Bukefalos 28 år!

Veterinärer och falska förhoppningar?

P

pastor

Nu har våran häst får ventipulin och fabrol, men han andas fortfarande mycket över magen. Hon skrev som diagnos COPD och sade att han blir frisk igen.

http://www.youtube.com/watch?v=oqpqAj3BM5A

Vi ska gå promenader med honom, men där är han verkligen seg, har inte stor lust att röra sig. Vi funder på att åka till klinik röntga och om det är möjligt att göra en blodgasanalys.
Vi vill ju inte ta bort han men om det är så att han bara blir en häst som ska stå in hage är det ju inte roligt heller.

Hon sade att bukandning är inte så farligt, men när man läser, då står det ju där att om hästen måste ta till bukmuskeln så är det allvarligt att luftblåsarna i lungorna har gått sönder. Ger hon bara falska förhoppningar?
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Om du har invaggats i falsk förhoppning kan nog bara din veterinär svara på, men jag tycker då att den bukandningen inte är så kraftigt och har sett hästar med värre symptom som faktiskt blivit bättre.

Däremot så bör man se över hästens miljö och inte bara inskränka sig till att medicinera, foder strö etc är viktiga samt ventilation och annat i stallmiljön.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

han redan fått hela den här miljöförändringen. Står ute dygnet runt, får hösilage o.s.v.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Det där skulle jag knappt kalla bukandning, ingen allvarlig iallafall.
Jag tror utefter den videon inte att veterinären luras och invaggar er i falska förhoppningar.
Jag har sett hästar som verkligen bukandas, där man ser tydligt att musklerna tar i, som har blivit helt friska.

En sådan andning som på videon kan hästar ha när det är varmt utan att det är något fel.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Det där skulle jag knappt kalla bukandning, ingen allvarlig iallafall.
Jag tror utefter den videon inte att veterinären luras och invaggar er i falska förhoppningar.
Jag har sett hästar som verkligen bukandas, där man ser tydligt att musklerna tar i, som har blivit helt friska.

En sådan andning som på videon kan hästar ha när det är varmt utan att det är något fel.

Håller med TinyWiny. Med den vinkeln det är filmat ser man dessutom väldigt dåligt. Rakt från sidan och inte snett uppifrån hade varit bättre. Men vad jag kan se så finns inte den klassiska dubbel andningen. När hästen får klämma till två gånger för att andas ut.

Vad du däremot måste göra är promenera hästen. Passa på nu under vår/sommar säsongen att bygga upp konditionen på hästen så klarar han vinterns uppstallning mycket bättre. Om du stallar upp så se till att det är väl ventilerat. Helst utebox.

När du rider/longerar och han hostar till så SLUTA INTE! Bryt inte av traven/galoppen. Hostandet är BRA. Då får han upp slem som ligger och blockkerar i lungorna. Alltså tokhostar hästen så den inte får luft är det en annan sak, men hostar den till ett par gånger så bara fortsätt på i samma gpngart, utan avbrott. (Många hästar är sig också att hosta för att slippa arbeta om man bryter av varje gång de gör det).

Framför allt MÅSTE konditionen ökas. Ju bättre kondition desto bättre lungkapacitet.

Helt frisk kan han aldrig bli men det går att hålla COPD underkontroll med bra stallmiljö, extremt bra foderhygien och att hålla konditionen på topp.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

hur är det egentligen när lungblåsarna går sönder blöder hästen då näsblod?
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Wisst bukandas hästen. Det tyder på att den har liknande beswär som människor med astma, men det kan lika gärna wara swullnad i slemhinnorna och sk bronkokonstriktion (de små luftrörens diameter minskas som en följd aw allergisk reaktion) som emfysem. (Emfysem innebär att de små alweolerna, blåsorna, i lungorna är skadade - de spricker och istället för mängder med luftblåsor blir det större hålrum. Det innebär att det blir mindre yta för utwä ling aw syre och kwäwe).

Swullnad och bronkokonstriktion kan man råda bot på, bla med hjälp aw den medicin din häst har fått. Jag tycker nog att man borde kolla infektionsbilden på din häst (ett blodprow) för att utesluta samtidig luftwägsinfektion. Om hästen är ok kan man gott sätta in kortison också.

Eftersom hästen tydligen är sämre nu så skulle jag föreslå att man kontrollerar ew pollenallergi. Äwen det görs med ett blodprow.

En endoskopiundersökning wore också på sin plats, men det kanske redan är gjort?
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Att ställa diagnosen COPD o sen säga att hästen blir frisk är knappast logiskt.
COPD/RAO hästar kan hållas symtomfria men blir inte friska.
Lungblåsorna brister inte man vet numera att lungemfysem inte är en del av sjukdomen.
PL
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

När du rider/longerar och han hostar till så SLUTA INTE! Bryt inte av traven/galoppen. Hostandet är BRA. Då får han upp slem som ligger och blockkerar i lungorna. Alltså tokhostar hästen så den inte får luft är det en annan sak, men hostar den till ett par gånger så bara fortsätt på i samma gpngart, utan avbrott. (Många hästar är sig också att hosta för att slippa arbeta om man bryter av varje gång de gör det).

Framför allt MÅSTE konditionen ökas. Ju bättre kondition desto bättre lungkapacitet.

En häst i det här skicket bör inte ansträngas förrän man fått symptomen under kontroll.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Att ställa diagnosen COPD o sen säga att hästen blir frisk är knappast logiskt.
COPD/RAO hästar kan hållas symtomfria men blir inte friska.
Lungblåsorna brister inte man vet numera att lungemfysem inte är en del av sjukdomen.
PL

Jag tycker också att det är konstigt att hon sade så.

Men vad menar du med det, vad händer då om det inte kan bli lungemfysem? Eller bättre sagt när får en häst ett sånt tillstånd? Jag är inte så insatt i hästvärlden det är mer min sambos hobby men jag gillar den här hästen och vi vill absolut inte att han plågar sig.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Hästen är inte sämre nu, han var mycket sämre för 3 veckor sedan, då andades han jätte fort, och hade stora näsborrar. Därpå tog vi honom hem. Andningen lugnade sig men han verkar ju fortfarande pressa ut luft, vad det nu betyder, så låter det ju i de flesta hästböckerna att det har händ ngt allvarligt i lungan. Men vi ska se till att komma till klinik så fort som möjligt, då verkar ju inte hjälpa ngt att bara ta ut en veterinär så här.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Klinikweterinärerna kan inte heller göra mer än att sätta in medicin. Så, förutom att få en mer precis diagnos, finns det ingen anledning att åka iwäg.

War i Swerige bor du? Här började pollensäsongen för ett antal weckor sedan och om du bor på samma breddgrader skulle försämringen ha sammanträffat med den. För hästen har wäl inte warit så dålig hela wintern?
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Ester, kan du vara snäll och PM:a mig vart jag kan skicka ett nytt tangent bord.;):angel:
Ursäkta, men det känns som jag är full när jag läser dina inlägg.:o
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Allt började efter jul då började shettisen hosta, och araben hostade nån gång, men när veterinären var ut så gjorde han ingenting, för han tyckte att det lät inte så farligt liten förkylning, hästarna gick inga mediciner.

Araben märktes knappast på, shettisen blev inte bättre mer sämre, därpå åkte vi till klinik i mitten av feburari. Diagnos känslig för damm o.s.v. Fick med oss hem slemlösande. Ställde båda hästarna om på papper, hösilage... . Shettisen blev inte jätte mycket bättre hostade mycket vid ansträngning. Araben hostade en eller två gånger ibland på morgonen annars aldrig!!!

1 Mars bytte vi stallplats, shettisen börja må bättre. Båda blev vaccinerade mot hästinfluenza och stelkramp i slutet av mars. Araben hostade inte, men verkade bli svettigare en vanlig. Märkte nån gång i april att ngt stod inte riktigt till med araben tyckte att han kändes konstigt mär man red. Andades fort, men inget slem eller host. Sade åt de som lånade honom skulle hålla koll. Några dagar senare stod araben i hagen med stora näsborrar andningen var snabb. Vi funderade om det var höet de hade, kollade på storbalen som de hade fri tillgång i hagen. Den var superdammig och möglig på utsidan!:eek:.

De ville inte ta bort höet då tog vi hem hästarna så fort det gick. Araben började må bättre men drog upp magen mera än vad han gör i filmen, ringde efter veterinär direkt som kom veckan efter. Då fick han kortsionspruta, hjälpte inte mycket, fick tillståndet som i filmen. Ringde efter annan vetrinär veckan efter, som då skrev ut ventipulin och fabrol. Visst drar han inte in magen lika mycket men han gör det fortfarande. Han pigg för övrigt men bukandes i vila än, plus att han bukandas mera efter han har sprungit i hagen.

Så vi är rädda att lungan/ lungblåsorna har fått redan skador. Vi vill verkligen veta hur det stå till, därför är det nog bäst att åka in till klinik och att göra en riktigt utredning.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

En häst i det här skicket bör inte ansträngas förrän man fått symptomen under kontroll.

Jag förutsätter att en hästägare med en häst som har COPD följer sin veternärs råd. Men jag har stött på många som TROTS veterinärens råd att motionera hästen och inte avbryta för hostning, har tvärnitat, slängt sig av hästen och ställt in den i stallet. En smart häst lär sig snabbt att den kommer ifrån jobbet genom att hosta.

Det var det jag ville få fram.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Om hästen är ok kan man gott sätta in kortison också.


Fick Ventipulmin och kortison utskrivet till en av mina gamla hästar. HJÄLP! Hästen började svettas floder efter en timme. Det rann om den. Ringde vet som sa till att inte ge det i kombination något mer. Hästen överkänslig. Antingen det ena eller det andra men inte ihop, på min då alltså. Inget allmänt råd, bara en reflexion.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Hakar på frågor om hosthästar och undrar vad innehåller Ismovit och var finns det att få tag på?
Vad får man veta om lungan i ett lungsköljprov egentligen?
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Swettningar är en wanligt förekommande biwerkning på Wentipulmin. Det har inget med kombinationen med kortison att göra och är heller inte farligt, bara lite jobbigt.

Warför skulle man galoppera widare när hästen får en hostattack pga bronkokonstriktion? På wilket sätt skulle det göra saken bättre? Motion är absolut nyttigt, men man bör ta det i hästens takt. Har hästen emfysem är det oförswarligt att twinga den att springa när den blir ansträngd.

En RAO-häst har sällan "bara" hosta utan äwen påwerkad andning pga förändringarna i luftwägarna - inte pga dålig kondis.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Min förra häst hade problem med luftvägarna, och fick åtskilliga ventipulminkurer, kortisonsprutor, inhalator, tabletter - ja, vi provade allt.
Men han blev inte bättre. (byggde om hela stallet mm för att ändra närmiljön också).
När han inte svarat på någon av de olika behandlingarna (och var mycket tröttare än vad han "borde" vara enligt veterinärerna som undersökte honom) gjords en prestationsutredning på honom. Det visade sig att han hade extra kammarslag på hjärtat - väldigt många extraslag. Det var inte mycket att göra för honom - tog bort honom för drygt ett år sedan.

Vill absolut inte skrämma upp dig - men det kan vara bra att kolla upp hela hästen - inte bara luftvägarna.

Hoppas hästen blir bättre!
 

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 234
Senast: Doccan
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 165
Senast: juliag
·
Ekonomi & Juridik Jag är djupt ledsen och förtvivlad över de falska förhoppningar som min f.d. veterinär gett mig. I slutet av mars var jag på besök till...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: Casteloro
·
P
Hästvård Hur lång tid tog det för era hästar som hade bukandning att bli bra? Våran arab har nu haft problem med det några månader, han har...
Svar
4
· Visningar
2 118
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp