Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Då har vi olika smak. Har klickat mig slut på Hästnet utan någon sådan träff, men det är ju inte så konstigt å andra sidan. Alla gillar vi olika typer av hästar.

Ingen aning om vad du själv avser för 200 såklart 👍 jag sitter inte direkt och läser hästnet varje dag heller iof och såklart är det ju som med all annonsering att det just du eller jag letar efter inte finns där hela tiden 😅

Mitt originalsvar står dock kvar att jag känner hur många som helst som har köpt superfina dressyrhästar för 200 👍 oavsett hästnet i sak 👍
 
Jag kikar till och med på hopphästar... Men har fått för mig att det kan bli problem med bärkraften rent mekaniskt även om det såklart finns hopphingstar med bra gång/mekanik.
Jag vill inte ha en häst som begränsas utan om den får vara frisk så vill jag kunna rida minst MSVA.

Och jag kan hålla med, bara för att det är en 'dressyrhäst' så läggs det på helt galet på priset...

Ja folk vill gärna sälja hästarna som just ”dressyrhästar” och prislappen går upp direkt , samtidigt som hästen inte är så exceptionell. Men det verkar ju iof funka till stor del 😅
 
Håller helt med mackan. Köp en äldre häst! Med tanke på ditt dåliga ridsjälvförtroende och att det kommer ta evigheter innan du får rida på ditt föl eller åring så lär inte ditt självförtroende ha ökat under den tiden plus att har man riduppehåll så länge och blir lite till åren så kommer rädslan smygande oxå som ett brev på posten! Har sett det såå många ggr.

Du kommer få miljoner ggr roligare med en äldre häst!
Min tanke var att hjälpa vänner med deras hästar under tiden i så fall.
Det är inte så att jag är rädd i sadeln utan min förrförra häst var bara så hysteriskt svår att jag tvivlar på min egen förmåga.
Nu när jag har ridit andra hästar som hästlös inser jag ju att jag Kan rida och att min gamla häst var en sjujävla utmaning men det sitter hårt kvar i huvet.

Hittar jag ingen äldre innan sommaren så får vi väl se hur jag gör. Jag är ju inte så... tålmodig av mig alla gånger. 🤭
 
@Corax Friktionsfritt hästägande är en utopi. Jag har som gett upp den tanken helt och har uppenbarligen köpt en häst som troligen har en massa fel :p. Är inte rädd för att ta lite tokiga chanser heller, men så har jag alltid haft en ytterst blygsam budget om 20-30'. Men uppenbarligen går det att placera sig i MsvB iaf och sikta uppåt.

@SaraMara Jag hade aldrig rått en amatör att köpa en häst som får 8or på gången i lätt klass (menar alltså gångartsbetyget i protokollet). De hästarna är oftast årgångstopparna och har alldeles för mycket gång, uttryck och power för gemene man. En häst med 7or på gången är med all sannolikhet utvecklingsbar och upp till MsvA kommer du absolut på en sån häst-och ännu längre. Om hästen har fått 7.5 på gångartsbetyget så är det ändå mer än "ganska bra", den poängen reflekterar även vad du visat i programmet och kan du ligga på mellan 7-8 genom programmet rider du på minst 75%.
 
@Corax Friktionsfritt hästägande är en utopi. Jag har som gett upp den tanken helt och har uppenbarligen köpt en häst som troligen har en massa fel :p. Är inte rädd för att ta lite tokiga chanser heller, men så har jag alltid haft en ytterst blygsam budget om 20-30'. Men uppenbarligen går det att placera sig i MsvB iaf och sikta uppåt.

@SaraMara Jag hade aldrig rått en amatör att köpa en häst som får 8or på gången i lätt klass (menar alltså gångartsbetyget i protokollet). De hästarna är oftast årgångstopparna och har alldeles för mycket gång, uttryck och power för gemene man. En häst med 7or på gången är med all sannolikhet utvecklingsbar och upp till MsvA kommer du absolut på en sån häst-och ännu längre. Om hästen har fått 7.5 på gångartsbetyget så är det ändå mer än "ganska bra", den poängen reflekterar även vad du visat i programmet och kan du ligga på mellan 7-8 genom programmet rider du på minst 75%.
Haha, ja jag vet. Men jag menar ju att jag inte vill köpa på mig mer problem än vad som är nödvändigt. Helst inga alls, för som du säger, det dyker alltid upp en massa skräp ändå.
 
Jag kan då inte hitta dem, eller så skiljer sig bedömningen åt av vad som är ”tillräcklig” gång. Min gamling klarade att gå upp tom msv b trots hälsoproblem, en kass ryttare och medelmåttig gång som aldrig låg över 7,5 på tävling. Ska det vara kul att tävla vill jag ha 8 som grund i lätta klasser i vart fall den här gången, inte bara precis godkänt liksom.

Jättesvårt att titta på annonser, jag har inget kontaktnät med fina dressyrhästar att prova så är förvisad till annonserna och där finns fina hästar, men till mkt högre pris än 200’ (eller så är de bara 2-3 år gamla). Nedslående, när jag nu terapitittar.

Fast du får ju även tänka att det är lite annorlunda material på många sätt nu som bas? Din gamling nu år 2019 hade ju varit en skördetröska i MSV jämfört med samma klass som ändå har samma vanliga gångarter på skalan .

Jag tror många missbedömer vad de behöver /letar efter som hobbyryttare som max ska rida MsvB och möjligtvis MsvA liksom .
 
@Corax Friktionsfritt hästägande är en utopi. Jag har som gett upp den tanken helt och har uppenbarligen köpt en häst som troligen har en massa fel :p. Är inte rädd för att ta lite tokiga chanser heller, men så har jag alltid haft en ytterst blygsam budget om 20-30'. Men uppenbarligen går det att placera sig i MsvB iaf och sikta uppåt.

@SaraMara Jag hade aldrig rått en amatör att köpa en häst som får 8or på gången i lätt klass (menar alltså gångartsbetyget i protokollet). De hästarna är oftast årgångstopparna och har alldeles för mycket gång, uttryck och power för gemene man. En häst med 7or på gången är med all sannolikhet utvecklingsbar och upp till MsvA kommer du absolut på en sån häst-och ännu längre. Om hästen har fått 7.5 på gångartsbetyget så är det ändå mer än "ganska bra", den poängen reflekterar även vad du visat i programmet och kan du ligga på mellan 7-8 genom programmet rider du på minst 75%.
Jag håller inte alls med. Kan en kortbent hopphäst med trist skritt med en tjock amatör på ryggen knappa in 7,5 (dock oftast 7) så har jag oerhört svårt att se att det skulle vara svårare att styra runt en häst med bättre skritt osv vilket ger en 8. För mig som aldrig har tid ändå att tävla längre så är det känslan hemma som är mest värd också, jag vill ha en go känsla med lite tryck i. Som den gamle när han var som bäst men med bättre skritt, eller som den yngre om hon var frisk. Nackdelen med att köpa äldre häst är att man får betala för sådan utbildning som jag lika väl kan göra själv (typ byten) vilket jag antar ger prislappen. Till last för mig ligger också att jag vill ha tämligen stor häst så konkurrerar med ”alla”.
(Det sagt kostade den gamle 35’, dock som oinriden 3-åring.)
 
Fast du får ju även tänka att det är lite annorlunda material på många sätt nu som bas? Din gamling nu år 2019 hade ju varit en skördetröska i MSV jämfört med samma klass som ändå har samma vanliga gångarter på skalan .

Jag tror många missbedömer vad de behöver /letar efter som hobbyryttare som max ska rida MsvB och möjligtvis MsvA liksom .
Det är ju det jag menar, trots det framför allt galopperade han avsevärt mkt bättre än de hästar i vuxen ålder jag ser ute för typ 200’. Känns trökigt att köpa ngt som jag inte kommer uppskatta känslan av för så mkt pengar, vill ju inte byta ner mig men för många ggr fler pengar. Trodde nog lite naivt att det skulle se roligare ut, så är lite besviken.
 
@SaraMara det var främst en reflektion utifrån att du skrev att du krävde 8 på grundgångarterna i sammanhanget på en häst du ska mest rida hemma 👍
Ja, även hemmahästarna ska ju vara kul att rida, en begränsad galopp framför allt blir trist när man är van att kunna lattja lite, och en för platt trav utan register är inte heller kul. Men det är ju en smaksak, jag tycker inte att kunna få 8 på samlingspoäng i lätt klass är = vrålåk.
 
+ alla som svarat

Nej jag behöver absolut ingen superflashig och superelektrisk. Det kommer jag ändå inte att kunna hantera.
Men jag letar efter en mjukhet och bra mekanik. De är oftast lättare att sitta på.
Och det är klart att ni har rätt, jag borde leta efter något jag kan rida på nu. Jag har kollat på upp till 10 år men så blir jag lite 'rädd' att jag inte kommer att få lika många år med en äldre. Jag har blivit lite skadad av de senaste svängarna...
Och de jag faktiskt har ringt på har hunnit bli sålda innan jag ens kunnat åka och kolla på dem.
Sen vill jag ha en friktionsfri häst och hur många såna finns det? Typ ingen. Men jag är Trött på att oroa mig. Jag vill ha en 'normal' häst. Och de kostar visst... Även fast jag vet att jag kunskapsmässigt reder ut mycket så orkar jag inte riktigt just nu. Det dyker ändå upp saker på vägen.

Så, jag vill ha en känslig (snarare väldigt lyhörd), stadig med hög ridbarhet, supertrygg som rör sig med bra mekanik, under 170, utan konstiga saker för sig...

Jag har så svårt för att sålla agnarna från vetet när bilderna/filmerna inte är särskilt bra...

Synd att jag sålt min född 2015 - hon hade kunnat passa. Jag skulle säga kryss i nästan alla dina rutor - hon har väl inte nån supermekanik men väldigt fin balans och takt och okej mekanik. Men bäst av allt är henne temperament - världens trevligaste på alla sätt. Såld till en junior som är överlycklig
 
Ja, även hemmahästarna ska ju vara kul att rida, en begränsad galopp framför allt blir trist när man är van att kunna lattja lite, och en för platt trav utan register är inte heller kul. Men det är ju en smaksak, jag tycker inte att kunna få 8 på samlingspoäng i lätt klass är = vrålåk.

Jag har svårt att förstå vad du avser när du inte tycker att en häst med 7,5 duger som hobbyhäst med känslan du efterlyser/det går att utveckla med hyfsad ridning osv.

Jag tycker det blir konstigt att fastna vid att 8 (!) skulle ekvivalera det du vill ha? För du skriver ju samtidigt att du är bra på att utbilda och utveckla osv?

Det kan inte vara så att du pga paus många år med gamla hästen och sen lite tråkiga förhållanden med senare häst blivit lite ”blind” ang vad som egentligen behövs på hobbybasis ? Det är ju väldigt vanligt att det kan bli så ?!

Fö kanske du missat att jag avsett 7,5 i grundgångarter ? Inte att det inte går att få en åtta på tävling? 😳 jag tolkar övriga som tagit upp siffror som att de pratar om samma som jag, dvs gångartsbedömningen i grunden ?
 
Jag har svårt att förstå vad du avser när du inte tycker att en häst med 7,5 duger som hobbyhäst med känslan du efterlyser/det går att utveckla med hyfsad ridning osv.

Jag tycker det blir konstigt att fastna vid att 8 (!) skulle ekvivalera det du vill ha? För du skriver ju samtidigt att du är bra på att utbilda och utveckla osv?

Det kan inte vara så att du pga paus många år med gamla hästen och sen lite tråkiga förhållanden med senare häst blivit lite ”blind” ang vad som egentligen behövs på hobbybasis ? Det är ju väldigt vanligt att det kan bli så ?!

Fö kanske du missat att jag avsett 7,5 i grundgångarter ? Inte att det inte går att få en åtta på tävling? 😳 jag tolkar övriga som tagit upp siffror som att de pratar om samma som jag, dvs gångartsbedömningen i grunden ?
Pratar vi ren gångartsbed a la typ 3-års så är 8 rakt igenom verkligen inget överkrav. Jag pratar dock om det som iaf förr kallades gångartsbetyget vid dressyrtävling och att det i teorin ska kunna vara sådana poäng som sätts, inte någon form av skriftlig garanti därom oavsett hur programmet gått. Jag upplevde min gamla som begränsad framför allt i skritten. Skulle liksom vilja ha en växel till på en ny häst, inte hoppas på att med massor av styrketräning och ridning kunna få samma poäng en bra dag som den godingen kunde klämma ur sig.

Nej, jag är inte bra på att utbilda, men att sätta dit byten på en häst är inte något jag är villig att betala 100’ för att någon annan gjort på en annars medioker häst. Fina serier, javisst, kanske, men inte vanliga halvsäkra byten, eller knappt godkända skolor så att det kan stå msv c i annonsen. Ser så fantastiskt fina hästar runt omkring här som jag gärna köpt, men inte tusan skulle de säljas för 200’ (det kanske de gick för som treåringar dock, det är möjligt).
 
Jag köpte ny häst i somras. Jag ville ha en som kunde hoppa, så jag kollade hopphästar. Jag vill ju rida fälttävlan så jag ville att hästen skulle ha ok gångarter och o se någrlunda korrekt ut. Blev en stor, högbent relativt oriden 6åring efter Turmalin. Han kan hoppa. Iofs lite mkt häst för mig men underbar nu efter drygt ett halvår. Hästen låg ute för 110000 . Min dressyrtränare är eld o lågor, och pratar om grejor vi skulle kunna uppnå.. O_o😂😂😂 Min "dressyrhäst" hade inte gångarter i närheten av den här...
 
@SaraMara vi verkar se det helt olika. Du letar tydligen efter en häst med betydligt större register än merparten av hobbyryttare som ska tävla MSV behöver .

I min värld så räcker det ypperligt med 7-7,5 på skritt och galopp i grunden för att i Msv klass om man utbildat hästen och kan förvalta och utveckla den hyfsat, för att landa på åttor .

Traven brukar kunna tolerera en lite lägre siffra i grunden då den går att utveckla och rida fram mycket mer .

Till syvende och sist om du ser så mycket hästar omkring dig med kvaliteter du avser, så handlar väl det då om att isåfall du får punga ut med extra pengar isåfall, om du inte anser att du för 200 kan hitta en häst du vill ha 😄
 
@SaraMara vi verkar se det helt olika. Du letar tydligen efter en häst med betydligt större register än merparten av hobbyryttare som ska tävla MSV behöver .

I min värld så räcker det ypperligt med 7-7,5 på skritt och galopp i grunden för att i Msv klass om man utbildat hästen och kan förvalta och utveckla den hyfsat, för att landa på åttor .

Traven brukar kunna tolerera en lite lägre siffra i grunden då den går att utveckla och rida fram mycket mer .

Till syvende och sist om du ser så mycket hästar omkring dig med kvaliteter du avser, så handlar väl det då om att isåfall du får punga ut med extra pengar isåfall, om du inte anser att du för 200 kan hitta en häst du vill ha 😄
Ja, har jag sagt annat? ;)
Jag undrade mest var alla dessa fina dressyrhästar i vuxen och perfekt ålder för 200’ finns eftersom det inte tycks finnas en enda på typ hästnet. Det närmsta man kommer är ett par med röntgenfynd, men dessa chansningar tänker jag inte ingår i de drivor av fina msv b-msv a-hästar som vissa inlägg insinuerat.
 
Ja, har jag sagt annat? ;)
Jag undrade mest var alla dessa fina dressyrhästar i vuxen och perfekt ålder för 200’ finns eftersom det inte tycks finnas en enda på typ hästnet. Det närmsta man kommer är ett par med röntgenfynd, men dessa chansningar tänker jag inte ingår i de drivor av fina msv b-msv a-hästar som vissa inlägg insinuerat.

Så utifrån att vi är flera som påtalat detsamma ”insinuerar” du att det hittas på eller vad ? 😳
 
Så utifrån att vi är flera som påtalat detsamma ”insinuerar” du att det hittas på eller vad ? 😳
Nej, jag undrar bara var de finns, varför jag också ställde exakt den frågan. Fick då svar om andra annonsplatser än hästnet (ej namngivna) och kontakter. Inte mina kontakter i alla fall, men uppenbarligen andras. Sannolikt inte så mycket till hjälp för varken @Corax eller andra, men hade jag haft en hög flotta djur för pengar under vad som tycks vara marknadspris hade jag nog också varit hemlighetsfull.

Det har ju dock blivit tydligt att vi pratar om helt olika sorters hästar, varför det numer är mer begripligt varför upplevelserna går isär så ordentligt.
 
@SaraMara Jag tror jag fattar vad du menar.🤣
Det blir liksom lite enklare om hästen har tex en 8-mässig skritt bla. (Heddan marscherar alltid glatt och villigt..men något kort.. betyg 6, 6,5 eller ibland 7 om domaren känner sig positiv. Och så klart med koff 2 🙄)
Om hästen har 8-mässiga grundgångarter halkar man ändå oftast ner på 7 pga allt som envisas att inträffa när man tävlar.
Har hästen 7-mässiga gångarter halkar man ner på 6 för samma skit o då är man långt ner i placeringslistan oftast.
Avundas inte er som letar ny häst. Heddan är underbar att rida varje dag. Unghästen blir det förhoppningsvis men ibland undrar jag hur länge man ska behöva känna ett lätt illamående när man ska sitta upp och lite snabbt tänka..is today the day that I am going to die..👀?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp