vem står för vad????

Gumman

Trådstartare
Jag och mitt ex. köpte en ponny åt vår dotter för 3år sen hon är inne på sin andra ponny nu. Vi separerade ifjol och nu har jag hamnat i en svacka när det gäller ekonomin. Jag har bett han om hjälp för att han ska stå för hälften av spånet då vi har 2 hästar på gården och den ena är vår dotters. Han har iof låtit mig ta 1 ton hö till ponnyn och jag har ordnat 22 rundbalar som ska räcka till hästarna. Jag står också för resten av löpande kostnader för hästhållningen. Är det då för mycket begärt av mig om jag kräver att min dotters pappa ska ordna fram spån då han jobbar på sågverk och vägrar att låna ut hästtransporten för att jäklas??? Det enda han talar om för mig att han inte tänker ställa upp för det då jag kvitterar ut barnbidraget! Han säger också att jag ska sälja hästarna då jag inte har råd att ha dom, men hästarna står på gården och vi har eget foder. Varför ska jag ta bort min dotters möjlighet till att rida???? Vi har delad vårdnad och det är jag som får bekosta det mesta om inte hans mamma köper in kläder och så. Är det för mycket begärt om han fixar spån??????
 
Fy fasen vad tråkigt!
Jag sitter också i en liknande sits bara det att jag har dotterns ponny inakorderad och betalar varje månad. Dealen var att han skulle stå för pengarna och jag för allt det praktiska, dvs mocka, skötsel, ridskola, hovis, hämta foder, plocka in halmbalarna,veterinärbesök....ja allt som har med det lilla livat att göra. Nu har han inte betalt sen i juli med hänvisning till att jag lurat honom!!! Allt kostar ju och det TRODDE inte han att det skulle göra. Exet i fråga har en MYCKET hög lön och det kan man ju inte precis påstå att jag har (sjukskrivet vbträde :D). Det senaste förslaget från hans sida är att vi betalar 50/50 av kostnaderna, sålänge hans del inte blir högre än 5000 om året. Kan kanske låta rimligt men vad händer om ponnyn blir sjuk, behöver nytt vintertäcke.....Jag kontrade med att om han betalar 50% av kostnaderna så ska han även stå för 50% av omsorgen, mocka, fodra, insläpp av 13 hästar 2 dagar i veckan. :devil:. Det ville han inte, va' konstigt... Tyvärr Gumman så har jag inget tips att ge dig, kan bara säga som det är i mitt fall : synd och skam att vuxna karlar beter sig som "pattaglyttar" ( skånska=bebisar :D)Det lustiga är i denna situationen är att våra Ex resonerar lika: barnbidrag=fetaste summorna man sett.
Knäppgökarär dom
Kram på dig Gumman :bow: :bow:
 
han har inte fattat att det är billigare för han att hjälpa mig när det gäller den ekonomiska biten för vår jäntas ponny. Iof så kanske man bara behöver påtala han om att en ridlektion på ridskolan går på 90kr/lekt. +resa från han och det är 16mil t.o.r. Iof så har jag henne varannan helg, men jag håller på att kämpa för att få henne till mig på heltid. Har ordnat med spån. Ringde till hans barndomskompis som jobbar på samma såg och bor i en grannby! :devil:
Talade om hur läget var och att han vägrar fixa spån+låna transport och vägrar dessutom betala 50% av en spånpall på granngården för att nya fruntimret styr i det huset! Gissa vem som lovat komma med en traktorlass från sågen och låter mig få betala senare??? :D
Skulle nog inte tro att den vänskapen ligger högt i kurs då han fått veta hur snett allt har gått sen i maj i år.... :devil:
Du vet...småbymentaliteten straffar dumskallarna! :banana: :banana: :banana: :devil: :devil: :devil:
 
Det jag inte förstår är hur de två fäder ni beskriver kan tro att de kan slippa kostnaderna för barnen bara för att ni flyttat isär.
Vad är det för konstiga karlar egentligen?

Vill de inte att barnen ska ha det lika bra som när ni bodde ihop?
 
Min dotters pappa har aldrig betalt en krona extra till sin dotter. Jag får barnbidraget och bidragsförskott via Fk. Så att era ex betaler så mycket som de gör ska ni vara glada för. Man önskar att de skulle vara delaktiga och betala mer, men enligt lag är det ju inte så. Tyvärr.

Ändå har mitt ex bra inkomst, villa, 2 bilar, stor segelbåt osv. Medan jag hankar mig fram på vikariat.

Jo förresten, hon fick ju 100 kr i födelsedagspresent nu när hon fyllde 10. Räcker ju till 2 spånbalar faktiskt..... :crazy:
 
Jo du, jag har läst dina trådat om ditt ex :devil:. Jag säger bara en sak, tackolov Snuffsan att det är DINA gener som kommer att prägla Mini :bow:. Visst är jag glad att han betalar det han gör men jag är inte glad över att han använder detsamma som en bricka i " Hur ska jag kunna djävlas nu då"- spelet. :crazy:
 
Vad är det för konstiga karlar egentligen?
Vill de inte att barnen ska ha det lika bra som när ni bodde ihop?
I mitt fall är det en karl som upptäckte ganska omgående att det hade varit lite mysigt att ha sin fru tillbaka efter att man pippat runt lite :idea:, synd bara att frugan inte ville. Dvs hans konstiga försök att "vinna" mig tillbaka :D. Vilken MUPP...
 
det kan man ju undra om fädrar vill att deras barn ska ha det lika bra som förr. Att min dotters pappa tillät mig att hämta 1 ton fjolårshö är inte mer än rätt då jag var med och bärgade höet. Att han sen är så ogin att han inte låter sin dotter ta årshö tycker jag är fördjävligt. Jag har blivit blåst på halva huset så nog fan tycker jag att han ska stå en del för hennes ridsport i så fall. Jag menar, det kostar inte han mängder att slå hö på sina egna marker med familjens traktor och annan utrustning. Han är en skitstövel. Annat kan jag bara inte säga....
 
De verkar rätt korkade. De gör säkert det här för att på något konstigt sätt hämnas på sina exfruar. De verkar så korkade så de inte ens inser att detta går ut äver deras egna barn!
 
Nu har jag verkligen NOLL erfarenhet av detta då jag varken är mamma eller frånskild, men jag tycker det låter som om pappan gör allt detta på pin tjiv för att "straffa" dig utan att inse att det är HANS dotter det går ut över.
I det långa loppet kan det ju sluta med att han får en riktigt urel relation till sin dotter...och vem kan medvetet vilja det :confused:

Jag hoppas det löser sig för dig i allafall, och tur att det fixat sig med spånen.

Lycka till

//Rebecka
 
För mig är det helt främmande!
Det kan fungera med ex, även om det verkar ovanligt. :)
Jag och mitt ex "driver" hästuppfödningen tillsamans trots att vi separerade 1996. Båda har nya respektive som accepterar detta.
De flesta hästar står på hans gård. Jag har tre hyrda platser där jag bor (på annan ort) och vi "byter" hästar mellan stallen beroende på om det är unghästar som ska ridas, föl som ska visas osv. Mina två hästar står nästan aldrig hos mig utan hos exet som sköter dem och utfodrar dem utan att knota.
Han förser mig med allt hösilage, spannmål och halm som går åt till de tre jag har hos mig. Det enda jag köper är tex betfor, spån odyl.
Hästtransporten äger vi gemensamt.
Vi hjälper varandra med allt som har med hästar att göra. Jag åker dit och sköter de hästarna när han är borta osv.
Barnens kostnader står jag för med hjälp av barnbidrag, men han hjälper till om det är något särskilt och jag ber om hjälp.


Björnvarps Gård
 
Visst tycker jag att man ska dela på sina barns kostnader även om man har separerat. Men tyvärr så är ju inte alla separationer lyckliga, och vad orsakerna till detta är vill jag inte spekulera i.

Det är väl ofta så att en person blir bitter av någon anledning, och då vill man inte ens hjälpa sina barn ekonomiskt eller överhuvudtaget träffa dom.
 
Det är det jag är rädd för att det kommer att straffa sig i det långa loppet. Min dotter är duktig och vill hålla på med hästar. Hans nuvarande tjej har en nordsvensk, men det är bara hennes dotter som får rida. Det jag blir mest förbannad över är att vår dotter blir särbehandlad + att han nu är ute efter barnbidraget. Vi ligger i vårdnadstvist nu och vår dotter bor hos han. Vi har inte ändrat om barnbidragsutbetalningen till han då hon har sin ponny här och att jag också måste kunna köpa in kläder till henne då jag har sämre ekonomi. Nu kommer det att lösa sig med spån och ekonomin verkar ljusare om en vecka eller så då jag varit till facket och fått hjälp med det som ska fixas för att A-kassan ska flyta på.
 
Det bästa är nog om du och pappan försöker reda upp er situation till det bästa. Gör ni det så tror att jag resten kommer att gå lättare!!

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, har själv sett skräckexempel på dom som snackar skit om sitt ex efter 20 år isär :crazy:
 
Förstår inte hur det ska gå till. Han låter nya kvinnan bestämma helt och hållet (lever i rosa moln), och skulle hon få sin vilja igenom så skulle jag varken få prata med min dotter eller ha henne varannan helg. Det är hon som står bakom problemen då vårt samarbete fungerat alldeles utmärkt under året innan han blev ihop med henne. Men men....karlar låter ju könet få styra och att hon är en subba kan väl varken jag eller dottern rå för...
 

Liknande trådar

K
Hästmänniskan Hej! Här kommer ännu en personlig penga-fråga, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig. Jag ska köpa häst vår/sommar 2012. Jag ska köpa...
Svar
18
· Visningar
2 275
Senast: DarkInNight
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 323
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 298
Senast: Lena_B
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 284
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp