Vem tycker du är ansvarig?

Seriöst, tror du på allvar att man kan åka dit för stöld om man flyttar ett släp några meter? Egenmäktigt förfarande möjligen men det ska mycket till det. Scenariot var för övrigt inte att släpet skadats under flytten.

Jag tycker synd om din eventuella hyresvärd. Inte kul med någon som ropar stöld i tid och otid. Tror att folk sadlar av för att uppfostra ägaren och inte för att vara snäll. Inte vill att man ska peta på dina saker till den grad att du hellre ser dem skadade än flyttade.

Jag rekommenderar verkligen att du har ett eget stall helt utan inackorderingar och personal så du kan sköta dig själv och ingen annan kommer åt att peta på dina pryttlar. Ve och fasa om någon lägger in din glömda jacka i stallet och den där blir förstörd, då hade man förmodligen riskerat en rättegång. Inser du med din attityd att din häst hade fått stå med sadeln över natten och sedan blivit utsläppt i hagen med den om du glömt den (kanske blivit akut sjuk). Visst man kan diskutera vem som är skyldig i det här fallet, men ditt att inte peta på mitt under några omständigheter är absurt.

Det är en sak att ha olika åsikter om man bör sadla av hästen eller inte i just den här situationen men dina attityd är absurd.
Lugn, lugn...
 
Tror att folk sadlar av för att uppfostra ägaren och inte för att vara snäll.

Jag är fullständigt allergisk mot människor som försvarar irrationella beteenden med att man ska UPPFOSTRA andra vuxna människor. Underförstått att man ska göra som den uppfostrande parten, för det är det enda rätta i livet.

Så arrogant att man storknar. Det finns fler sätt att göra rätt, och i det här fallet kan jag faktiskt inte se att hästen skulle ta någon allvarlig skada av att stå med sadeln. Jag är uppväxt med färdigsadlade lektionshästar, har emellanåt kört färdigutrustade hästar kortare sträckor.

Man kan faktiskt ha säkerhetstänkande och ändå lämna hästen en kort stund med sadel i boxen. Som jag ser det är den reella risken att sadeln skadas, före hästen. Och oavsett vilket är det MIN risk att ta eller avvärja. Inte någon annan klåfingrig Bror Duktig.
 
Jag måste ställa en fråga. Många här tar upp att hästen skulle kunan skada sig på sadeln. Om vi tänker oss en sadelvan häst vilket jag tolkar att hästen TS beskriver är. Hur skulle den skada sig på sadeln. Hur stor risk är det egentligen att den ska göra? Hur stor är den risken i förhållande till att skada sig på täcket den kanske har på sig i hagen?
Jag var och tittade på ett jobb på en ridskola en gång och där sadlades alla hästarna före första lektionen och fick sen stå med sadeln på under lektionstiden. Eftersom det här var normalt hos dem kan jag inte tänka mig att de haft några incidenter för då borde de slutat. Eftersom jag insåg att jobbet inte passade mig så vet jag inte om det fanns problem med förfarandet.
 
Okej, det är sandlådan som gäller nu? Nej den får du leka i själv.

Ser du inte själv att ditt resonemang är helt ohållbart... Nu har det gått så långt att du tom tycker det är okey att flytta människors släp, efter ditt huvud och hur du tycker det ska vara.

Du är värsta mardröm att ha som inackorderad

Om du agerar irl så som du beskriver här...så kan jag bara önska dig, lycka till!
 
Jag tror inte att vi på forumet kan avgöra ansvarsfrågan:

Vi vet att A lämnade sin häst sadlad i boxen. Vi vet att det var under en längre tid. B hann komma och fodra (utan att möta A, som då hade kunnat informera om att hästen stod sadlad i boxen - vilket enligt berättelsen inte var enligt stallets gängse rutin). C:s häst hann förstöra sadeln.

Vi vet inte hur stallet fungerar: är det ett kollektivstall (om så har A gått med på att B hanterar hennes häst och hennes saker och då är det en viss risk involverad - vi vet att B inte tagit sönder sadeln med flit. Är det grov oaktsamhet? Nja - sadeln har hängts på en sadelhängare - ett plats avsedd att hänga sadlar på. Om det inte är ett kollektivstall och B på eget bevåg fodrat är ansvarsfrågan enklare)? Ingår det i fodringen/nattningen att se till att hästarna är säkra? (Där jag stått brukar nattfodringen kolla efter kvarglömda saker i boxarna, oupptäckta skador, kvarglömda ridbandage etc. Och ja, hann man, ringde man)

Jag tycker att det är ett av de där fallen som gör att kollektivstall suger fett - B tar av sadeln och hamnar i bekymmer (hur kunde hen hantera andras saker!), B tar inte av sadeln och hamnar i bekymmer (hur kunde hen lämna en häst med sadel på när hen inte visste att A skulle komma tillbaka! Tänk om hästen rullat sig!) B tar av sadeln och går bort till sadelkammaren (Hur kunde hen ta så'n tid på sig med fodringen! Nu har X och Y:s hästar stått och slagit i väggarna).

Jag tror att parterna själva får lösa situationen utifrån hur stallet fungerar.
 
Jag är fullständigt allergisk mot människor som försvarar irrationella beteenden med att man ska UPPFOSTRA andra vuxna människor. Underförstått att man ska göra som den uppfostrande parten, för det är det enda rätta i livet.

Så arrogant att man storknar. Det finns fler sätt att göra rätt, och i det här fallet kan jag faktiskt inte se att hästen skulle ta någon allvarlig skada av att stå med sadeln. Jag är uppväxt med färdigsadlade lektionshästar, har emellanåt kört färdigutrustade hästar kortare sträckor.

Man kan faktiskt ha säkerhetstänkande och ändå lämna hästen en kort stund med sadel i boxen. Som jag ser det är den reella risken att sadeln skadas, före hästen. Och oavsett vilket är det MIN risk att ta eller avvärja. Inte någon annan klåfingrig Bror Duktig.

Är inte citatet taget ur sitt sammanhang? Menar du att det är irrationellt beteende plocka av en sadel när man upplever att ägaren glömt det? Och att det sedan försvarats i första hand med att man ska uppfostra ägaren och att det handlar om säkerhet, att hästen ska slippa äta med sadel och att B hävdar att det var för att vara hjälpsam som var det primära skälet bara är lögn?
 
Nej och därför blev sadeln skadad = B borde ersätta skadorna.

Om nån lånar ditt hästsläp ( om du nu har nåt ) och deras häst gör kaffeved av släpet. Är det då du som ska stå för fiolerna för att det HADE kunnat vara din häst som orsakat skadorna om denne varit i släpet?

A:s häst har ju varken skadat sadeln eller sig själv, varför ska A då betala?

Nä men om A hade lånat mitt släp, sedan lånat ut det till B som gjort kaffeved av transporten. Så hade jag definitivt krävt A på ersättning.
 
Men är det verkligen så? Vad har du för belägg att du har rätt?
Om en person flyttar ett släp utan att det tillfrågas, släpet skadas pga flytten
Självklart är det den som har flyttat släpet som ska ersätta skadorna

Lobelia behöver tagga ner en smula
Jisses vilken människa :)
 
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?


Skulle bli väldigt sur om någon bara gick in å tog av min häst sin sadel.

Mitt val att riskera att hästen rullar sig

Våra hästar står ofta med sadel i boxen.
 
Om en person flyttar ett släp utan att det tillfrågas, släpet skadas pga flytten
Självklart är det den som har flyttat släpet som ska ersätta skadorna

Lobelia behöver tagga ner en smula
Jisses vilken människa :)

Det kvittar om/när du flyttar släpet, blir det skadat så är du självklart ersättningsskyldig. Men om en person tar av sadeln på en häst, hänger den på en plats som är avsedd för sadeln så ser jag ingen liknelse i det hela längre. Hade personen däremot lagt sadeln på golvet, och någon häst trampat på den så hade saken kommit i en annan dager.
 
Det kvittar om/när du flyttar släpet, blir det skadat så är du självklart ersättningsskyldig. Men om en person tar av sadeln på en häst, hänger den på en plats som är avsedd för sadeln så ser jag ingen liknelse i det hela längre. Hade personen däremot lagt sadeln på golvet, och någon häst trampat på den så hade saken kommit i en annan dager.
Det kanske va en flyttbar sadelhängare som bara används under uppsikt

Även om sadelhängare va permanent, så är det upp till hästägaren om hen vill använd den, dvs eget ansvar
 
Det kvittar om/när du flyttar släpet, blir det skadat så är du självklart ersättningsskyldig. Men om en person tar av sadeln på en häst, hänger den på en plats som är avsedd för sadeln så ser jag ingen liknelse i det hela längre. Hade personen däremot lagt sadeln på golvet, och någon häst trampat på den så hade saken kommit i en annan dager.

Jag tänkte mest på att få en liknelse som åtminstone hade någon beröringspunkt. Att jämföra missriktad hjälpsamhet som leder till en skadad sadel med att kvadda ett hästsläp man lånar eller att ta av grimmor i hagen haltar ordentligt.
 
Det kanske va en flyttbar sadelhängare som bara används under uppsikt

Även om sadelhängare va permanent, så är det upp till hästägaren om hen vill använd den, dvs eget ansvar

Det kvittar ju vad det var för sadelhängare, den är ju vad den är till för.
Jag tror man måste se lite på situation som jag skrev tidigare, hade personen lagt sadeln på golvet så hade jag absolut tyckt att B vore ersättningsskyldig.

I ett stall hänger man inte upp tillfälliga sadelhängare, om man inte har ett eget stall. I detta fall har jag förstått att det handlar om någon form av inackordering, att i det fallet tillämpa sadelhängare som är tillfälliga är ju som att be om problem för både människor och djur.

Nä du får inte ha den hängaren uppfälld nu när jag har min häst här, varför hade du din sadel hängandes där när jag skulle gå förbi med min häst det var därför sadeln åkte i golvet och gick sönder så då är det ditt eget fel osv.

Börjar du förstå vad jag åsyftar på?
 
Det kvittar ju vad det var för sadelhängare, den är ju vad den är till för.
Jag tror man måste se lite på situation som jag skrev tidigare, hade personen lagt sadeln på golvet så hade jag absolut tyckt att B vore ersättningsskyldig.

I ett stall hänger man inte upp tillfälliga sadelhängare, om man inte har ett eget stall. I detta fall har jag förstått att det handlar om någon form av inackordering, att i det fallet tillämpa sadelhängare som är tillfälliga är ju som att be om problem för både människor och djur.

Nä du får inte ha den hängaren uppfälld nu när jag har min häst här, varför hade du din sadel hängandes där när jag skulle gå förbi med min häst det var därför sadeln åkte i golvet och gick sönder så då är det ditt eget fel osv.

Börjar du förstå vad jag åsyftar på?
Jo, jag förstår vad du menar, jag håller med dig det kan leda till problem att hänga upp sånt som kan vara i vägen för andra

Vad jag tänker på, är ett stort stall i närheten där nästan alla inackorderade har en lös sadelhängare dom hänger på en boxvägg
Det är långt till sadelkammaren och ingen vill lämna hästen oövervakad i stallgången för att hämta sadeln. Ingen vill heller lägga sadeln på golvet när hästen görs iordning.

Om en lös sadelhängare används som den ska göra, då funkar det ju bra.
Precis som all annan utrustning till ryttare och häst så ska den användas på rätt sätt
 
Undrar just hur folk hade svarat på frågan om den ställts så här från början och svaren inte varit färgade av tidigare åsikter.

I morse kom jag till stallet och A:s häst stod med sadel på, när jag undersökte vidare så hade A fått bråttom hem pga av en akut händelse och glömt att hon lämnat hästen i boxen sadlad. B som fodrade hade uppmärksammat det men inte tagit av sadeln då det var A:s ensak och hennes bil stod kvar när hon lämnade stallet (men det visade sig vara stallägarens besökare som hade en liknade bil).

Nu är sadeln skadad då hästen verkar ha legat och sovit med den, ett stort hack och skrapmärken, vet inte om bommen är skadad och hästen har fått skavsår av sadeln. Dessutom så fick A:s häst ingen mat, B ställde den i gången utanför för att hon inte visste om A skulle rida eller hade ridit.

Vems är ansvaret?
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 948
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 748
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 617
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp