Vem tycker du är ansvarig?

Undrar just hur folk hade svarat på frågan om den ställts så här från början och svaren inte varit färgade av tidigare åsikter.

I morse kom jag till stallet och A:s häst stod med sadel på, när jag undersökte vidare så hade A fått bråttom hem pga av en akut händelse och glömt att hon lämnat hästen i boxen sadlad. B som fodrade hade uppmärksammat det men inte tagit av sadeln då det var A:s ensak och hennes bil stod kvar när hon lämnade stallet (men det visade sig vara stallägarens besökare som hade en liknade bil).

Nu är sadeln skadad då hästen verkar ha legat och sovit med den, ett stort hack och skrapmärken, vet inte om bommen är skadad och hästen har fått skavsår av sadeln. Dessutom så fick A:s häst ingen mat, B ställde den i gången utanför för att hon inte visste om A skulle rida eller hade ridit.

Vems är ansvaret?
Det är A som har ansvaret

Man bör också se över stallrutinerna, någon borde kolla hästarna inför natten
Bra stallrutiner ansvarar stallansvarig för
 
Jag måste ställa en fråga. Många här tar upp att hästen skulle kunan skada sig på sadeln. Om vi tänker oss en sadelvan häst vilket jag tolkar att hästen TS beskriver är. Hur skulle den skada sig på sadeln. Hur stor risk är det egentligen att den ska göra? Hur stor är den risken i förhållande till att skada sig på täcket den kanske har på sig i hagen?
Jag var och tittade på ett jobb på en ridskola en gång och där sadlades alla hästarna före första lektionen och fick sen stå med sadeln på under lektionstiden. Eftersom det här var normalt hos dem kan jag inte tänka mig att de haft några incidenter för då borde de slutat. Eftersom jag insåg att jobbet inte passade mig så vet jag inte om det fanns problem med förfarandet.


Sadeln kan skadas av att hästen lägger sig, försöker rulla skrapar den mot boxväggarna. När det är en häst som står obevakad en längre stund som det verkar vara här är risken för skador klart förhöjd i jämförelse med att inte ha sadel på men särskilt stor är den inte. Lämnar man hästen över natten är förmodligen risken påtaglig. Det är

De flesta hästar som man sadlar i förväg som du beskriver står förmodligen i spilta och under viss bevakning vilket borde minska risken.

Själv har jag ridit på eller åtminstone besökt 15-20 ridskolor och ingen av dem sadlar hästar i förväg, det är däremot vanligt vid turridning, men knappast utan viss bevakning.
 
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?

Person B..
 
Sadeln kan skadas av att hästen lägger sig, försöker rulla skrapar den mot boxväggarna. När det är en häst som står obevakad en längre stund som det verkar vara här är risken för skador klart förhöjd i jämförelse med att inte ha sadel på men särskilt stor är den inte. Lämnar man hästen över natten är förmodligen risken påtaglig. Det är

De flesta hästar som man sadlar i förväg som du beskriver står förmodligen i spilta och under viss bevakning vilket borde minska risken.

Själv har jag ridit på eller åtminstone besökt 15-20 ridskolor och ingen av dem sadlar hästar i förväg, det är däremot vanligt vid turridning, men knappast utan viss bevakning.
Att sadeln kan skadas förstår jag men hur skulle hästen skada sig?
Hästarna jag beskrev stod på box. Vad jag såg fanns det ingen direkt övervakning av någon ansvarig.
 
Nä men om A hade lånat mitt släp, sedan lånat ut det till B som gjort kaffeved av transporten. Så hade jag definitivt krävt A på ersättning.


Men om B utan att fråga använt släpet, medan det var utlånat till A, och demolerat det så är det väl ändå inte A:s fel?
 
Att sadeln kan skadas förstår jag men hur skulle hästen skada sig?
Hästarna jag beskrev stod på box. Vad jag såg fanns det ingen direkt övervakning av någon ansvarig.
Stigbyglar/stigläder är lösa delar som kan fastna och i värsta fall så kan de glida ner och fastna i exv saltstenshållare, krubba eller vattenkopp. Rullar sig hästen kan sadeln åka på snedden ( särskilt om gjorden är lös) och orsaka tryck och skav samt skrämma vettet ur hästen om den blir hängande under magen och så är stigläder/stigbyglar och liggande/sparkande hästs ben en farlig kombination.

Sannolikheten är låg, liksom den är låg att en lucka som alltid är stängd är öppen just den dag någon glömmer att sadla av och en annan person hänger sadeln där för att vara snäll. Och detta i kombination att någon skrämmer hästen så den rycker till och välter ner sadeln.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Undrar just hur folk hade svarat på frågan om den ställts så här från början och svaren inte varit färgade av tidigare åsikter.

I morse kom jag till stallet och A:s häst stod med sadel på, när jag undersökte vidare så hade A fått bråttom hem pga av en akut händelse och glömt att hon lämnat hästen i boxen sadlad. B som fodrade hade uppmärksammat det men inte tagit av sadeln då det var A:s ensak och hennes bil stod kvar när hon lämnade stallet (men det visade sig vara stallägarens besökare som hade en liknade bil).

Nu är sadeln skadad då hästen verkar ha legat och sovit med den, ett stort hack och skrapmärken, vet inte om bommen är skadad och hästen har fått skavsår av sadeln. Dessutom så fick A:s häst ingen mat, B ställde den i gången utanför för att hon inte visste om A skulle rida eller hade ridit.

Vems är ansvaret?
A:s såklart.
 
Stigbyglar/stigläder är lösa delar som kan fastna och i värsta fall så kan de glida ner och fastna i exv saltstenshållare, krubba eller vattenkopp. Rullar sig hästen kan sadeln åka på snedden ( om gjorden är lös) och så är stigläder/stigbyglar och liggande hästs ben en farlig kombination.

Sannolikheten är låg, liksom den är låg att en lucka som alltid är stängd är öppen just den dag någon glömmer att sadla av och en annan person hänger sadeln där för att vara snäll. Och detta i kombination att någon skrämmer hästen så den rycker till och välter ner sadeln.

Ja och det är upp till var och en att risker med sina saker. A har valt att lämna hästen sadlad men A har inte valt att hänga sadeln så att en annan häst kan komma år den.
 
Ja och det är upp till var och en att risker med sina saker. A har valt att lämna hästen sadlad men A har inte valt att hänga sadeln så att en annan häst kan komma år den.
Nej, det är inte alltid upp till var och en, om man nu inte står i sitt eget stall. Det finns annars även en stallägare och stallets regler/praxis att ta hänsyn till.
 
Nej, det är inte alltid upp till var och en, om man nu inte står i sitt eget stall. Det finns annars även en stallägare och stallets regler/praxis att ta hänsyn till.

Som är applicerabara hur? Det står i reglerna att man inte får lämna hästen sadlad i boxen?
Oavsett har B hängt sadeln utanför en hästbox m en häst i och det är ju fullständigt uppenbart f alla normalbegåvade att sadeln då riskerar att bli tuggad på.
 
Stigbyglar/stigläder är lösa delar som kan fastna och i värsta fall så kan de glida ner och fastna i exv saltstenshållare, krubba eller vattenkopp. Rullar sig hästen kan sadeln åka på snedden ( särskilt om gjorden är lös) och orsaka tryck och skav samt skrämma vettet ur hästen om den blir hängande under magen och så är stigläder/stigbyglar och liggande/sparkande hästs ben en farlig kombination.

Sannolikheten är låg, liksom den är låg att en lucka som alltid är stängd är öppen just den dag någon glömmer att sadla av och en annan person hänger sadeln där för att vara snäll. Och detta i kombination att någon skrämmer hästen så den rycker till och välter ner sadeln.

Allt det där du rabblar upp som kan hända med sadeln, kan även hända med ett täcke både i boxen och i hagen
Hästen kan fastna i stolpar, vattenkoppar saltstenshållare om täcket hamnar snett, hästen kan få in benen innanför remmar och band samt skrämma hästen från vettet.
Allt kan hända om det vill sig illa.
 
Senast ändrad:
Som är applicerabara hur? Det står i reglerna att man inte får lämna hästen sadlad i boxen?
Oavsett har B hängt sadeln utanför en hästbox m en häst i och det är ju fullständigt uppenbart f alla normalbegåvade att sadeln då riskerar att bli tuggad på.

Nu svarade jag generellt på en generellt uttalande om att det är upp till var och en om man vill ta risker. Jag vet ju inte hur det är i det stallet, men många stall har rutiner och policys som reglerar vad folk får och inte får göra i stallet och hur fodrare ska agera om det är något som bryter mot det normala. Regler som gör att kvällsfodraren har full befogenhet att se till att hästarna är iordninggjorda för natten och får minimum kvällshö, men även andra regler som inkräktar på ägarnas oinskränkta rätt att behandla hästen efter eget tycke och smak..
 
Jag tycker att det har betydelse vart A hade tagit vägen, hur länge A var borta och hur väl känt det var att C:s häst tuggar sönder saker. Hur som helst tycker jag inte att C kan lastas för någonting egentligen, utan ansvaret ligger antingen hos A eller hos B. A har gjort fel som lämnat hästen sadlad i boxen, B har gjort fel om hen visste att C:s häst brukar tugga på saker, då borde sadeln hängts någon annanstans. Förstår ju att B har gjort det här för att hjälpa till, men tyvärr har hjälpen blivit lite av en stjälp istället. A:s eget ansvar är dessutom större om hen lämnade hästen länge i boxen, var A bara borta en mycket kort stund kan B kanske ha handlat lite väl fort. Helt krasst har B lagt sig i något hen inte hade med att göra.
 
A har gjort fel som lämnat hästen sadlad i boxen, B har gjort fel om hen visste att C:s häst brukar tugga på saker, då borde sadeln hängts någon annanstans.

Jag kan inte se att det i juridisk mening är något fel i A´s handlande. A gjorde en riskbedömning och valde att lämna hästen i boxen med sadeln. Vari ligger det egentliga felet? Hälften tycker det är etiskt/moraliskt fel att lämna hästen med sadel på, men det är ju inget annat än tyckande. Och i juridisk mening spelar det ju ingen roll - det är bara A´s grejor inblandade - A´s risk alltså.

B har däremot fullt ansvar för sitt handlande och konsekvenserna av det. I juridisk mening.
 
Allt det där du rabblar upp som kan hända med sadeln, kan även hända med ett täcke både i boxen och i hagen
Hästen kan fastna i stolpar, vattenkoppar saltstenshållare om täcket hamnar snett, hästen kan få in benen innanför remmar och band samt skrämma hästen från vettet.
Allt kan hända om det vill sig illa.

Om täcket passar hästen är risken mindre att den fastnar i/med täcket än en sadel och täcket är ju mjukt medan sadeln är mer av en "hård bula" om hästen lägger sig.
Beroende på situation får man ju bestämma om värmen/regnskyddet/osv som täcket ger är värt den ökade risken att hästen fastnar eller inte.
Att ha sadel på en lös häst i boxen har till skillnad från att ha ett täcke på hästen inga fördelar, så de båda är i mina ögon inte jämförbara.
 
Självklart inte. Jag menade aldrig att jag tyckte att A hade gjort juridiskt fel, det är jag alldeles för dåligt insatt i för att uttala mig om. Sen kan man ju ställa sig den moraliska frågan om det var så klokt att springa ifrån hästen utan sadel, men precis som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så tycker jag det har stor relevans om A var borta i fem minuter eller i flera timmar. B har i vilket fall som helst gjort fel, men om A var borta väldigt länge kan det finnas någon form av logik i personens handlande.
 
För att B överhuvudtaget ska vara trovärdig i sin historia, hade för mig krävts att hon hängt in sadeln i sadelkammaren. Antingen gör man något - och gör det ordentligt. Eller så skiter man i att göra det.

I det här fallet är det enbart B´s beskäftiga slarv och hafs som gjort att sadeln är skadad. Jag har svårt att se hur man kan komma till någon annan slutsats.

Att vissa sedan TYCKER att hästen tar skada av att stå med sadeln på ett tag, det är en helt annan fråga. Samma sak med frågan om den stora risken med alla om/men/kanske som dras in i bedömningen.
 
Jag kan inte se att det i juridisk mening är något fel i A´s handlande. A gjorde en riskbedömning och valde att lämna hästen i boxen med sadeln. Vari ligger det egentliga felet? Hälften tycker det är etiskt/moraliskt fel att lämna hästen med sadel på, men det är ju inget annat än tyckande. Och i juridisk mening spelar det ju ingen roll - det är bara A´s grejor inblandade - A´s risk alltså.

B har däremot fullt ansvar för sitt handlande och konsekvenserna av det. I juridisk mening.

Är du helt säker på det? Moraliskt kan man givetvis diskutera fram och tillbaks och ha olika åsikter beroende på erfarenhet och hur man uppfattar det, men att det tveklöst skulle bli ett visst utfall om man drar det i rätten är jag högst tveksam till

Jag har funderat en del på det och om man skulle drivit ärendet i domstol så tror jag att A i bästa fall skulle kunna hoppas på förlikning. Det finns inget uppsåt utan på det hela taget så är det en olycka som båda parter bidragit till i större eller mindre utsträckning och olyckor brukar man få stå för själv eller genom sin försäkring. Vill man ha ersättning så ska A förmodligen bevisa att B varit oaktsam eller grovt oaktsam och det blir svårt om hon hängt en sadel på en sadelhängare. Praxis och generella regler i stallet spelar en stor roll för ett utslag också, som någon skrev, hanterar man varandras hästar i viss mån kollektivt och hjälper till om något strular till sig (som här A blir fördröjd) så lär det knappast tala för att B gjort ett stor fel i juridisk mening.

Kanske skulle man få bäst utfall om man försöker med stallägarens ansvarsförsäkring, placeringen av sadelhållaren var inte optimal.
 
I ursprungsscenariot får jag inte riktigt klarhet i om luckan till hästen som tuggade på sadeln verkligen var öppen då B hängde sadeln på sadelhållaren. Är den stängd då B hänger sadeln och personen G sedan öppnat luckan ser jag det som att G är vållande.
Många skriver att sadeln ska in i sadelkammaren för att vara ordentligt omhändertagen, själv tycker jag nog att sadelhängare på anvisad plats gott kan gälla. A har ju inte ens idats få den från hästens rygg efter ridningen...
 
  • Gilla
Reactions: Boj

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 948
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 748
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 616
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp