Veterinärbesiktning

Sv: Veterinärbesiktning

OKej tack, då vet jag.

Men egentligen borde man ju få det, man får ju styrka sig och slippa betala avgifterna om man kan intyga det med veterinärs eller sjukhus intyg, och då borde ju intyget från tävlingsveterinären gälla, kan man ju tycka.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Nej, det är klart. Och större meeting känns som en sak, men på "vanliga" tävlingar så föredrar jag som ryttare att få betala allt när jag är klar. Men det är ju helt enkelt för att jag tycker att det är lättast. :angel:

Dessutom gillar jag inte att betala i förskott. Mest kanske för att jag inte litar på att jag ska få tillbaka de pengar jag har rätt till om jag avanmäler mig. Det har ju hänt förr att klubbar krånglat med pengar. :smirk: Men som sagt, ett större meeting känns som en annan femma.

Men nåväl, klubbarna avgör ju hur de vill ha det och vill man tävla på deras tävlingar så måste man ju följa deras anvisningar. Men tycka på buke kan man ändå. ;)
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag är litetråg, om vi räknar bort mil/bilersättning, hur mycket kostar vet per timme, är det någon extraktstnad om eftersom det är helg.

*Väldigt nyfiken när jag får se vilka hutlösa priser min gamla klubb tar ut inför nästa tävling.*
 
Sv: Veterinärbesiktning

De gånger jag har fått hästen struken veterinärt (har hänt 2ggr på olika tävlingar) så har jag inte behövt betala i allafall. I ena fallet så sa vet att hästen iofs inte var halt, men fick inte starta ändå pga sårskada. Hästen hade då precis vunnit en klass i lokal 1.10 men fick alltså inte starta 1.10 regionalt.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jo fast här i "mitt område" är det lite märkligt. Vi säger att det är 150 hästar a 100:- = 15' Då tar vet 3' genom JSV och vill sedan ha 6' vid sidan om. Resten tar klubben.
Det innebär att klubben får en bra hacka också inte bara vet.

Av den anledningen tycker jag att det är dags att ifrågasätta vet.bes. Klubbarna gör det INTE eftersom de får en bra peng. Det är ryttarna som måste ifrågasätta!



:crazy:

Helt riktigt och faktiskt har distriktarna i mitt distrikt tänkt (eller talat om det) att skicka in en insändare i Ridsport angående just det här eftersom det är så mkt tjafs om vet.avgiften.

Alltså dom tar inget vid sidan om,utan fakturerar klubben per timme men klubbarna tjänar nog en typ 10 lapp per tävling om det är mycket starter vilket det alltid är i vårat distrikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Ja så är det så jag hoppas PL eller någon annan svarar på hur exakt hur mycket som klubbarna betalar per timme för jag skulle tor att min föredetta klubb går någonstans mellan 15-20 tusen plus på kommande tävling på bara veterinäravifter, jag tycker det är fel att dra in pengar på just den punkten.

(Tur att man har bytt gren... ;))
 
Sv: Veterinärbesiktning

Ja så är det så jag hoppas PL eller någon annan svarar på hur exakt hur mycket som klubbarna betalar per timme för jag skulle tor att min föredetta klubb går någonstans mellan 15-20 tusen plus på kommande tävling på bara veterinäravifter, jag tycker det är fel att dra in pengar på just den punkten.

(Tur att man har bytt gren... ;))

Inlägg 17 av PL
Kostnaden för vet på helg är 585 kr per timme så man betalar inte 100 kr för en bes som tar ngn minut utan för att vet skall finnas på plats.
Sist så besiktigade jag 70 hästar, men var på plats 11 tim!
 
Sv: Veterinärbesiktning

*KL*
Som arrangör och ryttare håller jag med om att det är för dyrt med veterinär. Vi har haft klubbar i distriktet som haft tre timmars besiktning under helgen (lö+sö). Vet var inte där hela dagen! och de tar 150 kr i avgift. Räkna ut den vinsten på ca 70 hästar! Vi har räknat ut att om man har vet hela dagen så klarar man sig på ca 120 kr oavsett antal ekipage. Fler ekipage - mer tid och tvärtom. Om man bara har besiktning ska det inte kosta mer än ca 80 kr.
Enligt TR är man skyldig att betala ALLA avgifter om man har besiktat. Många klubbar är dock schyssta och låter en slippa betala om vet stryker hästen. Det är då klubben goodwill som avgör.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vet finns på plats på den klubben jag skriver om under hela tävlingarna nu tar de 150 vet avgift, det är för två dagar och det är ungefär (+/- några) 200 hästar anmälda. 150*200 =30.000.

Banbyggnation och dommartorn är snabba så om inget oförutsett inträffar eller olyckor så kommer tävlingar MAX ta 14 timmar + två då när vet är där tidigare på morgonen 16 + 585 = 9360, lägg till lite mil och bilersättning så runda av det till 10.000....
Japp det blir ca 20.000 i plus för klubben i vet.avgifter, för att gå runt med lite marginal så hade det gott och väl klarat sig på 70 kr.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jag gjorde för skojs skull en sammanställning över de tävlingar jag haft hand om och vad vi tagit i vet avg jämfört med verklig kostnad.

63 ponnyer
Vet avg 60 kr
Verklig 54 kr

38 ponnyer
Vet avg 60 kr
Verklig 47 kr

60 Hästar
Vet avg 70 kr
Verklig 77 kr

182 hästar
Vet avg 80 kr
Verklig 48 kr

123 ponnyer
Vet avg 80 kr
Verklig 50 kr

57 ponny
Vet avg 80 kr
Verklig 70 kr

62 hästar
vet avg 90 kr
verklig 85 kr

167 hästar
vet avg 100 kr
verklig 45 kr (kan vara lite låg eftersom jag bara sett underlaget, ej fakturan)

I alla fall vad jag kom fram till - få hästar (under 100) motiverar vet avgift runt 80 kr, antal hästar runt 150 - 60-70 kr bör räcka. Ännu fler hästar - lägre än 60 kr. Dock vill man ju som arrangör gardera sig för många strykningar, därför lägger man sig gärna högt på vet avgift (som alla andra klubbar gör...) - speciellt när man har höga klasser och veterinären måste vara där hela dagen.

Det här är tävlingar 1998 - 2006, avgifterna har gått från 60 kr till 100 kr hos oss, men jag kan inte se att summan som veterinären (jordbruksverket) tar har ökat med 67%! Vi betalar allt på faktura dvs inget vid sidan om som en del här antyder att klubbarna gör.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Tror inte det, den här är så korrekt att h*n tycker det är väldigt jobbigt om han inte har en 1 kr i växel om man ska betala något till denne, och man själv tycker att det spelar ingen roll.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Många strykningar gör kortare tävling vilket ockås innebär mindre antal timmar för Veterinär på plats, lite margnial tycker jag är helt OK, men det får inte vara lönsammaste punkten på hela tävlingen.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vi betalar allt på faktura dvs inget vid sidan om som en del här antyder att klubbarna gör.

Observera att jag inte antyder utan kan bevisa men vill inte hänga ut här. :crazy:

Fast det kan nämnas att det är så utbrett att ingen bryr sej, ingen klubb vågar säga ifrån. :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinärbesiktning

Mycket intressant. :idea:
Ni har ju ändå haft rel litet antal ponnyer/hästar på flera tävlingar.

Har en tävling i huvudet:
110 besiktigade
á 100:- 11000
veterinär: 3100:-
veterinär del 2: 3900:-
klubben: 4000:-

mm :confused:

Vid fälttävlan betalar man oftast 150:- då ingår både vet hela dagen och ambulansavgift. Stora tävlingar som G har inte så svårt att få ihop det men mindre tävlingsplatser har givetvis det svårare samtidigt måste de inte ha ambulans på plats.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 976
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 594
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp