Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

Tycker jag låter vettigt. :)

Jag tycker att alla här (som tycker att de är för höga) tar upp det på nästa distriktsmöte och tycker till om att arrangörerna inte borde göra vinst på veterinäravgifterna. Så att distrikten sen kan gå ut och ge direktiv till klubbarna.

Annars ska man ju som sagt kunna tala om för arrangörerna att de inte får göra det och ska sänka avgiften om den är för hög, men eftersom jag (och jag antar ingen annan heller?) hittat det på pränt är det ju svårt att bevisa för arrangörerna.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Grängesberg skrev:
Det tillkom några fler ponnyer så vi kunde sänka veterinäravgiften till
120 kr/ponny.

Sista dagarna innan tävlingen så fick vi ca 25 efteranmälda(varför ska man anmäla i sista stund?), självklart så kunde vi då sänka vet avgiften. Hade anmälningarna kommit in i tid så hade jag sluppit att sitta och få skäll av arga fattiga föräldrar hela kvällarna.. Då hade vi kunnat skriva i ryttarmedd 120 kr i stället för 200 kr.

Hur som helst så hade vi ca 320 starter på hela meetinget och det tog tid, mycket varmt och totalt datahaveri.. :crazy:

Vad notan blir till JBV återstår att se, men inte blir det något plus för klubben i alla fall.


Vet fanns på plats Fredag 3 timmar, lördag från 8-18 och söndag från 8-16.

I övrigt så startade de flesta av ponnyerna 4 eller 5 klasser. En på fredagen, 2 på lördagen och 2 på söndagen.

OK med den generösa tilltagninen av veterinär och så lång tid ni måste tagit på er med själva tävlingen blir det inget över för eran del på 120 kr per ponny. det blir -885 kr. (om ni bara tagit bort fredagsveterinären så hade det gått + 870 kr.)

Vi brukar lyckas följa "mitt tidschema" ganska exakt (eller snabbare) och då hade kostanden för veterinär legat strax under 100 kr per ekipage (nu uträknat på 95 ponnier, 320 starter och 6 klasser över två dagar, dock ingen veterinär på fredagen).

OT Tråkigt med sura ponnyföräldrar, tyvärr återkommer de i genration efter genration.
 
Sv: Veterinärbesiktning

peter_lundin skrev:
En häst om är halt på flera ben kan vara svårt att se ngt på utan böjprov o som jag skrev ovan så är det ingen hältutredning man gör vid tävling. Vidare ligger ett stort ansvar på ryttaren som skall vara säker på att hästen är ok.
PL


nej visst det var det jag menade.. ingen såg ju att hästen va halt så de som tror att hästen är OK bara för att tävlingsveterinären säjer det kan ha fel...
 
Sv: Veterinärbesiktning

*kl*

Skulle man inte kunna göra så att man dagen för tävling har räknat ut summan för vet kostnader, och då att man antingen ger tillbaka (troligen) eller så får det vara. För jag tror inte att man kan säga att nån ska betala mer...

Det kan ändå inte bli överdrivet mkt jobb för dom i sekretariatet. Lite matte så är det ju klart.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Choklad skrev:
OK med den generösa tilltagninen av veterinär och så lång tid ni måste tagit på er med själva tävlingen blir det inget över för eran del på 120 kr per ponny. det blir -885 kr. (om ni bara tagit bort fredagsveterinären så hade det gått + 870 kr.)

Hur menar du med tagit bort?

När alla anländanade ponnyer ska besiktigas på fredagen så är vi ju tvungna att ha en veterinär på plats.

Om vi hoppade över fredagsbeiktningen och tog den på lördagen i stället, då vart vi ju tvugna att ha hit vet ännu tidigare än 8 för att hinna beiktiga alla innan de börjar att rida fram, så jag hänger nog inte med riktigt..

Kanske fattade jag dig helt fel.

och - det blev det, fast det var lika förra året och vi har gjort så för att just vara justa mot de tävlande, just för att det ÄR dyrt att tävla.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Grängesberg skrev:
....då vart vi ju tvugna att ha hit vet ännu tidigare än 8 för att hinna beiktiga alla innan de börjar att rida fram...

Men på en vanlig endagars startar ju besiktningen kl 8 och då hinner alla med att besiktiga innan start. Förstår inte varför det inte skulle funka hos er?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja det brukar jag vara, dock bara lokala men ändå. Man har ju öppet under hela dagen också.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Grängesberg skrev:
Hur menar du med tagit bort?

När alla anländanade ponnyer ska besiktigas på fredagen så är vi ju tvungna att ha en veterinär på plats.

Om vi hoppade över fredagsbeiktningen och tog den på lördagen i stället, då vart vi ju tvugna att ha hit vet ännu tidigare än 8 för att hinna beiktiga alla innan de börjar att rida fram, så jag hänger nog inte med riktigt..

Kanske fattade jag dig helt fel.

och - det blev det, fast det var lika förra året och vi har gjort så för att just vara justa mot de tävlande, just för att det ÄR dyrt att tävla.

Nej du fattade in mig fel men jag förstår inte varför alla de som anlände på fredagen SKA besiktigas på fredagen?
Alla red knappast första klassen, så det kan inte varit tal om 95 ponnier som skulle besiktigas innan denna, utan det borde väl varit max 40 st och alla börjar inte rida fram på en gång, ni har väl ett max antal inne på framidningen (om ni nu inte har en extremt stor framridning, men det är inte så vanligt).
Det hinns med jag lovar, det gör det på alla andra tävlingar, visst det är bra service med vet.bes. på fredagen det säger jag inget om men kostnadsmässigt så är det inte en höjdare.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Henchen skrev:
*kl*

Skulle man inte kunna göra så att man dagen för tävling har räknat ut summan för vet kostnader, och då att man antingen ger tillbaka (troligen) eller så får det vara. För jag tror inte att man kan säga att nån ska betala mer...

Det kan ändå inte bli överdrivet mkt jobb för dom i sekretariatet. Lite matte så är det ju klart.

Visst det är en möjlighet, men jo det skulle vara mycket mer jobb än vad det kanske låter som, ofta så är det inte så mycket penagr som skulle betalas tillbaka per häst (totala kan dock bli en hel del om det är många hästar/ponnier), men det mer jobbet för att kanske betala tillbaka 12 kr per häst tror jag ingen orkar med (12 kr på tex 150 hästar gör en vinst på 1800 kr) jag vet inte hur länge du själv skulle "orka köa" för 12 kr själv, personligen skulle jag faktiskt skita i det.
Sen är det också NÄR ska man betala tillbaka detta, OM det händer något få tävlingen måste avbrytas, (någon skadar sig ambulans tillkallas, häst illa skadad, monusregn med blixtar och åska rakt över skallen ett bra tag mm som KAN hända) gör ju att tävlingen försenas vilket leder till högre vet kostnader, när man då räknar om det så visar det sig att alla kanske vara skulle fått tillbaka 7 kr, men eftersom klubben redan har betalat tillbaka 12 kr så går kluben back 5 kr per ryttare (-750 kr i mitt ex.), det ska inte hända heller.

nej har man tagit rimliga vet kostnader från början, så ingen återbetalning enligt min åsikt, men vissa klubbar borde kanske se över hur de räknar om inte annat, jag tror problemet är större ju per antal hästar/ponnier det är på en tävling och speciellt då det gäller en endagarstävlingar.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jo det är sant, men eftersom det på en del är så ofantliga summor (tänker på ex i denna tråd) så känns det som att man måste göra nåt.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag har fått tillbaka pengar i sekretariatet efter en tävling. Det var 30 kr åtminstone en gång om jag inte minns fel. Men det var inget jag köade för, jag fick dem tillgodo när jag ändå gick och gjorde upp efter tävlingens slut.

Det är för övrigt det bästa sättet att hantera betalningen på tycker jag, efter tävlingens slut går man och betalar för sig. Då slipper pengar röra sig fram och tillbaka och det skulle dessutom inte vara något större krångel att sänka veterinäravgiften om det blev billigare än man tänkt.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Men på en vanlig endagars startar ju besiktningen kl 8 och då hinner alla med att besiktiga innan start. Förstår inte varför det inte skulle funka hos er?

Ja, inte vet jag varför dom vill besiktiga sina ponnyer på fredagen då de anländer. Antagligen för att det inte ska bli så tidigt för dom på lördagen.

Sen kanske en besiktining går snabbt hos er i ditt distrikt, av det du skrivit här i tråden så har jag fått intrycket av de inte gör mer än prickar av och säger vänd när ni springer.

Vår veterinär går igenom varje ponny så noga det går. Kollar slemhinnor, lymfkörtlar osv samt tvättar händer och byter handskar vid varje ponny. Kanske därför det tar tid. Sedan så är det väl bra att alla kan besiktiga i lugn och ro på fredagkvällen?

Vet hur det brukar låta i kön till besiktningen innan start. Då har alla så bråttom för de är ute i sista stund och de hinner knappt vänta på sin tur.

Nä, det är nog faktiskt bättre att ha de flesta kvällen innan och bara de som kommer samma dag behöver besiktiga innan.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Choklad skrev:
Nej du fattade in mig fel men jag förstår inte varför alla de som anlände på fredagen SKA besiktigas på fredagen?
Alla red knappast första klassen, så det kan inte varit tal om 95 ponnier som skulle besiktigas innan denna, utan det borde väl varit max 40 st och alla börjar inte rida fram på en gång, ni har väl ett max antal inne på framidningen (om ni nu inte har en extremt stor framridning, men det är inte så vanligt).
Det hinns med jag lovar, det gör det på alla andra tävlingar, visst det är bra service med vet.bes. på fredagen det säger jag inget om men kostnadsmässigt så är det inte en höjdare.

Ok.

De flesta som anlände faktiskt red fredagsklassen, det var bara en klass på fredagen. Började kl 18, undantaget en.

I övrigt så kan jag hänvisa till det tidigare svaret jag just skrev.

Fast nu blev det ju inte så himla dyrt med veterinären för de deltagande, 120 kr/ekipage för ett 3 dagars meeting. Det är väl inte så saftigt.

Faktum är ju att vi sänkte avgiften när vi dagen innan såg att det blev mycket fler än vi först räknat med. Jag anser det juste mot ryttarna att sänka när det blir så, för vet avgiften ska ju gå +-0 helst.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det kräver ju att man går dit och inte åker hem utan att betala för sig...
 
Sv: Veterinärbesiktning

*KL*

lite "off topic" på tråden men funderade på en sak. Om hästen inte skulle gå igenom besiktningen, får man dp tillbaka anm- och startavgiften. Då har man ju en veterinär på plats som kan intyga att hästen inte är i "tävlingsdugligt skick"
 
Sv: Veterinärbesiktning

OK, hade ni en fredagsklass också? Jag måste vara blind det hade jag missat helt, men var den regional och krävde veterinär på plats?

Men 120 för varesig två eller tredagars är inget att tjaffsa om, det är enligt mig en rimlig summa.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Olympus skrev:
*KL*

lite "off topic" på tråden men funderade på en sak. Om hästen inte skulle gå igenom besiktningen, får man dp tillbaka anm- och startavgiften. Då har man ju en veterinär på plats som kan intyga att hästen inte är i "tävlingsdugligt skick"

Nej det är inte klubben fel att "du" anmäler en häst i icke tävlingmässigt skick till tävling och åker dit med den, så de pengarna får du inte tillbaka.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Lady_S skrev:
Jag har fått tillbaka pengar i sekretariatet efter en tävling. Det var 30 kr åtminstone en gång om jag inte minns fel. Men det var inget jag köade för, jag fick dem tillgodo när jag ändå gick och gjorde upp efter tävlingens slut.

Det är för övrigt det bästa sättet att hantera betalningen på tycker jag, efter tävlingens slut går man och betalar för sig. Då slipper pengar röra sig fram och tillbaka och det skulle dessutom inte vara något större krångel att sänka veterinäravgiften om det blev billigare än man tänkt.

Hur betalningen ska fungera finns massa för och nackdelar, på en stor tävling och med enbart kontant betalning så är det väldigt mycket kontanter för sekretariatet, jag kan säga personligen att jag inte tyckte det var roligt att gå omkring med lite över 400.000 rena pengar i väskan när jag skulle hem :crazy: .
Samtidigt är det ett ju lätt när man gör upp efteråt och kvittar permier mot avgifter mm.

Men eftersom man nummera är startanmäld i och med sin anmälan (om man inte avanmäler innan anmälningstidens utgång bla bla bla )så ser jag faktiskt inte någon anledning att man inte skulle betala allt i förväg också (så det här med anm.avg inbetalt i förskott och sedan startavgiften på plats förstår jag mig inte på, det är bara krångligt för alla anser JAG), det enda som då tas emot i skertariatet är vet.avgift, de som har efteranmält sig och utbetalning av premier, det blir mycket mindre kontanter att hantera, och det mesta av redovsiningen är dessutom klar redan innan.

Till det senare anser jag också är det bästa sättet när det blir tal om bortlottningar (problem som verkar bli allt större på fler och fler platser och inom alla grenar), de som inte har betalt i tid blir de som blir bortplockade först helt enkelt.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Choklad skrev:
OK, hade ni en fredagsklass också? Jag måste vara blind det hade jag missat helt, men var den regional och krävde veterinär på plats?

Men 120 för varesig två eller tredagars är inget att tjaffsa om, det är enligt mig en rimlig summa.

Ja, det var en LB på fredagen.En reg. En sk välkomsthoppning som de flesta var med i innan de lirade boll.. ;)

120 spänn verkar vara rimligt då, så bra.
Det visar att inte alla klubbar tjänar "stora pengar" på veterinäravgiften. ;)

Men skillnaden kan ju vara i att det är så stor skillnad i antal starter.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 982
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp