Bukefalos 28 år!

Vetrinärbesiktning av unghäst..

G

Gargoyl

Hej

Är på gång att köpa en islandshäst på 2 år och funderar på vetrinärbesiktningen. Jag vet att jag som köpare har undersökningsplikt och det känns logiskt att vetrinärbesiktning ingår där? Har även läst att det är viktigt att vet.bes. görs åt/för mig som köpare, OM det någongång skulle bli en tvist?

Det jag undrar är VAD som ingår/bör ingå i en vet.bes. av en så pass ung häst. Så vitt jag förstår görs en "helhetsbesiktning" och då ingår inte böjprov eller röntgen?

Är det ok att inte åka till klinik utan göra det hemma hos säljaren? Vettig paddock finns.

Är det ok att använda den vetrinär som säljaren brukar ha till sina hästar, eller är det dumt? Alternativet, där omkring, är att ta distriktare som troligtvis tar några hundralappar till jämfört m säljarens som är egenpraktiserande.. Man hoppas att alla vetrinärer gör sitt jobb oavsett om de känner säljaren eller inte - att de professionella, annars är det väl tjänstefel? :crazy:

Något annat att tänka på? Jag har själv tänkt att vara med så jag kan ställa frågor och se vad de gör, hur hästen reagerar osv. Priset kommer ligga runt 23 000:-, välkänd pappa och bedömd mamma.

Det finns så många kloka människor här - önskar många tips och idéer..

Tack!!
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

jo böjprov ingår! dock böjd hela benet, inte varje enskild led. men om den skulle visa hälta böjer man enskild för att lokalisera den..

en isis skulle jag kanske spatt-röntgat...

om du ska ta annan vet eller ej beror på hur köparen är. verkar hon seriös? jag föredrar besikt. på klinik!!
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

jo böjprov ingår! dock böjd hela benet, inte varje enskild led. men om den skulle visa hälta böjer man enskild för att lokalisera den..

en isis skulle jag kanske spatt-röntgat...

om du ska ta annan vet eller ej beror på hur köparen är. verkar hon seriös? jag föredrar besikt. på klinik!!

Ok, böjprov ingår. Mer? Vad ska jag förvänta mig att de kollar?

Tack, tack!
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Det är ingen idé att spattröntga en så pass ung häst, spatt syns tidigast vid 5 års ålder(& då ska man ha otur), jag brukar rekommendera spattröntgen från 6 års ålder på ridna islandshästar.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Oj det där är väldigt olika hur veterinärerna vill göra, med böjprov alltså.
En 2 årig islandshäst böjdes av vet, men en 3 åring jag köpte ville vet inte böja då denna tyckte hästen var för ung.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Försäkringsbolagen kräver inte böjprov för en 2-åring. Och allra helst inte om värdet är så lågt som 23 000:-

Från 3 år så krävs det däremot ett böjprov.

A
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Om man ska köpa en 15åring, vad föreslår ni för vetrinärbesiktning då? jag skulle vilja rötga ben å rygg.
Övrigt så väver han, hur dåligt är det...slitage mässigt?

// tack på förhand
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Oj det där är väldigt olika hur veterinärerna vill göra, med böjprov alltså.
En 2 årig islandshäst böjdes av vet, men en 3 åring jag köpte ville vet inte böja då denna tyckte hästen var för ung.

Intressant.. vad tycker du? Är det vettigt m böjprov eller overkill?

OM vet gör böjprov och hästen skulle markera, hur bör man gå tillväga då? Tacka nej om inte säljaren vill utreda orsaken, avvakta ett par veckor och sedan en ny vet.bes? Vem bör i så fall bekosta nästa bes? Jag som köpare p.g.a min undersökningsplikt eller säljaren eftersom hästen fortfarande är deras och den inte är ok?

Är jag något omständig nu?... om, om om

Klinik eller gårdsbesiktning? Är det dumt med bes. hemma hos ägaren?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Böj prov och spatt röntgen är inte obligatorisk på en så ung häst, spatt även om hästen har en disposition för det har vi i Svergie INTE veterinärer som klarar av att läsa plåtar där risken för disposition finns. Det innebär att en sådan röntgen inte kommer att ge något alls mer än ett stort hål i plånboken i nuläget, böj prov gör man sällan på unga hästar. Detta är en ledprovokation, vilket görs för att se om hästen har led påverkan. Den kommer ju ffa av felaktig belastning, oftast genom ridning pga ryttare och/eller annan felbelastning pga skada. Men det finns andra saker som veterinär bör kolla, så absolut ska du besiktiga hästen.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Det är ingen idé att spattröntga en så pass ung häst, spatt syns tidigast vid 5 års ålder(& då ska man ha otur), jag brukar rekommendera spattröntgen från 6 års ålder på ridna islandshästar.

Det är inte vad jag har läst mig till. Det är inte SÄKERT att man hittar något, men jag hade defintivt inte chansat! Nu kommer inte nedanstående citat från någon ny forskning, men som sagt; jag hade inte chansat.

...Ibland tar det lång tid för spatt att utvecklas och vid röntgen av 3-åriga hästar är det inte säkert att defekten syns. ...
Ur artikeln "Veterinärkontrollen - Vilken betydelse har hästens exteriör?" Publicerad i tidningen "Ridsport" nr 21/1995.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Böjprov hade jag inte gjort på en så unghäst och inte i den prisklassen heller på en äldre häst. Just provokationen av lederna kan slå väldigt fel om hästen t ex är inne i en växtfas.
Där emot hade jag övervägt spattröntgen. Inte så mycket för att jag hade trott att den hade synlig spatt som att jag för framtiden i försäkrings ändamål hade kunnat visa på att den inte hade spatt när jag tecknade försäkringen.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Mmmm, jag fullföljde inte hela min tankegång - som var en del av din.

Just detta med böjprov (inte) hade gjort att jag istället satsat på röntgen.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Det är inte vad jag har läst mig till. Det är inte SÄKERT att man hittar något, men jag hade defintivt inte chansat! Nu kommer inte nedanstående citat från någon ny forskning, men som sagt; jag hade inte chansat.

...Ibland tar det lång tid för spatt att utvecklas och vid röntgen av 3-åriga hästar är det inte säkert att defekten syns. ...
Ur artikeln "Veterinärkontrollen - Vilken betydelse har hästens exteriör?" Publicerad i tidningen "Ridsport" nr 21/1995.

Som Boj skriver så har vi inte kommit så långt i Sverige än att vi kan upptäcka vad som skulle kunna bli spatt längre fram.Just nu krävs förndring i glidlederna tydligt på bild för att kunna konstatera sånt här.
Som du själv skriver ut citatet, "inte säkert defekten syns" & det är ovanligt att man hittar ngn defekt på så pass unga hästar även om man genom forskning osv har konstaterat att spatt kryper ner i åldrarna.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Jag berättar bara att JAG hellre hade satsat på röntgen än böjprov.

TS - och andra -gör ju givetvis precis som de vill efter moget övervägande för och emot. Pratar man med olika veterinärer får man förmodligen olika svar. Därför har jag lierat mig med en veterinär jag har fullt förtroende för, både vad gäller sunt förnuft och ren veteriärkompetens. Förtroende är för mig ledordet.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

KL

Måste slänga in en fråga här!
Vad bör man kolla innan man köper sig en Åring? (född i maj-07)
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Jag är mkt skeptisk till att böja så pass unga hästar, skulle den få en reaktion så skulle jag gissa att det var en böjprovsreaktion, inte ngt som var fel med hästen.Som sagt är böjprov en mkt stor provokation på en så pass ung häst, men om din veterinär anser det nödvändigt så får det väl gå till så.

Hur man gör med betalningar måste man göra upp om själva men jag anser att om en häst inte går igenom en vanlig gårdsbesiktning skulle jag som säljare ta hand om fakturan.Kan ju vara en böjprovsreaktion, men om det skulle varit en äldre häst kanske en utredning är bäst för att ta reda på om ngt är fel, då är det egentligen upp till säljaren att ta hand om allt med veterinär för att sedan göra en till ombesiktning.

Om man ska göra besiktning efter besiktning & inte är nöjd med resultatet är det bästa att leta en annan häst, jag tycker inte man kan kräva att säljaren ska betala hur många besiktningar som helst, utan att en köpare bör börja tänka på att hästen nog kanske inte är ett lämpligt objekt om man är ute efter en frisk häst.Röntgen skulle jag däremot låta köparen betala, annars lägger ajg på samma summa som röntgen kostar, på priset.
 
Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Ja det är väl upp till var & en, själv tycker jag röntgen är bortkastat på en så ung häst.Har aldrig hört ngn som får ut ngt resultat av det.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 367
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 354
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp