Bukefalos 28 år!

Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

ok du verkar seriös. vad jag menar att ur böcker kan man få svar på sånt man grunnar på o även komma på nya frågor som kan ställas till mer kunniga personer. på sikt får man ett sammanhang som ger incitament till nya tankar och frågor & distans till sådant som folk kan kläcka ur sej för att påskina att de "är erfarna".

Ta på en "fegrem", ett stigläder och sätt runt halsen på ponnyn när du är ute o rider att hålla i när det går undan med skutt. Sen får du se till att bockande blir obehagligt för ponnyn på sikt. att det är trevligt att gå ut på tur o inte alls läskigt att lämna kompisarna hemma. Det kan ta sin tid men ge dej inte. Ha en bra godkänd hjälm :) /kladruby
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Problemet är att jag har svårt för kunskap från böcker, det är lite in på ena sidan och ut på andra om jag inte kan sätta det i ett praktiskt fall, vilket jag kanske kan här. Ska läsa igenom mina skolböcker och se om jag hittar nåt nyttigt...

Låter som en bra ide! Hur gör jag det "obehagligt" för henne? Vet inte ens hur jag ska reagera när hon stegrar. Tidigare när jag vart med om hästar som bockar är det ju bara upp med huvudet och skänkla framåt, problemet är ju att hon backar om jag skänklar när hon stegrar, även om jag har lösa tyglar. När hon backar och jag fortfarande skänklar så stegrar hon igen...

Haha ja fast hon lämnar inga kompisar hemma! Rider alltid ut med den enda andra hästen i stallet. Tror hon tycker om att gå i skogen när hon väl släpper stressen... Nåväl, hjälm är alltid på och den är godkänd såklart! Säkerhetsvästen lär nog åka på någon gång också...
Tack för bra svar! :)
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Det är alltid vanskligt att ge såna här råd via nätet och framförallt utan att ha sett hästen och dig... men jag skriver det ändå. Du får själv avgöra om det är nåt du vill prova eller inte. Givetvis är detta även något som jag gör enbart när hästen är konstaterat frisk och bara "olydig".

Sväng henne åt sidan när hon reser sig, då måste hon sätta ner hovarna i marken igen. Ta det försiktigt bara, du vill ju inte att ni ska gå omkull eller slå över, utan bara rubba hennes balans i stegringen och få henne att lyssna på dig. Inse att du faktiskt har nåt att säga till om när hon försöker komma undan.
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Frisk är hon vad jag vet, har inte märkt nåt när jag visterar henne mer än att hon inte gillar när jag tar i frambenen, men om man gör det några gånger så låter hon benen stå nere och då känner jag över dem och då reagerar hon inte. Tror bara det är en olat, eftersom hon inte är så väluppfostrad i övrigt heller. Hon har aldrig reagerat någonstans när jag visiterat henne i alla fall, inte sett något konstigt heller och hon har ju stundvis bra framåtbjudning...

Ska testa det nästa gång hon blir sån igen, förhoppningsvis var det sadeln hon inte tyckte om... Vi får se. :) Skriver uppdatering efter jag vart i stallet nästa vecka!
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Bara uppdaterar en snabbis om någon är intressrad: Hörde att hon fått en ny sadel, håller alla tummar och tår att denna är passar. Ska ut till stallet i eftermiddag så vet mer då! :)
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Vd bra, hoppas den passar bättre då! Och vad skönt att höra att det trots allt inte var så att ägarna inte brydde sig ;)
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Den passar lite bättre men inte 100 om du frågar mig. Barbacka funkar haha... Ja, det är bra, känns lite bättre. Men ändå kanske inte en stjärna till hästmänniska som har 3 hästar och aldrig rider dem eller pysslar med dem - men hon har kanske en bra anledning! :) I alla fall var hon lugn när hon gick jättenära den andra hästen när vi gick från stallet, så fort vi vände var hon helt lugn med att vara först. På väg bort dock, så fort hon kom för långt ifrån den andra hästen (vi pratar typ 3-4 meter, hon ville gå i rumpan vilket är okej med den andra hästen även om jag försökte få lite säkerhetsavstånd haha) stegrade hon och blev jättestressad. Men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra för att hon ska vara lugn... :) Inga problem barbacka heller, dock höll jag på att glida av bakåt när hon först skuttade upp för ett berg utan att jag var med och sen stegrade, tack och lov för man och balans :bow:
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Vad skönt att läsa att det verkar gå framåt och att du börjar hitta de rätta knapparna!
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker det är väldigt viktigt att du aldrig mer lägger på sadeln som sitter illa!!
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Bra att du vågade dig upp barbacka! :) Eftersom sadeln hon hade inte låg helt 100 så kan det efter en tid leda till att hästen associerar alla sadlar till smärta (även om de ligger bra) och ytterligare längre fram kan de börja associera all tyngd på ryggen till smärta.. I det läget bör man inte längre hoppa upp barbacka (om man ens kommer så långt).

Jag tycker att du ska fortsätta rida barbacka om det inte dyker upp en bra sadel, vilken balans du kommer ha sen isf! :D
 
Sv: Vet inte hur jag ska rida min medryttarhäst?!

Jag kommer kunna stå på ett ben, på tå, i flera timmar :D Haha näe dåliga sadlar gillas inte, jag har svårt att se 100% om den ligger bra men kan de "enklaste" knepen. Ägaren köpte en ny sadel som är mindre (alltså den andra var till d-ponny/stor häst?!) men den är fortfarande alldeles för smal i bommen tycker jag, frågan är om den kan ligga bra ändå? Det kan ju hända att det är så det ska se ut på ponny (är van vid stor häst) och att den jämfördelar trycket och inte skaver. Tänkte testa att rida utan schabrak någon dag och se var pälsen lurvar sig... Nåväl, barbacka funkade ju! Snäll häst som låter mig hänga mig i manen haha...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 254
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp