Bukefalos 28 år!

Veterinärbesök, pris

Aroma

Trådstartare
Jag är lite nyfiken vad som är "normalpris" för ett veterinärbesök och om skiljer det mycket mellan olika veterinärkliniker? Jag har ingen känsla för vad priserna brukar ligga på nuförtiden efter att varit hundlös i herrans massa år och det skulle vara lite intressant att höra.

Tänk ungefär ett vanligt veterinärbesök, där hunden fått ett sår på tassen så den undersöks, tvättas rent, får bandage och lite instruktioner, säg att besöket tar ca en kvart :)
 
Vi var på klinik idag, 10 min besök "bara" vaccination. Vet kollade även igenom hunden och svarade på lite funderingar. 390 kr.
 
Mellan 5-800 tror jag är grundavgiften häromkring ofta, ska det sen göras något så läggs ju allt på. Material, labb, etc.
 
Jag är lite nyfiken vad som är "normalpris" för ett veterinärbesök och om skiljer det mycket mellan olika veterinärkliniker? Jag har ingen känsla för vad priserna brukar ligga på nuförtiden efter att varit hundlös i herrans massa år och det skulle vara lite intressant att höra.

Tänk ungefär ett vanligt veterinärbesök, där hunden fått ett sår på tassen så den undersöks, tvättas rent, får bandage och lite instruktioner, säg att besöket tar ca en kvart :)

Mellan 500-800 kr och sen tillkommer kostnad för bandaget och evtl medicin. Ska man jämföra är det enklare att bara jämföra själva poliklinikavgiften/undersökningsavgiften och den ligger i Stockholm mellan 500-800 kr beroende på om du besöker enmanskliniken i centrumgallerian eller stora Djursjukhuset. Oftast är det då 15 min eller 20 min-besök.
 
Kliniken jag går till tar ingen poliklinikavgift, Svårt att säga vad det du pratar om skulle kosta där men en seniorkontroll med blodprov kostade 740 kr. En seniorkontroll på Evidensiakliniken här hos oss skulle gått på närmare 2000 kr.
 
Här beror det på om man väljer kliniken som har en klivinnanfördörren avgift eller om vi går till den privata vetten.
Har den privata vetten (dom är även våra stordjurs vettar) en dålig dag så kostar det nog 250kr en bra dag kostar det runt 100.Kliniken ca 800 skulle jag gissa ((använder dom bara om jag måste snitta eller röntga)
 
Grundavgiften hos vår i stockholms innerstad är 600kr. De gillar min hund och hon gillar dem så vi åker dit om det inte är akut, då blir det bagarmossen (?) som varit kanon.
 
Jag är lite nyfiken vad som är "normalpris" för ett veterinärbesök och om skiljer det mycket mellan olika veterinärkliniker?
---
Tänk ungefär ett vanligt veterinärbesök, där hunden fått ett sår på tassen så den undersöks, tvättas rent, får bandage och lite instruktioner, säg att besöket tar ca en kvart :)

Lustigt att du skulle fråga just det. En bekant till mig råkade ut för precis detta. En liten tass-skada som blev infekterad när de befann sig på resa. Fick en akuttid på ett djursjukhus (stockholmsområdet). Hunden genomgick flera undersökningar bland annat ultraljud (????) och blev kvar över natt. Räkningen slutade på 14.000 kr. Det är det värsta fall av överbehandling jag har stött på och jag undrar om det finns fler fall därute?
 
Lustigt att du skulle fråga just det. En bekant till mig råkade ut för precis detta. En liten tass-skada som blev infekterad när de befann sig på resa. Fick en akuttid på ett djursjukhus (stockholmsområdet). Hunden genomgick flera undersökningar bland annat ultraljud (????) och blev kvar över natt. Räkningen slutade på 14.000 kr. Det är det värsta fall av överbehandling jag har stött på och jag undrar om det finns fler fall därute?

Man ska inte låta dem behålla hundarna över natten om det inte är extremt välmotiverat.
 
Lustigt att du skulle fråga just det. En bekant till mig råkade ut för precis detta. En liten tass-skada som blev infekterad när de befann sig på resa. Fick en akuttid på ett djursjukhus (stockholmsområdet). Hunden genomgick flera undersökningar bland annat ultraljud (????) och blev kvar över natt. Räkningen slutade på 14.000 kr. Det är det värsta fall av överbehandling jag har stött på och jag undrar om det finns fler fall därute?
14000?!? För ett sår på tassen? Jisses...

Min hund har fått övernatta på klinik en gång. Det var i samband med operation och vi hade ca 10 timmar i bil hem. Jag ville inte lasta in en nyvaken hund efter operation i bilen och inte ha någon större koll. Hade jag haft närmare hade jag nog tagit hem henne på en gång.
 
Min hund fick en pyodermi (infektion i huden) på ena tassen för några veckor sedan. Det kostade totalt 1600 kr hos veterinären. Då blev han sederad eftersom han hade så ont att han skrek när man bara nuddade tassen så det hade varit elakt att försöka raka och rengöra i vaket tillstånd. Han blev också uppvätskad under huden med 400 ml koksaltlösning eftersom han hade ätit och druckit dåligt det senaste dygnet och var lite uttorkad och vi fick med en tub antibiotika/kortisonsalva. Behandlingsarvodet var 800 kr+moms, resten var för medicinerna. Min veterinär har ingen klinikavgift specificerad vid besök utan det är bara behandlingsarvode och ev. mediciner som står.
 
Lustigt att du skulle fråga just det. En bekant till mig råkade ut för precis detta. En liten tass-skada som blev infekterad när de befann sig på resa. Fick en akuttid på ett djursjukhus (stockholmsområdet). Hunden genomgick flera undersökningar bland annat ultraljud (????) och blev kvar över natt. Räkningen slutade på 14.000 kr. Det är det värsta fall av överbehandling jag har stött på och jag undrar om det finns fler fall därute?

Man kan ju faktiskt tacka nej som djurägare till undersökningar och behandlingar.
 
Man kan ju faktiskt tacka nej som djurägare till undersökningar och behandlingar.
Men det kan vara svårt, man vill ju göra allt för sitt djur och hävdar veterinären att undersökningar måste göras så måste man vara påläst för att våga säga nej.
Jag har ifrågasatt vid ett par tillfällen, en gång ville veterinären söva hunden, jag frågade om hon hade pratat med personalen som söver och tittat i hans journal, och strax därpå så ville hon bara ge honom lugnande och smärtstillande istället... ;) Men med honom är det svårt att söva och jag vet att de bara vill göra det i extrema nödfall, jag vill tex kastrerar honom men det vill inte veterinären eftersom de inte vill söva honom.
 
Men det kan vara svårt, man vill ju göra allt för sitt djur och hävdar veterinären att undersökningar måste göras så måste man vara påläst för att våga säga nej.
Jag har ifrågasatt vid ett par tillfällen, en gång ville veterinären söva hunden, jag frågade om hon hade pratat med personalen som söver och tittat i hans journal, och strax därpå så ville hon bara ge honom lugnande och smärtstillande istället... ;) Men med honom är det svårt att söva och jag vet att de bara vill göra det i extrema nödfall, jag vill tex kastrerar honom men det vill inte veterinären eftersom de inte vill söva honom.

Men man måste ju liksom föra en diskussion. Om man inte vill att något görs, eller det känns olustigt så ska man säga det där och då. Inte komma efteråt och hävda att hunden är överbehandlad. I ditt fall är det ju extremt viktigt att du påpekade det där med sövningen. Det är inte alltid meningen att veterinären ska sitta och läsa hela hundens journal, eller så kanske den inte ens finns eftersom hunden ej varit där innan. Då är det ju viktigt att man som djurägare berättar om hunden inte tål något eller liknande.

Självklart kan det vara tufft att gå emot veterinären eller vägra saker, men man kan faktiskt alltid fråga varför något ska göras, om det måste göras nu eller kan vänta etc. Jag tycker det är viktigt att djurägaren är med i alla beslut så gått det går, och jag själv som djurägare frågar om jag undrar något.
 
Men man måste ju liksom föra en diskussion. Om man inte vill att något görs, eller det känns olustigt så ska man säga det där och då. Inte komma efteråt och hävda att hunden är överbehandlad. I ditt fall är det ju extremt viktigt att du påpekade det där med sövningen. Det är inte alltid meningen att veterinären ska sitta och läsa hela hundens journal, eller så kanske den inte ens finns eftersom hunden ej varit där innan. Då är det ju viktigt att man som djurägare berättar om hunden inte tål något eller liknande.

Självklart kan det vara tufft att gå emot veterinären eller vägra saker, men man kan faktiskt alltid fråga varför något ska göras, om det måste göras nu eller kan vänta etc. Jag tycker det är viktigt att djurägaren är med i alla beslut så gått det går, och jag själv som djurägare frågar om jag undrar något.

Jag håller egentligen med dig, men fjorton tusen för en skadad tass...? :crazy:

Och även om jag på intet sätt menar alla veterinärer nu (långt därifrån), men visst finns det de som faktiskt försöker köra rakt över en. Som inte alls är intresserade av att faktiskt diskutera, utan bara diktera. Som blir direkt otrevliga om man ifrågasätter. Och visst, då ska man ju välja att gå någon annan stans, men med en skadad hund och inga alternativ öppna, då blir det ju ett rätt utsatt läge - vet jag verkligen tillräckligt för att inte gå med på vad veterinären säger...
 
Jag håller egentligen med dig, men fjorton tusen för en skadad tass...? :crazy:

Och även om jag på intet sätt menar alla veterinärer nu (långt därifrån), men visst finns det de som faktiskt försöker köra rakt över en. Som inte alls är intresserade av att faktiskt diskutera, utan bara diktera. Som blir direkt otrevliga om man ifrågasätter. Och visst, då ska man ju välja att gå någon annan stans, men med en skadad hund och inga alternativ öppna, då blir det ju ett rätt utsatt läge - vet jag verkligen tillräckligt för att inte gå med på vad veterinären säger...

Men vad det du om vad som diskuterades och upptäcktes vid det besöket? Man kanske hittade annat som man ville undersöka vidare? Och hade djurägaren ingen som helst del i det hela?

Jag tycker det är jättetråkigt med veterinärer som är på det sättet du beskriver, och hoppas att det inte finns många som är sådär. Man måste stå på sig som djurägare även då!
 
Men man måste ju liksom föra en diskussion. Om man inte vill att något görs, eller det känns olustigt så ska man säga det där och då. Inte komma efteråt och hävda att hunden är överbehandlad. I ditt fall är det ju extremt viktigt att du påpekade det där med sövningen. Det är inte alltid meningen att veterinären ska sitta och läsa hela hundens journal, eller så kanske den inte ens finns eftersom hunden ej varit där innan. Då är det ju viktigt att man som djurägare berättar om hunden inte tål något eller liknande.

Självklart kan det vara tufft att gå emot veterinären eller vägra saker, men man kan faktiskt alltid fråga varför något ska göras, om det måste göras nu eller kan vänta etc. Jag tycker det är viktigt att djurägaren är med i alla beslut så gått det går, och jag själv som djurägare frågar om jag undrar något.

Jag har alltid fått förklarat för mig varför de vill göra vissa saker och vilka alternativ det finns, så jag är helt nöjd med mina veterinärbesök, men jag kan tänka mig att det finns veterinärer som kanske märker att det finns en del djurägare som går med på vad som helst bara man säger att det är bra för djuret. Det finns veterinärer som tycker att de kan dra på eftersom det ändå är försäkringen som betalar...

I mitt fall så var det just samma djurklinik och veterinären hade inte ens öppnat journalen för det står väldigt tydligt i den att det är speciella omständigheter runt hans sövning och de har lagt till i datasystemet att det ska plinga till. Nu kände narkosavdelning dessutom igen honom så de hade nog vägrat om han hade kommit in för sövning. ;)

Jag har känt mig överkörd en gång av en veterinär och det var när jag bad dem att ta bort min förra hund om det upptäckte saker under undersökningen som de inte kunde behandla, jag talade även väldigt tydligt om att jag väntade på plats om det var något de ville diskutera innan beslutet togs. Sen ringde samma veterinär till mig och talade om att undersökningen var klar och han var vaken. En sten föll från mitt hjärta och jag trodde att det var behandlingsbart, men nej veterinären talade om att han hade max ett par månader kvar att leva men han var så pigg så han kunde väl få leva lite till... Så istället för att avliva honom när han redan sov så väckte de upp honom, fick en stressad hund eftersom han absolut inte klarade av att vara själv i en bur för att tala om att jag skulle få lov att avliva honom snart... Par dagar senare hade jag samlat kraft nog att åka och avliva honom hos en annan veterinär, när man vet att det är obotligt och inom ett par månader skulle innebära lidande då är det mitt ansvar som djurägare att se till att han slipper det.
 
Men vad det du om vad som diskuterades och upptäcktes vid det besöket? Man kanske hittade annat som man ville undersöka vidare? Och hade djurägaren ingen som helst del i det hela?

Jag säger absolut inte att djurägaren inte har del i vad som händer, men jag menar att det är en inbyggd maktobalans där man vet för lite för att propsa väldigt ofta. Det är ju därför man är där, för att veterinären har expertis man inte själv har. Och så måste det såklart vara, men det gör ju att man som djurägare inte vet vad som är rimligt, vad som faktiskt behövs.

Och nej, jag vet inte vad som var rimligt i det fallet med tassen heller. Men för mig, som inte är veterinär utan bara hundägare, så låter det väldigt, väldigt extremt. Och samtidigt kan jag föreställa mig hur väldigt svårt det skulle vara att vägra, i alla fall i vissa situationer, för att man givetvis vill att ens hund ska få den vård den behöver - och inte själv vet vad det är. Man måste lita på veterinären, det är för att veterinären vet bättre än en själv som man är där. Och det är något som kan utnyttjas, som i alla situationer med obalans.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 221
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp