Vem skriver testamente?

Okej, har du någon särskild person/organisation som du tänker på då typ? :)

Aha, nä det förstås det skrev du ju :). Så kan det ju vara. Hur skriver man då? Testamenterar du huset till någon annan eller skriver man i testamentet "fastigheten ska säljas o pengarna går till X och Y"?

----

Hmm, när jag startade tråden var jag självisk som jag ofta är och tänkte bara på mig. Men, t ex min bror är i en annan situation, har hus (bara hans), sambo och son. Hur blir det för henne? Hon hade inte ärvt någonting alltså utan det hade mina föräldrar gjort..? Om de inte gifter sig eller han skriver testamente?

Och min mamma bor med sambo, gäller samma där, det är vi barn som ärver och inte han? :/

Jag och mitt ex köpte hus, och skaffade en försäkring att skulle han gå bort så skulle hans del av lånet lösas. Kruxet var ju bara det att hans föräldrar skulle då ärva hans del. Vi hade alternativ att gifta oss, eller träffa juristen och skriva riktiga papper. Vi valde då att gifta oss för ”enkelhetens” skull. Sen blev vi oplanerat gravida och valde att behålla,så det hade ju löst sig endå att arvet inte gick till hans föräldrar.

Dock så vet man ju aldrig den dagen sonen hade fyllt 18 och hade rätt till halva huset. Vi säger att (värsta mardrömmen) han fastnat i missbruk, och behöver pengar..

Man kan inte göra sina barn arvslösa. Men om det finns fler tillgångar kan man testamentera bort delar av arvet.

Eller såhär, man kan skriva vad som i sitt testamente men när man väl dör kan den som borde ärva ”överklaga” och testamentet kan bli ogiltigt.

Okej! Hmm, då måste jag ha missat nåt där med bekantingen...

Va? Men :S då blir det ju onödigt att skriva testamentet.. eller, det blir viktigare att skriva det på rätt sätt!

Vet att mamma skrev testamente så mina syskon får vänta på sin del av arvet tills min pappa gått bort, vi har inte samma pappa.

Är utan barn och sambo så har skrivit testamente, kommer ändras lite när pappa gått bort och jag blir ägare till gården.
Ingen osämja i familjen utan mer att jag tycker mitt arv kan göra bättre nytta någon annan stans än hos mina syskon och pappa.
Fast det kan man inte göra. Särkullebarn, alltså barn från tidigare äktenskap ärver alltid direkt.
Det kan man inte påverka med sitt testament.

Tillägg ang min egna situation.. Vi har både livförsäkring motsvarande halva bostadens värde för vardera utöver testamentet. På så sätt ärver min sambo min del av bostaden om jag går bort och han får också ut pengar från livförsäkringen för att lösa min del av bolånet, annars finns ju ändå en risk att den kvarlevande inte har råd att bo kvar (betala lånen).

Man kan ju även styra vad som händer om den som ärver i sin tur går bort. Jag vill tex att min sambo ska ärva mig, men om han sen går bort vill jag inte att mitt arv ska gå till hans mamma utan då går det ”tillbaka” till mina föräldrar.

Okej! Hmm, då måste jag ha missat nåt där med bekantingen...

Va? Men :S då blir det ju onödigt att skriva testamentet.. eller, det blir viktigare att skriva det på rätt sätt!
Bekantingen kanske inte har koll helt enkelt.
Och ja, det är därför man ska ta hjälp av advokat och inte försöka skriva själv.

När det gäller barn så är det såhär

Om man har barn och inget testamente ärver barnen allt. Är man gift med barnets andra förälder så får barnet vänta på sitt arv tills även den andra föräldern är död. Och den kvarlevande föräldern förfogar över arvet sålänge. Ngt förenklat.

Är man inte gift med barnets andra förälder ärver barnet direkt.

Om man fått ett barn med A, sen ett barn med B och gift sig med B och sen dör så kommer ditt barn med A få sitt arv direkt. Bs barn kommer få vänta på sitt arv tills Bs andra förälder dött, och B förfogar över barnets arv.

Man kan inte göra barn arvslösa i Sverige idag med mindre än att dö utan tillgångar, dvs att det inte finns något att ärva. Man kan dock inte hur som helst skänka bort sina tillgångar för att se till man dör pank.

Det man kan göra i testamente är att bestämma att ett eller flera barn bara ska få sin laglott. Laglotten är hälften av vad de annars skulle ärva.

Dvs har du ett barn så ärver det 100%. Då kan du skriva testamente att det bara ska få sin laglott. Då får barnet 50%. Den andra 50% kan du testamentera precis hur du vill.

Bekantingen kanske inte har koll helt enkelt.
Och ja, det är därför man ska ta hjälp av advokat och inte försöka skriva själv.

Nej, det verkar inte så. Nu har jag ingen kontakt med dem längre sen flera år, men minns att det där var infekterat och tråkigt. Och så var det kanske inte ens så det skulle bli.. :banghead:.

När det gäller barn så är det såhär

Om man har barn och inget testamente ärver barnen allt. Är man gift med barnets andra förälder så får barnet vänta på sitt arv tills även den andra föräldern är död. Och den kvarlevande föräldern förfogar över arvet sålänge. Ngt förenklat.

Är man inte gift med barnets andra förälder ärver barnet direkt.

Om man fått ett barn med A, sen ett barn med B och gift sig med B och sen dör så kommer ditt barn med A få sitt arv direkt. Bs barn kommer få vänta på sitt arv tills Bs andra förälder dött, och B förfogar över barnets arv.

Man kan inte göra barn arvslösa i Sverige idag med mindre än att dö utan tillgångar, dvs att det inte finns något att ärva. Man kan dock inte hur som helst skänka bort sina tillgångar för att se till man dör pank.

Det man kan göra i testamente är att bestämma att ett eller flera barn bara ska få sin laglott. Laglotten är hälften av vad de annars skulle ärva.

Dvs har du ett barn så ärver det 100%. Då kan du skriva testamente att det bara ska få sin laglott. Då får barnet 50%. Den andra 50% kan du testamentera precis hur du vill.

Tack för infon!

Min pappa var auktionist och hade ofta dödsbon... och när arv kommer på tal kan annars helt normala människor bli totalt vidriga. Tex hade pappa auktion en gång för endast arvingarna eftersom de inte kunde komma överens om lösöret. Det var så illa att om en såg vad Agda (fingerat namn) bjöd på bjöd de emot, bara för att... Pengarna från denna auktion lades sedan i dödsboet.

En ska att ta med sig förresten är att man tolkar testamenten. Om man av misstag eller okunskap råkat skriva ett så rörigt eller luddigt testamente att det inte går att tolka, då fördelas arvet enligt ärvdabalken istället.

Så det är verkligen en god idé att ta hjälp om man inte känner sig 110% säker på att man har full koll. Det kan kännas dyrt med de där tusenlapparna, men de kan vara hela skillnaden mellan att det blev som man önskade när man dör eller att det blir precis så som man försökte undvika.

Ja, priset jag nämnde var för en sån standardgrej där man svarar på frågor i ett webbformulär och så dras det upp ett standardavtal utifrån det. Vi hade alltså ingen personlig kontakt med någon jurist.

Ah, ja de är billigare. Och räcker väl för de enkla standard!

Min pappa var auktionist och hade ofta dödsbon... och när arv kommer på tal kan annars helt normala människor bli totalt vidriga. Tex hade pappa auktion en gång för endast arvingarna eftersom de inte kunde komma överens om lösöret. Det var så illa att om en såg vad Agda (fingerat namn) bjöd på bjöd de emot, bara för att... Pengarna från denna auktion lades sedan i dödsboet.

Fast jag tycker inte det är en dum lösning om en inte kommer överrens. Bortsett från tjyvabuden då alltså. Men det kan ju komma igen på saker en själv vill ha...

Fast det kan man inte göra. Särkullebarn, alltså barn från tidigare äktenskap ärver alltid direkt.
Det är i just sådana fall, där särkullsbarn finns, som testamente är jätteviktigt. Ett särkullsbarn har precis som alla andra rätt att få ut sin laglott dvs. 50% av arvet direkt men i testamentet kan man skriva att det är ens vilja att partnern får bo kvar i det gemensamma hemmet även om det innebär att särkullsbarnet får anstå med sina 50%. Det kan också vara så att det finns lösöre som uppgår till 50% och att det löser sig på det sättet. Hen får ut sina 50% direkt och anstår resten av sitt arv tills båda är döda. Särkullsbarnet måste inte anstå sitt arv (50% har hen rätt att få ut genast men hen har inte rätt att få ut 100%) men att veta att det var förälderns önskan gör stor skillnad för väldigt många.

Nja. Man kan skriva helt hialösa saker som inte har laglig grund. Men om ingen bestrider det så står det sig.

Så man kan göra det. Men man kan inte räkna med att det fungerar. För bestrids det så faller det. Men det måste bestridas. Om t ex ett särskullsbarn av okunskap eller av vänlighet låter bli att bestrida så kommer det bli som testamentet säger.

Fast jag tycker inte det är en dum lösning om en inte kommer överrens. Bortsett från tjyvabuden då alltså. Men det kan ju komma igen på saker en själv vill ha...

Nej, det säger jag verkligen inte. Men de var så vidriga i sin attityd till varandra... sådana där människor som får en att kännas smutsig bara av att vara i närheten av dem. Pappa och hans kompanjon var rätt glada när allt var klart kan jag säga.

Det fanns dödsbon där det inte var konflikter där en del arvingar ropade in saker på den öppna auktionen, bara för att de ville inte tjafsa eller att någon arvinge skulle känna sig förfördelad.

Värt att beakta är att ev skulder ska regleras INNAN arv fördelas. Finns det skuldbrev t ex inom släkten ska de regleras innan något överskott finns att fördela. Om pappa Nils har lånat 200 000 kr av sin dotter Astrid ska Astrid ha tillbaka dessa pengar innan Astrid delar arvet (det som ev. blir över) med sina syskon Berta och Karl.

Nej, det säger jag verkligen inte. Men de var så vidriga i sin attityd till varandra... sådana där människor som får en att kännas smutsig bara av att vara i närheten av dem. Pappa och hans kompanjon var rätt glada när allt var klart kan jag säga.

Det fanns dödsbon där det inte var konflikter där en del arvingar ropade in saker på den öppna auktionen, bara för att de ville inte tjafsa eller att någon arvinge skulle känna sig förfördelad.

Jag såg hur tre syskon som varit sams blev helt rabiata och osams när deras förälder dog. På nivån att X skulle fan inte få den där fåtöljen för hens barn skulle inte kladda marmelad på den, och att Y skruvade ner hyllor i förrådet - av typen 50 spänn från Ikea - för de hade minsann Y köpt och skruvat upp för 15 år sen

De blev aldrig sams igen. Det var tack och lov ett dödsbo utan direkta tillgångar förutom bohag.

Sett en bunt andra syskon bli än mer osams när sista föräldern dog. På nivån de anklage varandra för att ha mördat föräldern (som var 95+ år, totalt dement etc och i princip saknade tillgångar. Tror alla fick 25 k var när det var klart). De är inte heller sams.

Jag såg hur tre syskon som varit sams blev helt rabiata och osams när deras förälder dog. På nivån att X skulle fan inte få den där fåtöljen för hens barn skulle inte kladda marmelad på den, och att Y skruvade ner hyllor i förrådet - av typen 50 spänn från Ikea - för de hade minsann Y köpt och skruvat upp för 15 år sen

De blev aldrig sams igen. Det var tack och lov ett dödsbo utan direkta tillgångar förutom bohag.

Sett en bunt andra syskon bli än mer osams när sista föräldern dog. På nivån de anklage varandra för att ha mördat föräldern (som var 95+ år, totalt dement etc och i princip saknade tillgångar. Tror alla fick 25 k var när det var klart). De är inte heller sams.

Jag är på ett sätt glad att jag var pappas enda arvinge (mina föräldrar var inte gifta och han ägde huset innan de blev tillsammans). Det var tufft att hantera allt själv men jag behövde inte orka med att bråka med syskon/släktingar också...

Syrran och jag har gått igenom både mamma och pappas dödsbon (de var skilda). Mormors. Vi har snarare försökt pracka på varandra grejor i stil med "men den här är ju jättefin, ta du den!" "Nej, den ska du absolut ha, ta du den".

Sååå himla skönt faktiskt, och detta trots att det var både pengar och värdesaker involverade. Och till del ingick farmors grejor i pappas dödsbo, eftersom det inte var uppackat sedan den bouppteckningen....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: Otherside
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 281
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka