Bukefalos 28 år!

Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Lajke

Trådstartare
Hej!
Tar det hela från allra första början för att slippa missförstånd.

Jag och en kompis blev för ca ett år sen medryttare på två hästar, med samma ägare. I vintras såldes den hästen jag red och därefter red jag en annan fram tills nu i sommar då hästen som min kompis red (Kyra heter hästen) flyttade till ett "sommarstall" och då flyttade jag med då vår hästägare (Kyras ägare) sa att hon hade fixat en medryttarponny till mig som kunde stå i samma stall, om jag ville såklart. Jag sa självklart ja eftersom jag inte ridit ponny på jättelänge. Nu har jag ridit den här ponnyn 4 gånger och jag vet inte hur jag ska rida henne! Har ridit i ca 10 år så är inte en nybörjare men långt ifrån perfekt så ge mig alla råd ni kan!

Ponnyn är en B-ponny (6 år, tror jag det var), hon heter Karisma och hon har vart ganska dåligt igång det sista. Alla gånger då jag ridit har hon vart lite bråkig med att gå först (inte för att hon är rädd för något), hon backar jättemycket trots att jag försöker vara lös i munnen. Den andra hästen är också en mes så det brukar sluta med att jag leder Karisma, och det är rätt trist. Det går mycket bättre på hemvägen när hon "kan vägen". Ibland går den andra hästen först och då mesar hon sig aldrig. När jag rider henne (framförallt från stallet) känns hon väldigt stressad, när hon bajsar är det diarré och även om det är genom skogen med ganska mycket grejer att klättra runt och över så bara ångar hon på. Jag försöker lugna henne men hon kan verkligen inte stå still, jag har testat korta tyglar, långa tyglar, inget spö, försöka prata och klappa henne men inget ändras. Hon blir inte lugn förrän i slutet av ridpasset, och till och med då kan hon stanna och mesa sig. Idag när vi försökte rida ifrån stallet så stegrade hon sig, sparkade bakut och ville bara in i stallet igen. Vi bestämde oss för att istället rida på en äng lite längre bort och även där fortsatte hon att stegra, sparka bakut osv. Till slut så bestämde vi att vi skulle trava och galoppera lite på en grusväg och då var hon hur fin som helst (förutom när vi gick förbi stallet, då ville hon bara in igen).

Jag har lite olika teorier om vad det kan vara, men vet inte hur jag ska lösa det.
1) Hon gillar inte att vara ensam och blir stressad för att "komma ikapp" den andra hästen, men samtidigt så när den hästen går iväg (som idag mot ängen) så vill hon bara in i stallet ändå och fortsätter fjompa sig med stegringar etc. När vi red på ängen sneddade hon mycket för att komma närmre den andra hästen och när hon väl var nära var hon lugn ett tag.
2) Sadeln är helt fel, vilket jag ju vet att den är för den sitter förfärligt. Tyvärr inget jag kan göra åt, men eftersom hon inte var såhär förra gången (och gångerna innan också) då jag hade samma sadel så tänker jag att det kanske inte är den?
3) Jag rider henne helt fel, för hår i munnen, för lös i munnen, för tung? (ca 46-47 kg)

Eller är det helt enkelt bara så att hon är så osäker och har så lågt självförtroende att hon inte vill bli riden?
Hjälp mig, vet verkligen inte vad jag ska göra med henne!? Alla tips är välkomna! :bow:
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Min första tanke är att hon är ganska ung, du skriver att hon har inte varit igång det sista. Hur pass inriden har hon blivit? Förstår hon vad du försöker ge henne för signaler eller blir hon stressad för att hon inte förstår? Jag förstår om du inte kan svara på det men du borde nog försöka ta reda på det. En annan tanke om hon inte varit igång så mycket, hur började ni när ni började rida? Vet du exakt vad det innebär att hon inte varit igång så mycket? Ni kanske har startat igång för snabbt med henne så att hon inte orkar med det som begärs av henne och då blir bråkig.

Hon verkar vara en väldigt osäker häst i grunden, det känns som att det är en häst som man kanske behöver backa lite i utbildningen med och jobba mer från marken med tömkörning, longering o.s.v. Hon verkar inte ha så mycket förtroende för sin ryttare i nuläget. Hur ofta blir hon riden nu, har du henne på heltid?

Tycker du ska försöka ta reda på lite mer om hästen bakgrund och hur mycket hon blivit riden innan. Kanske ta ut en duktig tränare för det känns som att det är svårt att lösa det här på egen hand och försöka få kontakt med ägaren till hästen.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Hinner inte svara ordentligt nu, men rid absolut inte i sadeln som ligger dåligt.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

hon kanske får ondare och ondare av sadeln så hon bråkar mer och mer? Kan du leda henne till åkern, longera och leda runt en stund och sedan sitta upp och rida? Om en annan häst står stilla i mitten medan du rider runt, då kanske hon håller sig lugn och stannar kvar där du vill rida?
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Kan ju alltid vara bra att kolla upp sadeln :) Det finns alltid hästar som inte gillar att vara "ledarhästen". De vill verkligen inte fara ut själva. Finns inte så mycket att göra åt det, vad jag vet. Försök ha med dig sällskap, annars kanske du kan ha någon som promenerar bredvid, eller så får du väl själv gå på en liten promenad med henne :) Kanske om hon får mer förtroende för dig så skulle det gå lättare? Är hon lika jobbig mot andra människor?
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

För det första - rid barbacka tills vidare om sadeln ligger dåligt, och be ponnyns ägare om en annan sadel.

Vad säger ponnyns ägare och vanliga ryttare? Det bästa är nog att diskutera saken med dem och gemensamt lägga upp en "träningsplan" för ponnyn. Ta sedan hjälp av någon som kan vara med när du rider, ibland gör man saker man inte är medveten om själv när man rider. Det kan vara en tränare, ponnyns ägare, ägaren till den andra hästen osv. men ta någon du litar på och som du inte tar illa upp om de kritiserar. Meningen är ju att ni ska hjälpa ponnyn och dig att förstå varandra.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Använd inte sadeln!
Tömkör, eller promenera tills vidare och se om hon kan börja få förtroende för dig.
Uteslut också om hon har fått ont/spänningar av den illasittande sadeln.
Sedan, om hon inte är riden så mycket och är så pass ung så kanske hon behöver lite tid att komma igång?
Även där är ju tömkörning/promenader ett bra alternativ.
Hur har hästen betett sig under ryttare förut? Är det den enda ryttaren hon haft så kanske hon blivit förvirrad eftersom du kanske inte rider så som hon är van vid?

Om hon är ok kanske även skritturer kan vara ett alternativ (barbacka, eller i någon annan sadel!I) och utöka successivt med lite jogging/trav.
Och, framför allt, prata med ägare och tidigare ryttare (köp inte "hon är sådan, rid som vanligt du" för jag har väldigt svårt att tro att en häst beter sig illa utan anledning!)

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Ang. sadeln, ja det var precis sån jag var först. Tänker inte rida henne med den här sadeln, men sen sa ägaren till Kyra att hon inte trodde det var några problem och hon är duktig så litade på henne. Vet bara inte hur jag ska ta tag i det för ägaren till ponnyn kommer knappast ta dit en sadelutprovare och absolut inte köpa en ny sadel då hon inte bryr sig om ponnyn (verkar det som). Hon ska dessutom sälja henne efter sommaren... Men jag ska i alla fall fråga om det finns någon annan sadel. Barbacka kan jag inte rida henne, dels för jag har för dålig balans för att sitta kvar på en häst som stegrar var 5:e sekund och dels för hon står inte stilla när man ska hoppa upp och har ingen som kan hålla henne. Redan sträckt låret några gånger... Kan även tillägga att det finns två sadlar (ingen av dem passar) och jag testade båda under detta passet och det blev ingen skillnad alls.

Nickan1: Ja, jag får försöka ta reda på mer. Vad vi hörde sa hon att det var ok att trava och galoppera men hon har inte "arbetat" något mer avancerat. De tre första passen vi ridit har vi bara skrittat, och denna gången galopperade vi några steg och det var ingen arbetsgalopp, bara springa av sig lite.

Sandrafors: Står den stilla i mitten går hon bara in till den, hon vill vara väldigt nära. Nej, jag kan inte leda henne heller, testade att sitta av. Hon vägrade lika mycket.

Eliseeh: Just nu är det ingen annan som rider henne, ägaren till den andra har testat men hon var bråkig då också. Jo, grejen är bara att det går bra att gå först 70% av tiden, men sen får hon för sig att hon inte gillar det längre och börjar backa istället...

Lewellyn: Som sagt, barbacka fungerar inte... :( Jobbar henne hellre från marken så länge. Absolut, den enda jag vill är att hjälpa ponnyn, för hon mår ju dåligt. Problemet är bara att ägaren bryr sig knappast och är inte duktig på hästar vad jag förstått (rider aldrig sina hästar själv). Sen har vi ingen paddock (än), men kan definitivt fråga ägaren till den andra hästen om hon kan kolla.


Okej nu har jag en följdfråga då, vad gör jag om ägaren skiter i hur dåligt sadeln ligger? Så är ju troligen fallet. Dessutom har ju Kyras ägare (som är en jättebra hästmänniska och skulle aldrig skada sina hästar på något sätt) "okejat" sadeln, hur säger jag på ett schysst sätt att jag bara tycker det känns fel att rida i en sadel som inte passar? Vad gör man med en ägare som inte bryr sig och bara vill få pengar för hästen?

Ska i alla fall försöka få tag på ägaren och ta reda på mer, fråga om sadel osv. Fram tills dess får det bli arbete från marken och promenader. Jag håller ju egenligen med er med sadeln, har svårt för sadlar som passar så förfärligt dåligt...
TACK allihopa! :bow:
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Om man inte får rida barbacka och sadeln ligger dålig, då tänker man på hästen och rider såklart inte.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Jag tänkte på det du skriver om att det går bra 70% av tiden och sedan får hon för sig att hon inte gillar det...

Avsluta tidigare och arbeta bara korta korta pass. En 6-åring som inte är riden så mycket och inte arbetad med blir trött väldigt fort, både i kroppen och i huvudet. Hellre två pass om dagen än att avsluta med bråk varje gång!
Över huvud taget låter det som en ung ponny som plötsligt får en massa krav på sig och som inte varit med om det tidigare (menar inte att ni gör fel)

Paddock behövs inte för att ha någon på marken som hjälper er. En gårdsplan, hage, gå med längs vägen etc funkar bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Ang. sadeln, ja det var precis sån jag var först. Tänker inte rida henne med den här sadeln, men sen sa ägaren till Kyra att hon inte trodde det var några problem och hon är duktig så litade på henne. Vet bara inte hur jag ska ta tag i det för ägaren till ponnyn kommer knappast ta dit en sadelutprovare och absolut inte köpa en ny sadel då hon inte bryr sig om ponnyn (verkar det som). Hon ska dessutom sälja henne efter sommaren... Men jag ska i alla fall fråga om det finns någon annan sadel. Barbacka kan jag inte rida henne, dels för jag har för dålig balans för att sitta kvar på en häst som stegrar var 5:e sekund och dels för hon står inte stilla när man ska hoppa upp och har ingen som kan hålla henne. Redan sträckt låret några gånger... Kan även tillägga att det finns två sadlar (ingen av dem passar) och jag testade båda under detta passet och det blev ingen skillnad alls.

Nickan1: Ja, jag får försöka ta reda på mer. Vad vi hörde sa hon att det var ok att trava och galoppera men hon har inte "arbetat" något mer avancerat. De tre första passen vi ridit har vi bara skrittat, och denna gången galopperade vi några steg och det var ingen arbetsgalopp, bara springa av sig lite.

Sandrafors: Står den stilla i mitten går hon bara in till den, hon vill vara väldigt nära. Nej, jag kan inte leda henne heller, testade att sitta av. Hon vägrade lika mycket.

Eliseeh: Just nu är det ingen annan som rider henne, ägaren till den andra har testat men hon var bråkig då också. Jo, grejen är bara att det går bra att gå först 70% av tiden, men sen får hon för sig att hon inte gillar det längre och börjar backa istället...

Lewellyn: Som sagt, barbacka fungerar inte... :( Jobbar henne hellre från marken så länge. Absolut, den enda jag vill är att hjälpa ponnyn, för hon mår ju dåligt. Problemet är bara att ägaren bryr sig knappast och är inte duktig på hästar vad jag förstått (rider aldrig sina hästar själv). Sen har vi ingen paddock (än), men kan definitivt fråga ägaren till den andra hästen om hon kan kolla.


Okej nu har jag en följdfråga då, vad gör jag om ägaren skiter i hur dåligt sadeln ligger? Så är ju troligen fallet. Dessutom har ju Kyras ägare (som är en jättebra hästmänniska och skulle aldrig skada sina hästar på något sätt) "okejat" sadeln, hur säger jag på ett schysst sätt att jag bara tycker det känns fel att rida i en sadel som inte passar? Vad gör man med en ägare som inte bryr sig och bara vill få pengar för hästen?

Ska i alla fall försöka få tag på ägaren och ta reda på mer, fråga om sadel osv. Fram tills dess får det bli arbete från marken och promenader. Jag håller ju egenligen med er med sadeln, har svårt för sadlar som passar så förfärligt dåligt...
TACK allihopa! :bow:
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Måste bara tillägga också att hon verkligen tycker det är jobbigt med alla insekter! Försöker rida i skogen där det är lite mindre men det är ändå extremt mycket...
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Oh ett till tillägg, någon frågade. Det är bara jag som rider denna hästen och det är tyvärr bara 2 gånger i veckan, hade gärna gjort mer men min andra medryttare har ingen möjlighet till det och jag känner inte att jag vill vara ensam i stallet med henne. Det är alltså bara vi två som står i det stallet, inga mer hästar.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Vad får du ut av att rida denna ponny om den dels "bråkar", du kan inte rida barbacka (fullt förståeligt dock) ägaren bryr sig inte och du inte vågar vara ensam med henne?
Dessutom bara 2 ggr/v, då hinner hon ju inte komma igång ordentligt heller, utan du får i princip börja om varje gång?

Jag hade tagit ett ordentligt snack med ägaren och om det inte går fram så hade jag sett mig om efter en annan häst!
Tänkte förresten på detta med balansen, den går ju att öva upp, men kanske är du för lång för ponnyn så att det blir svårare?
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Jo har tänkt på det också. Det jag slipper är hästabstinens som jag får när jag inte rider... Problemet med att leta efter annan häst är ju att jag inte har mycket pengar över varje månad och alla andra medryttarhästar här kostar 800+ i månaden. Dessutom rider ju min kompis den andra, och till hösten när vi flyttar till ett annat stall igen så kommer det förhoppningsvis finnas någon där. Just nu tycker jag mest synd om ponnyn...

Jo visst kanske jag är för lång, jag är ca 158-159 och hästen är väl kanske 125-130 i mkh. Jag känner mig inte för lång och min kompis tycker inte jag ser lång ut. Jag övar ju i alla fall på balansen när hon studsar som hon gör...

Det är en svår fråga som du säger, vad får jag ut av det. Men jag känner inte riktigt för att ge upp ändå, tror ändå att hon i grunden tycker om att bli riden och få uppmärksamheten... Hoppas bara hon kommer till en bra ägare efter sommaren!

Hon har ju även vart fin och duktig de tidigare ridpassen, hon har inte stegrat innan igår. Känns som hon blir mer avslappnad när man ridit ett tag. Vi får se om det löser sig med sadeln först, annars ska jag göra lite markhantering och få henne lita på mig mer. På marken hade jag i och för sig kunnat vara ensam med henne. Kan se om jag får åka dit nån mer dag och bara vara med henne så hon känner mig osv...
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

men du vad vill du med din ridning överlag?? att bara rida, åka häst ..??

se odentligt på de svaren du fått där man

prio 1
förordar att du INTE rider med en felaktig sadel innebärandes att du faktiskt skadar hästen gnm att envisas och tro att det kanske inte är så farligt..kan du tänka dej att gå omkring i ett par för trånga skor eller skor med stenar i =>skavsår :cry: är plågsamt värre. så är det för en ponny/häst sm får gå med en felaktigt tillpassad sadel. oavsett vem som äger sadeln eller hästen.

2 lyssna o lär/ läs dej till kunskaper du inte har. böcker finns att låna på bibliotek om man anser sej inte ha råd med inköp.

3 träna upp din balans så du kan rida barbacka vid behov så du klarar av att sitta till häst utan att tyglarna blir hjälphandtag att hålla dej kvar.

4 genom att umgås med ponnyn/ hästen på marken visar du på sikt att du är någon den kan lita på och är en bra ledare....och vill den väl.

/kladruby
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

jag hade nog försökt åka dit så mycket som bara möjligt, vill du inte rida henne ensam så gör som du funderar på - åk dit ovh var med henne, pyssla, promenera, jobba från marken osv. Ta med en fikakorg och sitt i hagen och titta på henne, lär dig hennes rutiner, beteende och kroppsspråk... Det känns i dina beskrivningar som att hon dels helt enkelt inte förstår vad du vill, och dels att hon inte alls är van vid att bli riden, tränad osv. Ha låga krav och en långsiktig planering, även om det kanske bara är för sommaren. Man hinner med mindre ju mer man skyndar fram för fort.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Vad jag vill är att rida, och bara för att hästen inte gör som jag vill alla gånger så tänker jag inte ge upp :) Självklart åker jag inte häst, att rida en häst som jag inte vet 100% hur jag ska rida men sen lyckas, det är väl utvecklande av ridningen på hög grad? Så tänker jag i alla fall.

Sadeln kommer förhoppningsvis att lösa sig för ägaren sa att hon hade fler, annars skulle hon försöka hitta en begagnad. Så länge är det barbacka/markarbete som får göras.

Vet inte vilka kunskaper du menar att jag ska läsa in riktigt? Alltid öppen för förslag dock! :) Har massor med böcker, står säkert nåt där i. Men som sagt, vilket syftade du på?

Självklart kan jag rida barbacka, problemet är att jag vill inte riskera att jag glider/flyger av eftersom hon stegrar och i nästa sekund bockar och sen stegrar igen. Vill inte heller råka dra henne i munnen. Hade hon stått med alla benen i marken eller bara bockat hade barbacka inte vart ett problem. Håller inte alls i mig i tyglarna, det är ju snarare stigbyglarna och sadeln som är anledningen till att jag sitter kvar. :)

Tror det är jättebra att umgås med den på marken... ska försöka det!
Tack för långt svar! :)
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Problemet är ju bara tid... Jag har just nu 3 jobb och ingen bil och bussförbindelserna dit är dåliga. Det är svårt att bara ta sig dit oftare, även om jag ska försöka lösa det på nåt sätt... Vill verkligen vara där oftare så det är inte viljan det är fel på, bara det praktiskta.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
992
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 106
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp