
Vi har haft runt -30 idag (34 nu när jag kollar på termometern), igår ca 35... Ner till -30 är inte så ovanligt och inte särskilt besvärligt om det inte håller i sig allt för många dagar tycker jag, men visst är det rackarns kallt att gå ut. Är det kallare än så blir det mer problematiskt. Bilen protesterade lite igår när det var som kallast och vi lyckas inte få igång luftvärmepumparna för att boosta värmen inne i huset. Fjärrvärmen har haft en hel del problem häromkring, så vi får vara tacksamma att vi åtminstone har en bergvärmepump som sliter och står i för att hålla en dräglig temperatur inomhus.
I övrigt hanterar vi det med så många lager kläder som behövs och massor av varm dryck. Grämer mig annars mest över att behöva jobba de här dagarna när det är så magiskt ljus ute, hade hellre varit ute med kameran :angel:
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.
Här är det ändå ganska sällan det går kallare än -25 mer än två tre dagar.
Kallare än -30 bortåt -40 i en vecka är inte kul. Det går åt massor med mat åt hästarna som det redan var brist på, det går inte att motionera dom livrädd för fång, hunden vägrar bajsa, veden är snart slut och bilen rullar knappt. Så det är definitivt något att prata om kan jag tycka.
 
Det är så mycket jag inte förstår detta år.. varför görs det en sån stor grej av att det blir kallt? Tycker vi har mellan -35 till -45 ett par dagar var och vartannat år. Den kallaste dagen jag kan komma ihåg, då jag fortfarande bodde hemma hos pappa, så var det -46 grader kallt. Det var kanske 15 år sedan. Men just januari till februari får man räkna med ett x antal nätter som är så kalla som neråt -40 grader. Bor i en kallhåla i Ångermanlands inland.
Vattnet fryser. Överhuvudtaget är det jobbigt att investera bort allt beroende i saker som inte tål extrema temperaturer.

Vi har bara -7 nu men det känns som -38. Minst. Normalt är jag hyfsat köldtålig och jobbar i T-shirt i minusgrader men när man har snödrevet i tjocka drivor in i ansiktet så vill man helst komma in. Bilen åkte isjakt på vägen med blankis också med karossen som segel i snigelfart hela vägen hem.
 
Vi hade -5 och 17m/s när jag var i stallet förut 🥶
Går det under -10 mår jag dåligt, min näsa vill ramla av, det gör ont att andas.
Jag bor i Östergötland, tyckte kylan var lika hemsk hos farfar i Västerbotten så jag köper inte att det inte känns lika kallt i Norrland 😆
Runt nollan och hög luftfuktighet kan absolut kännas kallare än -5 när luften är hög och klar. Sen är det lika vidrigt oavsett 🤷‍♀️
Allt bara fryser och blir tungrott.

Inne är det iaf minst 23 goa grader 🥰
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 792
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 548
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 716
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp