Vem har det kallast?

Nu är det ingen större kyla här, bara -7, men jag har varit med om köldrekordet -48,9. Jag gick några km och rensade även lite virke som en kul grej, det är ganska enkelt att dra spik när det är -45. Enda levande jag såg då var en korp, i övrigt helt tyst och stilla ute och ingen trafik vad jag kommer ihåg heller. När temperaturen sedan steg till -25 var det rena vårvärmen. :up:
 
Här har det varit runt -30° senaste dagarna. I förrgår höll det sig -34° hela dagen vilket kändes lite ovanligt, dagtid brukar det ändå kunnat sjunka. Just nu är det -36,6°.
För mig gör inte kylan så mycket men jag har ved, två luftvärmepumpar som funkar behjälpligt och jag behöver inte lämna huset i längre perioder. Med dem ingångsvärdena tar jag hellre kylan än snön som kom tidigare med 50cm/dygn. Det är något särskilt att vara ute i den här temperaturen.

Med det sagt tycker jag inte att det är konstigt heller, jag bor där jag bor. Jag vill inte heller att det ska hålla i sig så länge, det är inte optimalt för hus och bil. Men det där temperaturdroppet som ska komma nästa vecka när det ska bli +6° känns mer alarmerande för väglag, snötyngda tak och klimatet.
 
Vi har -38, vattnet på toan har frusit, sambon har varit vaken en gång i timmen för att håla elden igång och vi kör extra värmefläktar för att försöka tina upp rören.
De som har det bäst är hästarna. Fri tillgång på mat (ponnysarna tror nog de har hamnat i paradiset 😅), tjocka täcken och Thermobars som håller vattnet ljummet. De är pigga och glada och busar runt i hagen 😆

Kring -30 är det alltid någon vecka per vinter här hos oss och någon gång ner mot -35. Men på de 13 år vi bott här i huset har det aldrig varit så här kallt.

Kommer i håg en vinter någon gång kring millennieskiftet då det var -43. Då åkte vi med hästarna till ridhuset eftersom det var för kallt för att rida ute 🙈 Bussar och skola var igång som vanligt.
Pappa som då körde lastbil i Norrbotten berättade att när det gick under -50 så blev det error på displayen till termometern i lastbilen.
 
Nu visar min termometer bara -32 :p
Så "varmt" hade vi inte på hela dagen igår, det var -34 som bäst (stoor skillnad alltså ;)).
Just nu -37,6.

Obehagligt med så många strömavbrott som det varit runt om i länet senaste dygnet också, delar av Pajala kommun hade strömavbrott igår med prognos att det skulle ta 10 timmar att lösa och Älvsbyn är strömlöst sen några timmar tillbaka. Känner både med de som vaknar i svala hus och de som är ute i kylan och ska laga 🥶
 
Jag läste att kallaste temperaturen i Sverige nu är ca - 43 grader.
Så... vem på buke har det kallast nu? Någon som bor där det är - 40 grader? Hur funkar det för er? Jag läste att tex tåg ställts in... är nyfiken på hur det är att leva i -40 grader....

-40,6 denna morgon. Ja tåg är inställda, vissa bussbolag har även ställt in sina turer. Ingen ersättningstrafik. Det är besvärligt, eftersom folk förlitar sig på kollektivtrafiken för att ta sig till t ex sjukvård. Många minns också tiden för inte allt för länge sen, säg en 7-8 år, när den här kylan uppenbarligen inte var lika kall, eftersom då fungerade samhällsviktig service. Det är inte force majeure att det blir -40 grader här, det är fullt normalt.

Lite bilproblem igår, ingen dieselvärmare ville starta och motorvärmare räckte inte. Diesel är lite svårare i kyla men nu är den även så jävla utspädd också. Elbilen funkade bra, räckvidden blev inte så mycket sämre jämfört med vid t ex -20.

Blev ett strömavbrott på ca 30 min för några dagar sen, för hög belastning antagligen. Vi har reservkraft så vi hade kunnat få igång pannstyrning och cirkulationspumpar om det hade behövts för att framförallt rädda pannan. Vedeldade icke elkrävande källor finns i alla byggnader med vattenledningar.

Största problemet som gör en påmind dessa tider är EUs gröna given, som inte är ett dugg anpassad för oss som lever här. Den ger mig faktiskt ångest. Tror på riktigt att mina barn kommer ha det väldigt tufft att leva här och det är inte -40 som kommer vara problemet.

Det är inte meningen att människor ska leva här. Det är ett odrägligt skitklimat året om och de långt innan oss har levt skitliv. Men nu bor vi här, det är vårat hem, våran kultur, och vi måste väl för tusan ändå ha möjligheten att få göra mer än att överleva i framtiden.
 
Vi har letat mellan -8 ned till minus 15-16 på nätterna, men det räcker till här nere för att man ska frysa rumpan av sig. Helgen ska tydligen bjuda på fina minus 20 grader. Det jobbiga är inte att klä på sig kläder osv utan det är att alla vattenpumpar måste kollas med jämna mellanrum, den i stallet måste packas in så den inte fryser sönder vilken den har gjort ett år tidigare. Våra hästar går ute från väldigt tidigt på morgonen till sent så det betyder ju att stallet hinner kyla ut ordentligt innan det är inne igen. Stona bryr sig knappt om kylan det får fritillgång på hösilage vallacken lite gnälligare så fort det kryper ned under minus 10 trots fritillgång han med 😅 Men får ta fram vintertäcket åt honom till helgen. Själv ska jag jobba får se hur mycket barnen vill vara ute i helgen 😅😅😅
 
-37 får vara glad att vi har ström. I Älvsbyn är 4000 hushåll utan el.
Hoppas bilen startar så jag kan ta mig till stallet.
Är ju vackert iaf.
1000004389.jpg
 
-40,6 denna morgon. Ja tåg är inställda, vissa bussbolag har även ställt in sina turer. Ingen ersättningstrafik. Det är besvärligt, eftersom folk förlitar sig på kollektivtrafiken för att ta sig till t ex sjukvård. Många minns också tiden för inte allt för länge sen, säg en 7-8 år, när den här kylan uppenbarligen inte var lika kall, eftersom då fungerade samhällsviktig service. Det är inte force majeure att det blir -40 grader här, det är fullt normalt.

Lite bilproblem igår, ingen dieselvärmare ville starta och motorvärmare räckte inte. Diesel är lite svårare i kyla men nu är den även så jävla utspädd också. Elbilen funkade bra, räckvidden blev inte så mycket sämre jämfört med vid t ex -20.

Blev ett strömavbrott på ca 30 min för några dagar sen, för hög belastning antagligen. Vi har reservkraft så vi hade kunnat få igång pannstyrning och cirkulationspumpar om det hade behövts för att framförallt rädda pannan. Vedeldade icke elkrävande källor finns i alla byggnader med vattenledningar.

Största problemet som gör en påmind dessa tider är EUs gröna given, som inte är ett dugg anpassad för oss som lever här. Den ger mig faktiskt ångest. Tror på riktigt att mina barn kommer ha det väldigt tufft att leva här och det är inte -40 som kommer vara problemet.

Det är inte meningen att människor ska leva här. Det är ett odrägligt skitklimat året om och de långt innan oss har levt skitliv. Men nu bor vi här, det är vårat hem, våran kultur, och vi måste väl för tusan ändå ha möjligheten att få göra mer än att överleva i framtiden.

Mja, under senaste 10 000 åren har ju människor valt att bo här 😛. Och det finns de som väljer att bo ännu längre norrut. Jag tycker inte alls att det är ett skitliv, det är snarare paradiset (om än lite kallt halva året).

Har man nog med ved och mat lagrad så är det ju inga problem att klara kylan även i super low tech. Att vara delaktig i en nutida civilisation blir lite problematisk dock.
 
Mja, under senaste 10 000 åren har ju människor valt att bo här 😛. Och det finns de som väljer att bo ännu längre norrut. Jag tycker inte alls att det är ett skitliv, det är snarare paradiset (om än lite kallt halva året).

Har man nog med ved och mat lagrad så är det ju inga problem att klara kylan även i super low tech. Att vara delaktig i en nutida civilisation blir lite problematisk dock.

Nu har du nog inte läst mitt inlägg särskilt noga. Jag har inget skitliv, har aldrig påstått det.

Men jag har rinnande vatten, avloppsystem, el, modern utrustning, uppdaterat boende, bil!
Jag kan bara gå tillbaka till mina mor- och farföräldrar för att konstatera att livet häruppe inte var särskilt lätt.

Oavsett om man trivs här nu kan man bara konstatera att det är inte ett gästvänliga klimat och människor som inte haft våran levnadssstandard har haft det tufft.
 
Nu har du nog inte läst mitt inlägg särskilt noga. Jag har inget skitliv, har aldrig påstått det.

Men jag har rinnande vatten, avloppsystem, el, modern utrustning, uppdaterat boende, bil!
Jag kan bara gå tillbaka till mina mor- och farföräldrar för att konstatera att livet häruppe inte var särskilt lätt.

Oavsett om man trivs här nu kan man bara konstatera att det är inte ett gästvänliga klimat och människor som inte haft våran levnadssstandard har haft det tufft.

Och vi har olika syn på det hela :). Jag anser inte att livets "lätthet" eller "skitlivighet" beror på om det finns moderna påfund eller inte. Det är inte livskvalitet för mig.

Och med den moderna levnadsstandarden så är vi ju faktiskt ömtåligare för extrema väderhändelser. Utan rinnande vatten och med vedeldning som enda uppvärmning så går inte huset sönder. Hur varm man är blir beroende av hur mycket man eldar.

Jag har personligen hellre utedass och vedeldning än tvingas vara en del av det kapitalistiska råttrejset, för det är ett skitliv enligt mig. Men dels så finns det så lite bytesdjur/fisk kvar, och dels så har jag ett barn som enligt lag ska gå i skola, så here I am, i råtthjulet.

Livskvalitet är att få styra över sin egen tid och ansvara för sin egen försörjning, från mitt perspektiv alltså.

Så livet i Norrbotten fram till Gustav Vasa började koloniseringen, är enligt mig en bild av drömlivet. Många olika sätt att försörja sig på, många olika sätt att bo på, i frihet, i dessa fantastiska vackra landskap.
 
-40,6 denna morgon. Ja tåg är inställda, vissa bussbolag har även ställt in sina turer. Ingen ersättningstrafik. Det är besvärligt, eftersom folk förlitar sig på kollektivtrafiken för att ta sig till t ex sjukvård. Många minns också tiden för inte allt för länge sen, säg en 7-8 år, när den här kylan uppenbarligen inte var lika kall, eftersom då fungerade samhällsviktig service. Det är inte force majeure att det blir -40 grader här, det är fullt normalt.

Lite bilproblem igår, ingen dieselvärmare ville starta och motorvärmare räckte inte. Diesel är lite svårare i kyla men nu är den även så jävla utspädd också. Elbilen funkade bra, räckvidden blev inte så mycket sämre jämfört med vid t ex -20.

Blev ett strömavbrott på ca 30 min för några dagar sen, för hög belastning antagligen. Vi har reservkraft så vi hade kunnat få igång pannstyrning och cirkulationspumpar om det hade behövts för att framförallt rädda pannan. Vedeldade icke elkrävande källor finns i alla byggnader med vattenledningar.

Största problemet som gör en påmind dessa tider är EUs gröna given, som inte är ett dugg anpassad för oss som lever här. Den ger mig faktiskt ångest. Tror på riktigt att mina barn kommer ha det väldigt tufft att leva här och det är inte -40 som kommer vara problemet.

Det är inte meningen att människor ska leva här. Det är ett odrägligt skitklimat året om och de långt innan oss har levt skitliv. Men nu bor vi här, det är vårat hem, våran kultur, och vi måste väl för tusan ändå ha möjligheten att få göra mer än att överleva i framtiden.

Vi har haft några temperaturmässigt snälla vintrar så folk har glömt hur kallt man får räkna med att det kan bli. Jag är ung, född 1995, och kan komma ihåg ett antal vintermorgnar som har haft temperaturer mellan - 35 och -42. Det är inget som behöver bli världsnyhet att det blir kallt i norra Sverige, som det nu har blivit. Däremot så är det bedrövligt att det är så dålig beredskap på kyla.
Förr hade många hus någon slags beredskap i form av kamin eller vedspis. Vi har inte slängt ut vedspisen utifall att strömmen skulle fara. För då kan vi iallafall elda och laga mat. Varför är beredskapen så dålig om det skulle bli strömlöst på vintern? För vi har kalla vintrar som emellanåt kryper ner i dessa grader och strömmen har aldrig varit pålitlig. Jag tror som du att framtiden kommer bli tuff när den inte är anpassad för vårat fortfarande kalla klimat.
 
Vi har haft några temperaturmässigt snälla vintrar så folk har glömt hur kallt man får räkna med att det kan bli. Jag är ung, född 1995, och kan komma ihåg ett antal vintermorgnar som har haft temperaturer mellan - 35 och -42. Det är inget som behöver bli världsnyhet att det blir kallt i norra Sverige, som det nu har blivit. Däremot så är det bedrövligt att det är så dålig beredskap på kyla.
Förr hade många hus någon slags beredskap i form av kamin eller vedspis. Vi har inte slängt ut vedspisen utifall att strömmen skulle fara. För då kan vi iallafall elda och laga mat. Varför är beredskapen så dålig om det skulle bli strömlöst på vintern? För vi har kalla vintrar som emellanåt kryper ner i dessa grader och strömmen har aldrig varit pålitlig. Jag tror som du att framtiden kommer bli tuff när den inte är anpassad för vårat fortfarande kalla klimat.
Jag kan bara svara för mig själv, för cirka 5 år sen bytte vi vår gamla kombipanna (som gick att elda i) till ett mycket effektivare system med luft-vattenpump. Oerhört tacksam över det med förra vinterns elpriser. Att sätta in en ny kamin är både krångligt och dyrt pga att vi måste byta placering. Vi har inte haft råd att göra det förrän i år, den är beställd med ännu inte levererad. Vi bor så pass centralt att risken för långa strömavbrott är liten. Skulle det gå åt helvete ändå skulle vi kunna åka 2 mil till en släkting och elda där. Så beredskap kan se olika ut. Är det riktigt, riktigt illa så har vi faktiskt plusgrader i vår jordkällare fast det är -34 utomhus, så vi kommer inte dö. 😁
 
Jag tycker faktiskt att det är jättetråkigt att någon tagit bort vedspisen som vi sett finns spår av här. Och det står en gammal vedspis i en bod på gården, kanske är den som suttit här? Vi blir ju liksom utsatta vid strömavbrott, när vi varken har kamin eller vedspis och eldar med pellets. Min plan är kamin i första hand och sen vedspis när köket renoveras OM vi kommer så långt för det är ju dyrt. Jag minns strömavbrotten när man var liten, men mamma och pappa eldade ved i pannan och vi hade öppna spisar.
 
Nu har du nog inte läst mitt inlägg särskilt noga. Jag har inget skitliv, har aldrig påstått det.

Men jag har rinnande vatten, avloppsystem, el, modern utrustning, uppdaterat boende, bil!
Jag kan bara gå tillbaka till mina mor- och farföräldrar för att konstatera att livet häruppe inte var särskilt lätt.

Oavsett om man trivs här nu kan man bara konstatera att det är inte ett gästvänliga klimat och människor som inte haft våran levnadssstandard har haft det tufft.

Och vi har olika syn på det hela :). Jag anser inte att livets "lätthet" eller "skitlivighet" beror på om det finns moderna påfund eller inte. Det är inte livskvalitet för mig.

Och med den moderna levnadsstandarden så är vi ju faktiskt ömtåligare för extrema väderhändelser. Utan rinnande vatten och med vedeldning som enda uppvärmning så går inte huset sönder. Hur varm man är blir beroende av hur mycket man eldar.

Jag har personligen hellre utedass och vedeldning än tvingas vara en del av det kapitalistiska råttrejset, för det är ett skitliv enligt mig. Men dels så finns det så lite bytesdjur/fisk kvar, och dels så har jag ett barn som enligt lag ska gå i skola, så here I am, i råtthjulet.

Livskvalitet är att få styra över sin egen tid och ansvara för sin egen försörjning, från mitt perspektiv alltså.

Så livet i Norrbotten fram till Gustav Vasa började koloniseringen, är enligt mig en bild av drömlivet. Många olika sätt att försörja sig på, många olika sätt att bo på, i frihet, i dessa fantastiska vackra landskap.

Ett mer allmänt svar, men med utgångspunkt i det ni skriver.

Klimatet i Sverige har varierat mycket under de senaste 10 000 åren. Under större delen av de senaste 10 000 åren har medeltemperaturen i Sverige legat 2-3 grader högre än idag och ädellövskogen brett ut sig upp till Gästrikland.

Vi som lever idag har väldigt svårt att relatera till hur tidigare människor i Sverige levt, om vi pratar om så långa perioder som tusentals år. Tror det allmänna medvetandet är starkt präglat av den lilla istiden. För längre tidsperioder saknar vi generellt många perspektiv, det behöver vi vara ödmjuka inför.
 
För mig som bor vid norrbottenskusten är det normalt men jobbigt med att det dippar till som mest -32C typ. 1999 var jag med om -42C.

Det som är läskigt med allt under -35C är att fordonen slutar funka som dom ska (batterier laddar ur, vätskor blir trögflytande, däcken stenhårda), alla syntetmaterial förändras och blir sköra, buss och tåg ställs in, osv osv. Det blir lite "om kriget eller krisen kommer". Man kanske får igång bilen, men riskerar att bli stående längs vägen.

Och skulle strömmen gå och man inte har vedkamin... Då är det kris på riktigt. Det går fort för ett hus att kylas ner i extremtemperaturer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...inusgrader-flera-byar-utanfor-kiruna-drabbade

Här är det ändå ganska sällan det går kallare än -25 mer än två tre dagar.
Kallare än -30 bortåt -40 i en vecka är inte kul. Det går åt massor med mat åt hästarna som det redan var brist på, det går inte att motionera dom livrädd för fång, hunden vägrar bajsa, veden är snart slut och bilen rullar knappt. Så det är definitivt något att prata om kan jag tycka.

Vattnet fryser. Överhuvudtaget är det jobbigt att investera bort allt beroende i saker som inte tål extrema temperaturer.

Vi har bara -7 nu men det känns som -38. Minst. Normalt är jag hyfsat köldtålig och jobbar i T-shirt i minusgrader men när man har snödrevet i tjocka drivor in i ansiktet så vill man helst komma in. Bilen åkte isjakt på vägen med blankis också med karossen som segel i snigelfart hela vägen hem.

Svarar er alla tre. Jag förstår att det blir problem när det blir kallt. Men ner till -40 är inte extrema temperaturer. Det är vinter. Vintern kan bli kall och vissa år blir det riktigt kallt. Att det nu blir problem har ju med bristen av beredskap att göra och det behöver på intet sätt vara högteknologiskt. På något vis har folk glömt bort att det blir kallt varje vinter så nu har det blivit en världsnyhet att vi får kalla vintrar. Att prata om problemen som uppstår är bra för då kan lösningar på problem komma fram men varför är det en världsnyhet med samma förvåning som när det snöar? Varför är inte beredskapen här uppe i norr inte bättre när det gäller kyla?
 
Svarar er alla tre. Jag förstår att det blir problem när det blir kallt. Men ner till -40 är inte extrema temperaturer. Det är vinter. Vintern kan bli kall och vissa år blir det riktigt kallt. Att det nu blir problem har ju med bristen av beredskap att göra och det behöver på intet sätt vara högteknologiskt. På något vis har folk glömt bort att det blir kallt varje vinter så nu har det blivit en världsnyhet att vi får kalla vintrar. Att prata om problemen som uppstår är bra för då kan lösningar på problem komma fram men varför är det en världsnyhet med samma förvåning som när det snöar? Varför är inte beredskapen här uppe i norr inte bättre när det gäller kyla?
För att det inte brukar hålla sån kyla i en hel vecka på de allra flesta ställen.
Ner till minus 40 blir det faktiskt inte på de flesta ställen i så långa perioder även om det blir det hos dig.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 230
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 576
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 111
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp