Bukefalos 28 år!

vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

alice

Trådstartare
Jag undrar får vilken "tävlingsform" (lok, reg och nat) förekommer veterinärbesiktning med böjprov OM det öht förekommer? Det kan ju inte vara jättehälsosamt för hästen att böjas varje helg om man nu tävlar mycket. Eller böjs det bara om det råder tveksamheter i hästens "friskhet"? Vet det inte förekommer vid lokaltävling. Är det olika bestämmelser för dressyrtävling och hopptävling?

//Alice
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

På dressyrtävling krävs inte veterinär över huvud taget.

På hopptävling krävs veterinär från regional och uppåt. Är det ändrat hoppas jag ngn rättar mig, men så var det förra året.

Men böjprov förekommer inte på en besiktning.
Det skulle ju vara om en ryttare/hästägare då bad veterinären böja, men annars har ju veterinären ingen anledning att böja.
För går inte hästen rent, så är den ju inte startberättigad även om veterinär genom böjprov kan fastställa var hästen har ont.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Tack och bock! :bow:

kopparberg skrev:
Men böjprov förekommer inte på en besiktning.
Det skulle ju vara om en ryttare/hästägare då bad veterinären böja, men annars har ju veterinären ingen anledning att böja.
För går inte hästen rent, så är den ju inte startberättigad även om veterinär genom böjprov kan fastställa var hästen har ont.
Nej, det var det som kändes lite märkligt. Går inte hästen rent initialt, vad har man då på en tävlingsplats att göra? :crazy: Sen då dom som är ute varje helg typ....och böjning ingick....då skulle ju dessa hästar bli böjda typ en gång i veckan som värst... :eek: ....kan inte vara jättehälsosamt för leden. :crazy:

//Alice
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

på "vanliga" tävlingar så böjer man inte hästen om det inte finns misstanke om hälta, men på tävlingar som typ skandinavium så böjprovar man hästarna. :)
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Förr var det faktiskt böjprov på tävlingsbesiktningen ibland. Tack o lov är det borta!
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Oj! :eek:
Vetja om det var ett "lokalt fenomen"?
För jag har faktiskt aldrig drabbats av det.
Men arma krakar som blivit det! :crazy:
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Jag tror inte att det var lokalt.
Det var långt innan min första egna och jag följde med en hel del som hästskötare på det som hette A tävlingar.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

A-tävlingar? Det var högre nivå än jag tävlade. Säkert därför jag inte drabbades.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

mmm, om jag inte minns fel så var det A B och C tävlingar, och U tävlingar - som jag red själv då... Det är väl typ lokal dag?
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

U-tävlingar?? Nä men D-tävling måste det väl varit. Men kommer du inte ihåg att dessa benämningar kom tillbaka en period igen efter dom använt sig av nationell,regional benämning ett tag. Eller är det bara jag som är så gammal :crazy:
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Jag minns inte U?
Intressant i allafall! Att man helt kan glömma det som var för några år sedan! :D

Jag red 1,10 och ngn 1,20 "på den tiden". Det måste väl då ha varit mer än U-tävling?
Det hette ju LB och LA på den tiden.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Inte sjutton får väl en veterinär någonsin böja hästen vid tävlingsbesiktning??

Jag skulle aldrig tillåta böjprov utföras på min häst inför tävling iallafall!
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Geshira skrev:
Inte sjutton får väl en veterinär någonsin böja hästen vid tävlingsbesiktning??

Jag skulle aldrig tillåta böjprov utföras på min häst inför tävling iallafall!



varför inte? någon gång skadas inte hästen av. Det känns ju bara som om man vet att hästen inte kommer gå igenom om man böjer. Är hästen halt får den inte starta, är den inte halt så får den ju starta och vad är det då för farligt om böjer hästen?


För övrigt förekommer inte böjprov på "vanliga tävlingar". större tävlingar vet jag inte. Men böjprov kan ju förekomma om man misstänker hälta...
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Anledningen till att jag inte vill ngn ska böja min häst är att då böjs ju även alla andra hästar.
Och hur lång tid skulle en veterinärbesiktning då ta? :crazy:

Dessutom så är det inte säkert att ett böjprov säger ngt alls om hästen har en skada eller inte!
Och var ska i så fall gränsen dras? Många hästar klarar ju inte ens ett böjprov vid försäljning, men har ju ändå inte ont när de rids. Och ska man då behöva ha en häst som klarar ett böjprov för att få tävla? Lite överdrivet tycker jag.

Givetvis så är ju böjprov om veterinären tycker den ser en hälta på en häst vid besiktning en helt annan sak.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Från regionala tävlingar och uppåt, dressyr, hopp och fälttävlan skall vet. finnas på tävlingsplatsen och vetrinärbesiktiga hästarna före start.

Inga böjprov om hästen är ren. Ev tar man ett när hästen haltar i samråd med ryttaren. orenhäst kan ev få värmas upp och besiktigas igen. Är den då ren kan ekipaget få starta.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Veterinär på reg dressyr? Är det ngt nytt?
Jag är helt väck på just dressyr numera, sist jag tävlade det var "100 år" sedan. Och då var det ingen veterinär på reg dressyr.
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

har heller aldrig varit med om vet.besikting på dressyr...
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

förresten så ÄR ju inte böjprov någon bra diagnostiseringsmetod, det är ju bara det att veterinärerna har ju inte så mycket annat.

På min gamling som är böjd 1 gn/år innan slutet på varje tävlingssäsong så kan det ju kanske visa något (har aldrig markerat på böjprov någonsin...), men på min fd gallopör som aldrig är klockren (har heller aldrig varit halt sedan jag köpte homom för 4 år sen). På honom säger ett böjprov inget direkt...

Nej, det är bra att veterinärerna kollar mer nuförtiden på rörelserna, den man saknar är ju att de ska kolla på framridningen tex. under ryttare.

På dressyr är det väl bara på mästerskap+internationellt vet besiktning, eller?
Domaren ska ju blåsa ut de hästarna som inte går rent, även om alla inte gör det alltid?!?
 
Sv: vet.besiktning med böjprov på tävling. När?

Nej, man veterinärbesiktigar inte på regional dressyr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 980
Senast: shia
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 441
Senast: Fossing
·
Dressyr På dressyrtävlingar med många starter i klasserna kan det ju vara flera timmar mellan det att man startar tills det att prisutdelningen...
2
Svar
35
· Visningar
6 848
Senast: Tulip
·
Dressyr Jag var på en dressyrtävling i helgen där jag uppmärksammade ett problem som blev aktuellt under EM, nämligen hur bedömingen kan skilja...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 756
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp