Okej, har du någon särskild person/organisation som du tänker på då typ?
Aha, nä det förstås det skrev du ju. Så kan det ju vara. Hur skriver man då? Testamenterar du huset till någon annan eller skriver man i testamentet "fastigheten ska säljas o pengarna går till X och Y"?
----
Hmm, när jag startade tråden var jag självisk som jag ofta är och tänkte bara på mig. Men, t ex min bror är i en annan situation, har hus (bara hans), sambo och son. Hur blir det för henne? Hon hade inte ärvt någonting alltså utan det hade mina föräldrar gjort..? Om de inte gifter sig eller han skriver testamente?
Och min mamma bor med sambo, gäller samma där, det är vi barn som ärver och inte han? :/
Jag och mitt ex köpte hus, och skaffade en försäkring att skulle han gå bort så skulle hans del av lånet lösas. Kruxet var ju bara det att hans föräldrar skulle då ärva hans del. Vi hade alternativ att gifta oss, eller träffa juristen och skriva riktiga papper. Vi valde då att gifta oss för ”enkelhetens” skull. Sen blev vi oplanerat gravida och valde att behålla,så det hade ju löst sig endå att arvet inte gick till hans föräldrar.
Dock så vet man ju aldrig den dagen sonen hade fyllt 18 och hade rätt till halva huset. Vi säger att (värsta mardrömmen) han fastnat i missbruk, och behöver pengar..