Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

@SaraMara Jag tror jag fattar vad du menar.🤣
Det blir liksom lite enklare om hästen har tex en 8-mässig skritt bla. (Heddan marscherar alltid glatt och villigt..men något kort.. betyg 6, 6,5 eller ibland 7 om domaren känner sig positiv. Och så klart med koff 2 🙄)
Om hästen har 8-mässiga grundgångarter halkar man ändå oftast ner på 7 pga allt som envisas att inträffa när man tävlar.
Har hästen 7-mässiga gångarter halkar man ner på 6 för samma skit o då är man långt ner i placeringslistan oftast.
Avundas inte er som letar ny häst. Heddan är underbar att rida varje dag. Unghästen blir det förhoppningsvis men ibland undrar jag hur länge man ska behöva känna ett lätt illamående när man ska sitta upp och lite snabbt tänka..is today the day that I am going to die..👀?
Exakt så! Den där skritten var vår eviga akilleshäl. Kort och saknade bjudning. Ga ok att göra typ bakdelsvändningar i, men ökad skritt... mardröm varje gång. Och så dyrt med koff 2 om man råkade driva bara lite för mkt så att det blev taktmiss.

Jag har inte bestämt mig för att köpa, men är sugen, hittar min vana trogen dock mest riktiga ungisar och är kluven till om jag pallar att köra hela det rejset igen...
 
@Hedwig men varför, utifrån det behöver man som vanlig hobbyryttare en åttamässig häst i grundgångartsbedömningen ?
Det är ju precis det jag kommenterat .

Din Hedda har du ju oavsett utvecklat och tävlat MSVA . Och hon är en så fin, perfekt och bussig häst allmänt för de klasserna 😄
 
@Corax kan du inte kolla med din tränare? När jag letade så ringde mina mer meriterade vänner och tränare runt till folk och jag fick provrida en del unghästar som var fina men efter i utbildningen. Ingen av dem var ute på annons. Och en del annat som just landat hos beridare eller var där för tillridning. Samtliga av dem var trevligare än det vi hittade på annons. Vi ringde och berättade vad jag hade för budget och vad jag såg framför mig för häst. Fanns mer än jag trodde.

Min stallkompis köpte en unghäst som låg efter i utbildningen som varit ute länge för typ 200 men som var svår men inte omöjlig nu när den går mer regelbundet. De prutade ner den rätt rejält pga att ägaren var gravid och gillade det liv som min stallkompis kunde ge hästen.
 
Var hittar ni alla dessa fina hästar för 200'? Jag tycker att jag scannar Hästnet nästan dagligen och hittar inte särskilt många annonser alls avseende stora hästar av ridhästras för dressyr, som gjort någonting alls i livet och inte kostar över 350 000? Alternativt två-treåringar för typ 150000 eller föl för 100? Utbudet är ju superskralt, annonserar folk på andra ställen än Hästnet?

Gick in och hittade genast en fin 10-årig valack för 140" med gång som duger väl upp i klasserna.
Många hästar säljs genom word of mouth också, man frågar bekanta om de känner någon som skall sälja och så får man tips på det sättet.
 
Jag tycker väl att fin häst är relativt. Om det är en hobbyryttare som ska rida msv känner jag att man ofta köper mer häst än man behöver. Med en del tråkigheter i form av antingen skadeprobrematik iom för mkt rörelser, ryttaren blir rädd iom för mkt explosivitet och gång, tråkig feeling iom för spänt pga för känslig häst/svårt att sitta etc. Jag möter ju väldigt många med det här problemet än det omvända.
Ska jag leta häst åt någon sån ryttare är det andra hästar jag plockar fram än om vi har en svårklassryttare som ska ha häst.
Jag har vänner som tävlar svårklass som köpt både outbildade hopphästar, unghästar och problemindivider för att kunna få gång och komma ner i pris.
Jag har tänkt att nästa hästköp blir från kontakt i DK. Jag tycker de har roligt blod där och man får väldigt mycket mer för pengarna. En av sambons kunder som tävlar svårklass har köpt oinridna unghästar för 50 danska. De tävlas sen svårklass. De köper direkt av sin stuterikontakt. Det är blod jag tycker om. Så det blir nog från dem nästa gång. Jag kan ju gärna rida in och utbilda själv. Men hoppas ha nuvarande kvar att rida lite mer skolat på sas.
Det är väldigt mycket hästar som går via kontakter. Och om man ska förmedla hästar och har lite koll på branschen så vet man ju vilken typ av häst man kan ta betalt för hos vilken typ av kund. En bra häst som både är välutbildad, rör sig väl och är godmodig och trygg och inte för het etc kan man ju ta betalt för. Kan man något om hästar och marknaden gör man ju oftast det. Speciellt om man arbetar med det. Då måste man ju.
Så då får man ju som gemene man med normal plånbok välja lite grann.
Många hästar som säljs i en högre mellanprisklass går ju att utbilda till att tävla msv med fina resultat. Och iaf träna svårklassrörelser. En viktig aspekt är ju tid också. Folk vill tävla fort. Då kan det ju vara så att man inte riktigt hinner förbättra kvaliteter nog och så fastnar man i att försöka träna mot tävling och missar det som eg skulle förbättrat hästens kvaliteter och på sikt leda till tävling i högre klasser.
Jag tycker många är lite väl inriktade på mer än man behöver och får sen en rätt tråkig kalldusch.
 
@Corax kan du inte kolla med din tränare? När jag letade så ringde mina mer meriterade vänner och tränare runt till folk och jag fick provrida en del unghästar som var fina men efter i utbildningen. Ingen av dem var ute på annons. Och en del annat som just landat hos beridare eller var där för tillridning. Samtliga av dem var trevligare än det vi hittade på annons. Vi ringde och berättade vad jag hade för budget och vad jag såg framför mig för häst. Fanns mer än jag trodde.

Min stallkompis köpte en unghäst som låg efter i utbildningen som varit ute länge för typ 200 men som var svår men inte omöjlig nu när den går mer regelbundet. De prutade ner den rätt rejält pga att ägaren var gravid och gillade det liv som min stallkompis kunde ge hästen.
Jo jag har pratat med dem.
Ena kommer i helgen och nu vet jag mer exakt min budget så då kanske han kan hjälpa mig bättre. Även fast han mest verkar vurma för Tyska importer så är jag inte Riktigt där mentalt att åka till ett annat land för att leta häst.
 
@SaraMara När du pratar tryck och att det inte ska vara jobbigt att rida är det för mig ridbarhet som är den springande punkten. Mycket gång gör faktiskt ingen häst särskilt lättriden. Vad som gör en häst lättriden är aim to please och jag (som är ute på väldigt mycket tävling) garanterar att ridbarhet vinner betydligt mer tävling än en stor 8-mässig gång.

Tror även att det finns en övertro på hur bra gång ser ut. Takt och register är det viktiga, men det är inte samma sak som flashighet. För 200' får du just dessa rytmiska och reglerbara gångarterna. Men är det supermovers du är ute efter kostar de bra mycket mer.

Tycker fö det är kul när en ser filmer på hästar som Valegro och Bohemian i vardagsarbete och de rör sig vad de flesta skulle kalla helt ordinärt. Men med utbildning och samling är de magiska.
 
Jag tycker väl att fin häst är relativt. Om det är en hobbyryttare som ska rida msv känner jag att man ofta köper mer häst än man behöver. Med en del tråkigheter i form av antingen skadeprobrematik iom för mkt rörelser, ryttaren blir rädd iom för mkt explosivitet och gång, tråkig feeling iom för spänt pga för känslig häst/svårt att sitta etc. Jag möter ju väldigt många med det här problemet än det omvända.
Ska jag leta häst åt någon sån ryttare är det andra hästar jag plockar fram än om vi har en svårklassryttare som ska ha häst.
Jag har vänner som tävlar svårklass som köpt både outbildade hopphästar, unghästar och problemindivider för att kunna få gång och komma ner i pris.
Jag har tänkt att nästa hästköp blir från kontakt i DK. Jag tycker de har roligt blod där och man får väldigt mycket mer för pengarna. En av sambons kunder som tävlar svårklass har köpt oinridna unghästar för 50 danska. De tävlas sen svårklass. De köper direkt av sin stuterikontakt. Det är blod jag tycker om. Så det blir nog från dem nästa gång. Jag kan ju gärna rida in och utbilda själv. Men hoppas ha nuvarande kvar att rida lite mer skolat på sas.
Det är väldigt mycket hästar som går via kontakter. Och om man ska förmedla hästar och har lite koll på branschen så vet man ju vilken typ av häst man kan ta betalt för hos vilken typ av kund. En bra häst som både är välutbildad, rör sig väl och är godmodig och trygg och inte för het etc kan man ju ta betalt för. Kan man något om hästar och marknaden gör man ju oftast det. Speciellt om man arbetar med det. Då måste man ju.
Så då får man ju som gemene man med normal plånbok välja lite grann.
Många hästar som säljs i en högre mellanprisklass går ju att utbilda till att tävla msv med fina resultat. Och iaf träna svårklassrörelser. En viktig aspekt är ju tid också. Folk vill tävla fort. Då kan det ju vara så att man inte riktigt hinner förbättra kvaliteter nog och så fastnar man i att försöka träna mot tävling och missar det som eg skulle förbättrat hästens kvaliteter och på sikt leda till tävling i högre klasser.
Jag tycker många är lite väl inriktade på mer än man behöver och får sen en rätt tråkig kalldusch.
För en sådan som mig, utan kontakter, skulle jag aldrig åka till DK och köpa häst. Har två vänner vars nyinköpta hästar fått skickas tillbaka efter positiva dopingprov och ännu fler exempel på trasiga hästar och ledsamma historier. Synd, eftersom det undantagslöst varit väldigt fina hästar.

För mig är inte en häst som kan få 8 på samlingsbetyg på gångarter i lätt klass i närheten av en sådan kanon du beskriver ovan. Eller så har jag haft vänner och stallkompisar som sitter på ett unikum av lyxiga hästar, för det är långt ifrån så ovanligt att åttor delas ut där nere som det låter i den här diskussionen. :)
 
@SaraMara När du pratar tryck och att det inte ska vara jobbigt att rida är det för mig ridbarhet som är den springande punkten. Mycket gång gör faktiskt ingen häst särskilt lättriden. Vad som gör en häst lättriden är aim to please och jag (som är ute på väldigt mycket tävling) garanterar att ridbarhet vinner betydligt mer tävling än en stor 8-mässig gång.

Tror även att det finns en övertro på hur bra gång ser ut. Takt och register är det viktiga, men det är inte samma sak som flashighet. För 200' får du just dessa rytmiska och reglerbara gångarterna. Men är det supermovers du är ute efter kostar de bra mycket mer.

Tycker fö det är kul när en ser filmer på hästar som Valegro och Bohemian i vardagsarbete och de rör sig vad de flesta skulle kalla helt ordinärt. Men med utbildning och samling är de magiska.
Jag vet inte om jag instämmer om att möjlighet till 8 på gångarterna i lättklass är "mycket gång", har ridit ett gäng hästar som återkommande får sådana poäng och antingen är jag en mycket mer kapabel ryttare än jag tror mig om (osannolikt) eller så jämför vi äpplen och päron. Luftig, reglerbar galopp med god takt, bra egen balans och lite naturlig uppförsbacke, en lite fjongig men inte enorm trav - men som har en möjlighet till lite spänst och stora, luftiga skolor t.ex. och en ren, taktmässig skritt med normalt övertramp och som kan både längas och kortas har varit tillräckligt för dessa individer i alla fall. Inte ett dyft svårridet (då var min egen 7-mässiga som kanske egentligen var 6-mässig på sin höjd naturligt) enormt mycket svårare att rida eftersom trycket fick sättas dit i varje steg och minsta spänning eller misstag hos mig gjorde att det blev platt fall - och då blev skolorna 6-mässiga istället för 8-mässiga innan man hunnit tänka "fan också". Jag tycker nog när man ser filmer på Valegro i vardagen att det är milsvid skillnad från de hästar som jag bedömer vara ordinära, men det är nog en smaksak kanske.
 
Gick in och hittade genast en fin 10-årig valack för 140" med gång som duger väl upp i klasserna.
Många hästar säljs genom word of mouth också, man frågar bekanta om de känner någon som skall sälja och så får man tips på det sättet.
Jag tror jag vet vilken du menar och den är käck - men inget som tilltalar mig. Vill inte dissa någon annans häst och jag tror den kan vara riktigt fin med en annan ryttare än mig, jag skulle inte kunna utveckla den vidare, det är jag inte duktig nog för. Den ser lite för mycket ut som en ryttarprodukt i traven för att jag tror mig om att kunna få den där cruisingkänslan jag vill ha. Ser inte så lätt ut att sitta på t.ex. ens för den som visar på filmen - och som jag förutsätter är det bästa de har att visa eftersom det är en salufilm. Nu är ju 140 inte heller 200 så snäppet upp från den kanske skulle vara just 200 och helt perfekt för en sådan som mig - synd att de inte annonseras där jag som vanlig amatör hittar dem då bara. :D
 
@SaraMara När du pratar tryck och att det inte ska vara jobbigt att rida är det för mig ridbarhet som är den springande punkten. Mycket gång gör faktiskt ingen häst särskilt lättriden. Vad som gör en häst lättriden är aim to please och jag (som är ute på väldigt mycket tävling) garanterar att ridbarhet vinner betydligt mer tävling än en stor 8-mässig gång.

Tror även att det finns en övertro på hur bra gång ser ut. Takt och register är det viktiga, men det är inte samma sak som flashighet. För 200' får du just dessa rytmiska och reglerbara gångarterna. Men är det supermovers du är ute efter kostar de bra mycket mer.

Tycker fö det är kul när en ser filmer på hästar som Valegro och Bohemian i vardagsarbete och de rör sig vad de flesta skulle kalla helt ordinärt. Men med utbildning och samling är de magiska.
Vilket bra inlägg!
Det är just ridbarheten och regelbundenhet i mekaniken som Jag letar efter. Och en hög arbetsmoral. Sen kan jag fixa resten själv tillsammans med min(a) tränare. Jag kan Lätt nöja mig med en gång för en 6-7:a.

Men de där egenskaperna verkar vara svårt att hitta i en och samma individ på Hästnet. I alla fall i prisklass under 200'.
 
Något att ha i minne med när man läser annonser är ju att som @Fiorano skrev även de finaste tävlingshästarna sällan rörde sig så himla fantastiskt som unghästar och i lätt klass. Det är ju mycket utbildning, hur de är att rida och hur bra lösgjordhet, samling och schwung de får med utbildningen som avgör hur de rör sig under ryttare ”i framtiden”.
Såklart ska man ha rena gångarter som är lätta att reglera och förändra som grund, men vad som ser snyggt ut i LB är kanske inte vad som ger gångartsbetyg och framgång i MsvA.

Jag HATAR att läsa annonser, hittar aldrig nåt alls :p och skulle knappast köpt mina egna hästar på annons 🤪 men IRL är det två jäkligt fina hästar jag har som båda (om de håller) funkar på MsvB-MsvA nivå. Den ena är utbildad dit och funkat på tävling, den andra har lite kvar att leva upp till (inte ens debuterat på tävlingsbanan ännu 🤣🙈) men jag tror absolut han har kapaciteten och möjligheten att nå dit han med och att gången kommer att räcka för det när han utbildats och stärkts.
 
Något jag tror är ännu viktigare än gångarterna i sig är modellen faktiskt, en riktigt bra halsansättning och häst som är över ryggen och i uppförsbacke naturligt tjänar man så mycket svett, blod och poäng på tävling på ;)
Men inte ens det är mina egna perfekt på 🤣 så jag hade väl inte köpt de igen då 😎 men som sagt IRL är de superhästar som är roliga att rida och som låter en vanlig amatör göra massor med roliga saker 😍
 
Jag avskyr stora schwungfulla rörelser som lätt blir för långsamma. Mitt ideal är fortfarande min 27 åriga gamle häst. Kvick, atletisk och luftig med mkt knän.Alltid symmetrisk med fram och bak och superbalanserad och alltid uppförsbackekänsla. Man behövde aldrig rida några bakben. Förutom noll aim to please i dressyren då 😂
 
Fast att få en 8 eller ens en 9:a på unghästbedömningar är ju långt ifrån samma sak som att få ett högt gångartsbetyg på tävling. Diplom och klass 1 är inte helt ovanligt, 8: or på gångerarter på tävling ser man däremot sällan. Jag har aldrig tävlat stora klasser, men jag skriver mycket protokoll, allt från programridningar upp till GP, så jag tycker mig ändå ha ganska bra förståelse för de siffror som döms.

Jag har flera gånger tävlat i lätt klass mot regionens svårklassryttare när de kommer med sina nya unghästar. Ofta får de väldigt fina procent, och helt rättvist. De rider fantastiskt och deras hästar är värda 7.5-8 bara de inte gör någon miss. Ibland vinner de, ibland utgår de, för det är ofta en hel del nerv i de unga hästarna. Klart det är kul att ha den fina hästen och höga poäng så fort man inte gör fel, men det är ju ändå en väldigt kort period i en sån hästs karriär som man rider lätt klass. I MsV blir det direkt mer utjämnat. Då rider jag hellre konsekvent på 65% i LB och LA, och har en häst som inte exploderar för att någon rör sig på läktaren.

Vi arrangerade lag-SM i somras. Tittade snabbt igenom lagklasserna (där man väl ändå får säga att några av Sveriges bästa amatörryttare rider, plus några proffs) och såg att INGET ekipage hade fått högre än 7.5 på gångarterna av någon domare i lagklassen MsvA:1. Inte ens Emelie Nyeröds Floppy Disc, som man ju får säga är en av de absolut bästa i sin årgång.
 
Intressant diskussion om gångarter, vad jag lärt mig på mina visade unghästar är att 8- 8.5 på ex traven säger inte alls mkt då åttorna kan skilja sig jättemkt åt!
@_Zvea_ håller helt med dig! Att få 8 eller högre på gångarterna uppsuttet på tävling är det få förunnat.
 
Jag är nu en av dessa som lagt ut min häst som som inte har fantastiska gångarter för över 200. Men det är mycket som väger in. Kvalad till msv A, felfri och placerad 120, ren på röntgen och snäll på alla sätt.
Jag har vägt in allt när jag satte priset. Att man dessutom som glad amatör orkar sitta på honom utan att behöva kämpa är för mig ett plus.
Tror som några skrivit innan att en del siktar för högt och köper häst med gångarter de inte riktigt kan förvalta. För mig väger samarbetsvilja högre än gångarter.
 
Jag är nu en av dessa som lagt ut min häst som som inte har fantastiska gångarter för över 200. Men det är mycket som väger in. Kvalad till msv A, felfri och placerad 120, ren på röntgen och snäll på alla sätt.
Jag har vägt in allt när jag satte priset. Att man dessutom som glad amatör orkar sitta på honom utan att behöva kämpa är för mig ett plus.
Tror som några skrivit innan att en del siktar för högt och köper häst med gångarter de inte riktigt kan förvalta. För mig väger samarbetsvilja högre än gångarter.

Det låter väl rimligt? Då betalar man ju också för utbildningen. Men för runt 100-130 tycker jag att man ska kunna hitta ett trevligt råmaterial :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp