Veterinärmiss?! Vad göra?

Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Jag använder aldrig distriktare till gårdsbesiktning. Dom är alldeles för dåliga många ggr. Dom håller mest på kor och hundar och vaccinerar en del hästar. Jag brukar ta hästen direkt till klinik om jag ser att de är allvarligare för att lägga ut 1200-2000kr för att få en ditriktare som kommer att tala om för mig att ta hästen till klinik de gör jag inte. Men är man inte så erfaren och kan avgöra sånna saker så är de inte lätt.
Men distriktvetrinärer dom kan man ha till att komma och vaccinera typ inte mer. Tyvärr.....
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om en första veterinären böjde - enligt dej - hårt så tror jag inte att man kan få fram 3 gradig hälta om hästen inte har något i benen. Visst kan man säkert böja fram 1 gradig hälta på ett friskt ben men när det gälller 2 och 3 grader tvivlar jag starkt på om det inte sitter något där.

En röntgen visar bara skelettet, ej "resten" av benen, hur kan du då tycka att det räcker för att "friskförklara" din hästs ben?


Men om veterinären är så inkompetent att hon böjer fel/snett kan det ju vara så att hon inte är kompetent nog att avgöra hur många grader halt hästen är heller. Vilket innebär att hästen kanske i själva verket, med dennes felaktiga böjning, endast visade lite eller måttlig hälta för ett mer tränat öga.

Sen håller jag med om att röntgen visar långt ifrån allt. Det kan mycket väl finnas saker som inte syns på röntgen (vet av egen erfarenhet:smirk:). Men - om nu hästen var så pass halt som d-vet ansåg så borde ju hästen visat åtminstonde lite hälta vid det andra böjprovet på klinik?
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Näe, vi brukar ju inte heller ta dis. vet men nu hade jag i princip inget val... var ju 99% säker på att hon skulle gå igenom besiktningen så det kändes onödigt att åka till klinik bara för det. Men nu har jag lärt mig det iallafall.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Jag är övertygad om att veterinärer kan böja fram hälta. Hade ut en av distriktarna för gårdsbesiktning, fick veta sen att hon precis kommit till jobbet efter mamma-ledigheten, hon böjde och drog, och när hästen stapplade 2 steg var hon tvunget att böja hela benet igen 2 ggr för att konstatera 1,5 grads hälta. Köparen var med på besiktningen (förstagångsköpare av häst). Och när den här inkompetenta kärringen till veterinär började orera om hältutredningar, veterinärkostnader, utdömningar och konvalecens, blev den stackars köparen panikslagen och vågade inte köpa hästen (såldes inte som tävlingshäst utan familjehäst). 1v senare var hon ren på böjprovet med "min" vet., alltså ren inkompetens från distriktsveterinärens sida, och jag blev 1000kr fattigare. Nej, jag håller med, de få distriktare jag träffat duger till att sy sår och vaccinera.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Hej o hopp!
Håller inte riktigt med att all hälta vid böjprov måste innebära problem.
Min gamle hopphäst, idag 16 år, genomgick sitt första böjprov utfört av en distriktsveterinär när han var 10 år, alltså -01. Han är född hos mig och har aldrig varit halt, förutom en sträckning i ena bogen efter en tur på terrängbanan -99. Vi har därför inte haft behov av att göra böjprov, nu var det mest för att visa elever hur det gick till.
Döm om min förvåning när hästen linkar iväg de första stegen på båda fram (gjorde inga böjprov bak). Till saken hör att hästen var i hobby-tävlingstrim vid tillfället och gick klasser runt medelsvår den hösten.
Vi bokade alltså tid till klinik och åkte dit med andan i halsen. Hästen känns ju liksom helt ok att rida. Glad och busig, precis som vanligt och han är ju en sån som man kan läsa som en bok på 50 meters avstånd, så man tyckte det var jobbigt och undrade hur länge man hade plågat honom utan och märka nåt... Och då har jag ändå otroligt lätt att både se och känna när något inte stämmer.

På kliniken longeras han, travas på löpargången, samt får springa med enorma hakar i skorna. Först två fram i varje framtå, sedan två på yttersidan och sedan två på innersidan och jag tror i hälen också. Alltså, han kunde knappt stå med dessa hakar på, men trava kunde han och det som en riktig vinnare! Inte en antydan till markering någonstans.
Sedan gjordes böjprovet och hästen är återigen ganska ordentligt halt 3-4 steg.

Summa summarum, vi åkte hem med en friskförklarad häst och veterinärens ord ringande i öronen; den där hästen kan du rida till Stockholm och tillbaka varanna vecka och han kommer nog inte ens att bli trött.
Enligt honom fanns det absolut ingenting att halta för utan han sa att vissa hästar visar hälta efter böjprov utan att aldrig ha det minsta ont. Jag är nog benägen att tro honom, för trots att han varit avställd till och från och även tävlats två säsonger på äldre dar, så har han aldrig så mycket som linkat i hela sitt liv. Varken före eller efter...

Jag personligen böjer aldrig en häst av rädsla för att göra fel, har väl nån gång hört att om man gör fel så kan man böja en häst halt. Vet ej om detta stämmer men jag vill veta vad jag gör innan jag gör nåt, annars får det vara. Och nog tycker jag att olika veterinärer böjer olika... En inhyrd häst som skulle besiktas hos oss visade enligt vet en markering när han longerades på en lutande stallplan, men på kliniken, där dom böjde tills han stog på bakbenen visade han ingenting...

Visst är det väl ändå rätt härligt att man aldrig riktigt lär sig att förstå våra djur? Efter 38 år med hästar så har jag ännu inte blivit klok på dom...
Man lär så länge man lever...
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Egentligen har hon ju inte vet gjort ngt som man kan klaga på (även om jag förstår din irritation. Jag anv heller aldrig distr.vet till sådana saker). Hon har utfört ett böjprov och efter att ha fått reaktion angivit detta.

Om det var så att hon böjde för hårt/felaktigt så kommer du ändå aldrig kunna bevisa det. Hur hårt som skall böjas är ju inte angivet med ngn def. gräns. (Men i vissa länder används ju öht inte böjprov eftersom att man anser att det provocerar fram hältor).

Så hon har utfört det jobb hon var anlitad att utföra. Att ni fått ett annat resultat på klinik bevisar tyvärr ingenting och antyder heller inte att hon utfört sin uppgift felaktigt. Hon har använt vedertagen metod, fått en reaktion och angett detta i protokollet. Helt i överrensstämmelse med hur hon ska förfara. Så tyvärr.

Det är bara att betala och lära läxan att nästa gång åka direkt till klinik där det finns erfarna vet. som dagligen sysslar med uppgiften. Tyvärr.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Men - om nu hästen var så pass halt som d-vet ansåg så borde ju hästen visat åtminstonde lite hälta vid det andra böjprovet på klinik?

Det kan man aldrig lämna någon garanti för. Det kan lika gärna vara Vet 2 som gjort ett felaktigt böjprov, därav ingen reaktion.

Historien går inte ihop för mig,, det saknas ngn viktig information. Ett par små indikationer har redan trådskaparen själv avslöjat om man läser lite mer noga utifrån sina klinikbesök.;)
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nej, jag håller med, de få distriktare jag träffat duger till att sy sår och vaccinera.

Måste bara få berätta om våra absolut underbara distriktsveterinärer i Östhammars/Tierps distrikt. :love:

Duktiga och kunniga på häst, pålästa och trevliga. Jag kan inte önska mig bättre veterinärer! Flera av dem har jobbat och undervisat på Ultuna tidigare, och är det något de är det minsta osäkra på eller som de anser måste utredas mer än de har resurser till så remitterar de till Ultuna.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Fick höra en underbar liknelse med för hårda böjprov och människors ben..

Ta tag i ditt eget ben (alt. helst be någon annan) TRYCK allt vad du har, vrid gärna benet lite åt något håll i lederna samtidigt som du trycker ihop allt vad du har.. Håll där i30 sec - 1 min... och försök där efter springa.....

Gör rejält ont eller hur? SÅ även på mig som är 22 år, är vältränad och aldrig halt..

Det går att göra vilken häst som helst halt med ett felaktigt böjprov.


TS: BRA att ni tog den till klinik. Skönt att röntgenplåtarna var fina.. och du - se till att få en anmälan på Vet.

Har haft "koveterinärer" ute hos i stallen ett par gånger.. ALDRIG mer. Har en fristående vet. till "serösa åkommor" och kan ringa distriktarna vid vaccineringar dyl.. finns två distriktare här som är bra med häst.. resten vill jag helst inte ha i stallet alls.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Tog ut en distriktveterinär för att göra en besiktning för försäkringen. Kände inte till några veterinär i området, därför blev det distriktarn. Ut kommer en liten smal tjej som ser ut som 16, men hon måste ju varit betydligt äldre än så om hon var utbildad veterinär. Min häst som är väldigt snäll och som andra veterinärer har böjt både innan och efter detta tillfälle utan problem, insåg direkt att han bara kunde sätta ner foten igen, då hon inte kunde hålla imot överhuvudtaget. Veterinären säger att hon inte kan genomföra besiktningen för att hästen är så besvärlig :eek:

Jag behövde ju intyget så fort som möjligt och hade inte lust att försöka få tag i en annan vet så jag fick gå in och hämta en hink havre, då gick hästen med på att hålla uppe fötterna även med henne.

Men om man inte kan göra en enkel besiktning med en snäll häst hur skall man då kunna hantera en större och kanske uppstressad häst som har ont? Nä hon var helt klart mer lämpad för djur i en mindre storlek! :smirk:
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Men hon böjde ju extremt hårt, det var väl ungefär det jag reagerade mest på.

Och ngt problem lär det inte uppkomma då köparna var fullt medvetna om att ponnyn inte gick igenom gårdsbesiktningen.

Ett böjprov gör ju just det, orsakar hög belastning på lederna för att se om det provocerar fram hälta (har jag precis fått lära mig! ;) ) så som tidigare sagts - oavsett om böjprovet utfördes hårt så visade den reaktion på det. Sen tycker jag att man får ta graderingen på hältan med en nypa salt om böjprovet utförts "hårt" men något visar det ju, även om det bara är lite ansträngda leder eller dylikt.

Jag tycker du ska prata med distriktsveterinären som var ut, eller kanske någon överordnad till denne? för att höra vad de tycker. Och påpeka att hästen inte fått någon anmärkning på kliniken. Kanske har veterinären rykte om sig att vara "dålig" på besiktningar - eller kanske åt andra hållet - att hon utför det ovanligt bra?

Har hört många säga att om en häst går helt UA på en besiktning så begär man en ny besiktning eftersom risken att veterinären varit slarvig är ganska stor :angel: men det är ju ur köparens synvinkel.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Tog ut en distriktveterinär för att göra en besiktning för försäkringen. Kände inte till några veterinär i området, därför blev det distriktarn. Ut kommer en liten smal tjej som ser ut som 16, men hon måste ju varit betydligt äldre än så om hon var utbildad veterinär. Min häst som är väldigt snäll och som andra veterinärer har böjt både innan och efter detta tillfälle utan problem, insåg direkt att han bara kunde sätta ner foten igen, då hon inte kunde hålla imot överhuvudtaget. Veterinären säger att hon inte kan genomföra besiktningen för att hästen är så besvärlig :eek:

Jag behövde ju intyget så fort som möjligt och hade inte lust att försöka få tag i en annan vet så jag fick gå in och hämta en hink havre, då gick hästen med på att hålla uppe fötterna även med henne.

Men om man inte kan göra en enkel besiktning med en snäll häst hur skall man då kunna hantera en större och kanske uppstressad häst som har ont? Nä hon var helt klart mer lämpad för djur i en mindre storlek! :smirk:


Haha, det krävs lite styrka för att jobba med hästar! :rofl:
Min syrra gjorde faktiskt ett riktigt bra jobb med tanke på hennes storlek tycker jag (ca 158 lång, 52kg?) för kusen vi skulle besikta ville absolut inte hålla benen stilla :p dock blev det lite suck och stön "har det inte gått en minut snart?!" vilket jag kan förstå!
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*knappkap*

Är jag den enda i hela sverige som bor i ett distrikt med bra disktriktare?
Vi har minst tre stycken som är bra med häst. (Vet inte exakt, det kommer fler hela tiden tycker jag :D )

De är jättebra när det gäller häst, jättebra på kor och lika bra på smådjur.
Tycker det låter som att folk bara vill smutskasta.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Btw, så borde väl hästen inte reagera så stort på hälta, även om personen ifråga trycker hårt osv.

Jag var med en gång när böjprov gjordes på flera hästar, och väldigt HÅRT där med. Ingen häst haltade, trots att alla var 15+.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Hade en distriktsvet här för besiktning av shettisen vilket ledde till avbrutet köp då veterinären insisterade på att hästen haft fång pga av fångrand. När jag köpten hästen några månader tidigare var han fullt frisk o anledningen till randen har jag i efterhand fått lära mig kanbero på ändrat bete. Han gick från frodigt bete till lite magrare hos mig. Fick också höra av en att hon är "marsvinsveterinär":devil:. Dessutom markerade han efter böjprovet och hon tyckte ditten o datten. Han såldes senare till en ridskola istället o har varken visat hälta eller fångtendenser. Så jag har inte heller mycket till övers för distriktsveterinären, tyvärr.:eek:
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

När min fd häst besiktigades gick den igenom UA, trots att hon var MYCKET sned i ryggen vilket påverkade hennes gång och ryggarbete. (Hon är 5 år). Veterinären är en känd TV veterinär (vill dock inte nämna namn) som är specielt kunnig på stora djur såsom hästar och kor. Då förväntar man sig ju att han gör det grundligt! :mad: Så jag fick hem hästen, blev totalt förälskad och efter 4 dagar upptäckte vi detta med ryggen. Även om vi kände på henne när vi provred så tänkte vi inte så mycket på det. Så jag blev tvungen att lämna tillbaka min bäbis, min älskling... Hennes utstålning, färger, psyke, temprament, stam. ALLT var perfekt med henne! Ingen kunde se henne utan att bli störtförälskad... Bilder här nedan..

:love:Venezia (jag kallade henne Vilja, det hade hon massor av! :love:)

Varning för Bildbomb! :banana:

Photo_6891_505491.jpg


Photo_6891_505490.jpg


Photo_6891_505485.jpg


Photo_6891_505486.jpg


Photo_6891_505487.jpg
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*knappkap*

Är jag den enda i hela sverige som bor i ett distrikt med bra disktriktare?
Vi har minst tre stycken som är bra med häst. (Vet inte exakt, det kommer fler hela tiden tycker jag :D )

De är jättebra när det gäller häst, jättebra på kor och lika bra på smådjur.
Tycker det låter som att folk bara vill smutskasta.

Nej, jag måste också räcka upp handen för distvet, vi har toppenbra här också. Bra på häst (och hund och katt...). Förtroendeingivande och stabila. Av de tre vi haft ute här har bara en varit lite "lufsig" men fortfarande kompetent.

Speciellt en av dem har alltid med sig bra tips kring annat också, hur kul som helst. Hävdar att det är en yrkesskada eftersom "man ser så många stall med smarta lösningar". Har fått många bra idéer av honom.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*knappkap*

Är jag den enda i hela sverige som bor i ett distrikt med bra disktriktare?
Vi har minst tre stycken som är bra med häst. (Vet inte exakt, det kommer fler hela tiden tycker jag :D )

De är jättebra när det gäller häst, jättebra på kor och lika bra på smådjur.
Tycker det låter som att folk bara vill smutskasta.

Kolla fem inlägg högre upp (inlägg nummer 29). Våra distriktsveterinärer är PÄRLOR! :love: Duktiga och kompetenta och trevliga, och har man funderingar om något så har de en massa erfarenhet att plocka av också, har fått en massa bra tips av dem!

Länge leve distriktsveterinärerna i Östhammar/Tierp!
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*kl

Usch vad jag blir på dåligt humör av att läsa den här tråden. Jag hoppas innerligt att min pålla får hålla sig frisk och borta från veterinärer resten av sitt liv. Jag har också varit med om distriktsveterinärer som inte verkar kunna ett skit. Senaste vid ett besök för hovböld, jag berättade när vet. kom var problemet satt och att det med största sannolikhet var hovböld. Det tog 1,5 h för vet. att komma fram till samma sak, då efter att ha bedövat alla fyra ben, gjort böjprov och massa annat tjafs.

Som tur är har vi en riktigt duktig hästveterinär här också, tyvärr är hon ju väldigt uppbokad för det mesta.

malu
 

Liknande trådar

Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 741
Senast: Ejakob
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp