Veterinärmiss?! Vad göra?

Sipuli

Trådstartare
Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en gång "när" hon gick igenom besiktningen.

"vår" veterinär var (är) på semester, så var i princip tvungen att ta ut distriktvet. trots att jag inte är så förtjust i dem av ngn anledning, men de var de enda som gick att få tag på. Iallafall så kom en kvinnlig vet. (som f.ö i vanliga fall oftast endast behandlar smådjur, fick jag höra i efterhand...), hon kollade igenom ponnyn och reagerade på hennes överben på skenorna.

När hon sedan skulle kolla om ponnyn haltade så var hon helt ren innan böjprovet, men när hon sedan skulle böja så böjde hon enligt mig OTROLIGT hårt, ponnyn reagerade med att försöka ställa sig... hon böjde ett flertal ggr på båda frambenen, vände och vred och pressade hårt och väldigt länge, och när ponnyn då skulle fram så haltade hon ganska rejält.

När jag frågade vad hon trodde så sa hon att ponnyns ben var i dåligt skick, att hon definitivt aldrig skulle betala mer än försäkringsvärdet på ponnyn (hon var medveten om att det var 10´, högst 15´, vilket skulle innebära ungefär 1/5 av priset de skulle betala), jag klarade inte av att höra att min ponny var i väldigt dåligt skick då jag tyckte att hon lät väldigt nedlåtande, så överlät springandet till en vän. Därefter hade hon sagt att ponnyn troligen skulle hålla för promenadridning men inte mer. :confused: Hur kunde hon liksom avgöra det genom böjprov..?

Iallafall så blev jag redigt chockad när jag såg besiktningspappret, under provokationstest stod det 2 gradig hälta både nere och uppe på v.f, 2 gradig uppe på h.f, och 3!!! gradig nere på h.f! Dessutom insisterade hon på att vi skulle åka till klinik, om inte annat så som sagt göra en KRAFTIG prisreducering.

Har litet bråttom med försäljningen och eftersom att köparna var så bra så tänkte jag nästan gå ner rejält med priset, men blev iallafall så att vi åkte till kliniken själva. Vi var alltså där idag, först och främst gjorde vet. där böjprov - visade absolut ingenting (f.ö så gjorde ponnyn inget motstånd i det fallet, när böjprovet utfördes korrekt). Därefter röntgades båda frambenen - och det visade ingenting!! Har varit och röntgat båda frambenen för 1,5 år sen på samma klinik och när vet. (som var samma vid båda tidpunkterna) jämförde bilderna så hade inga förändringar skett, förutom att hovställningen korrigerats....

Iallafall så var det ju en OERHÖRD lättnad att ponnyn mådde bra, men är det verkligen rätt av en veterinär att göra såhär? Nu betalade vi ju ändå strax över 1000 kr för besiktningen, samt nästan 2000 kr inkl. bensin för klinikbesöket, i onödan sas :crazy: Så nu funderar jag på om jag har rätt att få tillbaka en del av besiktnings pengarna iallafall, eftersom att veterinären uppenbarligen begick ett misstag...?
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nemen herregud :eek: ANMÄL idioten hon kunde ju skada din häst för livet, den besiktningen ska du INTE behöva betala... tur att hästen kom till klinik..
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om veterinären ifråga jobbar med smådjur så har hon genomgått SAMMA grundutbildning som alla andra legitimerade veterinärer i landet... :idea:
Och vaddå misstag? Hästen reagerade de facto på böjprov när hon böjde den, så vad skulle det vara för misstag?
VAD är det som säjer att ett mjukare böjprov visar att hästen är felfri?
Jag brukar envist hävda att de hältor som kommer fram vid böjprov ÄR hältor som FINNS, dvs att man inte kan böja fram en hälta som inte finns där innan.

Att en röntgenbild på frambenen är felfri behöver för övrigt inte säja något alls om ifall hästen är frisk och/eller hållbar för framtiden...

Jag tycker du ska bita i det sura äpplet, vara glad att du fick ett friskintyg så att du kunde sälja hästen och hålla alla tummar du har att det inte dyker upp nån hälta på hästen som skulle kunna relatera till någon av de böjprovsreaktioner som kom fram vid det aktuella besiktningstillfället - såvida du inte öppet redovisade det resultatet för köparna. För det skulle nämligen vara ganska lätt bevisat att felet fanns vid köpet = du får ta tillbaka hästen, om köparna inte blivit upplysta om saken.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Men hon böjde ju extremt hårt, det var väl ungefär det jag reagerade mest på.

Och ngt problem lär det inte uppkomma då köparna var fullt medvetna om att ponnyn inte gick igenom gårdsbesiktningen.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nog kan man väl tycka att det borde gå att böja såpass hårt/snett/länge att man får fram en reaktion på en frisk häst?

Man vet väl själv hur det kan bli om man tex suttit på sin egen fot en liten stund, då kan det ju ta en liten stund innan allt är som det ska igen...

Dessutom har jag svårt att tänka mig att kliniken skulle ha mes-böjt, varför skulle de göra det? Enligt min erfarenhet är de mycket mer noga och böjer hårdare på klinik än på gårdsbesiktning...

Och alla veterinärer må ha gått samma grundutbildning, men om de inte sysslar med hästar sen så kan man väl inte vara säker på att de vet vad de håller på med?

- En gårdsbesiktning som gjordes hemma hos mig av distr.vet:
Vet. ser hela tiden osäker ut, som om han inte riktigt vet vad han ska göra egentligen. När han ska känna igenom benen på hästen står han så långt bort det bara är möjligt och när han kommer till bakbenen så lättar hästen på hoven då den tror den ska kratsas. Då studsar vet. tillbaka, vilket jag iofs kan förstå, man vet ju inte. Men trots att jag förklarar och visar att hästen sätter ner foten igen om man bara håller kvar handen, så struntar vet. i att undersöka klart bakbenen. När jag sedan förklarar att jag är osäker på om jag kan få hästen att trava(ung, ohanterad islänning) vid böjprov så säger vet. att vi ändå inte kunnat gjort böjprov eftersom vi måste vara tre då (!?). Bra att han kom ensam till besiktningen då! :devil:
(dock fick jag snällt betala denna skitbesiktning och for sedan till klinik för en dubbelt så dyr med 1000 ggr så bra bes.)

- Min kompis häst, lite gammal och fet islänning, flåsade så hemskt en sommar att hon ringde ut distr.vet. Fick beskedet att hästen i princip höll på att dö och att hon måste till klinik direkt om man alls skulle kunna rädda honom. När kompisen kom till klinik efter att ha fått en akuttid såg klin.vet. helt oförstående ut: ja, vadå, hästen har mycket päls, är lite tjock och det är skitvarmt ute. Klart han blir lite flåsig. Kärnfrisk. :devil:

- En kompis sto (digivande med litet föl) hade kliat/rivit stort sår precis mellan tuttarna. Distr.vet(sommar vik) kom ut, tvättade och sa att vi skulle hålla rent bara. Några dagar senare kommer en 20 cm (!) lång och ganska grov gren/träbit ut där bak, strax nedanför slidan. :eek::cry: Den kom väl upp mellan tuttarna och så har fölet knuffat den bakåt när hon diat. Hade vet undersökt ordentligt hade hon garanterat hittat den, SÅ stora tuttar hade hon inte :crazy:

Så...man kan inte bara lita på veterinärer rakt av... :crazy:
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

När jag frågade vad hon trodde så sa hon att ponnyns ben var i dåligt skick, att hon definitivt aldrig skulle betala mer än försäkringsvärdet på ponnyn

Därefter hade hon sagt att ponnyn troligen skulle hålla för promenadridning men inte mer.

Det här tycker jag är väldigt märkligt. En seriös vet uttalar inte sig på det sättet. Efter böjprov kan hon se att ponnyn är halt, men inte varför. Då kan hon ju inte uttala sig om hållbarheten.

Berättade du det här på kliniken? Vad sa de?
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Känns lite som om detta blir en disskussion ang distriktsvets kompetens.

Jag har litat på att distriktet ej t ex skickar ut en kattveterinär när jag anmält sårskada på häst eller besiktning inför försäljning. Det så klart att veterinären inte vill komma ut på ett besök utanför dennes område!

Jag har ett flertal tillfällen både besiktigat och haft hemma för skador med gott resultat. Har tyckt att det varit bättre än på klinik, då det är lugnt på hemmaplan!
Visst saknas röntgen, men då blir det till att åka. Övrigt har fungerat jättebra hemma.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om en första veterinären böjde - enligt dej - hårt så tror jag inte att man kan få fram 3 gradig hälta om hästen inte har något i benen. Visst kan man säkert böja fram 1 gradig hälta på ett friskt ben men när det gälller 2 och 3 grader tvivlar jag starkt på om det inte sitter något där.

En röntgen visar bara skelettet, ej "resten" av benen, hur kan du då tycka att det räcker för att "friskförklara" din hästs ben?
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om veterinären ifråga jobbar med smådjur så har hon genomgått SAMMA grundutbildning som alla andra legitimerade veterinärer i landet... :idea:
Och vaddå misstag? Hästen reagerade de facto på böjprov när hon böjde den, så vad skulle det vara för misstag?
VAD är det som säjer att ett mjukare böjprov visar att hästen är felfri?
Jag brukar envist hävda att de hältor som kommer fram vid böjprov ÄR hältor som FINNS, dvs att man inte kan böja fram en hälta som inte finns där innan.

Att en röntgenbild på frambenen är felfri behöver för övrigt inte säja något alls om ifall hästen är frisk och/eller hållbar för framtiden...

Jag tycker du ska bita i det sura äpplet, vara glad att du fick ett friskintyg så att du kunde sälja hästen och hålla alla tummar du har att det inte dyker upp nån hälta på hästen som skulle kunna relatera till någon av de böjprovsreaktioner som kom fram vid det aktuella besiktningstillfället - såvida du inte öppet redovisade det resultatet för köparna. För det skulle nämligen vara ganska lätt bevisat att felet fanns vid köpet = du får ta tillbaka hästen, om köparna inte blivit upplysta om saken.

Du kan ju faktiskt böja "för" hårt om du gör fel. Veterinären böjde ju kanske snett tex. och då får man reaktioner även om det inte är ngt fel på hästen.

Om den inte visade någon som helst hälta på böjprov på klinik så hade jag faktiskt gått på det. För ÄVEN om vet får samma grundutbildning så har de inte samma kopetens när det gäller de olika djuren. Detta helt enl en veterinär som håller på med viltdjur.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Även om en första veterinären böjde - enligt dej - hårt så tror jag inte att man kan få fram 3 gradig hälta om hästen inte har något i benen. Visst kan man säkert böja fram 1 gradig hälta på ett friskt ben men när det gälller 2 och 3 grader tvivlar jag starkt på om det inte sitter något där.

En röntgen visar bara skelettet, ej "resten" av benen, hur kan du då tycka att det räcker för att "friskförklara" din hästs ben?

Det gjordes väl inte bara röntgen där, utan de böjde ju även hästen på kliniken UA
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Jo du skrev att gårdsveterinären böjde ett flertal gånger på båda frambenen, då antar jag att den veterinären böjde framkotorna också?
Min fråga är om även veterinären på klinikbesiktningen böjde framkotorna?

För när jag en gång skulle köpa en häst var den veterinärbesiktigad genom säljaren (gårdsveterinär) och gick igenom. Jag ville även besiktiga den ytterligare en gång till och då på en klinik för att vara säker(säkrare) på att den var helt frisk.
Böjningen gick bra ändå till veterinären kom till framkotorna. Aj! hästen hade jätteont i kotorna, 2 grader i varje kota - kanske kotledsinflammation trodde vet. Så hästen fick åka hem till ägaren igen....
Då berättade ägaren det att den förra vet faktiskt inte hade böjt framkotorna... OCH en månad innan denna vet.besiktning hoppade denna häst LA, MSV B!! med bra resultat. Vad en del hästar ställer upp fast de har ont.....
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Det funderade jag också på, okey om jag bett om hennes åsikt men nu var ju inte fallet så... veterinären på kliniken var väldigt skeptisk mot allt som jag sa att distriktveterinären berättat, då ponnyn inte reagerade alls när hon böjde.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Precis som olgaklara skrev så böjde de även på kliniken, och jag litar definitivt på dem mer än (just denna) distriktsvet.
Jackie_nova: Japp, samma böjning som den förste utförde gjordes på kliniken.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Nja, har aldrig tagit ut distriktsvet. tidigare så kan inte uttala mig om deras kompetens, men den här incidenten fick mig verkligen att tveka. Veterinären verkade väldigt mån om att finna ngt fel på ponnyn, och var allmänt... otrevlig?
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Men ni tror alltså inte att det finns något vi kan göra? Då vet vi iallafall (och alla andra som hör min story;) ) att inte ta ut ngn dis. vet härifrån för att undersöka hästar, för enligt mig var denna veterinär iallafall inte särskilt kompetent.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Jag har vart med om typ samma sak..
på en KLINIK!

Behöver jag säga om att jag aldrig mer åker dit..
Det var två olika dom böjde honom.
Den ena böjde JÄTTE hårt hästen höll på att tippa försökte rätta till sig så han kunde stå och hoppade fram ett steg, då tryckte kvinnan tillbaka honom med benet hon böjde i, hon ställde sig som under och tryckte med allt hon var värd för.

Hästen var 4,5 grad halt på det benet sen.. :smirk:

Veterinären var otrevlig och stod och yrade om kotledsinflammation som vilken lite mer kunnig hästägare kunde räkna ut att det INTE var.

Vi åkte till en annan clinic där han inte visade något på några böjprov men dom hittade felet på honom vilket var förgiftning och en liten hovbenssäkning..

Vadman kan göra åt saken?
jag har ingen aning, jag rekomnederar ALDRIG någon att åka till den första kliniken.
Det är 40 mil längre till den andra,
menså länge hästen kan stå den resan i transporten skulle jag inte tveka en stund om någon av mina blir sjuka igen.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Knepigt.. men hade jag varit du så skulle jag låta hästen besiktigas ytterligare på en annan klinik eller av någon annan duktig hästveterinär.
Men det är ju lättare sagt en gjort - jag menar det kanske är många mil till ytterligare en klinik.
Bra mkt duktiga veterinärer växer väl inte precis på träd...
Men JAG skulle i allafall uppsöka en 3:e veternär - för tänk om det inte är något fel m din häst hur bra skulle inte det kännas....
Lycka till vad du än gör..
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Ponnyn är redan såld och tyvärr vore det nästintill omöjligt då vi har väldigt långt till andra kliniker... då hade nästa alternativ varit atg-klinik i sverige men känns onödigt (vi var alltså i finland, mkt närmre dit än till ngn svensk klinik).

Lovisaleonora_: Ska ringa dit imorgon bitti, dom har jourtid 30 min tidigt på morgonen så har inte haft möjlighet att ringa.
 
Sv: Veterinärmiss?! Vad göra?

Tror inte heller man kan lita helt på vetrinärer,dom kan oxå göra fel. Men man gör inte böjprov under 3 år
 

Liknande trådar

Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 741
Senast: Ejakob
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 104
Senast: prallan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp