Bukefalos 28 år!

Veterinärer och falska förhoppningar?

Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

De vets jag pratade med sa att kortisonet boostar ventipulminets effekt. Eller hur det nu var. Hade inga svettningar utan kortison. Inga svettningar på enbart kortison heller.

Visst måste man anpassa sig till hästen. Jag skrev ju att man skall bryta om hästen hostar flera gånger i rad men inte om denbara hackar till. Jag har fått lära mig att inte avbryta vad jag gör. Visst, jag kan gå från galopp till trav och sedan tillbaka. Hostar hästen mycket stannar jag. Men motion är nyttigt.

Även för oss människor med copd eller astma. Motion stärker inte bara muskler. Det stärker hjärta och lungor med.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Nu har vi äntligen fått en tid på fredag nästa vecka ska våran häst kollas upp i klinik.
här om dagen när det regnade andades han tyngre var tvungen ta i mera med buken, i dag är det bättre men man hör att utandningen verkar vara i två omgånger plus att han suger typ in luft när han andas in. Men han är rätt så pigg.

Vad betyder det förresten om man kan framkalla hosta när man trycker på hästens struphuvud? Shettisen hostar då, araben inte.
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

Jo, jag har aldrig förnekat att motion är nyttigt. Men skilj på en kroniker som hackar lite som du säger och en häst med akuta förändringar i luftwägarna. Med bronkokonstriktion får en häst inte tillräckligt med luft om man anstränger den, den kommer att få en påwerkad andning och börjar hosta. Att driwa den hästen är djurplågeri. Att medicinera, ordna förhållandena och - när hästen klarar aw det - öka konditionen och, genom rörelse, hjälpa hästen att få upp slem, är inte alls fel.

Jag tror inte heller på att en häst skulle lära sig att awända sig aw sjukdomssymptom för att slippa springa. Simulanter tror jag öwerwägande är mänskliga!
 
Sv: Veterinärer och falska förhoppningar?

De vets jag pratade med sa att kortisonet boostar ventipulminets effekt. .

Kombinationen kan orsaka vasodilation och blodtrycksfall. Det är ju möjligt att detta bidragit till att din häst swettats mer när den behandlades med båda medicinerna. Däremot är det som sagt en wanlig biwerkning på ventipulmin och jag anser att man bör sätta in adekwat behandling äwen om risken för profus swettning föreligger.
 

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 219
Senast: Doccan
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 165
Senast: juliag
·
Ekonomi & Juridik Jag är djupt ledsen och förtvivlad över de falska förhoppningar som min f.d. veterinär gett mig. I slutet av mars var jag på besök till...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: Casteloro
·
P
Hästvård Hur lång tid tog det för era hästar som hade bukandning att bli bra? Våran arab har nu haft problem med det några månader, han har...
Svar
4
· Visningar
2 118
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp