Bukefalos 28 år!

Vetrinärbesiktning av unghäst..

Sv: Vetrinärbesiktning av unghäst..

Intressant.. vad tycker du? Är det vettigt m böjprov eller overkill?

OM vet gör böjprov och hästen skulle markera, hur bör man gå tillväga då? Tacka nej om inte säljaren vill utreda orsaken, avvakta ett par veckor och sedan en ny vet.bes? Vem bör i så fall bekosta nästa bes? Jag som köpare p.g.a min undersökningsplikt eller säljaren eftersom hästen fortfarande är deras och den inte är ok?

Är jag något omständig nu?... om, om om

Klinik eller gårdsbesiktning? Är det dumt med bes. hemma hos ägaren?

Böjprov= nej, hästen för ung, kan reagera för själva böjprovet.
Om anmärkning finns skulle jag betala första besiktningen, som ju jag ville ha för att utesluta ev skador.
Tycker att ägaren/säljaren får stå för utredning och uppföljande besiktning, då det ligger i hans/hennes intresse att få hästen såld och då den faktiskt är skadad i hans/hennes ägo. (Djurskyddsaspekt)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 395
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 402
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp