Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Corax

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd

Jag har lite funderingar som jag tänkte ni kanske kan hjälpa mig att reflektera över.

Jag har börjat se mig om mer ordentligt efter en ny kompis.
Först var jag inne på att köpa en bra 4-6-åring men de jag fastnar för kostar minst 250'. Min smärtgräns går vid MAX 200' men såklart helst billigare.
Sen har jag åter igen börjat kolla på åringar. Där kan man få en riktigt fin för 100'.
Tanken skulle då vara att sedan skicka till proffs för inridning.

Men jag är ju inte purung längre och jag har en del skador och tillkortakommanden i kroppen. Samt dåligt rid-självförtroende för tillfället.
Så jag vet inte vad som är bäst... En fölunge som jag kan lära känna ordentligt innan det är dags att rida eller en lite mer 'prövad'/riden häst som man måste lära känna 'på ryggen' direkt.

Sen vill jag ju ha en häst med riktigt bra mun/kontakt och där har man ingen aning om hur fölungen blir. Sen vet jag heller inte hur påverkbart det är beroende på vem som rider in? Eller hur mycket som ärvs från föräldrarna?

Svårt det här och jag börjar redan tröttna på att leta. Hej otålig. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
@Corax du vill inte köpa en något äldre häst? Så att du mer kan komma igång på en gång? En häst som du kan få upp självförtroendet med och kanske inte hittar på för mycket bus? med tanke på att du skrev din kropp har lite tillkortakommande? vad menar du med en bra häst? Hur bra måste den vara menar jag, skulle inte en välriden medelmåtta kännas bra ? :)
Jag hade nog inte köpt en fölunge i din sits, det dröjer ganska länge innan du kommer igång med ridningen.
 
@Corax Jag tänker också spontant att en äldre häst kanske vore rätt. Du kan då provrida och köpa dig sen häst du vill ha, samt betalar inte pengar för uppfödaren jobb eller för någon förväntad potential utan för den häst du faktiskt får.
Vill man fynda fina hästar är åringar dock helt rätt tänkt, om man har känsla för vad man skall leta efter det vill säga. En åring som inte blir det ridhäst du tänkt dig kan du förhoppningsvis sälja för en fin peng och då kanske köpa upp dig på nästa häst, men det är ju såklart en chansning.
 
@Corax jag hade aldrig i din sits köpt en åring. Varesig för 100 eller 50 .

Så mycket tid och pengar, och när den sen är ridbar (om den blir det och inte x eller y skett innan osv) så har du ändå en unghäst du ska rida in och grundutbilda i många år och mycket ska stämma utifrån det .

Lägg dina 200 på en färdigare häst och ha roligt med den direkt , utifrån din ålder och kropp osv!
 
Jag har lite funderingar som jag tänkte ni kanske kan hjälpa mig att reflektera över.

Jag har börjat se mig om mer ordentligt efter en ny kompis.
Först var jag inne på att köpa en bra 4-6-åring men de jag fastnar för kostar minst 250'. Min smärtgräns går vid MAX 200' men såklart helst billigare.
Sen har jag åter igen börjat kolla på åringar. Där kan man få en riktigt fin för 100'.
Tanken skulle då vara att sedan skicka till proffs för inridning.

Men jag är ju inte purung längre och jag har en del skador och tillkortakommanden i kroppen. Samt dåligt rid-självförtroende för tillfället.
Så jag vet inte vad som är bäst... En fölunge som jag kan lära känna ordentligt innan det är dags att rida eller en lite mer 'prövad'/riden häst som man måste lära känna 'på ryggen' direkt.

Sen vill jag ju ha en häst med riktigt bra mun/kontakt och där har man ingen aning om hur fölungen blir. Sen vet jag heller inte hur påverkbart det är beroende på vem som rider in? Eller hur mycket som ärvs från föräldrarna?

Svårt det här och jag börjar redan tröttna på att leta. Hej otålig. :angel:

Jag funderar lite i banorna hur bra häst man behöver som icke proffs?
Det blir ju svårare att rida känsliga gångartskanoner. Om man lägger 200 på en unghäst kan man ju få mkt mer av den varan än man själv behöver och kan ta vara på. Speciellt om det är en oskolad häst och man har lite kroppsliga besvär/rädslor etc.
Jag tycker väl att det i ett sånt läge vore mer kul att skaffa ngt lite mer ordinärt men lite tryggare och mer ridet. Så du kan ha kul, rida nu och ganska fort vara nära en kul och utvecklande ridning och ev tävling.

För 200 går ju absolut det att få!
 
Jag funderar lite i banorna hur bra häst man behöver som icke proffs?
Det blir ju svårare att rida känsliga gångartskanoner. Om man lägger 200 på en unghäst kan man ju få mkt mer av den varan än man själv behöver och kan ta vara på. Speciellt om det är en oskolad häst och man har lite kroppsliga besvär/rädslor etc.
Jag tycker väl att det i ett sånt läge vore mer kul att skaffa ngt lite mer ordinärt men lite tryggare och mer ridet. Så du kan ha kul, rida nu och ganska fort vara nära en kul och utvecklande ridning och ev tävling.

För 200 går ju absolut det att få!
+ alla som svarat

Nej jag behöver absolut ingen superflashig och superelektrisk. Det kommer jag ändå inte att kunna hantera.
Men jag letar efter en mjukhet och bra mekanik. De är oftast lättare att sitta på.
Och det är klart att ni har rätt, jag borde leta efter något jag kan rida på nu. Jag har kollat på upp till 10 år men så blir jag lite 'rädd' att jag inte kommer att få lika många år med en äldre. Jag har blivit lite skadad av de senaste svängarna...
Och de jag faktiskt har ringt på har hunnit bli sålda innan jag ens kunnat åka och kolla på dem.
Sen vill jag ha en friktionsfri häst och hur många såna finns det? Typ ingen. Men jag är Trött på att oroa mig. Jag vill ha en 'normal' häst. Och de kostar visst... Även fast jag vet att jag kunskapsmässigt reder ut mycket så orkar jag inte riktigt just nu. Det dyker ändå upp saker på vägen.

Så, jag vill ha en känslig (snarare väldigt lyhörd), stadig med hög ridbarhet, supertrygg som rör sig med bra mekanik, under 170, utan konstiga saker för sig...

Jag har så svårt för att sålla agnarna från vetet när bilderna/filmerna inte är särskilt bra...
 
+ alla som svarat

Nej jag behöver absolut ingen superflashig och superelektrisk. Det kommer jag ändå inte att kunna hantera.
Men jag letar efter en mjukhet och bra mekanik. De är oftast lättare att sitta på.
Och det är klart att ni har rätt, jag borde leta efter något jag kan rida på nu. Jag har kollat på upp till 10 år men så blir jag lite 'rädd' att jag inte kommer att få lika många år med en äldre. Jag har blivit lite skadad av de senaste svängarna...
Och de jag faktiskt har ringt på har hunnit bli sålda innan jag ens kunnat åka och kolla på dem.
Sen vill jag ha en friktionsfri häst och hur många såna finns det? Typ ingen. Men jag är Trött på att oroa mig. Jag vill ha en 'normal' häst. Och de kostar visst... Även fast jag vet att jag kunskapsmässigt reder ut mycket så orkar jag inte riktigt just nu. Det dyker ändå upp saker på vägen.

Så, jag vill ha en känslig (snarare väldigt lyhörd), stadig med hög ridbarhet, supertrygg som rör sig med bra mekanik, under 170, utan konstiga saker för sig...

Jag har så svårt för att sålla agnarna från vetet när bilderna/filmerna inte är särskilt bra...

Fast precis det du beskriver du vill ha finns ju massor utifrån 200 ?

En 10+ are så om du oroar dig för att inte få ha kvar den osv, så gör du ju en tankevurpa, för detsamma vet du ju inte med ett föl/åring osv .

Däremot så en äldre häst som inte har skadehistorik så är det ju etablerat att ju äldre häst som belastats och trånats utan skadehistorik, desto mer hållbar är den i högre åldrar .

Du får rätt mycket för 200 iom du letar efter än välutbildad, frisk, lite äldre häst som inte du ska rida GP på 👍
 
Fast precis det du beskriver du vill ha finns ju massor utifrån 200 ?

En 10+ are så om du oroar dig för att inte få ha kvar den osv, så gör du ju en tankevurpa, för detsamma vet du ju inte med ett föl/åring osv .

Däremot så en äldre häst som inte har skadehistorik så är det ju etablerat att ju äldre häst som belastats och trånats utan skadehistorik, desto mer hållbar är den i högre åldrar .

Du får rätt mycket för 200 iom du letar efter än välutbildad, frisk, lite äldre häst som inte du ska rida GP på 👍
Klart det är en tankevurpa. Jag skrev väl att jag blivit lite bränd och jag vet mycket väl att en yngre häst inte behöver överleva längre.
Jag har tyvärr Många hjärnspöken just nu. Vilket jag också är väl medveten om.

De flesta jag fastnat för finns i Skåne och säljs fortare än jag hinner Tänka provridning. O_o
 
Klart det är en tankevurpa. Jag skrev väl att jag blivit lite bränd och jag vet mycket väl att en yngre häst inte behöver överleva längre.
Jag har tyvärr Många hjärnspöken just nu. Vilket jag också är väl medveten om.

De flesta jag fastnat för finns i Skåne och säljs fortare än jag hinner Tänka provridning. O_o

Jag har bara försökt bidra med tips utifrån din fråga .

Fö finns det hur många hästar som helst för 200 utan att du behöver åka till Skåne.
 
Jag har bara försökt bidra med tips utifrån din fråga .
Ja och det är jag tacksam över!!
Jag är glad över varje svar jag får av er.

Jag är inte alltid en stjärna på att uttrycka mig i text och om mitt svar uppfattades som lite 'vasst' (?)så var det verkligen inte min intention!

Må så vara att det finns många såna som jag letar efter men jag har svårt att hitta dem i tid.
Jag är (ännu) inte så aggressiv i mitt hästletande.
 
Håller helt med mackan. Köp en äldre häst! Med tanke på ditt dåliga ridsjälvförtroende och att det kommer ta evigheter innan du får rida på ditt föl eller åring så lär inte ditt självförtroende ha ökat under den tiden plus att har man riduppehåll så länge och blir lite till åren så kommer rädslan smygande oxå som ett brev på posten! Har sett det såå många ggr.

Du kommer få miljoner ggr roligare med en äldre häst!
 
Jag har bara försökt bidra med tips utifrån din fråga .

Fö finns det hur många hästar som helst för 200 utan att du behöver åka till Skåne.
Var hittar ni alla dessa fina hästar för 200'? Jag tycker att jag scannar Hästnet nästan dagligen och hittar inte särskilt många annonser alls avseende stora hästar av ridhästras för dressyr, som gjort någonting alls i livet och inte kostar över 350 000? Alternativt två-treåringar för typ 150000 eller föl för 100? Utbudet är ju superskralt, annonserar folk på andra ställen än Hästnet?
 
Var hittar ni alla dessa fina hästar för 200'? Jag tycker att jag scannar Hästnet nästan dagligen och hittar inte särskilt många annonser alls avseende stora hästar av ridhästras för dressyr, som gjort någonting alls i livet och inte kostar över 350 000? Alternativt två-treåringar för typ 150000 eller föl för 100? Utbudet är ju superskralt, annonserar folk på andra ställen än Hästnet?

Tips - kolla även på hästen som ligger under kategorin "allround". Finns många fina hästar där som, även om de kanske inte är utbildade högre än LA, har fina grundkvaliteter och säkert kan samtliga MSV-program med rätt ryttare. Ofta i trevlig ålder, och dessutom inhoppade.
 
Var hittar ni alla dessa fina hästar för 200'? Jag tycker att jag scannar Hästnet nästan dagligen och hittar inte särskilt många annonser alls avseende stora hästar av ridhästras för dressyr, som gjort någonting alls i livet och inte kostar över 350 000? Alternativt två-treåringar för typ 150000 eller föl för 100? Utbudet är ju superskralt, annonserar folk på andra ställen än Hästnet?

Det verkar som att det sätts extra siffror på priset så fort en häst blir "dressyrhäst", med tanke på att det verkar gå att få trevliga hoppdito med hyggliga gångarter för väldigt mycket mindre pengar. Gång som vi vanliga dödliga klarar av att rida utan att pajja häst eller ryttare.

(Med hyggliga menar jag just nu gång för LA-MSV:C eftersom det är vad jag skulle köpa när det blir aktuellt, men har man koll på vad som kommer ut och har lite förmåga att utveckla traven så...)

Plus i kanten är att många av dem har varit på lite tävlingsbanor och dessutom kan hoppa ungefär vad en måttligt begåvad hobbyryttare tycker är kul utan problem.
 
@SaraMara som svar på din fråga så ja alltså det finns massor med fina vuxna hästar för 200 om ryttaren som sagt inte ska rida GP.

Alla finns inte på hästnet självklart, utan ibland via kontakter eller annan annonsering av något slag, men just på Hästnet gör man klokt i som @_Zvea_ tipsade om, att hålla koll på kategorin Allround 👍

Många säljare, liksom köpare har en övertro på hästens kvalitet när de ska sälja/köpa och återigen - ska köparen inte rida GP utan snarare MSVB finns det mycket .
 
Tips - kolla även på hästen som ligger under kategorin "allround". Finns många fina hästar där som, även om de kanske inte är utbildade högre än LA, har fina grundkvaliteter och säkert kan samtliga MSV-program med rätt ryttare. Ofta i trevlig ålder, och dessutom inhoppade.
Tänkte just skriva detta!
även kika under hopp möjligen.

Men just allround, där tror jag det döljer sej endel korn som kan vara värt att titta extra på.
För så fort de börjar kallas dressyrhästar verkar prislappen öka
😄
 
Tänkte just skriva detta!
även kika under hopp möjligen.

Men just allround, där tror jag det döljer sej endel korn som kan vara värt att titta extra på.
För så fort de börjar kallas dressyrhästar verkar prislappen öka
😄
Jag kikar till och med på hopphästar... Men har fått för mig att det kan bli problem med bärkraften rent mekaniskt även om det såklart finns hopphingstar med bra gång/mekanik.
Jag vill inte ha en häst som begränsas utan om den får vara frisk så vill jag kunna rida minst MSVA.

Och jag kan hålla med, bara för att det är en 'dressyrhäst' så läggs det på helt galet på priset...
 
Det verkar som att det sätts extra siffror på priset så fort en häst blir "dressyrhäst", med tanke på att det verkar gå att få trevliga hoppdito med hyggliga gångarter för väldigt mycket mindre pengar. Gång som vi vanliga dödliga klarar av att rida utan att pajja häst eller ryttare.

(Med hyggliga menar jag just nu gång för LA-MSV:C eftersom det är vad jag skulle köpa när det blir aktuellt, men har man koll på vad som kommer ut och har lite förmåga att utveckla traven så...)

Plus i kanten är att många av dem har varit på lite tävlingsbanor och dessutom kan hoppa ungefär vad en måttligt begåvad hobbyryttare tycker är kul utan problem.
Jag kan då inte hitta dem, eller så skiljer sig bedömningen åt av vad som är ”tillräcklig” gång. Min gamling klarade att gå upp tom msv b trots hälsoproblem, en kass ryttare och medelmåttig gång som aldrig låg över 7,5 på tävling. Ska det vara kul att tävla vill jag ha 8 som grund i lätta klasser i vart fall den här gången, inte bara precis godkänt liksom.

Jättesvårt att titta på annonser, jag har inget kontaktnät med fina dressyrhästar att prova så är förvisad till annonserna och där finns fina hästar, men till mkt högre pris än 200’ (eller så är de bara 2-3 år gamla). Nedslående, när jag nu terapitittar.
 
@SaraMara som svar på din fråga så ja alltså det finns massor med fina vuxna hästar för 200 om ryttaren som sagt inte ska rida GP.

Alla finns inte på hästnet självklart, utan ibland via kontakter eller annan annonsering av något slag, men just på Hästnet gör man klokt i som @_Zvea_ tipsade om, att hålla koll på kategorin Allround 👍

Många säljare, liksom köpare har en övertro på hästens kvalitet när de ska sälja/köpa och återigen - ska köparen inte rida GP utan snarare MSVB finns det mycket .
Då har vi olika smak. Har klickat mig slut på Hästnet utan någon sådan träff, men det är ju inte så konstigt å andra sidan. Alla gillar vi olika typer av hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp