Vet bäst mentalitet extra vanligt i hästvärlden?

Jag med. Finns ju alltid avarter nånstans men jag har mött väldigt många hjälpsamma hästmänniskor, både sådana jag känner och helt okända på tävlingar osv.

Självklart finns det bra människor i hästvärlden, det har jag inte haft någon invändning emot :) däremot tycker jag det är mer vanligt än det borde vara att man bemöter den attityd som tidigare diskuterats. Och själv har jag svårt att bemöta den då det lätt uppstår ännu värre konflikter om personen inte tål att man protesterar eller säger emot.
 
Jag tycker det är lite förvånande att det ofta verkar tros att det bara är inom vissa kretsar som det förekommer besserwissrar/negativa människor/nedlåtande kommentarer? Otrevliga människor/idioter finns ÖVERALLT, precis samma som att det finns supertrevliga och peppiga människor överallt. Oavsett om man håller på med hästar, hundar, marsvin, cyklar, modellflygplan, boxning, biodling, formel 1, fotboll, jakt etc etc etc.

Det viktiga är nog bara vilka man mest uppmärksammar, om det gång på gång bara generaliseras och pratas om de otrevliga människorna inom en viss utvald grupp, så kommer det bli en självuppfyllande profetia att just den gruppen människor med gemensam hobby är otrevliga idioter, trots att det eg troligtvis bara är en försvinnande liten del som faktiskt är sådana.

Tycker man att just den selekterade gruppen människor man själv har i sin närhet inom sin hobby är otrevliga besserwissrar; då gör man sig av med dem ur sin närhet. Livet är för kort för att ha energivampyrer omkring sig.

Men kan det inte vara så att i vissa miljöer blir detta beteende mer framträdande? Ja det finns alltid besserwissrar men ibland finns det strukturer bakom som underlättar för dessa att ta ut svängarna. Ett stall blir lätt hierarkiskt på ett sätt som jag sällan stöter på inom t.ex. simningen där det nog är lika vanligt men mindre socialt accepterat att uttala vad som helst. På samma sätt som det är olika vilken mentalitet som är socialt accepterat i vissa yrken.

Det vill säga, nej det är inte så att hästmänniskor har en särskild avvikande attityd, men snarare är i en miljö där dessa upplever att de har rätten att plocka fram attityden mer än i vanliga fall.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: MCP
[QUOTE="TinyWiny, post: 18727879, member: 24954"

Sanningen är att alltför många som har häst inte heller förstår det här med att hästar mår bättre ute. Många tycker att 6-7 timmar i hagen är mycket och fullt tillräckligt. Sorgligt är vad det är.[/QUOTE]

Hm.
Här har vi ett tjusigt exempel på vetbästattityden.
Dömer dem som väljer att göra annorlunda än man själv gör.
Sorgligt är vad det är...

(jo, mina hästar är ute så mycket som möjligt men jag har också sett exempel på mycket välmående och välskötta hästar som har kortare utevistelse; hästhållning kan göras på så många fungerande sätt)
 
Det är många gånger jag kommit hem från stallet, satt mig ner o tänk "vafan sa/gjorde människan"
Ibland är det säkert bara för JAG inte förstår och därför brukar jag, som några andra här också påtalat endast säga min mening om någon frågar.

Jag har tyvärr mått dåligt av att aldrig få vara "ifred" i vissa stall. De vill låna saker, ge mig råd eller allra helst prata om alla andra som inte är där.

Hundmänniskorna kommer gärna fram och ger råd/tips bara du är ute och går ;) så dem slipper man inte så lätt.
 
Jag har mött människor som försökt skriva mig på näsan vad som gäller. Det gör mig mycket irriterad. Det är sällan det händer och det är nästan ständigt samma typ av människor. En av dessa återkommande vågar inte ens rida sin häst för 100' men massa åsikter om andras ridning. Hon har ofta korrekta kommentarer, inte alltid, men det blir irriterande när man vet att hon inte vågar rida sin egen häst. Gör det själv då, har jag ibland lust att säga...

Mest av allt har jag ändå mött människor som hjälper till med bra uppmuntrande kommentarer. De är hyggliga och balanserade i sitt sätt att kommentera. De allra flesta är normala medmänniskor som hjälper till med tips om jag frågar.

Jag vet att jag själv konkurrerar med vissa personer och går igång av att de alltid lyckas, skämskudde... men oftas är de som ovan hyggliga och det är min egen svaghet som lyser igenom.
 
Haha, tydligen forskas det på ämnet! Och resultaten är inte smickrande för ridsporten! :D

"Ny studie: Hästfolk överskattar sin kompetens" :D

https://ridenews.se/ryttarliv/ny-st...u5ZeN4hgp0HXhWKTVASvp9Ydi9-NEg1nLqNeprS9UiCec
Hästfolk överskattar sig mer i fråga om hästfrågor än vad slumpgruppen gör i fråga om allmänna frågor.

Men är hästgruppen människor som generellt överskattar sig mer så de skulle göra det om de tillfrågades om samma allmänna frågor också?
Eller överskattar folk sig generellt mer inom intressenischer så att bilfolk skulle överskatta sig lika mycket om bilar och fotbollsfolk om fotbollsfrågor?

Utan att veta det så vet vi egentligen inte om hästfolk överkattar sig mer eller mindr än några andra.
 
Ojojoj, det är inte bara i hästvärlden folk är dryga och "vet bäst", gå in på valfritt forum som handlar om bygg eller pool eller värmesystem och leta upp en tråd om att koppla el tex. så ska ni få se på f***. :rofl: Svara sen ja på frågan om ni hempular med el och nej på frågan om ni har behörighet då blir ni totalt idiotförklarade och får en föreläsning om hur faaarligt det är samt konstaterandet att kåken, ja hela grannskapet kommer att brinna ner om en minut och halva jordens befolkning kommer att utplånas, typ.
INGEN kommer att fråga om vilken kunskapsnivå ni har, absolut INGEN.

Det är bara folk utan kunskap och med dåligt självförtroende som måste hävda sig gång på gång i div. forum och även IRL, oftast (alltid?) utan att ens ha blivit tillfrågade och deras "sanningar" kan vara rena lögner bara för att få hävda sig. Inkompetensen brukar visa sig ganska omgående när dom själva ställer ytterst dumma frågor på självklarheter som även ett litet barn enkelt förstår. :grin:
 
Jag har funderat på detta med människor som påstår sig veta bäst, kontrollera andra, klaga på andra och vara allmänt dryga, är inte dessa ändå mer vanligt i hästvärlden? Eller ja, det träder fram mer där åtminstone eller har jag bara haft otur?

Tycker det alltid finns sådana här människor i närheten av hästar. Det händer på riktigt att det dyker upp människor från grannområdet och går igenom stallet där vi står för att kontrollera saker (!) sist för att kolla kvalitet på höet...

Själv försöker jag sköta mitt eget och lägger mig bara i när det handlar om vanvård. Att någon rider på ”fel” bett (enligt mig), ger sin häst ett foder jag ogillar och dylikt lägger jag mig inte i.

Jag gissar att den mentaliteten finns i alla sammanhang men att man märker ju bara av det själv i det sammanhang man själv hänger i.

Jag bollar gärna med andra om jag blir tillfrågad. Annars sköter jag mitt och vill inte ha påpekanden om hur jag gör något om jag inte ber om hjälp
 
Men är hästgruppen människor som generellt överskattar sig mer så de skulle göra det om de tillfrågades om samma allmänna frågor också?

Jag tror att de ville få in perspektivet om hästens skötsel och därmed lyfta frågeställningen till om hästens behov påverkas negativt av detta.

Eller överskattar folk sig generellt mer inom intressenischer så att bilfolk skulle överskatta sig lika mycket om bilar och fotbollsfolk om fotbollsfrågor?

Effekten heter Dunning-Kruger-effekten och är känd sedan väldigt många år. Sedan är det infört ett omvårdnadsperpektiv på hästen inlagt vilket gör resultatet mer intressant. En fotboll mår inte dåligt om fotbollsspelare överskattar sin egen förmåga. Det är svårt att ställa frågor till icke-intresserade-människor om hästens skötsel.
 
Senast ändrad:
Den här mineraldiskussionen har ju verkligen hamnat i den perfekta tråden :rofl::rofl:
Verkligen :crazy: :rofl: blir som en parodi.


Ursprungsfrågan var om vet bäst mentaliteten är vanligare i stallmiljö än i övriga miljöer. Och skulle nog säga nja på den. Inte mer än i övriga sammanhang utan det beror mer på sammansättningen av folk och vilken typ av ledning som förs. Samma på arbetsplatser där det rör sig om grupper där kanske inte alla har en given uppgift eller där några lägger sig i andras uppgifter för att de jobbat längre där eller för någon annan anledning.

Ridskolor kan vara lite extra utsatta om man som jobbar i stallet inte alltid hinner se vad som sker mellan eleverna. Oftast är det småsaker som får helt onödiga proportioner. Jag försökte lösa en konflikt mellan två tjejer. Båda jätteduktiga för sin ålder. Slutade med flera samtal med deras föräldrar och varav ena kändes väldigt knepig och sen ledsna jag och sa att antingen tar ni de dagarna och de hästarna som ni blivit tilldelade och lägger er inte i i varandras hästar och hur respektive rider och borstar osv osv utan kommer till mig om det är nått.
Sånt där är så jäkla onödigt och vet inte exakt hur allt började men den ena har en väldigt bossig attityd och där har jag försökt att begränsa och säga att det är inte ok.
 
Nu tycker moderatorn att foderdiskussionen helt spårat ut, men håller med om att det är extra komiskt att den uppstår i en sådan här tråd.

Nu finns det två alternativ, antingen avslutar ni den delen av diskussionen eller så bryter jag ut den och lägger den under vård, hur vill ni ha det?

Görel moderator
 
Finns det en koppling ålder och vet bäst mentalitet?
Det skulle vara intressant att veta faktiskt.
Jag har t ex. en nära släkting som tror sig veta allt inom de flesta ämnesområden och visar det gärna med en motsvarande mansplaining-attityd. det spelar ingen roll om man är hjärnkirurg, för nog fasen vet hon mer om hur man opererar en hjärna minsann. Så har människan hållig på under hela tiden jag känt henne (ca 45 år)Hon är "still going strong" på det området trots att hon börjar närma sig 80.:crazy:

Jag tror inte jag har direkt kommit med pekpinnar utan att ha blivit tillfrågad, men jag har helt klart dragit ner på djupgående förklaringar i olika ämnen. Antingen är samtalspartnern inte intresserad av förklaringen eller så ska det huggas tillbaka på bästa mansplainarvis. Förr kunde jag slita rätt hårt för att visa att jag hade rätt i en viss fråga, men nu orkar jag inte ödsla energi på sånt tjafs.

Så i min snäva krets skiljer det en del...
 
Nu tycker moderatorn att foderdiskussionen helt spårat ut, men håller med om att det är extra komiskt att den uppstår i en sådan här tråd.

Nu finns det två alternativ, antingen avslutar ni den delen av diskussionen eller så bryter jag ut den och lägger den under vård, hur vill ni ha det?

Görel moderator
:o Ja, väldigt OT, sorry. Bryt ut om du vill, fast gärna under Hästmänniska istället. Tycker att det vore intressant att få någon reaktion på citaten jag klippte in... :laugh: Är ändå kopplat till hur olika man kan tänka kring hårda fakta som handlar om hästar och hästhållning, rent allmänt alltså, inte bara om just foderanalyser och specifik vård.
 
:o Ja, väldigt OT, sorry. Bryt ut om du vill, fast gärna under Hästmänniska istället. Tycker att det vore intressant att få någon reaktion på citaten jag klippte in... :laugh: Är ändå kopplat till hur olika man kan tänka kring hårda fakta som handlar om hästar och hästhållning, rent allmänt alltså, inte bara om just foderanalyser och specifik vård.

Foderfrågor hamnar under vård :)
 
Ja usch.... Jag vet, kan allt, vet bättre. Särskilt från de som inte hållit på så länge och gärna spunnit in på "naturlig hästhållning" där hästar har mänskliga känslor, ska gå barfota till varje pris och äta örter och barkte och som aldrig fått konsekvenser för farligt eller dåligt beteende. Dom är extra mycket besserwisser och anser att allt annat är fel. I min erfarenhet.
Som tur är håller dom sig för det mesta med varandra, och låter oss "vanliga" hästmänniskor hållas på avstånd. Men det händer att en och annan hamnar på villovägar och ska genast predika om bettets vara eller icke vara, din häst är olycklig osv 🙄 För det mesta söker dom sig snabbt tillbaka till tryggheten för att de inte klarar av att se andras hästar "plågas" på traditionellt vis. 🤷

I övrigt ska det såklart tyckas och tänkas och pratas bakom ryggen i nästan alla stall jag stått i, oavsett inriktning.

Jag svarar om jag får frågor, tycker saker i bakgrunden men yppar mig inte i onödan. Din häst - ditt ansvar och vise versa. Så vida det inte handlar om djurskyddsärende.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 931
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 558
Senast: qitis
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp