Veterinärbesiktning vid fodervärdsavtal

C

Cettan

Om man lånar ut en häst på foder och har ett sådant standardkontrakt som man kan köpa i de flesta hästsportbutiker, så finns det en punkt där det står att hästen ska veterinärbesiktigas innan den åker till fodervärden, och innan den kommer tillbaka till ägaren igen. Det tycker jag låter som en vettig punkt så att både fodervärd och ägare är helt säkra på att hästen är fullt frisk innan den åker. Men vad händer om hästen besiktigas ua när den åker till fodervädren men inte blir ua när den ska tillbaka till ägaren? Det är inte reglerat i kontraktet. Så rimligtvis händer ingenting? Eller blir fodervärden skyldig att betala veterinärkostnaderna för hästen tills den är ua även efter att kontraktet gått ut? Eller är det ägaren som ska stå för det eftersom det ändå är hennes häst och hon då har hästen hemma igen? Jag ska snart få hem min häst från fodervärden och har börjat fundera lite. Vad jag vet finns ingen anledning till att han inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen, men tänk om... Vad händer då?
 
Sv: Veterinärbesiktning vid fodervärdsavtal

Kontraken säger väl på annan plats - vill jag minnas - att fv ska ersätta ägaren för dennes skada om hästen vid återlämnandet avviker i skick från utlämnandet.

Det betyder att fv står för alla kostnader till dess hästen är i samma skick (UA) som när den hämtades.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid fodervärdsavtal

*Trådstöld*

Jag lånar din tråd lite, hoppas att det är okej.

Jag har haft min häst utlånad till fodervärd ett år nu. Enligt kontraktet skall hästen besiktas innan han lämnas ut och innan han återlämnas till ägaren. Han besiktigades så klart innan han åkte (u.a). Men nu håller fodervärden på och krånglar och jag känner att jag vill mest bara få hem honom nu och slippa problem.
Men om det visar sig att han inte är okej när jag får hem honom vad händer då? På vem ligger ev bevisbörda osv?
 
Sv: Veterinärbesiktning vid fodervärdsavtal

Krånglar fodervärden hade jag tagit hem hästen, låtit samma veterinär som tidigare besiktiga hästen och sedan debiterat fodervärden detta. Den som påstår att problemet föreligger har bevisbördan (som jag tolkar det i ert fall). D v s säger du att hästen är halt får du bevisa att den är det.

Vänta inte med att besiktiga utan gör det direkt, annars uppstår alltid sitsen att om det uppdagas något kommer fv att hävda att det uppkommit efter att hästen kommit hem.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid fodervärdsavtal

när jag hade en häst på fodervärd beslöt vi att jag skulle betala ev skador på hästen som orsakades av ridningen eller oförsiktighet.Den aktuella hästen hade anmärkningar på röntgen o skulle dessa vara anldeningen till att hästen inte gick igenom besiktingen skulle äg stå för dessa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 041
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp