Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

Du betalar ju inte enbart för den tiden veterinären tittar på din häst, du betalar ju även för att denne ska vara närvarande under hela tävlingen om det är högre än L:A/1,20.

Jag tycker att det vore ypperligt om veterinären kunde titta på hästarna på framhoppning/framridning och där stoppa en ofräsch häst från vidare tävling. Saker och ting märks ju så mycket mer när man arbetar hästen, t ex travar på volt, samtidigt som man slipper ett tidsödande moment på tävlingsplatsen.

Såvitt jag har förstått så FÅR INTE arrangörerna ta ut högre veterinäravgift av ryttarna än att de går jämt ut på veterinärräkningen.

Och att veterinären inte ens dyker upp tycker jag låter jättekonstigt, ska inte hästarna vara besiktade innan start?

Och vad det gäller lokal, även domaren kan hindra en häst från att tävla om den är halt...

Nu har jag inte dubbelkollat allt jag skriver, men ungefär såhär har jag uppfattat reglerna.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Lady_S skrev:
Nu har jag inte dubbelkollat allt jag skriver, men ungefär såhär har jag uppfattat reglerna.

Kommentar till Dej Lady_S

- läs tråden
- antingen är du fruktansvärd blåögd eller bor du i ett distrikt där det finns få och små tävlingar. (i tråden står vad vet kostar då kan du enkelt räkna ut vad vetavg borde vara!)
 
Sv: Veterinärbesiktning

Idasagare skrev:
Kommentar till Dej Lady_S

- läs tråden
- antingen är du fruktansvärd blåögd eller bor du i ett distrikt där det finns få och små tävlingar. (i tråden står vad vet kostar då kan du enkelt räkna ut vad vetavg borde vara!)
Jag har läst hela tråden. Varifrån drar du dina slutsatser angående min ögonfärg och vilket distrikt jag kommer ifrån? :confused: Och var skriver jag någonting om vad veterinäravgiften borde vara förutom då jag skriver att klubbarna inte ska tjäna pengar på den?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Lady_S skrev:
Jag har läst hela tråden. Varifrån drar du dina slutsatser angående min ögonfärg och vilket distrikt jag kommer ifrån? :confused: Och var skriver jag någonting om vad veterinäravgiften borde vara förutom då jag skriver att klubbarna inte ska tjäna pengar på den?

Några med mej har skrivit vad vi får betala och vad arrangörera får betala för vet.
Du skriver inte borde utan:
Såvitt jag har förstått så FÅR INTE arrangörerna ta ut högre veterinäravgift av ryttarna än att de går jämt ut på veterinärräkningen.
Och att veterinären inte ens dyker upp tycker jag låter jättekonstigt, ska inte hästarna vara besiktade innan start?

Då undrar jag om du läst? ?? Just det du skriver är ju det vi skriver om och emot. Goddag yxskaft! Så uppfattar jag det! Var det meningen att du skulle förtydliga något? Sorry då fattar jag inte det, fortfarande. :crazy:

Inte påhopp eller något utan bara kommentar på ditt inlägg. Fast om du bor i ett distrikt som inte har så många starter och få tävlingar så kanske du aldrig upplevt något av det. Vad vet jag? Tolka det negativt om du vill, det gör inte jag. :)
 
Sv: Veterinärbesiktning

Idasagare skrev:
Några med mej har skrivit vad vi får betala och vad arrangörera får betala för vet.
Du skriver inte borde utan:

Såvitt jag har förstått så FÅR INTE arrangörerna ta ut högre veterinäravgift av ryttarna än att de går jämt ut på veterinärräkningen.
Och att veterinären inte ens dyker upp tycker jag låter jättekonstigt, ska inte hästarna vara besiktade innan start?

Då undrar jag om du läst? ?? Just det du skriver är ju det vi skriver om och emot. Goddag yxskaft! Så uppfattar jag det! Var det meningen att du skulle förtydliga något? Sorry då fattar jag inte det, fortfarande. :crazy:

Inte påhopp eller något utan bara kommentar på ditt inlägg. Fast om du bor i ett distrikt som inte har så många starter och få tävlingar så kanske du aldrig upplevt något av det. Vad vet jag? Tolka det negativt om du vill, det gör inte jag. :)
Jag har inte någonstans skrivit vad veterinäravgiften borde vara, däremot har jag skrivit att den inte får vara så hög att tävlingsarrangörerna tjänar pengar på den och det är något som ni aldrig nämt tidigare i tråden. Jag förstår att arrangörerna får betala (dyra) pengar för veterinären och jag förstår att arrangörerna tar ut en avgift som täcker dessa kostnader. Jag tycker inte att detta är fel! Det är när arrangörerna tar ut så hög avgift så att den med råge täcker räkningen till jordbruksverket jag protesterar, det är inte tillåtet.

Jag bor i ett distrikt där vi hela tiden diskuterar olika frågor gällande tävlingar och veterinäravgiften är en sådan. Vi har diskuterat varför det är som det är, vad man kan göra för att sänka den och hur vi tycker att reglerna borde vara utformade. Om vi har få tävlingar och få startande... Allt är ju relativt. Men i just mitt fall tycker jag inte att det spelar så stor roll då jag har tävlat i majoriteten av alla Sveriges distrikt och därför har sett även hur det fungerar på annat håll.

För övrigt. Även om det tar kortare tid att anordna en tävling med få ekipage så är det ju också så att det är färre hästar att slå ut avgiften på. Det är ju också så att vissa tider är desamma oavsett hur många starter du har, ombyggnad av banan t ex och det borde ju göra att veterinärkostnaden per häst borde bli dyrare om man har få starter. En annan sak som ytterligare stärker detta är att veterinären nog inte bara tar betalt per timme, den ska väl även ha betalt för att den for till tävlingen mm? Och det är i så fall fasta kostnader som är desamma oavsett hur många starter du har. Så min slutsats blir att ju fler starter man har desto lägre borde veterinäravgiften per häst bli.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Veterinären får inte ha annat jobb på gång samtidigt med tävlingsveterinärjobbet annars är det tjänstefel.
Om vet inte dyker upp är det tävlingsledningens skyldighet att skjuta upp tävlingen.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Man kan väl inte skjuta upp starten på en tävling för att veterinären inte kommer i tid! Tycker det är helt och hållet veterinärens ansvar att vara i tid på ett jobb liksom det är för alla andra som är på jobb.

Skulle man skjuta upp starten på tävlingar här nere där man ibland har uppåt 600starter så skulel det bli kris och jag som ryttare skulle bli väldigt arg att behöva vänta för en sådan sak.

Jag anser inte att man åker med sjuka hästar på tävling så i mina ögon så är vet undersökningen på tävling ganska dumt, speciellt med dagens regler att tex bara ha vetbes på regionala och över det.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Lady_S skrev:
Jag har inte någonstans skrivit vad veterinäravgiften borde vara, däremot har jag skrivit att den inte får vara så hög att tävlingsarrangörerna tjänar pengar på den och det är något som ni aldrig nämt tidigare i tråden. Jag förstår att arrangörerna får betala (dyra) pengar för veterinären och jag förstår att arrangörerna tar ut en avgift som täcker dessa kostnader. Jag tycker inte att detta är fel! Det är när arrangörerna tar ut så hög avgift så att den med råge täcker räkningen till jordbruksverket jag protesterar, det är inte tillåtet.

Jag bor i ett distrikt där vi hela tiden diskuterar olika frågor gällande tävlingar och veterinäravgiften är en sådan. Vi har diskuterat varför det är som det är, vad man kan göra för att sänka den och hur vi tycker att reglerna borde vara utformade. Om vi har få tävlingar och få startande... Allt är ju relativt. Men i just mitt fall tycker jag inte att det spelar så stor roll då jag har tävlat i majoriteten av alla Sveriges distrikt och därför har sett även hur det fungerar på annat håll.

För övrigt. Även om det tar kortare tid att anordna en tävling med få ekipage så är det ju också så att det är färre hästar att slå ut avgiften på. Det är ju också så att vissa tider är desamma oavsett hur många starter du har, ombyggnad av banan t ex och det borde ju göra att veterinärkostnaden per häst borde bli dyrare om man har få starter. En annan sak som ytterligare stärker detta är att veterinären nog inte bara tar betalt per timme, den ska väl även ha betalt för att den for till tävlingen mm? Och det är i så fall fasta kostnader som är desamma oavsett hur många starter du har. Så min slutsats blir att ju fler starter man har desto lägre borde veterinäravgiften per häst bli.

För klara för mig hur det kommer sig att veterinären kostar lika mkt på ALLA tävlingar här nere??? Då borde det ju realistiskt sätt vara så att tävling med fler starter så skulle avg vara betydligt BILLIGARE och inte kosta samma som en tävling med få starter.

Nä jag tycker det luktar väldigt illa och det är hur mkt "svarta" pengar som helst. Och om det är vet som får dem eller klubben spelar ingen roll för det är onödigt hög avg.

Jag har varit iväg nästan varje helg och unghästen vetbes varje gång, skulle jag lägga ut det på ett år så skulle jag nog hissna :crazy:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Men om du läser det vi skrev tidigare så förklarar vi ju att en del klubbar visst tjänar på veterinäravgiften. Det är ju bland annat detta vi vänder oss emor.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jo det är tävlingsledningens förbannade skyldighet att skjuta upp starten om vet inte kommer i tid. Sen skall förstås ansvaret läggas på vet.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Choklad skrev:
Nu måste jag ifrågasätta hur en tävling med 70 startande ponnyer kan ta så lång tid, även om ALLA 70 ponnierna startade två klasser per dag (vilket alla knappast kommer att göra, så det komme inte vara 140 starter båda dagarna) så kan jag inte få ihop att det skulle ta mer än max 6½ timme inkl. ombyggnad av banor (jag har räknat på tre kategorier i tre klasser).

Drar ni ut på det med lång ombyggningstid och lång tid för att gå banan (låter ni dem gå banan mellan varje kategori i varja klass??) eller hur har ni fått till den här tiden?
("Segning" ökar kostnaderna även om man inte tänker på det).

Så enligt min beräkning om vet.besiktningen börjar 1 timme innan första klassen (man kan dra ner på tiden eller slopa den alls dagen innan) så borde det räcka med vet 15-17 timmar vilket ger en vet.kostnad mellan 8775 - 9945 kr (125 - 142 per ekipage).

Så, då är tävlingen avklarad..

Det tillkom några fler ponnyer så vi kunde sänka veterinäravgiften till
120 kr/ponny.

Sista dagarna innan tävlingen så fick vi ca 25 efteranmälda(varför ska man anmäla i sista stund?), självklart så kunde vi då sänka vet avgiften. Hade anmälningarna kommit in i tid så hade jag sluppit att sitta och få skäll av arga fattiga föräldrar hela kvällarna.. Då hade vi kunnat skriva i ryttarmedd 120 kr i stället för 200 kr.

Hur som helst så hade vi ca 320 starter på hela meetinget och det tog tid, mycket varmt och totalt datahaveri.. :crazy:

Vad notan blir till JBV återstår att se, men inte blir det något plus för klubben i alla fall.
Självklart kan man alltid kapa kostnader och spara in tid, dock så lämnar jag det till nästa års ansvariga, för jag har totalt tappat sugen att fortsätta ställa upp ideellt för tjuriga ponnyföräldrar!

Jag kan bara inte fatta att folk kan vara så himla otrevliga!! Trist! Vissa är såklart mycket rara, men allt för många ger en skäll helt i onödan! Alla har sin bra anledning att just dom inte kunnat anmäla i tid, utan missat att anmäla och kommer på det sista dagarna! De ska självklart ha en box och aldrig i livet ska de betala dubbel anm avgift! "För det brukar dom inte behöva göra"

Vet fanns på plats Fredag 3 timmar, lördag från 8-18 och söndag från 8-16.

I övrigt så startade de flesta av ponnyerna 4 eller 5 klasser. En på fredagen, 2 på lördagen och 2 på söndagen.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Några skäl till att anmäla i sista stund:

*Ny ponny som ska testas
*Saluponnysar som ska "testköras"
*Byter tävlingsplats pga underlag (gräs till grus vid mycket regn)
*Avvaktar för att ryttaren varit förkyld
*Avvaktar eftersom ponnyn varit smått krattig
*Inställd fest som gör att man kan åka
*Förälder som fått ledigt i helgen i sista stund
Osv Osv

Jag efteranmälde till dagens tävling eftersom ponnyn plötsligt inte ville hoppa alls förra veckan. Det visade sig bero på brunst (hon är ung och skum med brunsterna), men jag ville kolla henne först.

Jag förstår inte varför efteranmälningar ska vara något problem för klubben? Det är ju oftast där man tjänar pengar. Jag kan inte heller förstå varför jag ska behöva uppge anledning till min efteranmälning? Är man efteranmäld betaler man den extraavgift som står i proppen, men varför jag väljer att eftranm ska arrangören faktiskt skita i.

320 starter på ett helt meeting är inte mycket. Vi har ponnytävlingar här nere med 350 starter/dag.
Fundera på vad som tar tid hos er och effektivisera. Det är både billigare och roligare när det flyter på snabbare.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Jo, det kan man. Det finns ett regelverk och det ska följas. Men jag förstår om ryttarna skulle bli upprörda om det hände, det skulle jag också bli.
 
Sv: Veterinärbesiktning

olgaklara skrev:
För klara för mig hur det kommer sig att veterinären kostar lika mkt på ALLA tävlingar här nere??? Då borde det ju realistiskt sätt vara så att tävling med fler starter så skulle avg vara betydligt BILLIGARE och inte kosta samma som en tävling med få starter.
Hur ska jag kunna göra det? Det får du fråga de berörda klubbarna. Ska jag gissa så skulle jag säga att klubbarna tar sin "standardavgift" och inte tänker mer på det.

Snuffsan skrev:
Men om du läser det vi skrev tidigare så förklarar vi ju att en del klubbar visst tjänar på veterinäravgiften. Det är ju bland annat detta vi vänder oss emor.
Det förstår jag. Och därför kom jag och talade om att det inte är tillåtet. Tycker jag att veterinäravgiften är för hög så kan jag protestera. Visar det sig att klubben tjänat på den så måste de sänka avgiften.
 
Sv: Veterinärbesiktning

200kr för vetbes tycker jag är hutlöst. Jag hade inte åkt till en sådan tävling där vetbes kostar mer än klasserna att rida
 
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Jag förstår inte varför efteranmälningar ska vara något problem för klubben? Det är ju oftast där man tjänar pengar. Jag kan inte heller förstå varför jag ska behöva uppge anledning till min efteranmälning? Är man efteranmäld betaler man den extraavgift som står i proppen, men varför jag väljer att eftranm ska arrangören faktiskt skita i.

Själva efteranmälningarna är ju i sig inte alls ett problem!
Problemen börjar när de som ska efteranmäla dagen innan vill ha boxar för meetinget, självklart så tar klubben hem ett antal extra boxar, men det är inte möjligt att ta hem 20-30
boxar extra bara i fall att några kanske kommer att efteranmäla! Boxarna är dyra att hyra in för klubben.

Ingen har väl påstått heller att man ska uppge ett skäl till varför man ska efteranmäla!!!
Det är ju vissa av föräldrarna som efteranmäler som delger mig i detta fallet sina bästa anledningar varför just dom inte har kunnat anmäla i tid! Det gör dom endast för att dom inte har lust att betala dubbel anmälningsavgift som det är vid efteranmälan. De vill alltså slippa undan den dyarare avgiften, vore det inget sådant tjafs så skulle jag inte bry mig om så alla efteranmälde!

Ni skulle höra hur det kan låta när de försöker att få en att ge just den man pratar med "dispens" för att slippa den dyrare avgiften! Det fjäskas, hotas, ljugs(-"Men ni har ju låtit ett ekipage från klubb XXX slippa betala efteranm avgift! Om dom får så måste väl även vi få.!!") Nu hade just den föräldern en sådan otur att faktiskt ingen från den klubben den syftade på var anmäld alls! Varken normalt eller efteranmäld. Knappt att jag kan tro att det är vuxna människor man pratar med ibland.

320 starter på ett helt meeting är inte mycket. Vi har ponnytävlingar här nere med 350 starter/dag.
F undera på vad som tar tid hos er och effektivisera. Det är både billigare och roligare när det flyter på snabbare.

Som tidigare sagt så kommer jag ej att organisera något mer med tävlingarna, har tappat sugen totalt efter allt skäll som man får av föräldrarna för saker man ej kan råda över.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Lady_S skrev:
Jag har inte någonstans skrivit vad veterinäravgiften borde vara, däremot har jag skrivit att den inte får vara så hög att tävlingsarrangörerna tjänar pengar på den och det är något som ni aldrig nämt tidigare i tråden.

Var finns den reglen skriven?
Om den finns följs den aldrig här i Skåne, eftersom vi alltid har en avgift på 100 kr.

Distriktet stod också och bad oss om att INTE ta mer betalt än vad det kostade, han bad, sa inte om någon regel och det låter märkligt om han hade sagt så om det fanns något att hänga upp det på.

Idag har min gamla klubb en reg tävling. Bara ca 55 ekipage (nästan spökligt dåligt antal men klubben har ställt in så många tävlingar att folk inte räknar med den) och den lär gå +-0 enl beräkningarna. 55 x 100= 5500. Beräknar att den tar max 6 tim med vet bes fr kl 8.
6x 600 = 3600 + resa? ja... och så små tävlingar förekommer knappast häri Skåne i vanliga fall. :crazy:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Grängesberg skrev:
Som tidigare sagt så kommer jag ej att organisera något mer med tävlingarna, har tappat sugen totalt efter allt skäll som man får av föräldrarna för saker man ej kan råda över.
Jag förstår dej :idea: men snälla.. Du behövs!

men ett tips... lokal ponny hopp är enkel och kul att fixa likadant lokal och regional häst (hopp). Just regional ponny är det mest dj-a, iallafall här. Föräldrar är hemska. :devil:

Reg häst kan vara strulig OM vissa av våra "kändisar" kommer och ställer märkliga krav. :eek:

Förresten så brukar det vara positivt med Fälttävlan, (nästan) alla är lika trevliga oavsett nivå. :idea:
Dressyr däremot är nog det enda som man överlever lokal ponny/häst. :o

(erfarenhet fr min gamla klubb och nya i detta distrikt)
 
Sv: Veterinärbesiktning

peter_lundin skrev:
Veterinären får inte ha annat jobb på gång samtidigt med tävlingsveterinärjobbet annars är det tjänstefel.
Om vet inte dyker upp är det tävlingsledningens skyldighet att skjuta upp tävlingen.
PL

Var finns det att läsa exakt? Har letat men hittar inte... bara bör inget ska (i anvisningar för arrangörer).
Här händer det ju som sagt både att vet kommer sent eller bara är flygande. Och det är inte bara undantag. Startar man efteranmäld i 1:a klassen så händer det ofta att man får besiktiga efter ritten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 988
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp