Veterinärmiss?! Vad göra?

Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nej, du är som tur var inte den ende men bra distriktare!
Vi har en underbar hop med distriktare i vår stad, där dom även tar emot smådjur vissa tider.
Stor stad med 130.00 people och 8 ridskolor inom 3 mil och en fruktansvärd mängd kusar, så i och för sig håller dom sig ajour...
Men dom är lika bra på kor och annat (jag har jobbat inom lantbruk) som på hästar.
Så behöver jag hästveterinär så ringer jag alltid distriktarna!
Vet faktiskt ingen annan vet som åker ut som dom gör, typ akut även under dagtid. Men det spelar ingen roll, jag har använt dom i över 20 år och dom är bra.

Däremot för en 15 år sen cirka, när det var alla veterinärerna i stan som delade på helgjouren, då var man inte så glad när smådjurskillen kom och darrade i stalldörren en lördagkväll. Men nu slipper dom ta jouren, den tar distriktarna själva.
Antar att det kanske beror på vilken storlek på stad eller mängd med hästar som finns runt om också. Hästar är ju faktiskt större än marsvin, oftast, :angel: , och kan vara lite otäcka för dom som inte hålls dagligen.

För även om alla veterinärer har gått samma utbildning så kanske inte alla är/var hästidioter, det finns ju faktiskt människor som gillar andra djur bättre. Konstigt nog :confused: .
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om veterinären ifråga jobbar med smådjur så har hon genomgått SAMMA grundutbildning som alla andra legitimerade veterinärer i landet... :idea:


Den veterinären som bes,min första häst longerade inte honom och lyssnade inte på hjärta, kollade inte ögonen, inte tänder, så det är inte alls säkert att de vet vad de håller på med alla gånger.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*knappkap*

Är jag den enda i hela sverige som bor i ett distrikt med bra disktriktare?
Vi har minst tre stycken som är bra med häst. (Vet inte exakt, det kommer fler hela tiden tycker jag :D )

De är jättebra när det gäller häst, jättebra på kor och lika bra på smådjur.
Tycker det låter som att folk bara vill smutskasta.

Distriktsveterinärerna i våran kommun är jättebra vad gäller smådjur såsom hundar och katter etc, men kan verkligen inget vad gäller hästar. Oftast skickar dom ut någon litet precis färdig utbildad veterinär som säkert är jätteduktig på smådjur men står med ett frågetecken i pannan när den kollar på en häst med fång. Det har hänt ett flertal gånger hos oss att man fått ställa prognoser åt veterinären då hon bara nickad och sagt "ja, så kan det nog vara" :o
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*knappkap*

Är jag den enda i hela sverige som bor i ett distrikt med bra disktriktare?
Vi har minst tre stycken som är bra med häst. (Vet inte exakt, det kommer fler hela tiden tycker jag :D )

De är jättebra när det gäller häst, jättebra på kor och lika bra på smådjur.
Tycker det låter som att folk bara vill smutskasta.
Nej då, här är hela dv-gänget kunnig på häst, tror jag. Har haft många besök under en tid för ett år sedan med återkommande UL, samt korrigering av tandproblematik, belastningsfång, hältutredning m.m. Alla har gjort ett lika bra jobb, är alltid intresserade och går att resonera med. Toppengäng!!!!!:bow:
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Ett exempel på veterinärmiss i vårat distrikt...

Min kompis häst rymde ur hagen och blev påkörd av en bil. Bilen träffade hästen i buken och magen spräcktes upp. Han förlorar blod i massor och klara knappt av att stå. Ramlar ihop 2 gg... När veterinären anländer (30 min efter olyckan) har hästen andningsuppehåll. Hon kommer fram till hästen och springer sedan tillbaka till bilen för att hämta ett DROPP! Hon skulle använda 1 dropp till en häst med tarmarna hängande ute och andningsuppehåll! :mad: Hon var såklart chockad (då hon tydligen var helt ny men iallafall!). När man ringde efter veterinär förklarade man att detta var akut men ändå så kom denna veterinär som inte kunde något och mest stod helt paralyserad. Hästen förblödde och dess liv gick inte att rädda. Men att låta hästen i så lång tid lida, det är inte humant! :mad::cry:

Detta är 100% sant! Detta inträffade 11 juli...
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

tror jag har mina aningar.

kom hem med en sprutad häst..
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Tror inte heller man kan lita helt på vetrinärer,dom kan oxå göra fel. Men man gör inte böjprov under 3 år

Man gör böjprov om man vill, oavsett ålder. Sedan kanske det inte är relevant iofs. I mitt fall var hästen fyllda tre år.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nej det stämmer inte! Man böjer inte en yngre häst eftersom deras leder inte är färdigväxta.

3år är på gränsen tycker jag, röntga däremot är nog ganska bra efetrsom lösa benbitar uppkommer vid efter 2års ålder (eller 1 kommer inte riktigt ihåg)
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Det var det jag anade. :( Vi har ringt till vederbörande veterinär men hon anser ju inte sig gjort något fel, och tekniskt sett så har hon ju inte det. Hon gjorde bara en bedömning på det hon såg, sen att det inte stämde är ju en annan femma.

Nåja, ska iallafall försöka ringa till överordnaren men annars får vi ju gilla läget och inse att distriktsveterinärerna är totalt inkompetenta. :angel: ;)
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nåja, ska iallafall försöka ringa till överordnaren men annars får vi ju gilla läget och inse att distriktsveterinärerna är totalt inkompetenta. :angel: ;)

Men varför utgår du från att det HON såg var helt fel?
Jag skulle iaf lita på en person som ser reaktion snarare än någon som inte gör det, även om reaktionen blir högre än i förhållande till om någon annan böjt.
Precis som om jag t ex tar ut en ET (då gör man ju det av en anledning) och denna inte hittar något att behandla, då anser jag att h*n är inkompetent om nästa ET står och behandlar lite olika saker i över en timme. Om någon böjer och får en reaktion, då har man fått en reaktion. Skulle hästen fejkat eller skulle veterinären böjt sönder lederna eller hur tänker du? Om h*n SKULLE böja sönder lederna skulle den garanterat visa reaktion på nästa böjprov också... :devil:
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Personligen är jag emot böjprov. En god vän skulle köpa en häst som två dagar innan visats för oss, på helt ny plats, över en 150-bana med 10 språng. Den hoppade allt i alla lägen, rörde sej otroligt bra och "såg" så bra ut både under ryttare och när man tittade på den i gången, otroligt korrekt exteriört.

Böjs med 2-3 graders hälta runtom, alla - ägare, vet, vi - står mållösa och bara gapar. Vi förstod ingenting i o m att hästen aldrig varit skadad, var pedantskött och väldigt bra riden. Det blev inget köp pga detta men hästen såldes sen via kontakter till ett av de länder som INTE tillämpar böjprov och går 150-klasser där... :smirk:

Vad det gäller att böja fram hältor så känns det väl ganska logiskt att det går, man ska väl eg. inte jämföra häst&människa, men prova böja dig själv á la böjprov och spring på asfalt sedan...
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en gång "när" hon gick igenom besiktningen.

"vår" veterinär var (är) på semester, så var i princip tvungen att ta ut distriktvet. trots att jag inte är så förtjust i dem av ngn anledning, men de var de enda som gick att få tag på. Iallafall så kom en kvinnlig vet. (som f.ö i vanliga fall oftast endast behandlar smådjur, fick jag höra i efterhand...), hon kollade igenom ponnyn och reagerade på hennes överben på skenorna.

När hon sedan skulle kolla om ponnyn haltade så var hon helt ren innan böjprovet, men när hon sedan skulle böja så böjde hon enligt mig OTROLIGT hårt, ponnyn reagerade med att försöka ställa sig... hon böjde ett flertal ggr på båda frambenen, vände och vred och pressade hårt och väldigt länge, och när ponnyn då skulle fram så haltade hon ganska rejält.

När jag frågade vad hon trodde så sa hon att ponnyns ben var i dåligt skick, att hon definitivt aldrig skulle betala mer än försäkringsvärdet på ponnyn (hon var medveten om att det var 10´, högst 15´, vilket skulle innebära ungefär 1/5 av priset de skulle betala), jag klarade inte av att höra att min ponny var i väldigt dåligt skick då jag tyckte att hon lät väldigt nedlåtande, så överlät springandet till en vän. Därefter hade hon sagt att ponnyn troligen skulle hålla för promenadridning men inte mer. :confused: Hur kunde hon liksom avgöra det genom böjprov..?

Iallafall så blev jag redigt chockad när jag såg besiktningspappret, under provokationstest stod det 2 gradig hälta både nere och uppe på v.f, 2 gradig uppe på h.f, och 3!!! gradig nere på h.f! Dessutom insisterade hon på att vi skulle åka till klinik, om inte annat så som sagt göra en KRAFTIG prisreducering.

Har litet bråttom med försäljningen och eftersom att köparna var så bra så tänkte jag nästan gå ner rejält med priset, men blev iallafall så att vi åkte till kliniken själva. Vi var alltså där idag, först och främst gjorde vet. där böjprov - visade absolut ingenting (f.ö så gjorde ponnyn inget motstånd i det fallet, när böjprovet utfördes korrekt). Därefter röntgades båda frambenen - och det visade ingenting!! Har varit och röntgat båda frambenen för 1,5 år sen på samma klinik och när vet. (som var samma vid båda tidpunkterna) jämförde bilderna så hade inga förändringar skett, förutom att hovställningen korrigerats....

Iallafall så var det ju en OERHÖRD lättnad att ponnyn mådde bra, men är det verkligen rätt av en veterinär att göra såhär? Nu betalade vi ju ändå strax över 1000 kr för besiktningen, samt nästan 2000 kr inkl. bensin för klinikbesöket, i onödan sas :crazy: Så nu funderar jag på om jag har rätt att få tillbaka en del av besiktnings pengarna iallafall, eftersom att veterinären uppenbarligen begick ett misstag...?


MEN HERREGUD! Anmäl direkt.. Tänk någon annan stackare som råkar ut för dendär idioten, och sänker priset och säljer den som promenadhäst elr vad somhelst.. i ONÖDAN.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Kolla tidigare inlägg, att det faktiskt finns flertalet hästar som alltid visar reaktion efter böjprov, men som aldrig blir halta för det. Dom klarar helt enkelt inte ett böjprov. Har ett 16-årigt bevis på det i stallet. Född här och har gått 1.40-klasser. Tävlas till och från och skrotar till och från, ändå aldrig halt eller lytt.

Nu var ju inte fallet sådant med första trådens häst, då den gick rent på kliniken.
Om hältan blev framproducerad av distriktaren eller inte, kan jag inte uttala mig om då jag inte var där.
Dock gillar jag inte det allmänna idiotförklarandet av distriktsveterinärer. Det måste ju få stå för hästägarens åsikter om just den veterinären, inte distriktare i allmänt.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Våran ponny lyckades en vet böja fram diverse småhältor på sen när vi åkte till klinik sa vet där att man fick vara lite försiktig på vissa raser när man böjde för de är lite känsligare typ, araber, welshar mfl, har varit där med våra nordisar som vi anar att de borde vara fel på men de kan knappt få fram en reaktion på dessa men hade vi böjt ponnyn på det viset hade han stapplat fram fasten han inte egentligen är halt...
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Jag brukar envist hävda att de hältor som kommer fram vid böjprov ÄR hältor som FINNS, dvs att man inte kan böja fram en hälta som inte finns där innan.

Taget från sidan 102 i boken "Hästveterinären" utgiven av Ica Bokförlag år 2002.

""Veterinären böjde för hårt" är en ganska vanlig kommentar från besvikna hästägare, vars hästar reagerat på böjprov. Och visst kan man böja för hårt! Den som böjer benet måste vara känslig och erfaren och inte "knyckla ihop" det hur som helst. Speciellt när det gäller frambenen uppstår en väldig kraft när lederna böjs upp mot karpus. Om en häst som före böjprovet var ohalt, kommer linkande på tre ben ca 10-20 meter efteråt, är den oskickligt böjd!"
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

*KL*

Och jag håller med att OM de reagerar på böjprov, då ÄR det något där. Sen kan man säkerligen böja fel genom att böja snett/vrida etc.

Men, ohalta eller ej från början. Mina går rakt igenom böjprov när de är fräscha, när de inte går igenom är de inte fräscha. Och det har aldrig slagit 'fel', varken på de som varit 2 år eller de som varit 20 år..
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

När min hyrhäst skulle vetrinärbesiktigas så tog jag ut en distriktsvet. Då markerade han på frambenet. (vid böjprovet)
Så jag åkte till Åby och så fick vetrinären kolla på honom där. Då var det inte Frambenet utan att han var så stel i ryggen. Så jag litar inte heller på distriksvet. Jag frågade Åby vet. om det inte var något med frambenet överhuvudtaget. men det var det inte! Det var ju som sagt hans rygg
 

Liknande trådar

Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 741
Senast: Ejakob
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 104
Senast: prallan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp