Veterinären missade dräktigheten, dött föl i hagen :'-(

Zephira2

Trådstartare
Måste få skriva av mig.
Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt veterinären vid kollen förra året...
Jag är så chockad att jag knappt vet var jag ska göra av mig. Hur f-n kan man missa en dräktighet som pågått i 30 dagar? Saken är den att jag inte åkte till min vanliga veterinär, den endaste gången, jag tyckte det var lite långt att köra med två relativt nyinseminerade ston så det blev närmaste veterinärstation som även angav på hemsidan att de utförde dräktighetsundersökningar på ston.
Väl där möts jag av en rätt så överlägsen attityd hos både receptionspersonal och veterinär.
Nej ingen av stona var dräktiga...absolut inte. De tog in en annan häst och visade på skärmen hur det "skulle" sett ut i så fall. Jag såg inget särskilt men jag litade såklart på hennes yrkeskunnande. Varför skulle jag inte göra det?
Så jag tog hem hästarna, lämnade tillbaka den ena till sin ägare då jag bara hade henne på foder. Kändes inte kul alls då jag lagt nästan 40000 kronor på årets inseminering.
Men jag behöll mitt sto och visste inte riktigt vad jag skulle göra med henne. Så hon fick åka på lösdrift tills jag antingen fick sålt henne eller om jag skulle prova att inseminera henne igen i år.
Ingen har därmed brytt sig nåt särskilt om hennes extra behov. Hon har fått samma hösilage som alla andra, inget kraftfoder och bara varit så att säga.
På detta har hon försökt skapa ett liv inne i sin mage utan att någon visste något och kunde hjälpa henne.
Imorse hittades fölet dött i hagen... Det var för tidigt fött.
Hur går man vidare efter nåt sånt här?
Varför trycks hästsportens baksida upp i ansiktet på en gång på gång, hästmänniskor tjänar man pengar på. Sedan struntar man fullständigt i att göra ett kvalitetsjobb. Häst ägare betalar ju iallafall...
Man behöver inte ta ansvar för konsekvenserna av ett dåligt utfört arbete heller. Det gör ju hästägaren.
Fy f-n vad ledsen och besviken jag är, hur oerhört dåligt samvete jag har mot världens snällaste sto som inte gjort någon nåt ont och som kämpat och lidit i det tysta.
Fy vad uselt jag mår just nu. :'-(
 
Men antagligen har ju inte stoet kastat fölungen för att stoet inte fått rätt mat, antar att du lämnat ditt sto på ett "bra" ställe med kvalitativt foder och omvårdnad.
Kan ju varit tvillingar, stressad miljö mm.
Man brukar väl ibland göra en extra koll vid 90 dygn ifall nu veterinären skulle ha missat.
Känns som du skyller allt på veterinären? Klart att det kan missas, inge kul men sånt man får räkna med.
Ett friskt sto med en frisk stark fölungen ska klara av en dräktighet utan massa extra foder, den som tar mest stryk av det är ju stoet själv. Fölungen tar ju av mammans reserver.
 
Beklagar verkligen :(
Men det är inte helt ovanligt att man missar en 30-dagars dräktighet, hästens livmoder är stor, oregelbunden och fostret är väl omkring 1cm i storlek vid den här tidpunkten.
Och håller med @Cita att det nog inte har varit bristen på "specialfoder" som gjort att stoet kastat, utan något annat fel. Vet du att det är för tidigt fött (räknat från seminering), annars kan det ju även ha varit felläge vid förlossning och liknande.
Jag tycker nog att det är mest konstigt att ingen märkt att stoet varit högdräktig?
 
Beklagar verkligen :(
Men det är inte helt ovanligt att man missar en 30-dagars dräktighet, hästens livmoder är stor, oregelbunden och fostret är väl omkring 1cm i storlek vid den här tidpunkten.
Och håller med @Cita att det nog inte har varit bristen på "specialfoder" som gjort att stoet kastat, utan något annat fel. Vet du att det är för tidigt fött (räknat från seminering), annars kan det ju även ha varit felläge vid förlossning och liknande.
Jag tycker nog att det är mest konstigt att ingen märkt att stoet varit högdräktig?
Distriktsveterinären har nu varit ute och konstaterat att fölet var väldigt litet och för tidigt fött. Så hon har helt enkelt kastat det av någon anledning. Om det beror på för lite foder kan vi aldrig veta antar jag. Men hon är en ganska hungrig madam annars med. Det är en ganska stor häst dessutom så jag hade nog gett henne en välbalanserad foderstat och haft henne hemma om jag vetat. Jag tycker fortfarande att vet har ett ansvar. Är de osäkra ska de rekommendera ett ombesök senare. Så tycker jag, men ni andra kanske är gjorda av pengar och gör UL tills dräktighet konstaterats? Var drar man gränsen i så fall?
90 dagar borde vara standard iallafall för denna veterinären som inte såg något.
Men det jag kan utläsa av kommentarerna är att jag som hästägare ska lita på mig själv mer än till en yrkeskunnig. Det kommer jag i vilket fall att göra framöver. Om jag ens vågar mig på detta igen... :-/
Orkar inte gå igenom nåt sånt här igen.
 
Jag förstår att du är besviken och ledsen, det är nog alla som råkar ut för samma sak.

Sådant kan ju döljas ganska bra (30-dagarsfostret) vad jag förstår. Även erfarna kan ju misslyckas så det ser jag ju inte som ett skitstort fel. Man hade ju kunnat följa upp med ett till UL på 90-dagars för att bli lite mer säker men inte ens då är ju allt synligt hela tiden.

Att ston kastar, föder dödfödda föl och för tidigt är ju något som ändå är ganska vanligt och inte alltid kopplat till foder, fel på hästen eller ens fostret. Att anklaga någon som inte sett på UL att hon är dräktig känns ju väldigt konstigt.

Du har ju inte sett något på ett helt år.
 
Framförallt är jag nog mest trött på att stoägare behandlas som kassakor.
"Tyvärr ingen dräktighet, betala i kassan. Nästaaaaaa!!!" Typ...
Men jag kanske bara är ledsen och besviken.
Fölet var iallafall svart med vita ben, vilken fin en det hade blivit. :'-(
 
Nu börjar jag ju fundera över om foderhästen jag lämnade tillbaka också är dräktig! :-O
Om vet missat den också!!!
 
Jag undrar om du varit förberedd om det hänt något efter dräktigheten?

Dräktigheten är ju ändå ganska skyddat jämfört med vad som kan hända efter att fölet är fött. Risken är ju garanterat extremt mycket större då. Du kanske inte var förberedd alls och kom till verklighet ganska abrupt vilket har gjort att du gärna vill lägga skulden på någon. Att få föl är få förunnat, det kostar både pengar och psyke och det är allt annat än rosa skimmer och det bör man vara medveten om.

Men att missa ett UL är ju varken katastrof och troligen inte orsaken till detta.
 
Beklagar!

Tyvärr är det inte så enkelt att alla dräktigheter syns på UL vid 30 dagar, oftast gör dom det, men inte alls alltid.

Jag förstår inte alls hur du menar att stoägare betraktas som kassakor - visst är det tråkigt om det inte blir ett föl, men vem ska annars betala jobbet som görs med runt hela betäckningen?
 
Måste få skriva av mig.
Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt veterinären vid kollen förra året...
Jag är så chockad att jag knappt vet var jag ska göra av mig. Hur f-n kan man missa en dräktighet som pågått i 30 dagar? Saken är den att jag inte åkte till min vanliga veterinär, den endaste gången, jag tyckte det var lite långt att köra med två relativt nyinseminerade ston så det blev närmaste veterinärstation som även angav på hemsidan att de utförde dräktighetsundersökningar på ston.
Väl där möts jag av en rätt så överlägsen attityd hos både receptionspersonal och veterinär.
Nej ingen av stona var dräktiga...absolut inte. De tog in en annan häst och visade på skärmen hur det "skulle" sett ut i så fall. Jag såg inget särskilt men jag litade såklart på hennes yrkeskunnande. Varför skulle jag inte göra det?
Så jag tog hem hästarna, lämnade tillbaka den ena till sin ägare då jag bara hade henne på foder. Kändes inte kul alls då jag lagt nästan 40000 kronor på årets inseminering.
Men jag behöll mitt sto och visste inte riktigt vad jag skulle göra med henne. Så hon fick åka på lösdrift tills jag antingen fick sålt henne eller om jag skulle prova att inseminera henne igen i år.
Ingen har därmed brytt sig nåt särskilt om hennes extra behov. Hon har fått samma hösilage som alla andra, inget kraftfoder och bara varit så att säga.
På detta har hon försökt skapa ett liv inne i sin mage utan att någon visste något och kunde hjälpa henne.
Imorse hittades fölet dött i hagen... Det var för tidigt fött.
Hur går man vidare efter nåt sånt här?
Varför trycks hästsportens baksida upp i ansiktet på en gång på gång, hästmänniskor tjänar man pengar på. Sedan struntar man fullständigt i att göra ett kvalitetsjobb. Häst ägare betalar ju iallafall...
Man behöver inte ta ansvar för konsekvenserna av ett dåligt utfört arbete heller. Det gör ju hästägaren.
Fy f-n vad ledsen och besviken jag är, hur oerhört dåligt samvete jag har mot världens snällaste sto som inte gjort någon nåt ont och som kämpat och lidit i det tysta.
Fy vad uselt jag mår just nu. :'-(
Beklagar verkligen,
-men en häst har jättestor buk, och ett 30-dagars foster är jättelitet... jämför med att man på hund (som är mindre och har fler foster och som bara är dräktiga i 60-70dagar och alltså har mer "färdigt" foster tidigare än en häst) så kan man inte se foster förrän tidigast dag 21(teoretiskt enligt viss litteratur går det från dag 16, men inte brukligt) , och man brukar inte kolla förrän dag 24/25 på Ul, just för att det är så lätt att missa.
Därför ska man göra en koll vid 90 dagar, då man mer rimligt ser en dräktighet.
Det är inte nödvändigtvis (eller ens troligt) så att veterinären var dålig, utan det är helt enkelt lotteri på 30 dagar huruvida man ser foster eller ej. ser man ett, då vet man att den är dräktig, ser man inte så kan den vara eller inte vara dräktig, men om man inte sett ngt o stoet brunstar senare så kan man ju gissa vart åt de lutar....
 
En kastning kan man i princip inte förebygga alls. Vad skulle du ha gjort annorlunda om hon hade varit dräktig menar du?
Jag hade stallat in henne, gett henne en uträknad foderstat och hållit koll på henne. Vaccinerat osv. Hon är en ganska ranglåg individ så inte säkert att hon fått i sig allt hon ska så att säga. Men som du säger så en ren kastning pga genfel hos fostret så att säga går ju inte att förebygga såklart. Men det känns inte som jag tror att det går att helt utesluta brist på foder. Grovfodret var ändå väldigt bra på lösdriften. Ägaren trodde ju bara att hon blivit lite tjock av det. Om vi ändå hade vetat... Ingen visste ju något och under den björnpälsen är det svårt att se nåt. Det håller alla med om.
 
Ultraljud för att konstatera dräktighet är inte 100% tillförlitliga, vilket du ju har märkt. Man kan inte gå på veterinärens bedömning helt och hållet.

Att ditt sto kastade har dock ingenting med saken att göra.

Det är ju väldigt taskigt om TS fått information om att det är 100% tillförlitligt, dock. Men, det kan jag verkligen inte tänka mig.
 
Jag hade stallat in henne, gett henne en uträknad foderstat och hållit koll på henne. Vaccinerat osv. Hon är en ganska ranglåg individ så inte säkert att hon fått i sig allt hon ska så att säga. Men som du säger så en ren kastning pga genfel hos fostret så att säga går ju inte att förebygga såklart. Men det känns inte som jag tror att det går att helt utesluta brist på foder. Grovfodret var ändå väldigt bra på lösdriften. Ägaren trodde ju bara att hon blivit lite tjock av det. Om vi ändå hade vetat... Ingen visste ju något och under den björnpälsen är det svårt att se nåt. Det håller alla med om.

Men för att fodret ska vara ett problem så ska de gå ner mycket eller vara väldigt smala till att börja med. Det är sällan ett sto som har normalhull och inte gått ner sig under vintern skulle kasta p.g.a det.
 
Tack iallafall för alla svar, nu vet jag bättre!
Borde slängt ut en tråd här i höstas om hur väl man kan lita på UL.
Jag blev lite stressad av avgiften till hingstägaren också. Inget kul att betala för en tom mage ju.
Men nästa gång ska jag ta det lugnare och läsa på mer.
Men tack för att ni delar med er av era kunskaper iallafall! Dem tar jag med mig till nästa gång.
 
Finns det NÅGON som går på besked 30 dagar UL? Det förvånar mig mycket. Visst kan det ge ett positivt besked, men det kan ju hända mycket på två månader, och därför alltid 90 dagar dräktighet UL.

Jag kan vara helt av banan, men jag har aldrig hört om någon som nöjer sig med besked på 30 dagar.

Om hästen ser eländig ut i hullet förstår jag att man kan misstänka foderproblem, men om hästen är i normalhull så har jag svårt att se att det går att säga att näringsbrist skulle vara anledningen till att stoet kastat.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Avel På en väns förfrågan undrar jag vad ni tror skulle vara efterfrågan på följande: Uppstallning av dräktigt sto i fölbox antingen lagom...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp