Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Jag vill bara inflika att det behöver inte alltid vara antigen eller. Alla fina hästar behöver inte vara knäppa, det gäller att hitta genuina gångarter med bra ridbarhet. Min har gjort bra ifrån sig trots att han inte kunde göra en vettig ökad trav innan han var iaf sju men hade många andra kvalitéer.

Ökad trav eller wow-trav verkar annars vara det som folk menar med bra gång. Kom i håg ett Breeders när "alla" sa att 2007: orna var en väldigt svag årgång, nu vet jag flera som går GP och massor i svår klass. Fler än i många andra årgångar.

Avslutar med en bild på min sambo som skrittar av min häst (tror att det är tredje gången till häst). Hästen är nu anmäld till GP med mig som amatör.
Visa bifogad fil 26352

Det tror jag inte nån menar heller, valegro tex verkar vara en cool kille. Sen är många hästar helt chilla med rätt person, med fel amatör blir de stissiga och osäkra.

Det började dock i en prisdiskussion och din kille kvalar nog inte in i "alla fina under 200'" ;)
 
Jag la in en video på en av mina gamla hästar i en annan prisdiskussionstråd. Han är ett toppenexempel på en häst med klart begränsad gång genom utbildning ändå kan bli en bra tävlingshäst. Jag sålde honom för under 100 som 16-åring och han var placerad med nya ägaren i MsvB förra året när han var 20, planen i år är att starta MsvA.

 
Jag la in en video på en av mina gamla hästar i en annan prisdiskussionstråd. Han är ett toppenexempel på en häst med klart begränsad gång genom utbildning ändå kan bli en bra tävlingshäst. Jag sålde honom för under 100 som 16-åring och han var placerad med nya ägaren i MsvB förra året när han var 20, planen i år är att starta MsvA.


Smaken är som baken också, jag tror en hel del vet vilka gångarter de söker ser ut. Och finna en frisk, utvecklingsbar med bra psyke, tillräcklig potential för de klasser man vill rida i en lagom ålder är inte lätt. Man får kompromissa nånstans. Och det var där diskussionen startade, om man får kompromissa eller ej.

Det blir svårt i text liksom men "placerad i MsvB" kontra "kvalat till MsvB med nöd och näppe" sätter ju lite olika ideér om pris.
 
Jag la in en video på en av mina gamla hästar i en annan prisdiskussionstråd. Han är ett toppenexempel på en häst med klart begränsad gång genom utbildning ändå kan bli en bra tävlingshäst. Jag sålde honom för under 100 som 16-åring och han var placerad med nya ägaren i MsvB förra året när han var 20, planen i år är att starta MsvA.


Den här hade jag velat ha
 
@Pontevecchio Jag tror att många vet hur det de söker ser ut men eftersom att budgeten är mindre kan man inte köpa det på en gång. Det jag menar är att jag tror att inte alla vet hur gångarterna ser ut innan de blir så som man vill ha. Att se en färdig häst och säga att den är bra är inte speciellt svårt.

Att vi tycker om olika är väl toppen! När det gäller vad man behöver kompromissa med måste det vara upp till en själv såklart men jag tycker att många onödigt många väljer bort hästar pga ålder.
 
Vidare i diskussionen:
Jag är en av alla de som inte har en obegränsad budget utan har fått lite välja mellan att köpa en äldre, mer "begränsad" häst eller köpa en grönare unghäst och kanske då få "mer" häst för samma peng. Det har blivit unghästlotten och jag har ridit unghäst i princip sedan jag lämnade ponnystadiet. Jag har haft, för mig, roliga hästar med bra grundkapacitet (diplomhästar från unghästtester bl.a - och med goda omdömen från ryttare på hög nivå som antingen suttit på dem eller jag tränat för) - jag har aldrig nått upp till deras tak och skulle nog aldrig kunnat göra heller utan alltid haft mycket kvar att hämta. De har haft lite skärpa och huvud, men det har fortfarande varit hästar som gått att rida ut, vänliga och lättridna, rätt stabila, inga bockare eller annat. Jag har kunnat göra "allt" själv utan risk för liv och lem liksom.

Nu de allra senaste åren har jag haft lite hästar i ridning som varit av säg, samma kapacitet som de andra, men svårare av olika anledningar - och genast förtas lite av min ridglädje.
Jag har med åldern (:grin:) insett någonstans hur viktigt det är för mig att både kunna rida dressyren och känna utveckling eftersom dressyrträning med tävlingsmål är det jag tycker är allra roligast, men även kunna göra "det andra". Jag vill ha en hästtillvaro där man inte behöver läsa sitt horoskop som del i planering inför ett ridpass. Att inte behöva räkna ut hur många vi är i stallet idag och om det är läge att rida eller om jag kommer sitta som ett frimärke i sargen.. Jag uppskattar att rida ut/ta en galopp på en äng/åka till stranden och vara någotsånär säker på att komma tillbaka i ett stycke.

När jag köper häst nästa gång så kommer jag leta efter en "rolig" häst, ingen stjärna för det kommer jag aldrig utnyttja ändå men en arbetsvillig häst som har viljan och lite fysisk lätthet -mer än flashig gång. Och sen då, huvudet för att man inte ska slå ihjäl sig för minsta lilla :p
 
@Pontevecchio Jag tror att många vet hur det de söker ser ut men eftersom att budgeten är mindre kan man inte köpa det på en gång. Det jag menar är att jag tror att inte alla vet hur gångarterna ser ut innan de blir så som man vill ha. Att se en färdig häst och säga att den är bra är inte speciellt svårt.

Att vi tycker om olika är väl toppen! När det gäller vad man behöver kompromissa med måste det vara upp till en själv såklart men jag tycker att många onödigt många väljer bort hästar pga ålder.

Asså jag håller med dig, är budgeten inte enorm kan man inte få allt. Men här var diskussionen att de visst fanns i mängder överallt till lågt pris.
 
Asså jag håller med dig, är budgeten inte enorm kan man inte få allt. Men här var diskussionen att de visst fanns i mängder överallt till lågt pris.

Fast i ärlighetens namn: det som sagts är att det finns många jättetrevliga hästar för budgeten 200 som räcker ypperligt väl för MSV B-A och till en vanlig hobbyryttare som inte aspirerar att rida GP.
 
@Pontevecchio
Jag tycker inte heller att det finns jättemånga bra hästar för under 200 eller 250 som jag just nu letar häst för åt en kompis. Vi har bla tittat på två utbildade hästar som det såg riktigt trevligt ut när hon provred men som jag sen sa nej till efter ha provat eftersom de brast så mycket i grundutbildningen. Vi har tittat på hästar mellan fem och tio-elva, åldersspannet eftersom hon rider mycket själv och redan har en äldre läromästare.

Jag tror att köpa en unghäst eller en äldre än 14-15 är bästa sättet att få valuta för sina pengar. En äldre (minst åtta) med förändringar på röntgen som är riden regelbundet flera år utan problem tror jag också kan vara ett prisvärt köp.

Jag svarade annars mest på diskussionen om svåra hästar.
 
@Pontevecchio
Jag tycker inte heller att det finns jättemånga bra hästar för under 200 eller 250 som jag just nu letar häst för åt en kompis. Vi har bla tittat på två utbildade hästar som det såg riktigt trevligt ut när hon provred men som jag sen sa nej till efter ha provat eftersom de brast så mycket i grundutbildningen. Vi har tittat på hästar mellan fem och tio-elva, åldersspannet eftersom hon rider mycket själv och redan har en äldre läromästare.

Jag tror att köpa en unghäst eller en äldre än 14-15 är bästa sättet att få valuta för sina pengar. En äldre (minst åtta) med förändringar på röntgen som är riden regelbundet flera år utan problem tror jag också kan vara ett prisvärt köp.

Jag svarade annars mest på diskussionen om svåra hästar.
Och jag känner att 'valuta för pengarna' ges då bäst med den yngre. Den (kanske)man får ha längre och alltså slipper köpa ny inom ett par år.

Jag vet också att det här är enda chansen i mitt liv att köpa en 'dyrare' häst (drömhäst)tack vare ett arv. Då vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Tyvärr kan jag ändå inte köpa mig precis det jag vill...
När den nya hästen går bort blir det nog inte någon ny. Inte för tävling i alla fall utan kanske en lurvigare/mindre och ffa billigare ras.
Ett annat aber är ju livförsäkring. Det vill man ju ha för att få tillbaka sina pengar vid olycka men jag har i alla fall inte råd med det.
Jag hade min förrförra försäkrad för 100' när hon var som bäst men sänkte rätt snabbt till 50' då det blev ohållbart dyrt...
 
@Pontevecchio Jag tror att många vet hur det de söker ser ut men eftersom att budgeten är mindre kan man inte köpa det på en gång. Det jag menar är att jag tror att inte alla vet hur gångarterna ser ut innan de blir så som man vill ha. Att se en färdig häst och säga att den är bra är inte speciellt svårt.

Att vi tycker om olika är väl toppen! När det gäller vad man behöver kompromissa med måste det vara upp till en själv såklart men jag tycker att många onödigt många väljer bort hästar pga ålder.

Just att folk inte ser vad man med rätt ridning kan plocka fram ur hästar upplever jag vara vanligt.
Om vi ska leta häst till ex en msv c-ryttare med begränsad plånbok kan man ofta hjälpa dem i att få upp ögonen för en häst som ens kontakt nyss fått hem, inte hunnit rida till och som kan tex hänga markbundet i underhalsen och se tråkig ut i gången fortfarande. Den kan vara snäll men felriden. Och många ser inte den gång som eg finns där. Står hästen kvar 6 månader hos säljaren som är duktig ryttare stiger ju lätt priset en hundring. För då kommer gången synas.

Många har inga problem med att de måste rida till olika saker, olika oönskade beteenden utbilda etc. Men de fattar inte hur mkt man kan ändra på gången hos vissa hästar.

Och en del ser heller inte skillnad på bensprattel och den typ av gång som tar en upp i klasserna.
 
Och jag känner att 'valuta för pengarna' ges då bäst med den yngre. Den (kanske)man får ha längre och alltså slipper köpa ny inom ett par år.

Jag vet också att det här är enda chansen i mitt liv att köpa en 'dyrare' häst (drömhäst)tack vare ett arv. Då vill jag att det ska bli så bra som möjligt. Tyvärr kan jag ändå inte köpa mig precis det jag vill...
När den nya hästen går bort blir det nog inte någon ny. Inte för tävling i alla fall utan kanske en lurvigare/mindre och ffa billigare ras.
Ett annat aber är ju livförsäkring. Det vill man ju ha för att få tillbaka sina pengar vid olycka men jag har i alla fall inte råd med det.
Jag hade min förrförra försäkrad för 100' när hon var som bäst men sänkte rätt snabbt till 50' då det blev ohållbart dyrt...

Ett alternativ är att ha A1 första och ev andra året tills du ser att hästen funkar. Sen välja A2 istället.
 
Alltså det mesta räcker för MsvB om dom har regelbundna gångarter. @Fiorano har liksom en ponny i MsvB. Det kommer ner till utbildning i slutändan som hon gjort väl.

Ja Fiorano gör det kalasfint.
Jag tror dock inte alla letar efter % i tävlingssammanhang utan en känsla i sadeln. Svårt att förklara men 65% i Msvb och galopp i skogen uppfyller inte allas krav på vad hästägandet ska innehålla.
 
Ja Fiorano gör det kalasfint.
Jag tror dock inte alla letar efter % i tävlingssammanhang utan en känsla i sadeln. Svårt att förklara men 65% i Msvb och galopp i skogen uppfyller inte allas krav på vad hästägandet ska innehålla.

Hur menar du då? Högre procent i MSVB 1-5 går ju utmärkt att få, eller vad menar du? Och galopp i skogen ?

Vad är det för känsla du avser att många letar efter, som inte finns/går att ta fram för 200 papp, men för 300 papp istället, för den vanliga hobbyryttaren som ska rida max MSV A och troligare MSV B ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp