Vet ej vars jag ska ställa denna fråga men..

Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Ja det får du om du håller dig inom viktbegränsningen för körkortet och ekipaget! :D
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Det beror på hur mkt transporten är invägd till och hur mkt bilen får dra.
Vår bil får man dra 1370 med B-kort och 1800 med E-kort.
1370 kan man, i regel, dra en stor häst eller två ponnyer i ett enkelaxlat släp eller i ett nervägt dubbelaxlat om båda är av "lätt" modell.
Tänk på att det inte spelar någon roll hur lite du har i släpet utan att det är vad släpet är invägt till som gäller. Du får alltså inte köra ett tomt släp, även fast det inte väger mer än vad kortet får dra, om det är invägt till en högre vikt.
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

en volvo 740 borde väl få dra en släp med en d-ponny i då va?
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Beror på vad Volvon får dra på B-kort och vad släpet är typat i för vikt. Kolla registreringsbevis på både bil och transport!
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Asch då, kan bli svårt kolla släpen.. brukar låna en bara över dagen ju.. :crazy:
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Då får du väl fråga ägaren, de vet säkerligen! Det är dryga böter på att köra för tungt släp. 30 dagsböter hörde jag häromdagen! :smirk:
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Kolla först hur mycket din bil får dra på b-körkort. Sen får du låna ett släp med en totalvikt som du får dra med bilen (fråga ägaren till transporten om vikten).

Ett enkelaxlat släp borde inte vara några problem. De flesta har en totalvikt på 1300kg och det borde din bil få dra på b-kort, men kolla först i bilens registreringsbevis.
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Ett vanligt enkelaxlat släp brukar utan problem klara vikten för vad en 740 får dra med B-kort.
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

Vår 940 klarar släpet på ca 600 kg och två c-ponnys inom gränsen för b-kortet. Står jättebra på Vägverkets hemsida om vad som gäller.
 
Re: Vet ej vars jag ska ställa denna fråga..

jag vet vad som gälle så jag behöver inte kolla den sidan, vad det gäller lastningsvikt så skriver inte trådskaparen vad hon skla alsta, men jag tar för givet att hon tar reda på maxlastvikten när hon tar reda på vad släpet hon brukar låna har "för vikt"..
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 121
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 555
Senast: fio
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 677
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp