Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men att blinka med helljusen vid omkörning....varför? Finns ju ingen som helst mening med det. Det enda som händer är att man bländar den som sitter i bilen framför.
Det är väl för att påkalla uppmärksamhet typ hallå nu kör jag om. Jag blir mest irriterad när någon gör så, iaf om det är mörkt.

Det är väl för att påkalla uppmärksamhet typ hallå nu kör jag om. Jag blir mest irriterad när någon gör så, iaf om det är mörkt.
Jag fattar inte varför man skall påkalla uppmärksamheten. Köra om får man ju bara göra när det är helt ofarligt för alla inblandade så någon uppmärksamhet behövs liksom inte.

Den enda som har behov av uppmärksamhet är polisen men då behövs det anale att man flyttar på sig eller liknande och då fyller det en funktion men för en vanlig bilist? Nej det har jag mycket svårt att en. Behöver man påkalla uppmärksamheten så skall man inte köra om.

Jag fattar inte varför man skall påkalla uppmärksamheten. Köra om får man ju bara göra när det är helt ofarligt för alla inblandade så någon uppmärksamhet behövs liksom inte.

Den enda som har behov av uppmärksamhet är polisen men då behövs det anale att man flyttar på sig eller liknande och då fyller det en funktion men för en vanlig bilist? Nej det har jag mycket svårt att en. Behöver man påkalla uppmärksamheten så skall man inte köra om.
Jodå, du anar inte hur många det är som har svårt att hålla sig på sin sida mittlinjen när man är ute på landsvägarna. Det händer att jag har blinkat till när den jag ska köra om är en sån som vinglar fram och tillbaka och inte ser när jag slår på blinkers och ligger på sidan för omkörning. Ett litet blink och sen håller de sig på sin halva av vägen.

Jodå, du anar inte hur många det är som har svårt att hålla sig på sin sida mittlinjen när man är ute på landsvägarna. Det händer att jag har blinkat till när den jag ska köra om är en sån som vinglar fram och tillbaka och inte ser när jag slår på blinkers och ligger på sidan för omkörning. Ett litet blink och sen håller de sig på sin halva av vägen.
Du skall inte köra om om du inte kan göra det utan fara för andra.

Grrrr.

Jag öppnade munnen på morgon mötet och vår koordinator högg mig direkt och började en aggressiv motargumentation mot det hen TRODDE att jag ville prata om. Samt inledde en animerad diskussion med personen bredvid om det hen trodde jag skulle ta upp.

Jag blev sur och gick in till hen efter mötet för att be att hen skulle lyssna klart på vad jag hade att säga. Då inleddes en annan argumentation om hur jag ständigt klankar på hen, ständigt hackar på hen. Vilket jag aldrig någonsin gjort.

Suck. Ingen får öppna munnen utan varje förslag knipsas effektivt av.

Jag vill sluta nu, NU.

Uff, fy fasen vad tufft :( Skönt att du inte har så mycket tid kvar.

De få gånger jag har gjort så är när någon "sovit" vid ratten och legat och sniglat mitt på en smalare väg, omedveten om att det ligger någon bakom dem (ja, det finns sådana). Då har de oftast "vaknat" och dragit sig åt sidan. Gör de inte det så får man snällt vänta bakom.

En annan situation där det kan vara bra är om man är i en bilkö och tänkt göra en omkörning, och man sett att bilen framför hållit på och kika de också. Vissa sitter så spänt och väntar på den där luckan så när den kommer kastar de sig ut utan att kolla i bakspegel eller ens använda blinkers.

Stör mig så fruktansvärt mycket på att hela mitt Outlook har ballat ur. Förut kom jag inte in i vår delade inbox (ganska viktigt att göra) och nu när vi försökt fixa det så funkar inget alls istället :meh:

De få gånger jag har gjort så är när någon "sovit" vid ratten och legat och sniglat mitt på en smalare väg, omedveten om att det ligger någon bakom dem (ja, det finns sådana). Då har de oftast "vaknat" och dragit sig åt sidan. Gör de inte det så får man snällt vänta bakom.

En annan situation där det kan vara bra är om man är i en bilkö och tänkt göra en omkörning, och man sett att bilen framför hållit på och kika de också. Vissa sitter så spänt och väntar på den där luckan så när den kommer kastar de sig ut utan att kolla i bakspegel eller ens använda blinkers.

Med helljus bländar man alla. Varför liksom inte använda tutan?

Varför skulle man det när det inte är det som lärs ut?
Skulle nog bli mycket förvånad om någon tutade för att visa att de tänkt köra om, då tutning för mig ganska långt är förknippat med att visa sitt missnöje på något vis.
Så du menar att det inte är missnöje att blinka med helljusen när någon enligt dig är i vägen när du vill köra om? Så då är det bättre att blända folk?

Det var din bilskola som lärde ut att man skulle blinka med helljusen vid omkörning? Jag har tagit tre olika körkort och ingen utav dom gångerna har det lärts ut att man skall blinka med helljusen vid omkörning. Så att det skulle läras ut som någon generellt verkar det inte vara.

Så du menar att det inte är missnöje att blinka med helljusen när någon enligt dig är i vägen när du vill köra om? Så då är det bättre att blända folk?

Det var din bilskola som lärde ut att man skulle blinka med helljusen vid omkörning? Jag har tagit tre olika körkort och ingen utav dom gångerna har det lärts ut att man skall blinka med helljusen vid omkörning. Så att det skulle läras ut som någon generellt verkar det inte vara.
Det stod i teoriboken när jag tog körkort i alla fall, så det är inte något lokalt påhitt. På slingriga vägar är det väldigt praktiskt eftersom folk i allmänhet genar i kurvorna, och då är det skönt att få en förvarning när någon tänker köra om.

Det stod i teoriboken när jag tog körkort i alla fall, så det är inte något lokalt påhitt. På slingriga vägar är det väldigt praktiskt eftersom folk i allmänhet genar i kurvorna, och då är det skönt att få en förvarning när någon tänker köra om.
Så du menar att du kör om i en kurva? Man får ju bara köra om om det är fri sikt.

Så du menar att du kör om i en kurva? Man får ju bara köra om om det är fri sikt.
Bor man ute i ingenstans finns det massor med vägar som slingrar sig fram över åkrarna. Det är kilometervis med sikt åt alla håll och vägen är bred nog för att traktorer ska kunna mötas med god marginal, så det är säkert att köra om förutsatt att personen framför är medveten om det.

Självklart kan jag vara missnöjd med att någon ligger mitt på vägen också, men att blinka med helljus är ju främst till för att uppmärksamma att man vill om.
Det må vara att det inte är något som lärs ut överallt, men jag har aldrig någonsin hört någon som blivit lärd att de ska tuta för omkörning, så det skulle troligtvis ännu färre förstå sig på.
Snabb googling ger mest bara forumsvar som svar, så det är ju inte så tillförlitligt direkt, men hur som helst är "ljustuta" inte förbjudet att använda, så man gör nog bäst i att vänja sig med att det används.

Bor man ute i ingenstans finns det massor med vägar som slingrar sig fram över åkrarna. Det är kilometervis med sikt åt alla håll och vägen är bred nog för att traktorer ska kunna mötas med god marginal, så det är säkert att köra om förutsatt att personen framför är medveten om det.
Men att köra om i en kurva kan ju knappast vara att kunna köra om utan fara. Det var något jag fick lära mig i bilskolan dvs att inte göra en omkörning innan backkrön eller i en kurva.

Har tittat igenom mina körböcker lite snabbt nu och inte kunnat hitta att man skall blinka med helljusen innan omkörning.

Självklart kan jag vara missnöjd med att någon ligger mitt på vägen också, men att blinka med helljus är ju främst till för att uppmärksamma att man vill om.
Det må vara att det inte är något som lärs ut överallt, men jag har aldrig någonsin hört någon som blivit lärd att de ska tuta för omkörning, så det skulle troligtvis ännu färre förstå sig på.
Snabb googling ger mest bara forumsvar som svar, så det är ju inte så tillförlitligt direkt, men hur som helst är "ljustuta" inte förbjudet att använda, så man gör nog bäst i att vänja sig med att det används.
Du tutar inte innan omkörning för det behövs inte av den enkla anledningen att du bara kör om om det kan göras utan fara, alltså behöver du inte tuta för att göra någon uppmärksam på att du skall köra om.

Tuta var om någon plötsligt skulle till och slänga sig ut framför dig i en bilkö och riskerade att köra in i dig (det var väl du som tog upp det exemplet).

Tagga ner.

Jag upplever att detta med ljustuta går i perioder.
Just nu är det få som använder ljustutan. Men i olika perioder under de 40 år jag haft körkort så har ljustutan används
Så när folk gör så pass dumdristiga omkörningar att dom behöver använda sig av ljustuta så skall jag tagga ner? Bra att veta :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
401
· Visningar
9 227
Senast: Lilla
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 113
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 442
Senast: Lilla
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 973
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka