Bukefalos 28 år!

Vem har det kallast?

-35.6 as we speak. Men jag ska inte klaga, i vanliga fall är min by ett jäkla kallhål men nu är det -40nånting bara 7 km bort.
Jag upplever en tydlig skillnad mellan gårdagens 32 och dagens 35, det biter i kinderna på ett annat sätt. Eller så är det ändå någon lätt vind idag. Vackra dagar är det i alla fall :love:Visa bifogad fil 136031
Någon är kränkt över att kläs på tossar och täcke, det stör hans självbild som polarhund in disguise.

Terrorns blick 😂
 
I morse i -34
IMG_20240103_141259_677.jpg
 
Jag har upplevt -42 en gång när jag var barn och jag minns hur vi fick gå långsamt för att det inte skulle göra ont i lungorna att andas.

Nu har vi -8 så jag är nog egentligen diskad från denna tråd. :p
 
-41,5 grader.

Tåg inställda. Hört om folk som haft problem med bilen, som tagit sig halvvägs dit de ska och sen inte längre. Hörde att turisterna var ute och körde skoter vid -35, vet inte om de varit ute idag när det varit runt -41 men det är förstås möjligt så länge man är flera och kan hjälpa varandra om något händer, om någon skoter lägger ned totalt och så vidare. Jag tror däremot ingen vid sina sinnens fulla bruk ger sig ut och nöjeskör ensam i -41, eller kanske inte ens vid -35 för den delen, just för risken att något går fel och då står man där själv. Kanske lägger telefonen av också. Är man fler kan man dessutom titta på varandra med jämna mellanrum för att hålla koll på potentiella köldskador i ansiktet.

Ned till runt -30 någonstans är det egentligen inga större problem att vara ute tycker jag, det som kan bli problematiskt är förstås motorer och liknande men jag menar om man bara går någonstans för egen maskin. Särskilt om man håller sig i rörelse. Vid ca -35 var jag ute på promenad, och det som skiljde sig från -25 var nog mest att när ögonen tårades av vind frös ögonfransarna ihop en aning i ögonvrån så det blev lite obehagligt att stänga och öppna ögonen. Och att det fick gå snabbare att ta bilder med mobilen utan vante på, för det blev iskallt om fingrarna. När det nådde -40 gick jag ut lite bara för att känna på kylan, eftersom det var rätt länge sedan jag upplevde det. Det var ungefär som jag mindes det. Och det kändes faktiskt inte så annorlunda från -35 i och med att jag bara stod och tittade på stjärnhimlen. Rör man på sig mer eller är ute en längre tid blir det förstås annorlunda. Hade jag gått på längre promenad i -40 och kallare hade jag definitivt täckt ansiktet och varit uppmärksam på hur kall kroppen blev för att slippa köldskador. Det kan gå ganska snabbt och det är inte alla som ens märker det förrän det är försent.

Jag tror att det dels är en vanefråga hur väl man tål kyla (samma temperatur på hösten och våren känns ofta helt olika till exempel), mycket är förstås hur bra man är klädd, sen kan det förstås vara lite individuellt med. Ned till runt -25 förväntar jag mig inte att frysa alls om jag bara är en eller några timmar ute med bra kläder, om det inte blåser hårt eller liknande, vid -30 anpassar jag mig mer efter temperaturen och är ute kortare tid, och vid -40 undviker jag att gå längre sträckor överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
-35.6 as we speak. Men jag ska inte klaga, i vanliga fall är min by ett jäkla kallhål men nu är det -40nånting bara 7 km bort.
Jag upplever en tydlig skillnad mellan gårdagens 32 och dagens 35, det biter i kinderna på ett annat sätt. Eller så är det ändå någon lätt vind idag. Vackra dagar är det i alla fall :love:Visa bifogad fil 136031
Någon är kränkt över att kläs på tossar och täcke, det stör hans självbild som polarhund in disguise.
Det syns på honom.
 
har -2 men snöar för fullt och i vindbyarna har det varit 18m/s.
Men senare i veckan blir det kallt för oss i söder med -10 och ned till -15 grader.
hoppas motorvärmaren i bilen är sams med mig
är hemma med halsont men hoppas jobba på fredag då det är halvdag och då på kontoret
 
Ynka 3,5 minus som ska klättra ner mot 20 i helgen. Lagom till att vi får vår nya elbil levererad, ska bli spännande :D
Men som min kollega som är uppvuxen i Bollnäs sa, tre minus på västkusten känns som 23 minus i Bollnäs.
Det är ingen myt att västkustblåsten- och kylan inte går att skydda sig från :D
 
Jag har varit med om -40 en gång och behöver inte göra om det... allt var jobbigt (2010 i Jämtland och vi stod och borrade - inte bra i sådan temperatur). Vi låg stadigt mellan -30 och -35 i över en månad så när det blev -25 tyckte vi det var varmt :rofl:

Just nu är det bara -17 (Jämtland) men de har hotat med neråt -30 i några dagar vilket jag gärna hade hoppat över.
 
Jag har varit med om -40 en gång och behöver inte göra om det... allt var jobbigt (2010 i Jämtland och vi stod och borrade - inte bra i sådan temperatur). Vi låg stadigt mellan -30 och -35 i över en månad så när det blev -25 tyckte vi det var varmt :rofl:

Just nu är det bara -17 (Jämtland) men de har hotat med neråt -30 i några dagar vilket jag gärna hade hoppat över.
Jag vet en vinter då det var -30 i säkert en vecka. Då blev det runt -23 och det kändes så varmt och vi for ut och red ganska långt. 😂
 
Jag har varit med om -40 en gång och behöver inte göra om det... allt var jobbigt (2010 i Jämtland och vi stod och borrade - inte bra i sådan temperatur). Vi låg stadigt mellan -30 och -35 i över en månad så när det blev -25 tyckte vi det var varmt :rofl:

Just nu är det bara -17 (Jämtland) men de har hotat med neråt -30 i några dagar vilket jag gärna hade hoppat över.
Det där låter lite som i Indien när det äntligen drar sig under +40 grader någon gång framåt oktober och det är dags för tjocktröja. :rofl:

Slut på OT.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 792
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 548
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 717
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp