Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

*knapplån*
En mycket intressant tråd på många sätt och vis.
Jag har läst hela.
Det finns här mycket information som jag kommer att ha nytta av.
Tack alla.
 
Sv: Veterinärbesiktning

jag tycker som du.... min kompis va på tävling och vet besiktningen sa ingenting men hästen vägrade ut sig i båda klasserna.. (brukar ALDRIG stanna annars) och när de åkte till en "vanlig" veterinär 2 dar senare så va hästen halt på 3 ben...
 
Sv: Veterinärbesiktning

En häst om är halt på flera ben kan vara svårt att se ngt på utan böjprov o som jag skrev ovan så är det ingen hältutredning man gör vid tävling. Vidare ligger ett stort ansvar på ryttaren som skall vara säker på att hästen är ok.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Hur som helst är det ganska oärligt om man tar ut låga startavgifter o lägger på en rejäl vinst på veterinäravgiften!
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vad jag känner igen mig...

Alla dessa bortförklaringar varför just denna inte skall betala efteranm avgift, varför kräver vi anm avgift trots att ekipaget strukit sig (dan innan tävling, inget vet intyg skickas) - ingen annan klubb gör ju så här... Synd bara att vi i sekretariatet från olika klubbar ibland råkar träffas och pratas vid - vi undrar alltid vilka andra klubbar folk pratar om.

Dock tycker jag att protesterna mot dubbel anm avgift minskat, nu vet jag inte om det är för att de senaste tävlingarna jag haft hand om varit stor häst eller om folk här nere börjar förstå att det inte är lönt att diskutera anm avgiften.

Allt detta skäll gjorde att jag inte hade hand om någon tävling under hela förra året, fast jag tycker att det är kul. Det är synd att det är så här eftersom det behövs folk som ställer upp och jobbar ideellt på tävlingar - men det verkar en del deltagare inte förstå.

Allmänt svar:

Ang vet avgift så tror jag nog att här i Skåne så är den i överkant, nu har jag ingen faktura från i år, men jag vet att för ca två-tre år sedan gick vi med vinst på vet avgiften och då tog vi ändå mindre betalt än andra klubbar - jag tyckte nämligen inte att vi skulle göra någon vinst på vet avgiften. Den tävling jag var med om att arrangera i år tror jag också gick med vinst på vet avgift - dock har jag inte sett fakturan, bara fakturaunderlaget - och jämfört med den så hade vi gjort en stor vinst. Vi la oss på samma nivå som andra klubbar, men det var lite väl högt har jag förstått nu. Tyvärr blir det så när man inte vet exakt vad vetkostnaden är och man vet inte hur många hästar det blir - då tar man "vad alla andra tar".
 
Sv: Veterinärbesiktning

Men idag är det ju ingen dubbel efteranmälningsavgift längre??? De flesta klubbar (de jag tävlat på i år dvs) tar en extra avgift från 50kr - 100kr / klass vid efteranmälan
 
Sv: Veterinärbesiktning

tictac skrev:
Vi la oss på samma nivå som andra klubbar, men det var lite väl högt har jag förstått nu. Tyvärr blir det så när man inte vet exakt vad vetkostnaden är och man vet inte hur många hästar det blir - då tar man "vad alla andra tar".

Precis så tror jag det är. Jag har aldrig varit med om att någon klubb räknat på vet avgift utan tvärt om räknat med att man får in några tusern den vägen. Det kostar ju 100 kr överallt anser man ju.

Nej, det är nog dags att vi börjar ryta till om det här nu!! :mad:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Som sagt - jag har själv inte tävlat på länge, hade inte hand om någon tävling i fjol så där har jag dålig koll på vad andra klubbar tar i efteranmälningsavgift. Vi tar dubbel - klasserna brukar kosta 90 kr för 0,90 m, 100 kr för 1,00 m osv så det blir ju runt 100 kr i efteranmälningsavgift. Jag fick heller inga klagomål på avgifterna så jag tolkade det som om folk lärt sig att det är inte lönt att försöka pruta.

Jag är i alla fall av den åsikten att man anmäler i tid - sen kan det alltid finnas anledningar till varför man inte kan/vill anmäla i tid - men då får man betala vad det kostar att efteranmäla - eftersom det medför merjobb för sekretariatspersonalen med efteranmälaningarna.

Jag kollade lite på kommande tävlingar här nere - de flesta tar dubbel avgift, men några tar 50-60 kr extra per klass, det kan ju sett annorlunda ut tidigare i våras och det kanske ser annorlunda ut till hösten.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det värsta jag har varit med om på senaste tiden är en klubb med mkt stora startfält tog 150 kr i vetavgift. 2 dagars meeting över 400 hästar anm. 400hästar x 150 = 60.000:- väl tilltaget så har inte vet varit där mer än 12 h per dag alltså totalt 24 h x 585:- = 14.040:-
Uttagen kostnad 60.000:- - verklig kostnad 14.040:- ger alltså en liten nätt vinst för klubben på 45.960:- bara på vetbesiktningen.
Hade från början tänkt anm min unghäst i en klass där vilket kostar 80:- tack o lov gjorde jag inte det vetbesiktningen skulle ju kostat nästan dubbelt så mkt som klassen.
Nej ren skär OCKER och gnidenhet är vad det handlar om och det är dags att någon verkligen tar tag i detta problem, det är tillräckligt dyrt att tävla ändå.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Håller helt med dig om veterinäravgiften.

Förr (2-3 år sedan nu) försökte jag räkna ut vad veterinären skulle kosta och slog ut det på antal hästar för att kunna ta en rätt avgift. Dock har jag inte orkat de två senaste åren - eftersom jag inte visste vad veterinären skulle kosta, jag hittade inte uppgifterna någonstans, så då tog jag vad alla andra tar, men det gick med vinst så då tänkte jag att nästa tävling skall jag sätta en lägre avgift - men sen tröttnade jag på att ha tävlingar. De som har hand om detta nu i min klubb orkar nog inte heller sätta sig ner och räkna på det här - alla betalar ju det man begär så varför bry sig då?

Men börjar folk ifrågasätta så kanske tävlingsarrangörerna börjar kolla lite mer på det här.
 
Sv: Veterinärbesiktning

gylle skrev:
Nej ren skär OCKER och gnidenhet är vad det handlar om och det är dags att någon verkligen tar tag i detta problem, det är tillräckligt dyrt att tävla ändå.

Kommande helg tar en tävlingsarr här i Skåne "bara" 80:- :idea:
Midsommar och allt. :angel:
 
Sv: Veterinärbesiktning

tictac skrev:
Jag är i alla fall av den åsikten att man anmäler i tid - sen kan det alltid finnas anledningar till varför man inte kan/vill anmäla i tid - men då får man betala vad det kostar att efteranmäla - eftersom det medför merjobb för sekretariatspersonalen med efteranmälaningarna.
Fast tävlar man mycket, med många olika hästar så ser man lite annorlunda på det. Alltså att efteranmäla.
Byta häst, ryttare osv.
För oss som fått hela vårens tävlingsplanering förstörd p.g.a vädret har det inte varit enkelt att planera om.
Det är mycket att tänka på och få till.
Jag tror att varje sekretariat MÅSTE ha minst en tävlande person med för att det ska bli vettigt där. :o ( Ingen kritik nu mot dej, Tictac utan mer generellt! )

Möter alla typer i sekretariat och en del hade föreningar behövt gömma undan :eek:

Sitter själv där då ibland..så jag har erfarenhet från lok/reg/nat dr/hopp/ft. och var är merjobbet med efteranmälan? Inte mycket enligt mej. Men det ger ett skönt extraklirr i kassan. Däremot tycker jag att det räcker med 50:-.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag håller med dig om att det underlättar när sekretariatspersonalen själv tävlar/har barn som tävlar - man förstår de tävlande bättre då. Jag själv har tävlat sporadiskt förr men gör det inte alls nu - jag märker att jag blivit ringrostig gällande regler och annat - det är så mycket som ändras som inte är direkt reglerat utan mer praxis - som att man stänger inte för internetanmälan kl 18.00 som det står i TR - det fick jag veta när jag gjorde det i våras - men hade jag varit mer insatt hade jag satt anm till 23.00 och sluppit en hel del samtal. En regel som jag kan säga att jag inte hållit om jag vetat om praxis - annars brukar jag hålla på de regler som finns - gör jag undantag så är det regeln lika för alla som gäller.

Vad gäller olika typer i sekretariatet så kan jag nog vara en sån som kan uppfattas som lite jobbig - jag försöker hålla på de regler som finns (tex inte flytta ett ekipage i avd A), och har fått höra både det ena och det andra när jag inte gör som de tävlande vill.

Vad gäller efteranmälningar så tar det extra tid - det ringer när jag sitter på jobbet, när jag rider, när jag äter, när jag sover (inte så ofta) - men varje samtal tar ca 5 min, sen skall jag lägga in den efteranmälda i datorn och sedan skall jag se till så att startlistan blir ok - om det är en ryttare med flera hästar. Så lite merjobb blir det.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Jag vet inte var den står skriven, jag har fått den muntligen via ett möte anordnat av distriktet för några år sedan. Men då var det inga "bör inte" utan det var "får inte".
 
Sv: Veterinärbesiktning

tictac skrev:
Vad jag känner igen mig...

Alla dessa bortförklaringar varför just denna inte skall betala efteranm avgift, varför kräver vi anm avgift trots att ekipaget strukit sig (dan innan tävling, inget vet intyg skickas) - ingen annan klubb gör ju så här... Synd bara att vi i sekretariatet från olika klubbar ibland råkar träffas och pratas vid - vi undrar alltid vilka andra klubbar folk pratar om.

Dock tycker jag att protesterna mot dubbel anm avgift minskat, nu vet jag inte om det är för att de senaste tävlingarna jag haft hand om varit stor häst eller om folk här nere börjar förstå att det inte är lönt att diskutera anm avgiften.

Allt detta skäll gjorde att jag inte hade hand om någon tävling under hela förra året, fast jag tycker att det är kul. Det är synd att det är så här eftersom det behövs folk som ställer upp och jobbar ideellt på tävlingar - men det verkar en del deltagare inte förstå.

Håller med dig!

Det var lika här nu i sommar på vår reg ponnyhopp. "Alla andra" klubbar behöver man inte betala efteranmälningsavgift på! Ständigt dessa "alla andra", jag satt också och undrade vilka alla andra var.

Det är ju också så att lovar man en så måste man lova alla, det måste finnas en gräns och den gränsen är ju satt vid sista datumet för anmälan. Vissa verkar tro att de är mer än andra och de försöker med alla knep de kan tänka ut för att få slippa undan.

Man tappar totalt sugen på att jobba idéellt, det tar tid och energi. Man får skäll hur man än vrider och vänder sig för att göra alla glada. Jag förundras över hur illa vissa ponnyföräldrar beter sig mot oss, idéellt arbetande funktiönärer som jobbar häscken av oss för att just deras barn ska kunna tävla! Att dom inte skäms.!

Dom ringer på helt andra tider än angivna i proppen eller ryttarmeeddelandet. Jag har ju även ett vanligt jobb och det är lite svårt att göra klassbyte när jag står i ATGkassan tex. Men sådant accepteras inte.

Helst ska man sitta 24/7 vid telefonen i fall att någon ringer. För om man råkar vara ute i stallet och fodra just när någon ringer, då är man aldrig anträffbar, dom har ringt massor av gånger(trots att endast några samtal synd på nr presentatören.) och trots att jag faktisk är inne under den telefontid som är satt!

Nä, fråm och med nu så får dom tävla bäst dom vill, helt utan min hjälp, ska själv komma igång med tävlandet till hösten då jag får hem min nya häst och gissa om jag ska bli en jobbig deltagande ryttare. Fast det är klart! De som gnäller och klagar värst gör förmodligen inte ett shit i sin egen klubb utan överlåter det på andra.. Så jag ska bli en snäll tävlande! ;)
 
Sv: Veterinärbesiktning

Grängesberg skrev:
Fast det är klart! De som gnäller och klagar värst gör förmodligen inte ett shit i sin egen klubb utan överlåter det på andra.. Så jag ska bli en snäll tävlande! ;)

Nä så är det säkert! De brukar ju tävla för klubbar som är rena tävlingsklubbar, de som är värst. :devil:
Vi brukar ha en speciell telefon till tävling. Det går inte att ha hemnummer eller privat telefon.

Fast jag tycker att det fungerar bra med alla UTOM reg ponny hoppning/dressyr. Då är föräldrar som galna. Spec de vars barn rider nat. Oj vad det finns ursäkter för både det ena och det andra. Jag är dock av åsikten av att det mesta går att lösa. Funderar alltid på om det varit jag själv som hamnat på andra sidan med önskemålet. :idea: men det innebär INTE att alla får som de vill. Jag kan vara hård som flinta om det gäller. :angel:

En sak som jag tycker är jobbigt är detta med anmälan och sista dagen. Här tycker jag att TR måste förtydligas. Är det kl 18 eller är det kl 23. Är det betalning som gäller eller är det anmälan?
Kan man ha sista anm dag via E.. kl 23 den 26/6 om det är betaldag som gäller 26/6 kl 23?
Nu löser de flesta klubbar detta smidigt men inte alla. Några kör stenhårt med att betalningen ska vara inne just den dagen, inget annat, medan andra klubbar kör anmälan och det är ok med betalning några dagar efter. (normal bankhantering)

Vissa klubbar vill ha betalning på plats osv. Det är jobbigt som förälder att hålla reda på alla datum osv. Ibland gör jag fel. Då återkommer jag gärna till den klubben som hjälper mej och inte skäller ut mej efter noter och säger "vi har rätt". Ibland finns det en gråzon i denna "frivilliga värld". :idea:
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vi har haft att man ska vara anmäld den dagen dom det gäller. Betalningen kollas inte förrän efter sista anm dag. Tex om anm tiden går ut på en fredag så kollar vi inte av att pengarna kommit in förräns veckan efter. Det ger tid åt de flesta att betala. Men trots att det står i proppen att om man inte betalat in så räknas man ej som anmäld(vilket många inte verkar ha läst) så har jag aldrig tagit ur någon pga av sen inbetalning. Inte ännu :devil:

Det tråkiga med att det jämt ska vara sådant strul är ju just allt ovett man får utstå, trots att man kanske inte kan göra så mycket åt själva situationen.

Som nu sist, vi hade dagen för anm tidens utgång ca 46 boxar bokade. Vi hade bokat av Boxuthyraren 70 stycken från början + att vi har 4 permanenta uthyrningsboxar att tillgå.

Vi trodde ju då att 50 boxar plus de 4 fasta borde räcka gott och väl.. Varpå vi ringer och avbokar 20 boxar. Onödigt att klubben ska betala för tomma boxar, det är ju en ganske tung kostnad.

Sedan är allt frid och fröjd, några tillkommer och några föll bort, precis som det brukar vara, sista 5 dagarna börjar folk att vilja ha boxar som galna.. När man då inte har fler än de som finns att tillgå, då spelar det ju ingen roll hur mycket skäll man än får, man kan ju inte trolla.. Vilket folk verkar tro. Någon ville ha boxar till 5 ponnyer samt självklart inte betala efteranmälningsavgift för alla dom ponnyerna. Det skulle ju bli så dyrt för dom.

Jag försökte att förklara att vi faktiskt inte hade 5 boxar att få fram, ej heller kunde vi låta dom få betala mindre än de andra efteranmälda. Då skulle föräldern ha numret till ordförande, för dom brukade minsann alltid få göra så här. Vi skulle ju förlora stora pengar på att dom inte kom ansåg h*n.

Men har vi inte fler boxar så har vi inte. Så enkelt är det. Vi försökte att ordna fram boxar i ett närliggande stall ca 2 km bort, men serni det var otänkbart. Det dög inte.

Nä, man blir less.. För min del så är det slut med idéellt arbete för ridfolket. Tycker det är helt fantastiskt att vissa är så himla otrevliga!

Fast, en och annan guldklimp finns det såklart! Stockholmsföräldrar, dom har jag bara bra erfarenheter av! :love:
 
Sv: Veterinärbesiktning

*öhumn, kan vi återgå till veterinäravgifterna och kanske ta strulande föräldrar i en annan tråd?*
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 985
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp